Turhamainen äiti, vielä kesäksi ranta kuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskimooses
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läskimooses

Vieras
Onkos kellään muulla käynyt niin että raskaus ja synnytys vei entiset liikakilot mutta imetys toi ne takaisin? Olin ennen raskautta 85 kg (olen 179 cm pitkä), ekassa äitiysneuvolassa 76, välittömästi synnytyksen jälkeen 74 kg ja 2 kk synnytyksestä 79 kg!! nyt onneksi paino ei ole enempää noussut viimeisen 3 kk aikana. Nykyisin emme juurikaan herkuttele, mieheni onkin jo nykyisellä ruokavaliollamme laihtunut kuutisen kiloa. Mikä tässä mättää??? Liikumme joka päivä edes vähän, ja kahden alle kaksivuotiaan hoitaminen pitää liikkeessä, masentaa kun kesä tulee ja mitkään vaattet eivät mahdu päälle :( uikkareista puhumattakaan. Lapsi (nyt siis 5 kk) on täysimetyksellä, uskallanko ruveta jollekin ihan laihikselle, vai tuleeko sitten myrkkyjä maitoon?

Eikös maidon laatu muutu, jos laihduttaa imetyksen aikana. Minulle kilot tuli kun lopetin imetyksen, paino pysyi kurissa sen aikana, joten täysin eri tilanne meillä. Jospa liikkuisit lisää ja söisit terveellisiä rasvoja ja fiksuja annoksia. Minulla on kyllä paino pudonnut, mutta aika heikosti tämä vatsa tästä häviää.

Kokeile näin pari viikkoa, niin yllätyt (kannattaa jatkaa toki pidempään :))

-jos ruuan/juoman tuoteselosteessa lukee sokeri (kaikissa muodoissa), älä syö sitä
-Vaihda ruokaasi perunan, pastan ja riisin tilalle raikkaita kasviksia, salaattia ja pähkinöitä. Höyrytetty kukka- ja parsakaali on loistava lisuke. Samoin juures-gratiinit (ei siis peruna). Keittoihin perunan tilalle muita juureksia; lanttua, kaalia, kyssäkaalia tms.
-Syö vain 100% rukiista tehtyä leipää
-Vältä natriumglutamaattia (=aromivahvenne, esim. liemikuutioissa, maustetuissa nuudeleissa)
-Hedelmistä jätä pois banaani, melonit ja rypäleet
-VÄLTÄ NÄLKÄÄ, syö itsesi kylläiseksi aterioilla. Kun käytät rasvoja ja proteiinia, tulet kylläiseksi ja nälkä pysyy loitolla pidempään. Et tarvitse silloin naposteltavaa.

Tällä ruokavaliolla saat varmasti kaikki tarvitsemasi ravintoaineet etkä kuihdu. Puoli kiloa kasviksia-sääntö tulee täyteen huomaamatta. Ja paino putoaa hallitusti mutta varmasti.

Painonvartijoita! Varmasti toimii jos noudatat tarkasti ja imettäjille oma ohjelma, eli jonkin verran enemmän pisteitä.
Perunaa ja pastaa en jättäisi pois, enkä söisi pelkästään ruista, sillä se ei välttämättä sovi vauvalle.
Painonvartijoissa on kaiken muun lisäksi hyvää se, että syödä voi mitä vaan! Kunhan noudattaa annettuja pistemääriä.
Tiedän omasta kokemuksesta, että painonvartijoilla ehdit vielä maaliskuusta alkaenkin kesäkuntoon :)

Tsemppiä! :)

Karsi sokereita, se näkyy jo hetkessä.

Itse jätin pois kahvinkin, ettei tulisi naposteltua pikkuhyvää kupin kera. Ja juomaksi rasvaton piimä sekä vesi! Mehut, tuoremehutkin, sisältää vain paljon sokeria suhteessa mihinkään hyvään. Kun tekee mieli napostella jotain pientä oikeiden ruokailuiden välillä, niin lasillinen vettä "aperitiiviksi" niin ei tarvitse syödä "vatsaa täyteen".

