Tutista eroon!!! Vaan miten??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoraunio

Vieras
Yritettiin tutista eroon niin et päikkäreille mentäessä en enää antanu tuttia vaan se kuuluisa hiiri äiti oli sen vieny,mutta eipä tyttö nukkunu,sielä meuhkattiin melki kaks tuntia,ennenku mun meni hermot ja annoin tutin takasin :ashamed: Teinkö mä nyt pahan mokan? muuten ei oo tuttia tarvinnu ku nukkuessa,mutta ku noi yöt on ihan yhtä tuskaa kun heti ollaan pystyssä kun se putoaa tai sit muuten vaan touhutaan sen kanssa sielä,ja mä alan olla oikeesti nyt niin väsyny,ku töihinki pitää joka aamu 5n jälkeen herätä.. ja ei päivällä saa nukkua yhtään.. Eli,jatkanko vaan yritystä,ja nukahtaa kun nukahtaa,vai mitä mä teen? jätänkö myöhemmäksi? Ei se varsinaisesti itkeny sitä tuttia,mitä nyt sitä omaa huomionhaku vinkumista,mutta kauhee meininki oli päällä,luulin jo et sänkyki hajoaa.. :o

Meillä luovuttiin tutista vajaa viikko sitten. Yöt on aina ollu sitä sun tätä, niin ajattelin että ei ne nyt paljon hullummaks voi mennä. Eikä mennytkään. Nukuttaminen tosin nykyään kestää paaaljon kauemmin kun ennen ja unet on vähän lyhentyny. Oon ajatellu että aika korjaa asian. Aika monena iltana kysäs tuttia, mut ei itkusesti vaan ennemminkin vähän huvittuneena. Joskus vastasin et se vietiin oraville ja välillä olin vaan hiljaa. Mun käsittääkseni ei ollu kovin fiksua antaa tuttia takasin, seuraavalla kerralla vaatii sitä innokkaammin takasin. Mä antasin nyt tutin olla ja kun tää yritys unohtuu, ottasin tutin pois enkä enää antais takasin. Meillä oli isukki lomalla, kun tutti otettiin, luulin sen olevan isompi operaatio kun mitä sit oli. Ei kai se tutti nyt niiiin paha asia oo, etteikö laps vois sitä pitää, ei kai kukaan enää eskarissa tuttia tarvii =) .

Meillä luovuttiin tutista jokunen kuukausi sitten. Tyttö söi tuttia ainoastaan nukkumaan mennessä. Sitte päätettiin vieroittaa tutista ku toinenkin lapsi syntyi. Ensimmäinen ilta oli kaikista pahin, huusi varmaan puoltoista tuntia tutin perään kunnes nukahti. Pysyin tiukkana enkä antanut tuttia koska olisi vain oppinut et kiukuttelemalla saa tahtonsa läpi. Toisena ja kolmantena iltana oli edelleen pientä itkeskelyä, mut sitte koko tutti unohtui aika pian. Silloin kun oli vielä tutti käytössä unet oli aika katkonaisia, heräsi aina kun tutti kadoksissa. Heti yöt rauhoittui kun tutista oltiin päästy eroon. Minusta tuntui et tutista vieroittaminen oli äidille ja isälle suurempi juttu kuin neidille. Voimia sinne, aika pian se helpottaa kunhan vain pysyt tiukkana etkä anna tuttia vaikka sitä on vailla. Siitä on vain enemmän hallaa jos antaa periksi,ei sitä kovin montaa päivää tarvitse jaksaa kunnes helpottaa. Niin ja meidän neidillä oli silloin 1v6kk ikää kun tutista luovuttiin.

Meillä jäi tutti pois alle vuoden ikäsenä.Suosittelen vierottamaan mahdollisimman pienenä,niin on helpompaa.Imemistarvetta ei enää ole,kun ruoka on jo kiinteää ja karkeaa (8kk) ja oppii helposti esim.unileluun tai riepuun turvaamaan.

Leikkasin tutin pään poikki ja näytin tytölle että tutti on rikki. Tein sen valveilla olo aikaan kun ei käyttänyt tuttia kuin uniaikaan. En nukkumaan menon yhteydessä. Tyttö otti tutin ja yritti imeä mutta ei onnistunut. Kysyin että pitäiskö tutti laittaa roskiin kun on mennyt rikki. Tyttö kipitti vessaan ja sinne roskikseen sujautti tutin. Viikko sen jälkeen oli nukkumaan menot levottomampia mutta sitten selkeästi tutti oli jo unohtunut. Ikää oli 1v4kk.

