Turvaistuinten paikka kaksiovisessa autossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Joudutaan 6kk käyttämään pakosta autoa päivittäin ja saadaan lainaksi auto, mutta päänvaivaa tuottaa nyt turvaistuinten kiinnitys. Auto on siis tosi pieni ja kaksiovinen...

Lapset 4v ja 1v10kk.

VAIHTOEHTO 1.

4 -vuotias normaalisti takapenkille turvavyöistuimeen kuljettajan taakse. Pienempi etupenkille SELKÄ menosuuntaan.
+ pienemmän kiinnitys onnistuu helposti, jos istuin etupenkillä
+ selkä menosuuntaan
- etupenkki
- mahtaako repsikan puolelta mahtua menemään takapenkille toinen aikuinen

VAIHTOEHTO 2.

4 -vuotias normaalisti takapenkille turvavyöistuimeen kuljettajan taakse. Pienempi takapenkille KASVOT menosuuntaan.
+ takapenkki
+ kiinnitys ja lapsen nostaminen istuimeen onnistunee jotenkin
- kasvot menosuuntaan

VAIHTOEHTO 3. (ei oikestaan mahdollinen?)

4 -vuotias normaalisti takapenkille turvavyöistuimeen kuljettajan taakse. Pienempi takapenkille SELKÄ menosuuntaan.
+ takapenkki
+ selkä menosuuntaan
- pienemmän nostaminen istuimeen käytännössä mahdotonta, samoin kiinnitys, kun pitäisi tunkea lapsen kanssa takapenkille ja samalla vanhempi lapsi joutuisi odottamaan vuoroaan auton ulkoupuolella ennen kuin pääsisi omalle paikalleen.

Eli minkä vaihtoehdon näistä (lähinnä kai 1 TAI 2) valitsisitte, tai olette valinneet vastaavassa tilanteessa?

Kasvot menosuuntaan matkustaminen on ehdottomasti vaarallisempaa kun selkä menosuuntaan etupenkillä. Siis olettaen ettei pelkääjän paikalla ole turvatyynyä. Ja turvatyynyn osalta sanoisin, että sellainen avaimella kytkettävän tyyny ei ole sama asia kuin tyynytön auto. Myös ne päältä pois kytketyt tyynyt voivat laueta.

mulla on kans kaksovinen auto. isompi istuu kuskin takana naama menosuuntaan ja pienempi etupenkillä selkä menosuuntaan... takapenkille pääsee vain kuskin takaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mun autossa:
mulla on kans kaksovinen auto. isompi istuu kuskin takana naama menosuuntaan ja pienempi etupenkillä selkä menosuuntaan... takapenkille pääsee vain kuskin takaa...

Eli se etupenkki ei mahdu aukemaan, kun istuin on siinä? Onkohan tässä autokohtaisia eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
molemmat takapenkille ja pienemmällä kaukalo joka nostetaan autoon vasta kun isompi on vyötetty.

saa olla aika iso kaukalo johon tuo nuorempi mahtuuisi

Oho, luin iäksi 10 kk.

Laittaisin silti molemmat takapenkille. Isompi kasvot menosuuntaan ja pienempi selkä menosuuntaan. Isomman puolelta yltää kyllä pienemmän istuimellekin laittamaan vyöt.

molemmat takapenkille ja pienemmällä kaukalo joka nostetaan autoon vasta kun isompi on vyötetty.

Oho, luin iäksi 10 kk.

Laittaisin silti molemmat takapenkille. Isompi kasvot menosuuntaan ja pienempi selkä menosuuntaan. Isomman puolelta yltää kyllä pienemmän istuimellekin laittamaan vyöt.

Vyöt ehkä joo, mutta miten ihmeessä mä saan sen pienemmän sinne istuimeen vielä tungettua? Mun tarttis mennä tavallaan itse sinne takapenkille myös. ja tämä tarkottaisi sitä, että isompi tosiaan joutuisi yksinään odottelemaan auton ulkopuolella (auto parkissa vilkasliikenteisen kadun varrella), mikä tuntuu hiukan riskialttiilta sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oho, luin iäksi 10 kk.