Tuo toinen vastaus oli karppausta jo. ;) Minä laihdutin sillä, mutta tulee aina muistaa, että kun syö rasvaa energiana hiilihydraattien sijaan voi se tehdä verisuonille hallaa, vaikka karppaajat muuta väittävät. Laihtuminen on aika taattu. Minulta lähti 3-4kk paljon kiloja, 68kg ----> 60.8kg. Turvotus, jota on ollut aina loppui just siihen paikkaan, kun lopetti viljat,perunan yms.. Toppahousut jotka ei mahtuneet edes vetoketjusta kiinni menivät myös napeista. Ja mikä parasta kun sen lopetin, ei paino noussut, turvotus kyllä palasi ja taas ei mene napit kiinni toppahousuissa ja muodot vähän erinäköiset. Mutta mutta..

"Turhamainen äiti, vielä kesäksi ranta kuntoon? "

Ei ole yhtään turhamaista haluta saada sen ranta vielä kesäksi kuntoon. Monellakaan kun ei ole omaa rantaa. Kyllähän se hivelee itsetuntoa, että ranta on kunnossa. Et ole ollenkaan turhamainen! Ei kun harava heilumaan, ja tarvittaessa pensassaha. Toivottavasti saat kesäksi rantasi kuntoon!

Puolen kilon laihtuminen viikossa ei vaikuta mitenkään maitoon. Mutta täytyy muistaa juoda vettä tarpeeksi!

Näin sanoi neuvolan terkkari sekä perhesuunnittelukeskuksen gynekologi. Jos laihtuu enemmän kuin 500 gr/viikko, se voi vähentää maidontuotantoa. Eli imetystä ei voi pitää tekosyynä jos tosissaan haluaa laihtua! Terkkarini sanoi että tutkimuksiisa on todettu, että esim. nälkää näkevät äidit jotka imettävät (pakolaisleireille), heidän maidon ravintosisältö on melkein sama kuin länsimaalaisen joka syö monipuolisesti. Äiti sitten itse kärsii kalsiumin ja vitamiinien puutteesta ja ne otetaan äidin omista varastoista, mutta maito on kaikilla todella saman sisältöistä riippumatta ravinnon saannista.

Nyt tulee vähän julma vastaus, mutta imetys ei tuo kenellekään kiloja. Imetyksen aikana voi turvallisesti pudottaa painoaan, kunhan syö monipuolisesti, eikä pidä kovaa vauhtia yllä. Minäkin suosittelen painonvartijoiden tyyliä. Jos paino nousee, syöt enemmän kuin kulutat. Kaikki "erikoisruokavaliot" kuten karppaus tai laihdutusvalmisteet jäävät helposti hetken hömpötyksiksi. Itse olen päässyt raskauskiloistani noudattamalla tarkkoja ruoka-aikoja (=aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala), lautasmallia. Ja syön pullan päivässä hyvällä omatunnolla =P

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei kylläkään ole mikään "hetken hömpötys" vaan todella fiksu elämäntapa. Kun syö esim. kolme kertaa päivässä mahansa täyteen kunnon ruokaa (rasvaa, proteiinia ja vähän hiilareita kasvisten muodossa), niin ei tarvi koko ajan napostella jotain.

Huuhaata sen sijaan ovat viralliset terveyssuositukset, joiden mukaan parin tunnin välein pitäis syödä ettei kroppa vaan pääse rauhassa työstämään nautittua ravintoa...

Alkuperäinen kirjoittaja vhh kannattaa:
Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei kylläkään ole mikään "hetken hömpötys" vaan todella fiksu elämäntapa. Kun syö esim. kolme kertaa päivässä mahansa täyteen kunnon ruokaa (rasvaa, proteiinia ja vähän hiilareita kasvisten muodossa), niin ei tarvi koko ajan napostella jotain.

Huuhaata sen sijaan ovat viralliset terveyssuositukset, joiden mukaan parin tunnin välein pitäis syödä ettei kroppa vaan pääse rauhassa työstämään nautittua ravintoa...

Voisitkohan kenties perustella faktoin tuon huuhaa väittämäsi??

Todellakaan vähähiilarinen ruokavalio ei ole mikään hetken hömpötys. Vaikka kuinka moni on saanut todella hyviä tuloksia, kun ovat tiputtaneet liiat hiilarit pois ruokavaliostaan. Jos ei usko, niin voi itse testaa. Yhden suomalaisen tunnetun lääkäriasemankin laihdutusohjeetkaan eivät sisällä hiilareita. Tämä kuuri tosin on sellainen pikalaihari, jota ei voi jatkaa kuin 2 vk, sillä siinä on ilmeisesti muutenkin ruuansulatusta kiihdyttaviä ainesosia ja varmaan jotain muitakin syitä, joita minä vain en tiedä.

