Tutkijat varoittavat: Suomessakin on varauduttava nälänhätään

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä Lapissa oikein asut kun meillä peruna on istutettu jo toukokuun puolivälissä ja on pian syötävissä. Eihän tässä ole kun muutamia viikkoja kun alkaa akkain kelit ja säät viilenee.
Laitan kahdesta jatkokompostorista mullan perunapeltoon ja pyöräytän sen muokkaimella sekaisin, sitten kiskotaan aumat ja potut vakoon. Pari kertaa perataan lähinnä vesiheinää ja käenkaalia pois ja mullataan jos tarvetta.
Olet ilmeisesti katsellut Tanskalaista Pelle Pelotonta.
 
Montako viikkoa menee perunalla kasvuun, jotta mukula on halkaisijaltaan 5cm? Siis normaali peruna eikä apulannalla kasvuun "räjäytetty" varhaisvesipalleropottu.
Riippuu perunan siemenestä. Jos käytät aina edellisen vuoden perunoita laatu heikkenee ja perunan koko jää pieneksi.
Riippuu myös keleistä kuinka kylmää ja märkää, kuivaa ja aurinkoista. Suotuisissa olosuhteissa n 8 viikkoa. Siemenperunaa kannattaa välillä uusia jos haluaa kunnollisen perunasadon.
 
Riippuu perunan siemenestä. Jos käytät aina edellisen vuoden perunoita laatu heikkenee ja perunan koko jää pieneksi.
Riippuu myös keleistä kuinka kylmää ja märkää, kuivaa ja aurinkoista. Suotuisissa olosuhteissa n 8 viikkoa. Siemenperunaa kannattaa välillä uusia jos haluaa kunnollisen perunasadon.
Perunanmukula ei ole siemen, vaan mukula joka istutetaan keväällä maahan kasvamaan on samaa kasvia joka on nostettu edellisenä syksynä maasta. Peruna tekee siemenen maanpäälliseen kaalistoon ja näin siemeniin tulee kahden perunakasvin perimä. Vain siemenien kautta voidaan parantaa perunan laatua. Perunamukulassa on vain sen perunan perimä jossa se on kasvanut.
 
Perunanmukula ei ole siemen, vaan mukula joka istutetaan keväällä maahan kasvamaan on samaa kasvia joka on nostettu edellisenä syksynä maasta. Peruna tekee siemenen maanpäälliseen kaalistoon ja näin siemeniin tulee kahden perunakasvin perimä. Vain siemenien kautta voidaan parantaa perunan laatua. Perunamukulassa on vain sen perunan perimä jossa se on kasvanut.
Puhutaan perunan siemenestä eli siemenperunasta. Ja se perimä kyllä säilyy perunassa mutta koko pienenee ja laatu heikkenee siksi on hyvä välillä freesata.
Olen kasvattanut perunaa yli 15 vuotta ja uusin siemenperunan aina tarvittaessa.
 
Missä ne uudet siemenperunat sitten syntyvät?
No enpä katsonut niiden kolmen 5 kg säkin kyljestä että mistä olivat mutta hyvän kokoisia, hyvät idut ja terveitä perunoita olivat.
Omat viimevuotiset mitä oli jäljellä oli sellaisia 4 cm pieniä perunoita ettei niistä olisi ollut siemenperunoiksi.
Olen joskus nähnyt, että peruna on myös puolitettu ennen peltoon laittamista mutta mielestäni siinä pettää vain itseään.
Jotkut kasvattavat siemenperunaa.
 
Puhutaan perunan siemenestä eli siemenperunasta. Ja se perimä kyllä säilyy perunassa mutta koko pienenee ja laatu heikkenee siksi on hyvä välillä freesata.
Olen kasvattanut perunaa yli 15 vuotta ja uusin siemenperunan aina tarvittaessa.
Perunamukula joka idätetään siemenperunaksi pysyy perimältään samana, vaikka sitä saman kasvin mukuloja käytetään vuodesta toiseen siemenperunana. Vaikka sitä viljeltäis sata vuotta, niin sen perimä ei muuttuis miksikään. Jos halutaan jalostaa perunaa, niin pitäisi kasvattaa kaksi perunakasvia kukkivaksi ja pölyttää ne kukat keskenään, niin niihin kukkiin kehittyis siemenet joiden perimä olis niiden kahden perunakasvin yhdistelmä ja siten perimä muuttuis uudeksi perimäksi.
Näin sitten maahan kylvettäis perunansiemenet eikä siemenperunoita.
 

Yhteistyössä