Tutista asiaa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eilen kaupassa katselin, kun kahdella noin 2-vuotiaalla (varmaan ylikin) näin tutin suussa. Toinen otti tutin hetkeksi pois ja jutteli jo oikein selviä sanoja/lauseita. Mun mielestä tuon ikäinen ai varmaan tarttis tuttia ainakaan päivisin. Onko kyse vanhempienlaiskuudesta, ettei saada vieroitettua tutista? Meillä tutinsyönti lopetettiin noin 10 kk iässä, koska mielestäni oli oikein sopiva ikä. En tahtoisi olla ilkeä, mutta todella olen tätä asiaa miettinyt/ihmetellyt.
 
No, meillä ei ole lapsi ikinä huolinut tuttia joten ehkä siitä syystä usein ihmettelen yli pari vuotiaiden tutin käyttöä. Tiedän kyllä pari perhettä jossa jopa nelivuotiaskin syö tuttia kun ei sitä raaskita poiskaan ottaa.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni82:
No, meillä ei ole lapsi ikinä huolinut tuttia joten ehkä siitä syystä usein ihmettelen yli pari vuotiaiden tutin käyttöä. Tiedän kyllä pari perhettä jossa jopa nelivuotiaskin syö tuttia kun ei sitä raaskita poiskaan ottaa.
Mä tiedän 6-vuotiaan joka vielä söi tuttia, myös päivällä. Mutta joo, minusta myös jo 2v on vähän vanha moiseen.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia?
Älä nyt suutu... Näin olen yrittänyt asiaa ajatella, mutta silti aina pysähdyn asiaa miettimään, joten ajattelin asian jakaa teidän kanssa ;) Olisi ehkä kiva kuulla kommentteja äideiltä keiden lapset syöneet pitkään tuttia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia?
Älä nyt suutu... Näin olen yrittänyt asiaa ajatella, mutta silti aina pysähdyn asiaa miettimään, joten ajattelin asian jakaa teidän kanssa ;) Olisi ehkä kiva kuulla kommentteja äideiltä keiden lapset syöneet pitkään tuttia.
en mä suuttunut, mut mä en vaan jaksa ymmärtää et miks joka asiaan pitää tarttua... meillä jokaisella on varmasti heikot kohtamme lastemme kanssa: toinen antaa syödä tuttia pidempään, toinen tekee taas jotain muuta..... ei se vanhemmuutta huonommaksi tee.
ja eivät varmaan enää murrosiässä sitä tuttia ime....
 
vieras
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
 
Greippi
Maailmallahan näkee paljon näitä 4-vuotiaitakin tutti suussa...
Omalla pojallani on yöunilla vielä tutti, hän on 2,5-vuotias, ja mietin että miten ihmeessä saan sen otettua pois, kun se on niin tärkeä...
 
Meillä on tutista luovuttu vajaa 3v ikäisenä ja varmaan ihan minun laiskuudesta johtuen.
Tyttönen antaa nyt jouluna tuttinsa joulupukille koska porovauvoilla on suorastaan huutava pula tuteista :whistle:

Meillä on myös pojat "antaneet" tuttinsa jonnekin, ne eivät ole vain kadonneet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
mun mielestä taas 10kk vanhalta tutin pois ottaminen on liian aikasta :)
Arvasin, että moni ajattelee noinkin;). Niin se äkkiä kuulostaisi, mutta kerran unohtui ottaa mukaan, kun lähdettiin nukuttamaan ulos päiväunille eikä sitä kaivannut. Kokeiltiin huviksemme, että mites toimii yöt ilman tuttia ja ei reagoinut mitenkään. Sitten ajateltiin, että taitaa olla hyvä ikä vieroittaa tutista ;).

