Tupakoiville yksinkertainen kysymys:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:43 piprane ema kirjoitti:
mä luulen et aloitin esikoisen syntymän jälkeen uudestaan ihan vaan stressin vuoksi. Tupakalla kun käy niin saa hetken omaa rauhaa ja hiljaisuutta...
Peesaan tätä. Ja sama juttu kakkosen jälkeen. Kolmosen jälkeen ei sit enää tehny mieli! :eek:
 
Ensinnäkin joku tutkija sanoi kerran,että lähes jokaisella ihmisellä on riippuvuus johonkin...oli se sitten syötävää,juotavaa,urheilemista,tupakoimista tms...niin tuntuu oudolta,että miksi esim. tupakoivista tehdään jotenkin kamalia ja hirveitä ihmisiä,kun polttavat. Maailmassa on todella paljon yhtä epäterveellisiä asioita kuin tupakka...toki tupakka saattaa jossain tilanteessa pahentaa tilannetta.

Jos jokainen tutkii omaa elämäänsä niin varmasti huomaa,kuinka monelle asialle olet "riippuvainen"...pärjäätkö päivän ilman kahvia?Tai ilman teetä? Entäpä päivä ilman tunnin treenaamista salilla? Päivä ilman katsomista salkkareita? Lista on loputon...

Itse olen riippuvainen n. 2-4 tupakasta päivässä ja miksi poltan ne? Varmaankin siksi,että olen stressitupakoitsija ja synnytysten/imetysten jälkeen retkahdus on tullut vain ja ainoastaa syystä,että oli kamala stressi,väsymys jne...Jostain syystä minulla ne muutama tupakka päivässä piristävät/rentouttavat enemmän kuin esim. viisi kuppia kahvia,tai kaksi olutta illalla jne... Olen usein ollut polttamatta viikkojakin ja stressitilanteessa olen retkahtanut. Usein olen miettinyt,että minkä voisin ottaa tupakan tilalle stressitilanteessa,mutta vielä en ole hyvää keinoa löytänyt..

Niin ja lopuksi,ei se tupakanpoltto ole minustakaan kaunista ja siksi teenkin sen lähes aina yksin paikassa mitä muut ei nää =)
 



[/quote]

Montakohan kuukautta viime kerrasta on :whistle: . En taida ihan jatkuvasti kysellä :D
Pakkomielle on siinä määrin että se aine oksettaa ja inhottaa ja sen käytön typeryys mietityttää.

[/quote]

No on ihmisillä ongelmat... :LOL:
[/quote]

Ongelmaksi tupakointi muodostuu, jos joutuu kestämään läheisen ihmisen savuttelua, ja tosiaan se tupakansavu ja -haju inhottaa ja oksettaa... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 10:28 Sabira kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 10:15 Vieras kirjoitti:
Se on niin helppo sanoa tupakoitsijalle, että toi on todella tyhmää, eikä polttamisen syyksi muka kelpaa se että se rentouttaa? Kun todellakin se rentouttaa! Ja jos joku haluaa polttaa, niin millä tavalla se on toisilta pois? Ja nyt ei puhuta siitä että joutuu itse passiivisesti tupakoimaan muiden käryttäessä, koska jos itse omalla kotipihallaan polttaa rentoutuakseen, niin millä lailla se häiritsee esim. tämän ketjun aloittajaa?
Miksi ihmiset sitten juo viinaa ja käyttää huumeita? Ihmisillä on kautta aikojen ollut erilaisia nautintoaineita, joita ovat käyttäneet, kuka mistäkin syystä. Typerää heristellä sormea vain tupakoitsijoille.
Ja kyllä, olen itse polttanut 10 v. kunnes kolme vuotta sitten lopetin. Riippuvuus oli yksi syy polttamiseen, yksi syy oli varmasti se, että se rentoutti. Ja jos halusin rentoutua polttamalla, niin miksi pitäisi etsiä muita renoutumiskeinoja? Muiden mieliksikö?
Tupakan "rentouttava" vaikutus perustuu siihen, että kun ihmisellä alkaa nikotiinin määrä elimistössä vähetä, alkavat vieroitusoireet. Ja niitä vieroitusoireita pitää luonnollisesti lieventää tupakalla. Sen jälkeen on taas "rentoutunut" olo eli elimistö täynnä nikotiinia. Luin tän tutkimuksen jostain.. :whistle: ;)
Joo, no sama se minulle mihin rentouttava vaikutus perustui, koska jos koin tupakoinnin rentouttavaksi niin sitä se silloin oli.
Miksei ap ole vastannut mitään muiden kyselyihin, esim. siihen millä perusteella ihmiset sitten juo, jos vastaukseksi ei kelpaa rentoutumisen vuoksi? Myrkkyä se on alkoholikin, ei ihmisen elimistö sitä tarvitse.
 