Jättämällä vain hiilarit pois, ei tarvitse kärsiä nälästä. Minustakin nämä suositukset, joissa neuvotaan vain suosimaan vähärasvaista ja tarkkailemaan kaloreita, tuntuu kyllä aika älyttömille. Siinä sitä saa kärsiä kuukausitolkulla ja syödä mautonta ruokaa ja laskea kaloreita. Tehköön kaikki miten tykkäävät, mutta mulle ainakin maistuu aamuisin paremmin kanamunat ja pekoni kuin puuro. Eläinrasva on tietääkseni terveellisempää kuin transrasvat, joita monet margariinit sisältävät, mutta enpä tiedä, että ollaankos tästä edes Suomessa kuinka tietoisia. Hyvä rasvat on hyvästä. Järki käteen kaikessa. Minä syön kyllä leipää ja pastaa ja kakkua, mutta minun ei tarvitsekaan nyt tiputtaa painoa. Luulen kyllä, että painoni pysyy kurissa juuri siksikin, etten kuitenkaan syö älyttömästi hiilareita. Se kastikehan se siinä ruoassa parasta on. ;)

En meinannutkaan että varsinaisesti imetys lihottaisi, mutta kun muut painivat raskauskilojen kanssa, niitähän minulle ei tullut, ja sitten sanovat että imetys laihduttaa :S ja että imetysaikana saa syödä MITÄ vaan koska imetys vie niin paljon energiaa! Mutta kun syön nyt jo paljon vähemmän herkkuja kuin raskausaikana, silloin jokapäiväiseen "ruokavalioon" kuului karkki, keksit ja limsa sekä jäätelö, nyt näitä syödään VAIN lauantaisin (ei siis kaikkia vaan jotain näistä). Mutta mitäs sitten hiilareiden tilalle? Esim. mitä syötte aamupalaksi, tämähän sulkee pois murot, puurot ja leivän, ja jugurtissa on kamalasti sokeria ja rasvaton jukurtti maistuu ihan PA:lta( ja yleensäkin light-tuotteet)! Pelkkää mustaa kahvia? Ehkä en sitten vaan ole oikeasti valmis tekemään näille makkaroilleni mitään...

Imettäessäsi! Karppauksessa keho menee ketosiin ja voiko se olla hyväksi lapselle?? Kyllä minäkin olen sitä mieltä että painonvartijat on imettäjälle se sopivin laihdutusmuoto ja ehdottomasti LISÄÄ LIIKUNTAA!

Aamupalaksi voit nauttia rahkaa esim. marjoilla tai marjasoseella. Munakas on myös maukas aamiainen. Itse syön hiilaritietoisesti ja siihen määrään mahtuu kyllä myös aamiaisleipä (täysjyvä). Itse olen lähinnä jättänyt pasta, perunan ja riisin pois ja korvaan sen kasviksilla. Pähkinät ovat oiva välipala. Mulla ei ollut tarvetta laihduttaa raskausajan jälkeen mutta tällä ruokavaliolla on pysynyt napostelu kurissa ja väsymys poissa.

Edellisessä olikin jo hyviä vinkkejä aamiaiseen. Kiireisinä aamuina (aamiainen junassa) oma suosikkini oli tonnikalasalaatti: tonnikalaa ja 2 pilkottua kananmunaa sekaisin, suolaa ja mustapippuria sekaan, sitten reippaasti täysrasvaista majoneesia, purjoa renkaina, rasvaista fetaa, kurkkua ja noin puoli astiallista jäävuorisalaattia.

Normipäivänä kotona syön kahden munan munakkaan, jonka välissä esim. purjoa ja fetaa (olen jäänyt koukkuun!) tai meetwurstia tai tonnikalaa tai pinaattia... Ja sitten puoli lautasellista vihreää, salaattia ja kurkkua yleensä.

Oot ihan oikeassa, rasvaton jugurtti maistuu PA:lta :) Älä siis syö sitä, vaan osta isossa tonkassa rasvaista "partaäijä"-jugurttia, tai Lidlistä niiden 10% kreikkalaista jugurttia. Ja marjoja sekaan.

Illalliseksi söin tänään kanankoiven paistettuna uunissa Jamien tapaan: suolaa ja pippuria pintaan, koivet pataan ja päälle puolitettuja luumukirsikkatomaatteja, paljon tuoretta basilikaa, chilirouhetta ja reippaasti oliiviöljyä. Uunissa 180 astetta puolitoista tuntia. Lisäksi tein cantaloupe-feta-salaattia. Joka päivä herkuttelen kermakahvin kanssa myös tummalla suklaalla.