Meillä 1 v 11 kk luopui tutista pari viikkoa sitten vahingon kautta-tutti katosi, joten päätin, että en enää uutta osta ja päätin, että nyt sitten nukutaan vaikka vähän huonommin. Neiti itki tutin perään hetken, nukkui ensimmäisen yön heräillen monta kertaa mutta seuraavina päivinä vain pari kertaa pyysi tuttia mutta kun sanoin että oravavauvat on vieneet tutin, koko juttu unohtui ja aivan kuin ei koskaan olisi tuttia ollutkaan.
Aikaisemmin kun yritin saada lasta luopumaan tutista, meni samalla tavalla-huutoa, huutoa ja lopulta hermot ei kestänyt ja annoin tutin takaisin.
Luulenpa, että on ihan sama vaikka annoitkin tutin takaisin, luopumista voi sitten yrittää myöhemmin uudestaan.
Luulen, että lapsilla on tietyt "kehityspyrähdykset", jolloin uuden omaksuminen on helpompaa, meillä nimittäin samaan aikaan kun tutista luovuttiin, opittiin tekemään kotona tarpeet pottaan ja paljon uusia sanoja.
:/

Meillä otettiin tutti ja pullo samaan aikaan pois. Pari viikkoa meni totutellessa, yöllä kyseli tuttia ja maitoa. Nyt kuukauden ollut poissa, eikä muistakaan koko kapistuksia enää. Yöt alkoi nukkumaan läpi, kun otettiin molemmat pois =)

kysyisin semmosta että kun tutista ja pullosta luovuitte niin mitä teette jos pikkunen alkaa huutaa bussissa,kaupassa tai jossain eikä mikään auta paisi ne tai syli mikä ei ole aina mahdollisuus,mitä teette?
ja kun eikö maitoa lapsen pidä jonkun verran saada niin missä yhteydessä ja paljon teidän lapset jua kun on pullon jättänyt?
olisin itse valmis yrittämään mutta kun paljon ollaan liikenteessä kaupoissa sun muualla niin tuntuu mahottomalta jättää pullo ja tutti. kun miettii että millä lohtua sitten hankalassa tilanteessa,hedelmäsoseita on vähän hankala alkaa kesken bussi tai juna matkan alkaa antamaan vai pitääkö aina vaan jäädä väärällä pysäkillä huudon takia tai jättää ostokset ostamatta! :/

No meillä tyttö ei ollut mikään "himo" tutin luputtaja, lähinnä nukahtamisen yhteydessä tuttia tarvitsi, tai jos joku oikeen kovasti harmitti. Pullosta sen sijaan ennen joi kaiken.
En ollut ikinä totuttanut tyttöä siihen, että kun asioille mennään, niin pullo olisi ollut mukana tai tutti. Autossa kylläkin pulloa sai, mutta ei kaupoilla tms.
Lähinnä kotona osoitti mieltään, kun ei saanut kumpaakaan, eli tosi helpolla tuo meiltä onnistui. tyttö oli 1v7kk kun otettiin pois. Eli nyt kuukauden ollut ilman, eikä enää haikaile.
Yhdessä vietiin ulos grillikatoksen pöydälle tutit ja pullot ja siitä ne oravavauvat oli käynyt ne yöllä hakemassa. Kyllä muistaa aina selittää, miten hän antoi oraville tutit ja pullot :heart:
Eli pari ensimmäistä yötä kitisi ja huusi anna maituaaa ja tuttiaaa, mutta nyt on nukkunut 3 yötä aamuun asti heräämättä. Ihanaa, ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen nukutaan yöt läpi!!!

ei kukaan oo väittänyt että se tutista luopuminen olisi aivan yksinkertaista. Parin tunnin meuhkaaminen sängyssä kuulostaa ihan normaalilta. Mielestäni ei ollut hyvä juttu että annoit sitten lopulta periksi (meillä on vain huonoja kokemuksia tuosta periksi antamisesta). Se on aikaa vievää puuhaa tuo vieroitushomma..

Minä vain otin ja laiton tutin pois enkä antanut. Pulmaksi tuli että en saanut enää sänkyyn nukahtamaan, joten sen jälkeen jouduin nukuttaan ulos vaunuun. Tosin nukahti kyllä äkkiä. Nyt kun on tullut kylmemmät ilmat olen taas laittanut sänkyyn, joskus onnistuu, joskus ei. saatan joutua ottaan omaan viereen nukkumaan ja laulaa ja yrittää rauhotella juttelemalla ja vaikka mitä kun ei meinaa onnistua. Tuttipullosta juo vielä joskus ennen päiväunille menoa jos ei muu auta.

ja kun eikö maitoa lapsen pidä jonkun verran saada niin missä yhteydessä ja paljon teidän lapset jua kun on pullon jättänyt?

Meillä ei ole ollut koskaan pulloa käytössä, imetin 10kk jonka jälkeen alkoi saamaan tavallista maitoa. Tein kaikki puurot maitoon ja annoin muuten maitotuotetta. Vuodesta eteen päin en laskeskellut enää maitomääriä, annoin vaan normaalisti ruuan yhteydessä mukista maitoa, joi minkä joi. Puuroissa käytän maitoa edelleen.

En lukenut muiden vastauksia,mutta meillä minä leikkasin saksilla tutin kahtia ja näytin pojalle,että se on rikki.Tovin ihmetteli ja hyvin sujui vieroitus tutista! Ei pahemmin perään huutanut,mutta olimme jo kauan antaneet syödä tuttia vain nukkuessa.Tutti jäi siis aina sänkyyn kun heräsi.

Yhteistyössä