Tutista asiaa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Maailmallahan näkee paljon näitä 4-vuotiaitakin tutti suussa...
Omalla pojallani on yöunilla vielä tutti, hän on 2,5-vuotias, ja mietin että miten ihmeessä saan sen otettua pois, kun se on niin tärkeä...
Silleen et otat vaan sen pois, ja sanot pojalle et kaikki tutit on hävinny.
Sit te surette yhdessä sitä vähän aikaa ja sit ne tutit unohtuu.
Muutama yö voi olla rauhattomampi, mut ei siihen kuole.
Ja, meillä sama edessä kenties ensi yönä. Kääk.
 
rapu
Samaa katsellut kummaksuen joskus kuin ap, tosi isoilla lapsilla vielä tutit suussa !
Ja muutenkin ihmetyttää että niitä lutkutetaan ihan tavallisessa touhussa, olen ymmärtänyt että pääasiallisin käyttö rauhoitus esim. nukkumaanmentäessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisi ehkä kiva kuulla kommentteja äideiltä keiden lapset syöneet pitkään tuttia.
No, meillä on jätetty "päivätutti" pois noin yksivuotiaalta, mutta unituttia ovat saaneet lutkuttaa niin kauan kuin ovat halunneet. Tyttö jätti unitutin pois 2 v 5 kk iässä, ilman ainoaakaan kyyneltä. Poika täyttää tammikuussa 2 v ja on luopunut unitutista päiväkodissa joskus syyskuussa, kotona haluaa usein vielä tutin illalla mennessään nukkumaan. Ja sen myös saa.
Mulla on vähän kaikkien asioiden suhteen se periaate, että en ala itkettämään lapsia. Oli kyse sitten omaan sänkyyn nukahtamisesta, yösyöttöjen lopettamisesta, kuivaksioppimisesta, tuttivieroituksesta tai tuttipullon poisjättämisestä. Kyllä lapsi niistä luopuu, kun tuntee olevansa valmis. Yhtään yötä en aio valvoa siksi, että lapsi itkee tuttinsa tai äidin läheisyyden perään.
Ihan vaan selvyyden vuoksi, hieman off topic: tottakai ohjaan lapsia oikeaan suuntaan, vaikka en pakotakaan :). Ei meillä ole rattaissa tutti suussa istuvia vaippahousuisia viisivuotiaita :D. Esikoinen on ollut täysin kuiva 2 v 2 kk ikäisestä, lopetti rattaissa istumisen joskus 2½-vuotiaana, on nukahtanut itsekseen omaan sänkyynsä 2½-vuotiaasta (ja nukkuu siellä mukisematta koko yön), tuttipullon antoi pois 1½-vuotiaana. Pikkuveljellä ei pulloa ole koskaan ollutkaan, opettelee tosi innoissaan potalle, siirtyi juuri omaan sänkyyn nukkumaan, ja kävelee jo sellaisia matkoja joita naapurin nelivuotiaskaan ei vielä "jaksa" kävellä. Eli hyvin on mennyt, vaikka ei itketetä eikä pakoteta. Ohjataan vaan, kevyesti.
Joskus vuodenvaihteen jälkeen ajattelin neuvotella, jospa poika jättäisi unitutin pois ja saisi tilalle jonkun makeen unilelun, kuten siskonsakin aikoinaan (hän sai Äitinallen, siis Ti-Ti Nallesta tutun).
Mun lapset on molemmat sellaisia, jotka tykkää kasvaa isoksi ja oppia uusia juttuja. En tiedä, toimisiko tällainen periaate sellaisen lapsen kanssa, joka haluaa olla vauva: pitää vaippaa vielä kolmevuotiaana, istua rattaissa nelivuotiaana, lutkuttaa tuttia tästä ikuisuuteen. Tuskin. Mutta meidän lasten kanssa tämä toimii hienosti. Nopeammin meillä on silti opittu potalle, tutittomiksi, olemaan ilman rattaita, jne, kuin monessa tuttavaperheessä missä toimitaan eri lailla.

Meillä ei myöskään olla lasta mihinkään pakotettu ja mielestäni aika reippaasti ja mukavasti on kaikki mennyt. Tuttia ei ole ikänä huolinut, tuttipullot jäi pois vuoden vanhana (ja ihan ilman kiukkua tai kaipuuta ), nukkunut aina ilman nukuttamista, rattaissa ei istu vaan kävelee todella pitkiä matkoja. Rattaissa viimeksi ollut vuosi sitten, ikää silloin 1,5 vuotta. Kuivaksi oppi kesällä, ikää silloin pari vuotta. Sitä ennen potalla kävi vapaaehtoisesti aina kun siltä tuntui.

Tokihan jokainen kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee ja kokee :flower:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
millä oppii puhumaan jos on tutti suussa?
No, meidän sälli ei puhu, vaikka syö tuttia vaan nukkuessa (ja tuskin se unissaan paljon puhuisi ilman tuttiakaan) :/
puhuinko siitä mitään että jos pelkästään unilla lutkuttaa?
No et :ashamed: . Mutta tuskin tuon vieraankaan puhumaton 2 v 4 kk sentään ihan koko ajan tutti suussa on, vaikka pihassa sitä syökin. Ellei ne sitten ulkoile tosi paljon :D.
 
Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja jaa a:
Kuopus 1v ja imee vielä tuttia ja rintaa. Just mietin et koska siitä/ niistä pitäis luopua? Kai odotan et lopettaa itse

Tissin lopettamisella ei ole kiire, ihan milloin teille molemmille se sopii parhaiten. Mut tutin suosittelisin jättämään kohta pois, se on helpoin mitä nuorempi lapsi on, koska muisti ei ole vielä kovin hyvä, ei edes muista koko tuttia parin päivän päästä, toisin kuin esim. 2vuotias.
Tietty tuossa sulla se hankala tilanne, ettei vaan sit ala pitää sinua tuttina, et pitää olla koko ajan tissi suussa =/
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Maailmallahan näkee paljon näitä 4-vuotiaitakin tutti suussa...
Omalla pojallani on yöunilla vielä tutti, hän on 2,5-vuotias, ja mietin että miten ihmeessä saan sen otettua pois, kun se on niin tärkeä...
Silleen et otat vaan sen pois, ja sanot pojalle et kaikki tutit on hävinny.
Sit te surette yhdessä sitä vähän aikaa ja sit ne tutit unohtuu.
Muutama yö voi olla rauhattomampi, mut ei siihen kuole.
Ja, meillä sama edessä kenties ensi yönä. Kääk.

Juu niin se kai vaan on tehtävä. Meillä kun on muutenkin nukkumaanmeno vaikeaa nykyään enkä viitsisi kyllä turhaan huudattaakaan, niin voimat on aika vähissä tuon asian suhteen juuri nyt. Voimia sinulle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa a:
Kuopus 1v ja imee vielä tuttia ja rintaa. Just mietin et koska siitä/ niistä pitäis luopua? Kai odotan et lopettaa itse

Tissin lopettamisella ei ole kiire, ihan milloin teille molemmille se sopii parhaiten. Mut tutin suosittelisin jättämään kohta pois, se on helpoin mitä nuorempi lapsi on, koska muisti ei ole vielä kovin hyvä, ei edes muista koko tuttia parin päivän päästä, toisin kuin esim. 2vuotias.
Tietty tuossa sulla se hankala tilanne, ettei vaan sit ala pitää sinua tuttina, et pitää olla koko ajan tissi suussa =/
Tuota samaa kuulee usein, mutta meillä tuo 2 v 5 kk ikäinen jätti tutin pois tuosta vaan, ei kertaakaan kysellyt sen perään tai itkenyt. Vaikka "kaikki" sanoi että vieroitus tulee olemaan sitten tooooooooosi vaikeaa kun sitä ei tehty alle vuoden iässä :p
Mä olen kokenut helpompana sen, että lapsen kanssa voi keskustella ja neuvotella asioista, selittää miksi tehdään näin eikä noin. Se ei ihan vuoden vanhan kanssa vielä onnistu.
Ja tosiaan, kun tutti jää niin on se riski, että sitten pidetään tissiä huvituttina :/
 
******
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
No voisko olla, ettei sen takia puhu kun on aina tutti suussa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipsukka:
vanhin 4,5v lopetti vasta 2kk sitten tutin syönnin ;) meillä 2v ja 3,5v on tutit. ite söin tuttia 7v! eikähän se jää pois ihan luonnostaanki,en väkisin ota pois.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mites tuo purenta, onko hammaslääkärissä sanottu jotain? :)
Meidän 2 v 5 kk ikäiseksi unituttia lutkuttanut kävi juuri tiistaina hammaslekurissa, eikä mitään vikaa purennassa.
 
tipsukka
kieltämättä tuolla vanhimmalla hieman purennassa vikaa..mutta ei hammas lekuri sanonu juur mitään..itselläni ei tullut ongelmia purentaan vaik söin niinkin isoon asti ja noil muilla tasanen purenta.
 
vieras_vieras
meiän poju on vuoden vanha. tuttia on aina huono ollut syömään.eilen sai kaksi uutta tuttia ja huvikseni kokeilin,mitä mieltä tutista.

siis itki väsymystä.no,annoin tutin suuhu ja sylkäsi tutin pois :) meiän pojulle ei siis tutti kelpaa..onneksi ei tartte vierottaa..

mutta itsekin ihmettelen miten isot lapset vielä tuttia syö
 
Mulle on ihan sama kauanko muidet lapset tuttia syö.. Mutta mun mielestäni koko tutti on ihan turha keksintö ja en voi ymmärtää miksi vauvalle pitää ensin puoliväkisin tutti tuputtaa ja sit vuoden päästä hirveellä työllä vierottaa???
Meillä ei ole kuopus ja keskimmäinen ollenkaan syöneet tuttia (ei ole tarjottukaan) ja hyvin on menny...
 

Yhteistyössä