Uudenvuoden jälkeen on lähtenyt näillä ruuilla neljä kiloa, ja karppaan normaalipainon sisällä.

Huh, ei sitä suolaa voi lisätä noin paljoa! Itsekin olen vähähiilarisella ollut jo pari vuotta, mutta kai sen nyt järkikin sanoo, että ei suolaa kuuluu laittaa joka paikkaan. Ja vielä salaattiinkin!!! Suola turvottaa, hidastaa ruuansulatusta ja on pahaksi elimistölle.

Varsinkin kun syöt noin reippaasti valmiiksi suolattuja tuotteita kuten fetaa ja metvurstia, suolankäyttösi on todella liioiteltua. Kannattaa heittää koko suolapurkki roskikseen, ja käyttää enemmän mustapippuria. Tabasco on myös hyvä mauste jos kaipaa tulisuutta, sitä laitan aina laatikoihin, keittoihin ja tietenkin (kesäkurpitsapohjaisen-)pitsan päälle. Omenaviinietikka on hyvää salaateissa. Näitä olen käyttänyt jo vuosia, suolaa en lisää mihinkään ruokaan ja silti maistuu hyvälle. Vieraatkaan eivät uskoisi ettei suolaa ole missään. Suolaa tulee kuitenkin syötyä jopa yli tarpeen, koska sitä on niin monissa valmisteissa valmiiksi paljon. Varsinkin eineksissä, joita syön ihan liikaa.

Olet syönyt noin vasta muutaman kuukauden, jos jatkat samaan tapaan, ensimmäisenä verisuonesi todella kärsivät suolan käytöstä.

Mitä jos panostaisit aluksi ihan vain lihaskuntoon?

Alat tehdä järjestelmällisesti vatsanlitistys ja pakaroiden liftaus -jumppia. Kirjastossa on lukemattomat määrät motivoivia opuksia ja dvd:itä.

Mitä enemmän on lähtöpainoa, sitä enemmän kaloreita liikkuminen kuluttaa ;)

Itselläni kävi niin, että vaikka alunperin kuvittelin että liikkuessa enemmän tulee myös syötyä enemmän - niin todellisuudessa makeanhimo laantui ja ruokailurytmi tuli säännöllisemmäksi.

Se vaatii kunnon potkaisun itseä peppuun että aloittaa, mutta sitoudu vaikka 30 päiväksi näin aluksi. Itse otin Ihannevartalo 30 päivässä -kirjan (kirjoittanut Callan Pinckney). Siitä tulikin elämäntapa seuraavaan raskauteen asti. Taas olisi aika aloittaa ja jatkan luottavaisena tuon saman kirjan parissa sillä tulokset olivat nopeita viimeksikin. Tsemppiä!

Muinäkin kauhistuin tuota suolan lisäämistä joka paikkaan. Verisuonet menevät ensimmäiseksi tukkoon, lisäksi aineenvaihdunta kärsii. Ihan tyhmää lisätä ruokavalioon suolaa, kun syö noin suolapitoista muutenkin.

Vähähiilarillisella ruokavaliolla lähtee nopsaan nesteet, ja kcal-vajetta syntyy helposti hiilihydraattien suurimman osan pois jäämisen vuoksi. Paino laskee nopeasti. Kuitenkin kannattanee tarkistuttaa kolesteroliarvonsa ennen vhh:lle siirtymistä ja dieetin aikanakin. Itse en kyllä ainakaan lähtisi vhh:lle imettäessä, enkä kyllä enää muutenkaan. Hiilaritietoisuus taas sitten onkin eri asia.

Muistakaa, että sopiva painonpudotustahti täysimetettäessä on enintään puoli kiloa viikossa (3500 kcal vaje/vko) ja osaimetyksellä enintään kilo viikossa (7000 kcal vaje/vko).

hmm.. vaikuttaisi nyt kuitenkin siltä että jotenkin nyt hormonit sekaisin, vauva lopetti ykskaks yötissittelyn ja kahden päivän kuluttua tästä alkoi kuukautiset ja nyt yhtäkkiä olen 3 kg kevyempi... tämä on nyt merkillistä(eli nyt 76 kg ja 179 cm)! nestettä? Mielestäni kuitenkin syön suht terveellisesti ja olen kuitenkin vielä normaalipainoinen (painoindeksi 23,7).