\Montakohan kuukautta viime kerrasta on :whistle: . En taida ihan jatkuvasti kysellä :D
Pakkomielle on siinä määrin että se aine oksettaa ja inhottaa ja sen käytön typeryys mietityttää.

[/quote]

No on ihmisillä ongelmat... :LOL:
[/quote]

Ongelmaksi tupakointi muodostuu, jos joutuu kestämään läheisen ihmisen savuttelua, ja tosiaan se tupakansavu ja -haju inhottaa ja oksettaa... :whistle:

[/quote]

Mikään ei pakota seisomaan tupakoivan ihmisen vieressä. Ei siis yhtään mikään.
Minuakin oksettaa tosi moni haju, mutta sen sijaan, että alkaisin mäkättämään näille ihmisille siitä hajusta, poistun itse paikalta.
 
Mun mielestä epäreilua kysyä tollaista ja heti perään sanoa, että vastaukseksi ei kelpaa se ja se.. Minkä vastauksen sitten hyväksyt?

Jos esimerkiksi kysytään miksi käyt ruokakaupassa, ei voi mielestäni sanoa, että vastaukseksi ei sitten muuten kelpaa, että ostamassa ruokaa.
 
En polta enää, tosin olen on/off-polttaja. Lapsen saannin jälkeen repsahdin, kun kaverilta kuoli lapsi. :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 20:33 vieras kirjoitti:
Mun mielestä epäreilua kysyä tollaista ja heti perään sanoa, että vastaukseksi ei kelpaa se ja se.. Minkä vastauksen sitten hyväksyt?
Mietin ihan samaa. Miks kysellä muilta jos kerta "tiedät" jo vastauksen :LOL:
 
Olen lopettanut jotain lähes kolme vuotta sitten,mutta muistan kyllä millaista se oli.Aina kun muka lopetti alkoi heti keksiä syitä miksi ei polttaisi.Kun loppujen lopuksi pääsin eroon(?) eniten kaipasin sitä tapaa;tapaa sytyttää tupakka bussi pysäkillä odottaessa,ruuan jälkeen,seksin jälkeen,aina kun meni hermot jne.Jonkun ihmisen seura saattoi muistuttaa tupakasta ja alkoi tehdä mieli,mutta nyt ollaan jo voiton puolella =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:55 FANG-ANN-75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:43 Paapotti kirjoitti:
No mulla ei ole totisesti yhtään viisasta syytä miksi mä poltan...varmaan siksi kun oon niin TYHMÄ..
Sepä siinä onkin jännä että ei varmasti kellään ole viisasta ja järkevää syytä miksi polttaa ;) :) Eli se on täysin turhaa.
no minkä takia sä syöt karkkia?limpsaa?`pullaa?..eihän niistä mikään oo järkevää terveyden kannalta...
ja pitää olla todella hyvä syy siihen miksi syöt tuollaisia..
kerroppa nyt sitten :kieh:
 
