Turvaistuin naama menosuuntaan vai turvavyöistuin?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis mä en ymmärrä näistä mitään! Yritän googlata, mutta en vaan tajua. Kuinka suuri ero on turvallisuuden kannalta sillä, onko lapsella turvaistuin nenä menosuuntaan asennettuna vai turvavyöistuin?
 
...
kait se riippuu lapsen koosta. kyllähän monia turvaistuimia voi käyttää turvavyöistuimina vielä sen jälkeen kun ei mahdu enää istuimen vöihin. isommalle lapselle kai nuot turvaistuimen vyöt ei jousta tarpeeksi jolloin auton vyöt on paremmat. pienemmälle lapselle ne auton vyt tulee väärälle korkeudelle ja lapsen paino ei välttämättä riitä siihen että vyöt lukkiutuvat kolaritilanteessa.
 
"aloittaja"
Okei. No mä mietin jo hamaan tulevaisuuteen, niin en tiedä vielä tuosta koosta tarkalleen. Poika on nyt 2v 3kk, 95 cm ja 15 kg ja n. vuoden päästä varmaan pikkusiskonsa siirtyy turvaistuimeen ja siinä vaiheessa ei ainakaan voi enää pitää poikaa selkä menosuuntaan (tai ainakaan tähän nykyiseen autoomme ei mahdu kahta istuinta niinpäin).
 
[QUOTE="aloittaja";23452283]Okei. No mä mietin jo hamaan tulevaisuuteen, niin en tiedä vielä tuosta koosta tarkalleen. Poika on nyt 2v 3kk, 95 cm ja 15 kg ja n. vuoden päästä varmaan pikkusiskonsa siirtyy turvaistuimeen ja siinä vaiheessa ei ainakaan voi enää pitää poikaa selkä menosuuntaan (tai ainakaan tähän nykyiseen autoomme ei mahdu kahta istuinta niinpäin).[/QUOTE]

Meillä aika lailla sama tilanne ja aiotaan ostaa pojalle turvavyöistuin ja vaihtaa nykyinen turvaistuin tytölle. Turvavyöistuin siksi, että on edullisempi ja menee koko lapsuuden. Turvaistuin jäisi jossain vaiheessa pieneksi (pää tulisi yli), joten sitten pitäisi taas ostaa uusi istuin. Turvavyöistuin on kuitenkin sivutörmäyssujoiensa takia koroketta parempi vaihtoehto. Se ohjaa myös turvavyön tarpeeksi alas.
 
"aloittaja"
Meillä aika lailla sama tilanne ja aiotaan ostaa pojalle turvavyöistuin ja vaihtaa nykyinen turvaistuin tytölle. Turvavyöistuin siksi, että on edullisempi ja menee koko lapsuuden. Turvaistuin jäisi jossain vaiheessa pieneksi (pää tulisi yli), joten sitten pitäisi taas ostaa uusi istuin. Turvavyöistuin on kuitenkin sivutörmäyssujoiensa takia koroketta parempi vaihtoehto. Se ohjaa myös turvavyön tarpeeksi alas.
Tästä olikin mulle tosi paljon hyötyä ja vinkkiä, kiitos! Tää kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta.
 
pahkana
Turvavyöistuin on vasta n.4v-->, se niiden suurin ero on.
EI, EI EI! Tämä siis jos lapsi istuu jo kavot eteenpäin.. Turvaistuimesta omilla vöillä on luovuttava, kun lapsi painaa (yleensä standardi on 18kg,mallista EHKÄ rippuen?) 18kg sen vuoksi että istuimen vyöt eivät enää riitä suojaamaan lasta törmäystilanteessa! Sen jälkeen laspsen on turvallisinta olla istuimessaan turvavöillä sidottuna.
 
Meillä aika lailla sama tilanne ja aiotaan ostaa pojalle turvavyöistuin ja vaihtaa nykyinen turvaistuin tytölle. Turvavyöistuin siksi, että on edullisempi ja menee koko lapsuuden. Turvaistuin jäisi jossain vaiheessa pieneksi (pää tulisi yli), joten sitten pitäisi taas ostaa uusi istuin. Turvavyöistuin on kuitenkin sivutörmäyssujoiensa takia koroketta parempi vaihtoehto. Se ohjaa myös turvavyön tarpeeksi alas.
Mä ostaisin tuossa tilanteessa esim. Britax Evolvan ( varmaan on muitakin merkkejä, tuo on meillä niin tiedän) joka toimii ensin kasvot menosuuntaan 5-pistevöillä ja sen jälkeen turvavyöistuimena auton omilla vöillä.
 
EI, EI EI! Tämä siis jos lapsi istuu jo kavot eteenpäin.. Turvaistuimesta omilla vöillä on luovuttava, kun lapsi painaa (yleensä standardi on 18kg,mallista EHKÄ rippuen?) 18kg sen vuoksi että istuimen vyöt eivät enää riitä suojaamaan lasta törmäystilanteessa! Sen jälkeen laspsen on turvallisinta olla istuimessaan turvavöillä sidottuna.
Miten tää liittyy tähän?
 

Yhteistyössä