Tutkimustulokset (mm. WHO, FAO): Rasva ei lihota eikä "kova rasva" tuki verisuonia. Kolesterolilla ei ole oletettua yhteyttä veris

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja huhhahhei:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Noi voi jee mitä sontaa, ihanko ap uskot ton tutkimuksen tuloksia 100%?

Kyllä todellakin! Tämä ei ole ainoa laatuaan.

(p.s. sä et vissiin päässy yli tuosta Tolonen kohdasta. Kannattais kuitenkin lukea huolellisemmin esim. lähteet =) ).

En kiinnittänyt Toloseen huomiota vaan tutkimukseen. Mutta en voi kyllä olla samaa mieltä asiasta.
Syö vaikka kuukausi mäkkärin tai Hesen hampurilaisia ja otata verikokeet (maksa-arvo, kolesteroli...) ennen ja jälkeen kuukauden hampurilais-ruokavaliota. Voit yllättyä tuloksista ja ne tulokset ovat ristiriidassa ton tutkimuksen kanssa.

Mietin muuten tässä yhtenä päivänä, että itse en ainakaan pystyisi syömään mitään ruokalajia kuukautta putkeen. Onko tästä tehty vertailevia tutkimuksia, joissa on otettu joku toinen hyvin yksitoikkoinen ruokavalio, syöty siitä kuukauden ja katsottu mitä se tekee arvoille?

Se joku amerikkalainen toimittaja söi kuukauden mäkkärissä ja siltä tutkittiin veriarvot.

Mutta tää esimerkki oli hyvin yksipuolinen ja karkea, aivan kuten ton tutkimuksen väittämät.

Alkuperäinen kirjoittaja Dressa:
Aloittaja: jaksoitko tutustua Tohtori Tolosen jutun taustalla olevaan lähdeartikkeliin ennen johtopäätöstesi tekoa ja levittämistä? Mainitsemasi todellinen julkaistu tutkimus ei nimittäin päätynyt samanlaisiin ajatuskuvioihin kuin sinä ja Tolonen, vaan siinä puhuttiin että sydän- ja aivotapahtumien suhteen tärkeää ei ehkä olekaan tyydyttyneen vaan monityydyttymättömän rasvan määrä ravinnossa. Eikä siinä lainkaan puhuttu siitä, ettei kolesteroli olisi yhteydessä valtimotauteihin, saati otettu kantaa lääkityksiin. Kannattaisikohan tutustua huolella itse alkuperäislähteisiin tohtoritolosten tulkintoihin niistä? Maailmankuva saattaisi säilyä monivivahteisempana? Ihmisen rasva-aineenvaihdunta on ehkä turhan mutkikas aihe ilman biokemian perusopintoja?

Itse olen lukenut aiemmin samansuuntaisia tutkimuksia paljon, ja oma tulkintani on ollut, että käytämme lihaa (josta tulee kovaa eläinrasvaa) ja leivonnassa pieniä määriä voita (kovetettujen transrasvaisten leivontamargariinien sijaan), mutta perheen pääasiallinen rasvansaanti kannattaa yrittää ohjata monityydyttämättömien kasviöljyjen ja kalasta saatavan rasvan suuntaan, koska ilmeisesti sydäntä ja aivoja suojaava vaikutus liittyy näiden riittävään saantiin. Kermaa en käytä. Enkä Tohtori Tolosen lisäainevalmisteita.

Kyllä, sekä moneen muuhun. :)

Niin ja mitä biokemian opintoihin tulee, niin niitä löytyy tästä huushollista DI-tutkinnon verran. :laugh:

Mä syön jatkossakin sitä, mitä mieli tekee. Minua ei kiinnosta, elänkö 70 vai 90 vuotta. Vanhuus vaipoissa jossain laitoksessa ei kiinnosta vaan elämästä nauttiminen tässä ja nyt.

p.s. En ole ylipainoinen ja kolesterolini on alhainen, samoin verenpaine. Ikää 35+

(p.s. sä et vissiin päässy yli tuosta Tolonen kohdasta. Kannattais kuitenkin lukea huolellisemmin esim. lähteet =) ).

En kiinnittänyt Toloseen huomiota vaan tutkimukseen. Mutta en voi kyllä olla samaa mieltä asiasta.
Syö vaikka kuukausi mäkkärin tai Hesen hampurilaisia ja otata verikokeet (maksa-arvo, kolesteroli...) ennen ja jälkeen kuukauden hampurilais-ruokavaliota. Voit yllättyä tuloksista ja ne tulokset ovat ristiriidassa ton tutkimuksen kanssa.

Mietin muuten tässä yhtenä päivänä, että itse en ainakaan pystyisi syömään mitään ruokalajia kuukautta putkeen. Onko tästä tehty vertailevia tutkimuksia, joissa on otettu joku toinen hyvin yksitoikkoinen ruokavalio, syöty siitä kuukauden ja katsottu mitä se tekee arvoille?

Se joku amerikkalainen toimittaja söi kuukauden mäkkärissä ja siltä tutkittiin veriarvot.

Mutta tää esimerkki oli hyvin yksipuolinen ja karkea, aivan kuten ton tutkimuksen väittämät.

Pystyisitkö sä sitten kertomaan, mitkä olis ne kattavat tutkimukset, jotka puoltaa satavarmasti päinvastaista? Muu kuin Puskan PK-tutkimus?

Kun kukaan muu niitä ei löydä. =)

Pystyisitkö sä sitten kertomaan, mitkä olis ne kattavat tutkimukset, jotka puoltaa satavarmasti päinvastaista? Muu kuin Puskan PK-tutkimus?

Eiköhän tuohon kykene jokainen lääkäri tai ravitsemuksen parissa työskentelevä ihminen kertomaan.