Tässä eilisen ruokapäiväkirja:

aamupala:
2 mukia kahvia+rasvatonmaito
reissumies puolikas, sipaisu margariinia, emmental viipale, puolikas saunapalvikinkku siipale, tavallinen 150 g jogurtti

Lounas:
Jauhelihakeitto n. 2 dl?
1 viipale tummaa- ja 1 viipale vaaleaaleipää
2 lasia rasvatonta maitoa
appelsiini

Välipala
Kahvia + rasvatonmaito
kourallinen maapähkinöitä
2 suolakeksiä

Päivällinen:
Samaa jauhelikeittoa, sama annos
2 näkkäriä, margariinia
2 lasia rasvatonta maitoa
jälkkäriksi poikkeuksellisesti 2 rkl jätskiä (norm. ei mtn tai hedelmiä) miehen kotiin tulon kunniaksi :)

Iltapalaksi
Teetä ja Paahtoleipää 2 viipaletta ja margariinia
vesimelonia ja puolikas appelsiini

Eli onko näiden jenkkakahvojen syy nyt tuo leivän syöminen?

Missä sun vihannekset ovat? Kannattaa tosiaan miettiä tarviiko sitä leipää noin paljon ja varsinkin mitä leipää syö. Täysjyväleipää kannattaa suosia ja varsinkin katsoa sitä leivän suolapitoisuutta ja kuitupitoisuutta. Eilen just kaupassa vertailin leipien kuitupitoisuutta niin järjestäen oli tarjolla leipiä, joiden kuitumäärä oli 2.5-5g/100g! Sitten yksi huomio kannattaa kiinnittää hedelmiin. hedelmät sisältävät pajon hedelmäsokeria, joka ei hirveesti poikkean vaikutuksiltaan tavallisesta sokerista. Hedelmiä pitää tietenkin syödä vitamiinien saannin kannalta, mutta niitä ei tarvitse kuin 1-2 päivässä. Mielummin käytä kasviksia enemmän. Ne pitävät nälkääkin paremmin kuin hedelmät. Saat myös proteiinia aika vähän vaikka pähkinöitä syötkin kourallisen päivässä. Nestettä ihan veden muodossa kannattaa myös juoda runsaasti, 1-1,5l päivässä.

Niin ja liikuntaa kannattaa kyllä lisätä! Yleensä tuppaa olemaan niin, että liikunnan rasittavuutta ja määrää yliarvioidaan. Pelkästään terveysliikunta vaatisi 30min hengästyttävää (yhtäjaksoista) liikuntaa joka päivä. Eli kannattaisi lähteä kunnon vaunulenkille reippaalla kävelyvauhdilla tai hölkällä vaikka joka toinen päivä (kestoltaan 60-90min). Myös lihaskunnon harjoittaminen on tärkeää laihduttajalle! Tuota kahden lapsen kaitsemista ei yleensä lasketa liikunnaksi vaan sen on ihan perusaktiivisuutta minkä lisäksi pitäisi harjoittaa kroppaa rasittavaa liikuntaa.

No ei keittopäivinä tuu yleensä syötyä erikseen salaattia, ja onhan sopassa yli puolet rehuja: selleriä, palsternakkaa, lanttua,porkkanaa, sipulia,purjoa, persiljaa... Liikkuminen riippuu siitä onko mies kotona vai ei, eli onko vähintään toiselle lapsenvahtia... mutta harrastusten vuoksi kävelemme ma,ke ja pe n. 4 km vauva kantoliinassa ja isompi rattaissa. Kyllä käsittääkseni kahden lapsen kotona hoitaminen kuluttaa kuitenkin enemmän kuin istumatyö? onhan kokopäivän nostelua, kanniskelua, kävelyä, vauvajumppaa... No katoin että laihtuakseni mun tulis syödä n. 1500 kaloria päivässä... että niitä kaloreita sitten vaan laskemaan. Hedelmäsokeri eroaa kyllä sillä tavalla tavallisesta sokerista että sulaa hitaammiin, mutta kyllä mun käsittääkseni on parempi makeanhimoonsa syödä omena tai appelsiini, kuin pulla tai pari keksiä??? Empä oo koskaan kuullu että kukaan olis hedelmillä lihonu?

Yhteistyössä