Vyöt ehkä joo, mutta miten ihmeessä mä saan sen pienemmän sinne istuimeen vielä tungettua? Mun tarttis mennä tavallaan itse sinne takapenkille myös. ja tämä tarkottaisi sitä, että isompi tosiaan joutuisi yksinään odottelemaan auton ulkopuolella (auto parkissa vilkasliikenteisen kadun varrella), mikä tuntuu hiukan riskialttiilta sekin.

minä laitan isomman aina ensin autoon, sitten kaukalon, joskus joutuu taaksekkin laittamaan

Eli se etupenkki ei mahdu aukemaan, kun istuin on siinä? Onkohan tässä autokohtaisia eroja.

Tuskin on autoissa eroja. Se penkki ei aukea missään tapauksessa mikäli penkki on sellaista kaatuvaa mallia. Joskus muinoin lapsuudessa olen kohdannut sellaisen auton jossa penkki liukui kiskoilla eteen ja selkänoja niiasi vain hieman kun takapenkille ahtauduttiin.

Oho, luin iäksi 10 kk.

Vaikka järjestely olisi mikä, niin miten ihmeessä laitat molemmat lapset yhtäaikaa autoon? Joka tapauksessa jompi kumpi joutuu odottamaan sen aikaa kun laitat toisen kiinni ja eikös eniten joudu odottamaan jos toinen on vielä toisella puolella autoa etupenkillä.

Minäkin koittaisin saada molemmat lapset jotenkin takapenkille tai sitten etsisin toisenlaisen auton ja parkkipaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
meillä on pieni auto, 2 ovinen, hyvin mennään 4v. ja 7kk lasten kanssa :wave:
pieni edessä tai apukuskin takana, isompi britax two way elite istuimessa kuskin takana

Pienempi ilmeisesti kuitenkin vielä kaukalossa? Meillä pienemmällä on jo käytössä tuo Two-Way Elite, eli sitä ei niin vain lennossa voi vaihdella eri paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:

Tuskin on autoissa eroja. Se penkki ei aukea missään tapauksessa mikäli penkki on sellaista kaatuvaa mallia. Joskus muinoin lapsuudessa olen kohdannut sellaisen auton jossa penkki liukui kiskoilla eteen ja selkänoja niiasi vain hieman kun takapenkille ahtauduttiin.

OK

Vaihtoehtosi numero 1 toimii kuin junan vessa. Turvallisuuden kannalta ehdottamasti paras eikä käytettävyydessäkään ole muuta hankaluutta kuin aikuisen kulku takapenkille, ja kyllä se onnistuu sieltä kuskin puolen ovesta sinne "ristikulmaankin".

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Vaihtoehto 2, kun pienemmällä http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/kiddy_comfort_pro_2008/

No uusia istuimia en nyt ajatellut hankkia puoleksi vuodeksi...

Tuo istuin menee kouluikään saakka... :D Ettekö käytä autoa ollenkaan sen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
meillä on pieni auto, 2 ovinen, hyvin mennään 4v. ja 7kk lasten kanssa :wave:
pieni edessä tai apukuskin takana, isompi britax two way elite istuimessa kuskin takana

Pienempi ilmeisesti kuitenkin vielä kaukalossa? Meillä pienemmällä on jo käytössä tuo Two-Way Elite, eli sitä ei niin vain lennossa voi vaihdella eri paikkaan.

juu, on. tosin pian siirrytään seuraavaan istuimeen kun pojan pää alkaa olla yli kaukalosta, silloin pienempi alkaa istumaan vakituiseen apukuskin takana.
ei autoakaan viitsi lähteä vaihtamaan kun ei tuo mahdottoman vanhakaan ole, vm2002

Yhteistyössä