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisi ehkä kiva kuulla kommentteja äideiltä keiden lapset syöneet pitkään tuttia.
No, meillä on jätetty "päivätutti" pois noin yksivuotiaalta, mutta unituttia ovat saaneet lutkuttaa niin kauan kuin ovat halunneet. Tyttö jätti unitutin pois 2 v 5 kk iässä, ilman ainoaakaan kyyneltä. Poika täyttää tammikuussa 2 v ja on luopunut unitutista päiväkodissa joskus syyskuussa, kotona haluaa usein vielä tutin illalla mennessään nukkumaan. Ja sen myös saa.
Mulla on vähän kaikkien asioiden suhteen se periaate, että en ala itkettämään lapsia. Oli kyse sitten omaan sänkyyn nukahtamisesta, yösyöttöjen lopettamisesta, kuivaksioppimisesta, tuttivieroituksesta tai tuttipullon poisjättämisestä. Kyllä lapsi niistä luopuu, kun tuntee olevansa valmis. Yhtään yötä en aio valvoa siksi, että lapsi itkee tuttinsa tai äidin läheisyyden perään.
Ihan vaan selvyyden vuoksi, hieman off topic: tottakai ohjaan lapsia oikeaan suuntaan, vaikka en pakotakaan :). Ei meillä ole rattaissa tutti suussa istuvia vaippahousuisia viisivuotiaita :D. Esikoinen on ollut täysin kuiva 2 v 2 kk ikäisestä, lopetti rattaissa istumisen joskus 2½-vuotiaana, on nukahtanut itsekseen omaan sänkyynsä 2½-vuotiaasta (ja nukkuu siellä mukisematta koko yön), tuttipullon antoi pois 1½-vuotiaana. Pikkuveljellä ei pulloa ole koskaan ollutkaan, opettelee tosi innoissaan potalle, siirtyi juuri omaan sänkyyn nukkumaan, ja kävelee jo sellaisia matkoja joita naapurin nelivuotiaskaan ei vielä "jaksa" kävellä. Eli hyvin on mennyt, vaikka ei itketetä eikä pakoteta. Ohjataan vaan, kevyesti.
Joskus vuodenvaihteen jälkeen ajattelin neuvotella, jospa poika jättäisi unitutin pois ja saisi tilalle jonkun makeen unilelun, kuten siskonsakin aikoinaan (hän sai Äitinallen, siis Ti-Ti Nallesta tutun).
Mun lapset on molemmat sellaisia, jotka tykkää kasvaa isoksi ja oppia uusia juttuja. En tiedä, toimisiko tällainen periaate sellaisen lapsen kanssa, joka haluaa olla vauva: pitää vaippaa vielä kolmevuotiaana, istua rattaissa nelivuotiaana, lutkuttaa tuttia tästä ikuisuuteen. Tuskin. Mutta meidän lasten kanssa tämä toimii hienosti. Nopeammin meillä on silti opittu potalle, tutittomiksi, olemaan ilman rattaita, jne, kuin monessa tuttavaperheessä missä toimitaan eri lailla.
 
Maamikki
Totta kai se on vanhempien laiskuutta ja mukavuudenhalua.
Tutit ja tuttipullot pitäisi jättää pois viimeistään silloin kun lapsi on 1-vuotias. Tutti ja tuttipullo ovat IMEVÄISTEN juttuja, ei siitä vanhempien.
Meillä poika jätti tutin itse pois 1vuotiaana, mut pullot jouduin väkisin lopettamaan, kun poika oli 1v3kk. Olin niin laiska etten jaksanut aiemmin pulloja vieroittaa.
Tytöltä pullot otin pois 11kuisena, ja nyt olis edessä tutin vieroitus, tytöllä ikää 1v2kk. Olen siis jo jäljellä aikataulustani, ja kyllä, vain siksi kun en ole jaksanut/viitsinyt vieroitusta tehdä; oman mukavuudenhaluni vuoksi. Mutta tällä viikolla olisi tarkoitus jättää tutitkin pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
millä oppii puhumaan jos on tutti suussa?
kokeileppa itse pitää tuttia ja opetella puhumaan jotain "vierasta kieltä"..
onko vaikeeta oppia äänteet yms.. :eek:
ei se itestään jää pois, tuleehan siitä tutistakin "tapariippuvuus"..
ja pysyykö se tutti suussa pihalla kokoajan, ei tipu?
vai joko olet vetänyt sen kuminauhalla niskantakaa kiinni? :kieh:
 
Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Maamikki on ihanan rehellisen ja suoran kuuloinen. Sait mut hymyilemään :).
No siis niinhän tuo asia vaan on. Eihän se ole muuta kuin vanhempien viitsiliäisyyden puutetta. Ihan turhaa on sanoa, että "kun lapsi ei suostu ilman tuttia nukkumaan" Kyllähän ne suostuu jos vaan ei anneta vaihtoehtoja. Ei ne valvo montaa yötä sen tutin perään itkien. Mutta tiedän et se on vaikeeta se vieroitus, niin itsellänikin. Siksi meilläkin nyt tyttö luputtaa tuttiaan päivisinkin, koska olen sen suhteen laiska. En aina jaksa kuunnella kitinää niin helppo lyödä tutti suuhun ja sanoa et ole hiljaa.
Mut, kukin tyylillään, mun mielestä kauheeta kattoa noita 2vuotiaita joilla tutti suussa, saatikka ne sitä vanhemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
millä oppii puhumaan jos on tutti suussa?
No, meidän sälli ei puhu, vaikka syö tuttia vaan nukkuessa (ja tuskin se unissaan paljon puhuisi ilman tuttiakaan) :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 2v4kk käytää tuttia. Lohduttaako yhtään jos kerron, ettei se puhu vielä? Hoidossa ei pidä tuttia kuin päiväunilla, mutta heti kun näkee minut niin tahtoo tutin. Olen ihan varma, että se jää itsellään pois ennen kuin täyttää kolme, sitä pidän itsekin takarajana. Pihalla se on niin kätevä kun sit ei mee hiekka ja lumi suuhun...
millä oppii puhumaan jos on tutti suussa?
No, meidän sälli ei puhu, vaikka syö tuttia vaan nukkuessa (ja tuskin se unissaan paljon puhuisi ilman tuttiakaan) :/
puhuinko siitä mitään että jos pelkästään unilla lutkuttaa?
 

Yhteistyössä