Eiköhän tuohon kykene jokainen lääkäri tai ravitsemuksen parissa työskentelevä ihminen kertomaan.

[/quote]

No voi hyvä ihme. Kun nimenomaan vastaus on, että ei. Eivät pysty ja syystä.

Mut nyt pitääpi mennä sinne lenkille. Täytyy käydä myöhemmin kurkkaamassa, mitä sanot. ;)

Linkitän teille uudestaan tämän, koska päivittäin täältä(kin) saa lukea noita rasvattomia tuotteita lapsille -juttuja.

Tämä on Tolosen sivuilta, mutta ei kannata tuijottaa liiaksi tuota Tolonen-kohtaa, vaan tutustua aiheeseen ja katsoa lähteet ja päivämäärät (tieto alkaa päivittyä virallisterveelliselle puolellekin). Eivät ole Tolosen tutkimuksia, vaan taustalla ovat mm. WHO ja FAO, tuolta ne on vaan "kansantajuisempi" lukea.

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1589

joo ja vastaan puhuvia tutkimuksia on myös paljon, ei ole vielä tutkittu täysin kumpi on oikeassa

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mä syön jatkossakin sitä, mitä mieli tekee. Minua ei kiinnosta, elänkö 70 vai 90 vuotta. Vanhuus vaipoissa jossain laitoksessa ei kiinnosta vaan elämästä nauttiminen tässä ja nyt.

p.s. En ole ylipainoinen ja kolesterolini on alhainen, samoin verenpaine. Ikää 35+

Sua voi kiinnostaa siinä vaiheessa kun oot 69 vuotta ;) Vuodet 70-90 ei välttämättä ole vaipoissa laitoksessa vietettyä aikaa, usein elämäntapavalinnat vaikuttaa tähänkin.

Aloittaja, se Tolosen jutun taustalla oleva Am J Clin Nutr-juttu eikä Nutrition & Metabolism -juttu ei tee tuollaisia johtopäätöksiä kolesterolista (Tolonen kyllä tekee). Siksi jäin ihmettelemään perehtyneisyyttäsi ja asiantuntemustasi. Ihan vinkki, tiede on mutkikasta ja kannattaa lukea muutakin kuin artikkelin tiivistelmän yleistajuinen tulkinta mainossaitilta - esimerkiksi lähdeartikkelien pohdintaosa, jossa asetetaan tulokset kontekstiin.

Tolosellakin muuten taitaa olla pikkainen taloudellinen intressi omien tuotteittensa levittämiseen...

Suosittelen tosiaan opiskelemaan niitä biokemian ja fysiologian ja ravitsemustieteen perusteita vaikka ihan yliopistolla, ei Valituista Paloista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Dressa:
Aloittaja, se Tolosen jutun taustalla oleva Am J Clin Nutr-juttu eikä Nutrition & Metabolism -juttu ei tee tuollaisia johtopäätöksiä kolesterolista (Tolonen kyllä tekee). Siksi jäin ihmettelemään perehtyneisyyttäsi ja asiantuntemustasi. Ihan vinkki, tiede on mutkikasta ja kannattaa lukea muutakin kuin artikkelin tiivistelmän yleistajuinen tulkinta mainossaitilta - esimerkiksi lähdeartikkelien pohdintaosa, jossa asetetaan tulokset kontekstiin.

Tolosellakin muuten taitaa olla pikkainen taloudellinen intressi omien tuotteittensa levittämiseen...

Suosittelen tosiaan opiskelemaan niitä biokemian ja fysiologian ja ravitsemustieteen perusteita vaikka ihan yliopistolla, ei Valituista Paloista :D

Nyt täytyy sanoa, että sä aliarvioita minut sekä sen, kuinka paljon tästä olen lukenut, erittäin pahasti. Mun täytyy myös epäillä sun omaa lukutaitoasi ja perehtyneisyyttäsi tähän asiaan, jos et tuosta tekstistä noita asioita löydä. Aliarvioit myös mun koulutustasoni ei pidä olettaa, että kaikki täällä on kouluttamattomia kotiäitejä (hoitovapaalla tällä hetkellä kylläkin =) ). Mun tietoni perustuu myös moniin muihin tutkimustuloksiin kuin tuohon. Epäilemättä myös Tolosen.

Tolosta en lähde puolustelemaan ja ei, en käytä sen tuotteita. Linkitin tuon jutun tuosta, koska se on tuosta helppo lukea. Kuten jo alussa sanoin. En mainosta sinänsä juuri Tolosta. Epäilemättä hänellä on taloudelliset intressit asiassa (muun muassa), mutta on naiivia uskoa, ettei näin olisi myös vähärasvaisuuden puolustajilla. Lue huviksesi vaikka tuo:
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1247216/The-Big-Fat-Lies-Britains-obesity-epidemic.html

Mutta voimmehan katsoa muutaman vuoden eteenpäin ja miettiä sitten uudestaan, kumpi meistä on oikeassa. :)

Mitä noihin pizza- ja mäkkärijuttuihin tulee, niin siinä taas nähdään tämän palstan taso: Kun sanotaan, että rasva ei ole pahan maineensa arvoisia, porukka lukee, että pitsoja ja hamppareita saa syödä luvallisesti. Sille en mahda mitään. Jos ei ymmärrä, että ruoka kostuu muustakin kuin siitä rasvasta, niin sitten ei ymmärrä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Niin ja mitä biokemian opintoihin tulee, niin niitä löytyy tästä huushollista DI-tutkinnon verran. :laugh:

Ai sun mies on di? Mistä asti di:t on lukenu BIOkemiaa?

Enpä tiedä, mistä lähtien. Mutta Otaniemessä ainakin 90-luvun loppupuolelta lähtien.

Yhteistyössä