Tutkimuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitohappobakteerista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitohappobakteerista

Vieras
Hei kaikille !

Mulle täti joka on aika luontaistuotefriikki ja hoitaa koliikkilapsia vyöhyketerapialla vihjaisi että raskaus aikana
kannattaisi syödä maitohappobakteereja ja omega rasvahappoja? Onko kukaan kuullut jotain tutkimuksesta joka suomessa on kuulemma tehty? En oikein tiedä uskallanko noita ottaa? Helpottaa kuulema jotenkin vauvan elämää synnytyksen jälkeen...en tiedä...

Pitää paikkaansa. Esim. maitohappobakteereista voit käydä lukemassa www.rty.fi sivuilla ja sieltä bolus-lehti ja muistaakseni viime vuoden toka numero missä on juttua tutkimuksesta et auttaa vauvan vatsavaivoihin jo raskausaikana käytettynä ja noista rasvahapoista oli jossain aiemmassa keskustelussa linkkejä mistä löytyy tietoa. ne ehkäsee allergioita.
Ja vaikka niiden tehoon ei uskoistkaan ni ihan on turvallista popsia. ei ole haittavaikutuksia.

Kävin vilkaisemassa sivut ja en oikein saanut käsitystä. Tätini puheitten mukaan noita maitohappobakteereja kannattaa syödä koko raskauden ajan, mutta artikkelissa oli että muutama viikko ennen synnytystä. Apteekista kysäisin voiko mh-bakteerja turvallisesti syödä kun olen ulkomaille lähdössä, mutta eivät osanneet mitään sanoa.

Mä join raskausaikana Gefilus-piimää (ja juon edelleen) ja siinähän on noita maitohappobakteereja. Neuvolassa ainakin sanoivat, et se on ok. Monethan antaa vauvoille vastasyntyneestä alkaen apteekin maitohappobakeerivalmisteita, koska jossain on tutkittu et ne vois vähentää esim. korvatulehdusriskiä..

Itse kävin ekassa neuvolassa yksityisellä, kun en saanut työhön sopivia aikoja.

Tuo ""neuvolantäti"" tai kätilö oli myös ravitsemusterapeutti ja vyöhyketerapeutti. Hän kehtoitti ehdottomasti käyttämään maitohappobakteereja ja kalaöljyä. Tekee kuulemma ""oikein hyvää"" myös vaaville jopa syntymän jälkeekin vaikuttaa.

Ja erityisesti senkin takia, että nuo tavallaan ehkäisevät myös osaltaan ongelmia, joita mahdollinen ""myrkkykuormitus"" aiheuttaa, kun itse taistelin ja vekslailin tupakan vähentämisen/lopettamisen kanssa.

Itse tutkiskelin mahdollisuuksiani hyödyttää vauvan kehitystä ja löysin aivojen kehityksestä kertovia artikkeleja, joissa kalaöljyä erit. helposti imeytyvä E-EPA:aa suositeltiin. Viim. kolmanneksella äidin aivot voivat jopa kutistua pikkuisen pumpatessa itselleen ""aivoruokaa"". Kalaöljyn avulla hoidetaan ADHD:ta, masennusta, hermostollisia sairauksia (parkinson...) ja sen on todettu äidin käyttäessä raskaus ja imetysaikana lisäävän lapsen älykkyyttä. (Tutkimus placebo vs. E-EPA.) Se on puhdistettu tuote ja turvallinen raskausaikana. Perusteltiin käyttöä myös kehotuksella syödä kalaa, joka ristiriidassa ohjeiden; ei isoja petokaloja, haukea, lohta...jne joka useimmat äidit saa jättämään kalan lähes kokonaan! etsikää haulla aivojen kehitys+E-EPA jos kiinnostaapi!

Jostain luin jossain vaiheessa, että niitä maitohappobakteereita kannattais alkaa syödä n. kuukautta ennen laskettua aikaa. Ja esim. Gefilus-tuotteet olis parempia kuin maitohappobakteeritabletit.

Ei tarvii olla mikään luontaisfriikki suositellakseen maitohappobakteereja ja kalaa (tai omega-3 rasvahappoja purkissa), kyllä niistä aiheista on ihan lääketietellistä faktaa aika lailla. Ovat terveellisiä kaikille, siis muutenkin kuin raskaana ollessa. Uusin tutkimusaihe on raskaus- ja imetysjan käytön vaikutukset vauvaan.

Maitohappobakteereista: Valio ja Ingman ovat varmasti koonneet sivuilleen kaiken tiedon omien tuotteidensa (Gefilus ja Rela) tutkimustuloksista.

Rasvahapoista löytyy tietoa googlettamalla, ja esim. Elintarvikeviraston ja Kansanterveyslaitoksen sivuilta.

Itse olen syönyt E-EPAa jo keväästä, kun kärsin lievästä masennuksesta. Luin silloin kirjan ""Anna mielesi toipua"", jossa puhuttiin mm. omega-3-öljyn ja liikunnan merkityksestä masennuksen hoidossa. No siinä kirjassa mainittiin, että omega-3-rasvahapot vähentäisivät myös synnytyksen jälkeisen masennuksen riskiä. Perusteltiin sillä, että kun vauva vie äidiltä ne vähäisetkin omega-3-varastot aiheuttaa se masennusta. Äidin vähäiset varastot taas johtuvat reippaasti vähentyneestä kalan syönnistä (vrt. Aasia missä syödään paljon kalaa ja podetaan vain vähän masennusta). Leikkasin tähän mukaan vastaavista tuloksista kertovaa tekstiä sivuilta: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/omega-3_valinta.html

Tutkimusten mukaan omega-3:n käyttö odotusaikana vähentää raskauskomplikaatioiden ja äidin masennuksen vaaraa sekä edistää lapsen aivojen ja silmien normaalia kehitystä. Erään norjalaisen tutkimuksen mukaan kalaöljyjä käyttäneet naiset synnyttävät muita älykkäämpiä lapsia. Syöpätutkijat arvelevat uuden hiiritutkimuksen perusteella, että äidin raskaus- ja imeytysaikana nauttimat omega-3-rasvahapot voivat ehkäistä tyttövauvan rintasyöpää vielä 50 vuoden kuluttua (lue raportti).

Aivokuvaukset ovat osoittaneet, että ellei äiti ota omega-3:a raskausaikana, hänen aivonsa kutistuvat tiläpäisesti, koska lapsen aivojen kehitys verottaa äidiltä näitä rasvahappoja. Niinpä esimekriksi amerikkalainen asiantuntijaryhmä, jota johti ravitsemustieteilijä Artemis Simopoulos, suosittaa odottaville ja imettäville äideille 300 mg/vrk omega-3:a.

Ja ettei menisi ihan mainostamiseksi, niin omega-3-rasvahappoja saa paljon mm. kalasta ja rypsiöljystä. Jos niitä ei syö tarpeeksi, purkissa on saatavana monelta eri valmistajalta kalaöljyä tai EPA- (eikosapentaeenihappo) valmisteita.

Yhteistyössä