Tuttavan lapsi oireilee psyykkisesti ja olen ahdistunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttava

Vieras
LApsi siis oireilee kovasti ja mm. on yrittänyt itsemurhaa (alle 13v). Olen kovin ahdistunut, koska en voi sille mitään, että ajattelen perheessä olevan vikaa. Perheen vuorovaikutsukuviot on vinossa, myös yhtä lasta suositaan toisten kustannuksella. Tästä lapsesta on tehty perheen sylkykuppi ja roskakori "kaikki on hänen syytä ja hänessä on vikaa jne".
Olen ajautunut siihen tilanteeseen, että on pakko "ottaa etäisyyttä", koska en usko voivani mitenkään auttaa tilanteessa.
:(

niin tuo on harmillista.. siis että sinäkin olet sitten ottanut etäisyyttä ja unohtanut sen lapsen sinne olemaan. On sääli, että ei ole siinä perheessä toimintamallit kohdallaan ja asiaa "harjoitellaan" lapsella.:(

Jos lapsi on yrittänyt itsemurhaa, niin miksi lääkäreiden toimesta ei ole alettu yhteistyöhön lastensuojelun kanssa? Tai jos on, niin voithan soittaa asiaa hoitavalle lastenvalvojalle ja tuoda oman näkökulman asiaasi. Muutenhan et oikeastaan voi vaikuttaa, jos et siis ole lapselle tuttu aikuinen, jonka luokse voi tulla purkamaan omia tuntojaan.

Voihan johtua muustakin. Ja on varmasti perheelle vaikea paikka. Tue edes lasta, vaikka perheen hylkää. Näen työssäni häiriintyneitä lapsia, osa johtuu vanhemmista, osa muista tekijöistä. Toki sinä tunnet perheen paremmin, jos tiedät, että tätä lasta sorretaan ja sitten taas jotain toista lasta sorretaan. Olen kiitollinen, kun omat lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia.

eri asiantuntujoiden luona käy. Perheessä muut vain ovat sitä mieltä, että tämä lapsi on se ongelma ja ylimääräinen. Toivon sydämestäni, että asiat korjaantuu vaikka sitten kodin ulkopuolelle sijoittamisella.

Heillä äidin vieraana vaan usein käyneenä näen, että siinä on pahasti nyt asiat pielessä. en halua olla tähän äitiin käytöksensä vuoksi missään tekemisissä. Olemme tuttavia monien vuosien takaa, mutta en halua enää, en pysty.

Taitaa olla paras että annat heidän olla rauhassa. Jos jo käyvät eri asiantuntijoilla ei siihen soppaan tarvita lisää kokkeja. Et vaikuta järin tasapainoiselta itsekään. Peilaatko omia kokemuksiasi samanikäisenä tähän lapseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voihan johtua muustakin. Ja on varmasti perheelle vaikea paikka. Tue edes lasta, vaikka perheen hylkää. Näen työssäni häiriintyneitä lapsia, osa johtuu vanhemmista, osa muista tekijöistä. Toki sinä tunnet perheen paremmin, jos tiedät, että tätä lasta sorretaan ja sitten taas jotain toista lasta sorretaan. Olen kiitollinen, kun omat lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia.

Minusta myös voisit olla pahoinvoivan lapsen tukena, jos hänellä muuten on ongelmia aikuiskontakteissa.

Sen näkee selvästi esim. lasten kavereista, että nykyään on todella paljon lapsia, joilla ei ole läsnäolevia aikuisia olemassakaan. Vanhemmat ovat usein eronneet, paljon töissä tai mitä milloinkin ja muksut jäävät pitkiksi ajoiksi ihan yksin. Sitä on kamalaa katsoa, ja minusta on kiva, jos lapset vaikka ovat meillä turvallisessa paikassa mieluummin kuin tuntikaudet kotona yksin.

Tuttu tilanne minullekin naapurista. onneksi ei ihan noin paha. Vanhemmat taistelee koko ajan paikastaan lasten välityksellä. Kasvatusarvot ihan erit, ei mitään yhteistä linjaa. Lapset oireilee, ainoa millä saavat vanhempien huomion, että keksivät että heitä kiusataan. Näin vanhemmat huomaavat lapsen. Onneksi erosivat vähän aikaa sitten. Tuon siitä saa kun mies on 20 vuotta vanhempi!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Taitaa olla paras että annat heidän olla rauhassa. Jos jo käyvät eri asiantuntijoilla ei siihen soppaan tarvita lisää kokkeja. Et vaikuta järin tasapainoiselta itsekään. Peilaatko omia kokemuksiasi samanikäisenä tähän lapseen?

Omasta mielestäni olen ihan tasapainoinen, mutta lapsen paha olo ja itsemurhayritys kyllä ahdistaa. Kerroin jo, etten ole lapselle läheinen ollut, äidin tuttava ja mielestäni heidän perhetilanne ei nyt auta lasta. En voi näin läheltä seurata kun tosiaan en aio mennä hämmentämäänkään, apua saavat onneksi!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Omasta mielestäni olen ihan tasapainoinen, mutta lapsen paha olo ja itsemurhayritys kyllä ahdistaa. Kerroin jo, etten ole lapselle läheinen ollut, äidin tuttava ja mielestäni heidän perhetilanne ei nyt auta lasta. En voi näin läheltä seurata kun tosiaan en aio mennä hämmentämäänkään, apua saavat onneksi!

Suosivatko vanhemmat tätä tervettä lasta? Ja sairas saa "kakkaa niskaan" ?

Yhteistyössä