Tutista vieroitus, lapsi 2v 7kk

Joo kyllä, mulla on noin iso lapsi joka käyttää tuttia. Olisin vierottanut jo aikasemmin esim. 1-vuotiaana mutta en tajunnut että siitä tutista tulee noin iso juttu.

Tutti on lapselle tosi tärkeä. Nyt oon rajoittanut sen käyttöä vain unitutiksi ja sillon hellyn antamaan jos tulee joku kamala mielen pahoitus tms. niin kuin lohduksi. Päiväkodissa tutti on kans vaan päikkäreillä.

Mitäs konsteja tähän olisi antaa? :) Lapsi ei osaa sanoa esim. L-kirjainta ja päiväkodissa sanottiin että tutista pitäs päästä.

Ite olen syönyt tuttia 4-vuotiaaksi.. ja joo oikomishoitoja jouduttiin tekemään :(

Onko paras ns. kerrasta pois-asenne vai jotenkin pehmeämmin?
 
nohh
Mulla molemmat luopuneet tutista yli 2v iässä ja itkutta. Leikkasin tutista aamulla herättyäni sen tuttiosan irti ja laitoin rikkinäisen tutin tyynylle odottamaan muksun heräämistä. Pistin uuden pikkulelun viereen ja sanoin, että tutti on mennyt rikki. Molemmat piti sitä päivän mukanaan ja veivät sitten itse roskiin. Esikoinen pyseli tuttia parinä päivänä. Muistuttelin vaan,että se on mennyt rikki. Nuorempi ei kysynyt kertaakaan. Kaikki muut tutit olin siis kerääänyt ennakkoon jo pois.
 
"viirus"
Mä otin tytöltä tutin pois, kun oli 2½. Kerrasta otin ja kerran kyseli perään, thats it. Olin ihan varma, että öistä tulee katkonaiset ym. mutta ei. Olin ihan ihmeissäni, kun oli niiin tuttityttö viimisen päälle, 3 suussa ja 5 kädessä :D

Tsemppiä, kerran se vaan kirpasee :)
 
"vieras"
Mun esikoiselta otettiin tutti pois kun oli 2v2kk. Ajattelin, että pitäköön unitutin niin kauan kun poskihampaita tehtaili (otti tosi koville ne) mut sit narskutteli kaikki tutit rikki. Heitin niitä sit yksitellen roskiin kunnes ne loppui. Säilytettin tutteja kuivauskaapissa josta sai illalla nukkumaan mennessään. Näytin aina rikkiinäisen tutin hänelle ja heitettiin se tavallaan yhdessä pois ja sitten yhtenä päivänä vaan katottiin kaappiin ettei siellä enää tutteja ookaan. Lapsi oli jo niin iso että ymmärsi ettei niitä oo kun roskikseen laitettiin, parina iltana sitä vissiin pyysi mut nukahti kyllä nopeasti ilman kun sanoin vaan ettei tutteja enää oo. Eli pidä tiukka linja. Ota tutit pois, heittäkää ne vaikka yhdessä pois tai "antaakaa linnunpoikasille" tms ja sitten tutteja ei vaan enää oo eikä lisää tuu vaikka mitä tapahtuis. Lapsi tottuu nopeasti.

Kuopus on nyt 1v9kk ja kohta aattelin unitutin häneltäkin hävittää. Muuten ei oo kumpikaan lapsi tuttia syönyt, unille mentäessä vaan.

Tsemppiä!
 
Kerran yks tutti meni oikeasti roskiin koska oli mennyt rikki. Lapsi ite sen vei.. ja sanoi että nyt ostetaan kaupasta uusi. Ei ostettu mutta muita tutteja oli/on vielä.

Nukkumaan mennessä tosiaan pitää olla monta tuttia, ja lapsi on nimennytkin niitä. Ja on lempitutteja ja jotain vähemmän tärkeitä. Joskus vielä päivällä muuten vaan haluaisi ottaa tutin ja kimpaantuu kun otan pois, mutta ei voi mitään..
 
"vieras"
Jos tutti on sun lapselle vähän kuin lelu tai ns. uninalle, niin leikkaa tuttiosa irti niin että vaan muoviosa jää. Tällöin sitä pystyy käsissään pyörittelemään (mikäli tekee niin hakiessaan unta) mutta ei saa enää suuhun. Meillä helpoin vaihtoehto oli kiikuttaa ne roskiin, taisin samalla kehittää jonkun tarinan että ne meni naapurin koiranpennulle tms. Sun lapsi on jo niin vanha että ymmärtää kyllä. Kerrasta poikki vaan, ei mitään poikkeuksia koska muuten vaan pitkittyy. Ei lapsi montaa iltaa jaksa tuttiaan kaivata. Tai jos et halua tutin muoviosaakaan lapselle jättää, osta joku uus unilelu lapselle mihin tutit tavallaan vaihtuu ja tutit menee jollekin vauvalle/oravalle/linnulle. :)
 
vieras jatkaa
Lisään vielä, että meidän 2v oli tosi pollean oloinen ja kertoikin aluksi monelle miten hän on iso poika ja tutit annettiin eteenpäin vauvoille, hän kun ei enää niitä tarvii.
 
"nuni"
Muutama vaihtoehto, on että selität ettei noin iso lapsi enää syö tuttia ja annatte ne tutit pussissa vaikka niille oravavauvoille ja haet sitten tutit pois ja näytät ettei niitä tutteja enää oo.

Millä tyylillä nyt sitten yritätkin ni me ainaki otettiin silloin 1v4kk ikäiselle tuttien korvaajaksi pehmoleluja kainaloon, eli jos rahaa riittää ni osta vaikka uusi pieni pehmolelu unikaveriksi mikä korvaa tutin.

Sit voi kehua ja kertoa ettei se, vaikka naapurin Nuuttikaan syö enää tuttia.

Eikä kannata säikähtää sitä itkua mikä tutin luopumisesta tulee, varmaan kaipaakin tuttia useita iltoja ja huutaa mut ei voi mitään :)
 
Faelivrin
Joku joskus leikkasi tuttiin pieniä reikiä ja lapselleen sanoi, että hiiret on käyneet tuttia syömässä. Lapsi koitti tuttia kyllä syyä vielä, mutta eihän se enää kivalta tuntunut, joten heitti sen itse roskiin. Lapsi jonkin aikaa aina vain höpötteli kaikille siitä, miten hiiret söi hänen tutin, mutta ei kaivannut enää tuttia kumminkaan. :)
 

Yhteistyössä