Tutkija huolestui uudesta ilmiöstä: odottavat äidit tupakoivat tahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Tutkija huolestui uudesta ilmiöstä: odottavat äidit tupakoivat tahallaan

Keskiviikko 15.8.2012 klo 11.20

Suomessa on tullut esille tapauksia, joissa synnytystä pelkäävät äidit ovat kertoneet polttaneensa tupakkaa tahallaan, jotta sikiö ei kasvaisi kovin suureksi.
Jotkut äidit ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia.
Jotkut äidit ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia. (COLOURBOX.COM)
OTA KANTAA

Hyväksytkö tupakoinnin raskausaikana?
5%
95%
Ääniä 1943

KESKUSTELE

Hyväksytkö tupakoinnin raskausaikana?

- Tämä ilmiö tuli minulle aivan uutena. Neuvolakeskusten kanssa olemme jo ryhtyneet keskustelemaan, kuinka tähän reagoisimme, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Mika Gisslerin toteaa.

THL:n tilastoissa kyseinen tupakointi-ilmiö ei vielä näy, vaan tiedot ovat kantautuneet Gisslerin korviin kentällä tehtyjen kyselyjen perusteella. Hänen mukaansa osalla naisista sikiön pienentäminen on vain uusi tekosyy tupakoinnille, mutta sellaisiakin äitejä on, jotka ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia.

- Synnytyspelon yksi keskeisimmistä asioista on lapsen koko. Koko raskausajan tupakoivien äitien lapset ovat syntyessään noin 200 grammaa kevyempiä kuin tupakoimattomien äitien, Gissler kertoo.

THL:stä muistuteaan kuitenkin, että äidin tupakointi voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia lapselle. Pahimmassa tapauksessa tupakoinnista aiheutuneet vauriot voivat aiheuttaa sikiökuoleman.

Keisarileikkauksesta ei juurikaan apua synnytyspelkopotilaille

Gisslerin mukaan jotkin Suomessa asuvat ulkomaalaistaustaiset naiset pelkäävät myös keisarileikkausta, sillä heidän kotimaassaan kyseinen operaatio ei aina ole turvallinen. Suomessa operaatioon liittyy harvoin riskejä, mutta leikkausta käytetään ainoastaan lääkärin arvioiden perusteella, eikä helpottamaan synnytystä. Suomessa ei siis voi käyttää keisarileikkausta pelkopotilaiden tapauksessa.

- Synnytyspelko on monelle ihan aiheellinen pelko ja sitä yritetään lievittää monin keinoin. Sitten, jos mikään muu ei tunnu auttavan, niin turvaudutaan koviinkin ratkaisuihin, Gissler sanoo.

Gissler pitää suomalaisäitien tupakoinnin kehitystä muutenkin huolestuttavana. Nykyisin noin 15 prosenttia odottavista äideistä tupakoi. Parinkymmenen vuoden aikana Suomi on noussut Pohjoismaiden kärkisijoille tupakoivien äitien määrässä mitaten.

- Neuvoisin synnytystä kovasti pelkääviä äitejä kääntymään synnytyspelkopoliklinikoiden puoleen. Siellä voidaan keskittyä pelon syihin ja hoitaa sitä terveellisesti ja turvallisesti, Gissler ohjeistaa.

Uudesta tupakointi-ilmiöstä uutisoi ensimmäisenä Hufvudstatsbladet.

Keskiviikko 15.8.2012 klo 11.20

Suomessa on tullut esille tapauksia, joissa synnytystä pelkäävät äidit ovat kertoneet polttaneensa tupakkaa tahallaan, jotta sikiö ei kasvaisi kovin suureksi.
Jotkut äidit ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia.

- Tämä ilmiö tuli minulle aivan uutena. Neuvolakeskusten kanssa olemme jo ryhtyneet keskustelemaan, kuinka tähän reagoisimme, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Mika Gisslerin toteaa.

THL:n tilastoissa kyseinen tupakointi-ilmiö ei vielä näy, vaan tiedot ovat kantautuneet Gisslerin korviin kentällä tehtyjen kyselyjen perusteella. Hänen mukaansa osalla naisista sikiön pienentäminen on vain uusi tekosyy tupakoinnille, mutta sellaisiakin äitejä on, jotka ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia.

- Synnytyspelon yksi keskeisimmistä asioista on lapsen koko. Koko raskausajan tupakoivien äitien lapset ovat syntyessään noin 200 grammaa kevyempiä kuin tupakoimattomien äitien, Gissler kertoo.

THL:stä muistuteaan kuitenkin, että äidin tupakointi voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia lapselle. Pahimmassa tapauksessa tupakoinnista aiheutuneet vauriot voivat aiheuttaa sikiökuoleman.

Keisarileikkauksesta ei juurikaan apua synnytyspelkopotilaille

Gisslerin mukaan jotkin Suomessa asuvat ulkomaalaistaustaiset naiset pelkäävät myös keisarileikkausta, sillä heidän kotimaassaan kyseinen operaatio ei aina ole turvallinen. Suomessa operaatioon liittyy harvoin riskejä, mutta leikkausta käytetään ainoastaan lääkärin arvioiden perusteella, eikä helpottamaan synnytystä. Suomessa ei siis voi käyttää keisarileikkausta pelkopotilaiden tapauksessa.

- Synnytyspelko on monelle ihan aiheellinen pelko ja sitä yritetään lievittää monin keinoin. Sitten, jos mikään muu ei tunnu auttavan, niin turvaudutaan koviinkin ratkaisuihin, Gissler sanoo.