mä lopetin kun plussasin, nyt ollut 2v polttamatta. ja silti, välillä tulee niiiiin hinku ottaa henkoset. tosin tiedän, ettei se maistu lainkaan hyvältä joten en ole kertaakaan maistanut.
ihme kyllä, mulla ei nämä hinkuamiset liity mitenkään siihen että istuu iltaa kavereiden kanssa jotka polttaa, ja ottaa siinä samalla vaikkapa siideriä. ja mieluummin mä menen baariinkin jossa tiedän ettei ole kauheasti savua. savu ällöttää, mutta en mä ala räyhäämään että esim naapuri ei saa polttaa parvekkeella (mitä taitaa tehdä puolen tunnin välein) tai vaarille että lopettaisi kun sillä ei pumppu kestä muutenkaan.
mutta joskus vaan tulee tunne, että NYT kun saisi yhden tupakan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 20:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:55 FANG-ANN-75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:43 Paapotti kirjoitti:
No mulla ei ole totisesti yhtään viisasta syytä miksi mä poltan...varmaan siksi kun oon niin TYHMÄ..
Sepä siinä onkin jännä että ei varmasti kellään ole viisasta ja järkevää syytä miksi polttaa ;) :) Eli se on täysin turhaa.
no minkä takia sä syöt karkkia?limpsaa?`pullaa?..eihän niistä mikään oo järkevää terveyden kannalta...
ja pitää olla todella hyvä syy siihen miksi syöt tuollaisia..
kerroppa nyt sitten :kieh:
Ainakaan siitä karkinsyönnistä ja limsanjuonnista ei tule hajuhaittoja kanssaihmisille!!! :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 20:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:55 FANG-ANN-75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:43 Paapotti kirjoitti:
No mulla ei ole totisesti yhtään viisasta syytä miksi mä poltan...varmaan siksi kun oon niin TYHMÄ..
Sepä siinä onkin jännä että ei varmasti kellään ole viisasta ja järkevää syytä miksi polttaa ;) :) Eli se on täysin turhaa.
no minkä takia sä syöt karkkia?limpsaa?`pullaa?..eihän niistä mikään oo järkevää terveyden kannalta...
ja pitää olla todella hyvä syy siihen miksi syöt tuollaisia..
kerroppa nyt sitten :kieh:
Ainakaan siitä karkinsyönnistä ja limsanjuonnista ei tule hajuhaittoja kanssaihmisille!!! :whistle:
 
Itse en ole koskaan polttanut, mutta miehen kautta aihe on ollut viimeaikoina tapetilla.

Mies poltti aikanaan 20v, kunnes esikoista odottaessani paatti yllattaen lopettaa. Ja tuo lopetus piti yli 2,5v. Vajaa pari kuukautta sitten kuultiin etta veljeni oli uhannut ampua itsensa, aitini pyysi miestani soittamaan talle ja yrittamaan rauhoitella tilannetta. Mies soitti, mutta ei saanut veljeeni paremmin otetta, pari tuntia myohemmin kuultiin taman toteuttaneen uhkauksensa ja myohemmin yolla saatiin se puhelu jossa kerrottiin veljeni menehtyneen kesken leikkauksen. Seuraavana paivana mies sitten poltti ensimmaisen tupakkansa yli 2,5v. Ja on tuon jalkeen polttanut muutaman tupakan paivassa, joskus vahemman, joskus enemman. Sanoo etta tarkoituksena on viela jattaa tuo tapa pois, mutta kun se talla hetkella tuntuu antavan hetken rauhan mielelle niin ei viela halua luopua siita. En tieda koska aika on kypsa uudelle lopettamiselle, toivottavasti pian mutta mahdoton siis minun sanoa tai edes ymmartaa.

Itse mies sanoo ettei tama tapaus loppupelissa ollut syyna tupakkaan sortumiseen. Tuota tupakan himoa oli tullut silloin talloin jo aiemminkin. Joskus todellla kovana ja nyt vain tuosta sai itselleen teko syyn antaa periksi. Jos nain ei olisi kaynyt, olisi voinut joku muu asia laukaista tilanteen, tai sitten ei. Ehka han olisi pystynyt vastustamaan kiusausta ja vahitellen tupakanhimo olisi laantunut. Ehka hanen olisi nytkin pitanyt pitaa paatoksestaan kiinni eika antaa periksi. Tieda hanta. Mutta tavalaan kuitenkin ymmarran, itsekin kaipaan paivittain jotain hermolepoa ja jos se olisi tupakasta saatavissa niin ehka olisin itsekin siihen sortunut. Mutta nain tupakoimattomana tuo ei tunnu minulle osuvalta rentoutumiskeinolta, taytyy etsia jotain muuta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 21:31 vieras kirjoitti:
Ihana mennä partsille omaan rauhaan kahvikupin kera tupakalle. Ja hyvältä maistuu, valitettavasti. Tosin vain muutaman kerran viikossa :whistle:
peesaan tätä :whistle:

