Tutkimus energiajuomista, kofeiini koukuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja faktaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

faktaa

Vieras
Kofeiini aiheuttaa pahemman riippuvuuden mitä kannabis.

Tutkijat: Kofeiini limussa koukuttaa teinin

Tuoreen tutkimuksen mukaan virvoitusjuomiin lisätään kofeiinia, koska se koukuttaa teinejä. Tutkimuksessa suurin osa teineistä, jotka joivat sekä kofeiinipitoisia että kofeiinittomia limuja, oppi suosimaan kofeiinia sisältäviä juomia.

"Virvoitusjuomien valmistajat väittävät, että kofeiinia lisätään juomiin maun vuoksi", sanoo tutkimusta johtanut Jennifer Temple New Yorkin osavaltionyliopistosta. "Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan sokkotestissä erota kofeiinipitoista juomaa kofeiinittomasta, joten halusimme tutkia onko siihen muita syitä."

Tutkimuksessa oli mukana 12–17 vuotiaita nuoria. He maistelivat itselleen tuntemattomia limuja, joista osa oli kofeiinittomia ja osan kofeiinipitoisuus vaihteli, ja arvioivat mistä pitivät eniten.

Koe järjestettiin useana päivänä, jotta tutkijat saattoivat seurata nuorten mieltymysten kehittymistä. Tulokset osoittivat, että kokeen lopussa suurin osa teineistä suosi juomia, joissa oli eniten kofeiinia, mutta suhtautuivat välinpitämättömästi juomiin, joissa oli vain vähän kofeiinia tai jotka olivat kofeiinittomia.

Tutkijat uskovat, että koukuttava vaikutus perustuu kofeiinin antamaan "lisäpotkuun", jota kofeiinittomista juomista ei saa.

Tutkimus julkistetaan Society for the Study of Ingestive Behavior-järjestön vuosikokouksessa Floridassa.

Tutkijat: Kofeiini limussa koukuttaa teinin - HS.fi - Ulkomaat

Alle 15-vuotiaiden ei pitäisi nauttia lainkaan kofeiinipitoisia juomia, suosittelee Valtion ravitsemusneuvottelukunta.
Kofeiinin on todettu jo pieninä määrinä aiheuttavan lapsilla ärtyneisyyttä, levottomuutta, unihäiriöitä ja jopa riippuvuutta.
Energiajuomiin lisätään kofeiinin lisäksi myös muita piristäviksi tarkoitettuja aineita. Näiden aineiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa.
Neuvottelukunta suosittelee, että suomalaiset tyydyttävät nestetarpeensa lähinnä vesijohtovedellä.
Päivittäin voi nauttia myös rasvatonta maitoa tai piimää ruokajuomana sekä lasillisen täysmehua.
Mehu tulisi juoda aterian yhteydessä. Aikuisille myös kahvi ja tee sopivat päivittäisiksi juomiksi.
Sopiva juotavien nesteiden määrä on noin 1-1,5 litraa päivässä.

[QUOTE="vieras";24186483]Samahan pätee ihan kahviriippuvuuteen.[/QUOTE]

Kahvissa on kofeiinia. Ihan sama onko kahvia vai energiajuomaa. Sama kun vertaisi kaljaa ja siideriä

[QUOTE="vieras";24187848]Ja jotkut antaa lastensa juoda kahvia pienestä pitäen,en ymmärrä.[/QUOTE]

Minä ymmärrän... :ashamed:

Itse annan AlQaidalle mieluummin kupin vahvaa kahvia kuin Medikinet- tai Concerta-napin. Samalla tavalla kaikki muksuni toimivat, MUTTA nyt siis onkin kyse marginaalisesta neuroepätyypillisestä porukasta.

Ja energiajuomille olen keksinyt yhden, toimivan lääkinnällisen käytön: migreenin aura-vaiheessa energiajuomaa, kolaa tai kahvia tai sitten kofeiinitabletti ja parasetamolia ja ibuprofeenia. Yleensä katkeaa kohtaus siihen.

mulla kanssa migreeni häilyy rajan taakse energiajuoman avulla, ei aina, mut joskus... eilen menin hölmönä juomaan uuden schizzoEdin ja tykyttää pulssi toistasataa vieläkin, infernaalista myrkkyä ;)

Kannatan kyllä, ettei lasten tarvisi juoda näitä ollenkaan.

Mutten kyllä huomaa mitään vaikutusta energiajuomia juodessani. Ei virkistä, ei koukuta, eikä muutakaan kummallista. Kahviin olen sen verran koukussa, että aamulla on kupillinen saatava, muuten särkee päätä. Energia juomien kanssa ei ole mitään "pakko juoda" juttuja. Juon silloin tällöin ed:iä.

Yhteistyössä