Gissler pitää suomalaisäitien tupakoinnin kehitystä muutenkin huolestuttavana. Nykyisin noin 15 prosenttia odottavista äideistä tupakoi. Parinkymmenen vuoden aikana Suomi on noussut Pohjoismaiden kärkisijoille tupakoivien äitien määrässä mitaten.

- Neuvoisin synnytystä kovasti pelkääviä äitejä kääntymään synnytyspelkopoliklinikoiden puoleen. Siellä voidaan keskittyä pelon syihin ja hoitaa sitä terveellisesti ja turvallisesti, Gissler ohjeistaa.

Uudesta tupakointi-ilmiöstä uutisoi ensimmäisenä Hufvudstatsbladet.

:O

oikeesti???

Luulen, että toi on aika harvinaista kuitenkin.

Sitä en ymmärrä miksei suomessa saa helposti keisarinleikkausta. Yritetään käännyttää ja mulle esimerkiksi sanottiin että tarviin apua, kun sanoin, että pelkään synnytystä haluaisin keisarinleikkauksen. Todennäköisesti stressin takia synnytyn keskosen (mitään syytä ei löytynyt?, en polttanut todellakaan) ihan normaalisti alakautta. Seuraavan kerran haluan sektion ja aion sitä vaatia. olen pienikokoinen, enkä edes pysty synnyttämään kovin suurta lasta. Mukavaa, että kun kysyn asiallisesti saan kuulla olevani jollain tavalla "sairas" .

Pelkään hätäsektiota. Pelkään, etten pysty synnyttämään ja joudutaan nopeesti hätäsektioon, joka ei ole niin turvallinen. Miksen saisi haluta keisarinleikkausta, etten joutuisi stressaamaan? Aion sen vaatiakin, mutta kuulemani mukaan joudun ravaamaan miljoonilla psykologeilla, jotka kaikki yrittävät muuttaa mieltäni.

Jos joku alkaa tupakoimaan, koska pelkää ison lapsen synnytystä, pitäis automaattisesti antaa keisarinleikkaus. Ulkomailla niitä tehdään tosi paljon. En ymmärrä miksi suomessa ollaan niin vastaan, jos joku haluaa. Pitäisi itse saada valita. Luulisin, että suurinosa kuitenkin haluaa ihan normaalin synnytyksen. Itse olen kerran sen kokenut, ihanaa oli koska lapsi oli pieni (tottakai sattui helvetisti ja tuntui koko ajan, etten pysty enempää, olen ihan loppu, mutta isompaa en usko pystyväni) Pelkään itse myös repeytymistä ja sitä, että paskon alleni koko loppuikäni. Näistä asioista kun lääkärit tuskin puhuvat.

Kuten yksi pelkopolin lääkäri sanoi niin yrittävät aina käännyttää alatiesynnytykseen. Oksettavaa sekin, on turha tehdä niin isoa kynnystä keisarinleikkaukseen kun se on turvallinen (ja jos maksaa liikaa voisi itse maksaa). En ihmettele että ihmiset hädissään turvautuvat poppaskonsteihin kun joutuvat pelkäämään synnytystä ja tosiaan leimataan sairaaksi jos ei halua synnyttää alakautta!

Yhden tapauksen tiedän, jossa rd:ta sairastava äiti koetti kompensoida kasvanutta riskiä saada suurikokoinen vauva tupakoimalla runsaasti läpi raskauden. Ruokavalio olikin sitten rempallaan ja verensokeriarvot jatkuvasti koholla, uskoi tupakoinnin auttavan sikiön kasvuun :headwall: uskomattomia vatipäitä...

[QUOTE="Vieras";26910645]Kuten yksi pelkopolin lääkäri sanoi niin yrittävät aina käännyttää alatiesynnytykseen. Oksettavaa sekin, on turha tehdä niin isoa kynnystä keisarinleikkaukseen kun se on turvallinen (ja jos maksaa liikaa voisi itse maksaa). En ihmettele että ihmiset hädissään turvautuvat poppaskonsteihin kun joutuvat pelkäämään synnytystä ja tosiaan leimataan sairaaksi jos ei halua synnyttää alakautta![/QUOTE]

Alatiesynnytys on lapselle parempi vaihtoehto. Tietty jos on perätila, ahdas lantio tai joku muu lääketieteellinen syy. Mutta se että "mä vaan en tykkää alakautta" on myös aika oksettavaa. Leikkaus ei ole milloinkaan mikään pikkujuttu ja se on HYVÄ että yritetään käännyttää. Ei sairaala ole mikään valintatalo jossa ostetaan mitä mieli tekee, oli siinä järkeä tai ei!

Pelkoa kannattaisi vähän miettiä jo ennen raskaaksi hankkiutumista, ulos vauva tulee kuitenkin. Ja jos nainen on niin kakara että on pakko tehdä hallaa vauvalle täysin itsekkäistä syystä, kyseenalaistan vakavasti onko sellainen ihminen valmis äidiksi.

Kyllähän sen nyt jokainen tiesi, ettei tupakoitsijat kovin fiksuja ole, mutta että ihan näin tyhmiksi en heitä osannut ajatella. Raskaana tupakoivat ovat muutenkin... noh, jätänpä kirjottamatta niin sitten sitä vielä tehdään jonkun tällaisen idiotismin varjolla.

Sairasta.

Hyvä idea tuolla mtv3:n kommenteissa: Raskausaikana tupakointi määriteltävä rikokseksi! Samoin tietenkin muukin sikiötä vahingoittava toiminta kuten: Raskausaikana alkoholin/huumeiden vaikutuksen alaisena oleminen.

Yhteistyössä