ja lisään että olen viideltä tupakoinnin aikoja sitten lopettaneelta kuullut että edelleen vuosienkin savuttomuuden jälkeen tulee sellasia hetkiä että vois antaa vaik vasemman jalkansa et vois vetää ruokasauhut/polttaa kahvin jälkeen jne. tapa tai ei,mut mä olen sitä mieltä että mieli ei loppujenlopuks ikinä tavallaan vierotu tupakasta.. tai siitä muistikuvasta miten hyvältä esim.just ruokasavut maistu..
onhan se tyhmää polttaa rahojaan ja terveyttään savuna ilmaan,mutta mä en ota mitään arvostelua vastaan ihmiseltä joka ei tiedä mistä puhuu. :) (ja ei pahalla!!!!!! :) )
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:55 FANG-ANN-75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 09:43 Paapotti kirjoitti:
No mulla ei ole totisesti yhtään viisasta syytä miksi mä poltan...varmaan siksi kun oon niin TYHMÄ..
Sepä siinä onkin jännä että ei varmasti kellään ole viisasta ja järkevää syytä miksi polttaa ;) :) Eli se on täysin turhaa.
Mielestäni on kaikkea muuta kuin viisasta ja järkevää ja fiksua arvostella toisia.

Jos sinulla on helppo elämä, yksi lapsi, hyvät tukiverkot, et ole koskaan joutunut elää stressin alla, eli aina jostain tulee rahaa ja joku autta vaikka et ole koskaan päivääkään tehnyt töitä. niin näin ei ole kaikilla. Kaikilla ei ole rakastavia vanhempia ja jos et ymmärrä sitä niin ole silti hiljaa.

Niin, ja en polta enkä ole koskaan polttanut mutta minä en ole mikään enkä kukaan arvostelemaan toisia enkä aiheuttamaan kenellekään huonoa omaatuntoa tupakoimisesta. Koska en elä heidän elämää.

Toivottavasti elämä näyttää sinullekin joskus sen nurjan puolensa.
 
Todella epäkypsää kysellä toisilta miksi tupakoi ja alkaa sitten arvostelemaan heitä ja vastauksia miten tyhmää ja epäjärkevää.

Sinä et ole ap tippaakaan parempi ihminen kun et polta, mutta paljon huonomman ihmisen sinusta tekee tämä toisten arvostelu ja itsesi ylemmäksi nostaminen.
 
vastaan harmaana
Sairastuin niinkin ikävään tautiin kuin masennusa. Mulla oli pitkiä sairaalajaksoja, ja muuta tekemistä ei ollut kuin polttaa. Se ken ollut suljetulla osastolla tietää mistä puhun. Se vei edes hetkeksi ajatukset jonnekkin, ja toi lohtua tai jotain. Nyt ollessani kotona, niin pahan hetken tullessa syttyy myös tupakka. Tervettä siinä mielessä, koska sairastuttuani tuli mukaan alkoholi, ja synkät ajatukset ja synkät teon. Niihin verraten koen tupakan paremmaksi. Koska ikinä en halua palata samaan, ja mikään muu ei rentouta. Siis ulkoilen ja urheilen, tupakka on vain asia jota en osaa enkä pysty selittämään. Mutta mieluummin poltan sen tupakan kuin että löytäisin itseni paikasta johon en koskaan enää halua...
 
Entisenä himopolttajana (nyt kohta 2vuotta ilman röökiä) kerron oman kokemuksen.

Mä olin polttanut 16 vuotta ennenku tulin ekan kerran raskaaksi.
Lopetin raskausajaksi polttamisen.
Imetin lyhyesti ja poltin jo silloin taas satunnaisesti.
Olin jollain tapaa kai stressaantunut vauvan hoidosta, mulla oli tylsää kotona ja varsinkin iltaisin, kun vauva nukkui, oli ihana mennä partsille "rauhoittumaan" tupakalle.

Kun tulin raskaaksi uudestaan, lopetin taas ja silloin mulle tuli heti tunne, että tuskin aloitan enää uudelleen.
Enkä ole aloittanut. Eikä juurikaan oo tehnyt edes mieli enää.

Mä en kyllä oikein tajunnut miksi ap haluaa tälläistä tietoa, mutta eipä siinä mitään :)
 
Uuden aloittajan ei varmaan teekään mieli sitä tupakkaa, eihän hän tiedä miltä se "maistuu".

Mutta voin sanoa, että kun olen ollut 1,5 v. ilman niin kyllä yhä joskus tekee todellakin mieli. Ei ole kuitenkaan tarkoitus aloittaa ja toivottavasti se himo helpottaisi tässä imetyksen, seuraavan raskauden ja seuraavan imetyksen aikana niin, että sitten kun ne eivät ole esteenä ei tulisi enää koskaan sauhuteltua yhtäkään savuketta.
 

Yhteistyössä