Turvaistuin vanhaan autoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mazda-perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mazda-perhe

Vieras
Hei.
Kysäisenpä täältä, että minkälainen turvaistuin teillä vanhempien autojen omistajilla on?

Tarkoitus olisi mennä lähiaikoina johonkin lastentarvikeliikkeeseen katselemaan, sillä nyt 8kk lapsi ei enää viihdy kaukalossa vaan yrittää sieltä koko ajan istumaan.

Olen vain ihan pihalla kaikenmaailman Isofix-kiinnitysten kanssa, että mitä ne on! Meillä on siis 90-luvun aluan auto ja saako istuimen kiinni ihan auton omilla vöillä ilman mitään kannakkeita ja jalustoja???

Yksi vaihtoehto on ostaa turvaistuin käytettynä. Monissa perheissä auton turvaistuinta käytetään tosi vähän esim. meillä mies ajoi autolla työmatkat, joten minä hoidin lasten kanssa ulkoilut ja kaupassa käynnit rattailla tai myöhemmin polkupyörillä. Turvaistuinta käytettiin siis ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa ja silloinkin lähes aina vain lyhyitä matkoja.

En osaa kyllä enempää sanoa tuohon asiaan, mutta olen varma, että uutenakin löytyy teidän autoon sopiva istuinmalli.

Yleisimmin istuin kiinnitetään juuri auton omilla vöillä, joten sen puolesta teille varmasti löytyy istuin. Veikkaisin, että isofixiä autossanne tuskin on. Käy pyörähtämässä istuimia myyvässä liikkessä, niin voit sovitella niitä autoon.

Uusissakaan autoissa ei välttämättä ole isofix-kiinnikkeitä, joten älä huolehdi - kyllä niitä ihan vöillä kiinnitettäviä istuimia on markkinoilla vielä. :-)

Muistattehan istuinostoksilla, että lapsen on turvallisempi matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän mahtuu olemaan niin päin. Jalat voivat olla koukussa, kunhan pää ei tule selkänojan yli. Sovittakaa istuinta omaan autoonne ennen ostopäätöstä, niin saatte tuntumaa asennukseen ja näette, mikä istuin mahtuu parhaiten.

Kannattaa katsoa hieman kolari- ja käyttötestikokemuksia Autolehden sivuilta:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Yhteistyössä