Tupakoivat odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
""Tupakansavun nikotiini saa kehon verisuonet supistumaan. tämä tapahtuu myös istukassa, koska se on täynnä verisuonia. Kun istukan verisuonet supistuvat, vähenee sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti.

Sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri. Lisäksi häkä vaikuttaa sikiössä pitempään kuin äidissä. Jos äiti polttaa päivän viimeisen savukkeen klo. 23.00, on häkä poistunut klo. 06.00 seuraavana aamuna. Lapsen elimistöstä häkä ei poistu yhtä nopeasti - sitä on vielä puolet jäljellä seuraavana aamuna. Jos äiti polttaa useita kertoja päivässä, on sikiön veressä koko ajan häkää.

Ultraäänitutkimuksessa voidaan nähdä, kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin, liikeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkin aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."" (Vau'kirjan Vauvan odotus-opas)

Ei varmaan tarvitse tuon jälkeen kertoa mitä ajattelen tupakoivista odottajista. :(

En puolustele nyt tupakanpolttoa, koska en polta, mutta ei sinun tarvitse tarvitse muutenkaan mielipidettäsi asiasta kertoa.
Sinun tehtäväsi on varmistaa oman vauvasi hyvinvointi, ei huolehtia koko maailman asioista!
Jos jokainen tekisi parhaansa omissa asioissaan aina puuttumatta muiden tekemisiin, niin täällä maailmassa olisi paljon helpompi viihtyä.

Heippa ap!Juuri tuollaiset kusipäät, kuin sinä saa sappeni kiehumaan toden teolla. Älä pliis tule tänne mielipiteinesi jeesustelemaan. Minulla ei sanat riitä kertomaan, mitä minä ajattelen tuollaisista äideistä kuin sinä. Sen vaan sanon, että lapsiasi käy sääliksi, maailma kun ei ole niin mustavalkoinen kuin sinä luulet!

Nimim. provoko? se vasta avarakatseisen ja suvaitsevaisen kuvan omasta ajatusmaailmastaan antoikin. kyllä mua provoko?:n lapset enemmän säälittää kuin ap:n.

vai hormonitko ne heittelee provokoa? vai nikotiinin puute...?

ihan tottahan toi on mitä ap kirjoitti, vähän nyt tyyli tosiaan oli jeesusteleva, mutta ei ton faktan kertominen mun mielestä kenestäkään tee kusipäätä..

Olen myös lukenut tuosta, mitä ap kirjoittaa ultraäänitutkimuksesta. Olen pahoillani, tupakoitsijat, mutta sympatiani menevät sikiöiden/vauvojen puolelle. Ei ole olemassa kuin tekosyitä jatkaa tupakointia raskaana ollessa.

Onhan se selvää, että raskausaikana tupakoivat äidit eivät ole sitä kaikkein älykkäintä sakkia.

Tupakointihan mm. kaksinkertaistaa keskenmenon riskin, lisää huuli-ja suulakihalkioriskiä, saattaa aiheuttaa lapselle oppimishäiriöitä, ylivilkkautta ja jopa hedelmättömyyttä! Aika outoa kun tuollaiset riskit ihan tietoisesti ottaa oman lapsensa suhteen. Mielestäni tuo ei todellakaan ole enää vaan äidin oma asia, vaan raskausajan tupakointiin pitäisi puuttua rankemmalla kädellä esim. neuvola suunnalta!

tässä näkee taas suomalaisen lastensuojelun tason. suomessa ei kunnolla puututa äidin raskauden aikaiseen tupakointiin, alkoholin tai huumeiden käyttöön.
äidillä on oikeus nauttia elämästään mm. tupakoimalla, kun taas kukaan ei suojele lapsen terveyttä. lapselle ei siis anneta oikeutta syntyä terveenä ja äidin annetaan tupakoida. moni tupakoiva äiti on tälläkiun palstalla perustellut tupakointiaan ""ettei tule itselle stressiä, josta sikiö kärsii"". voi luoja miten aivottomia jotkut voivat olla.

esim norjassa alkoholia runsaasti kuluttavat odottavat äidit joutuvat pakkohoitoon. en ymmärrä miksei suomessa kyetä puuttumaan vastuuttomien äitien toimintaan.

se ei todellakaan ole kenenkään oma asia, jos tuhoaa toisen ihmisen tulevaisuuden. ja tällä tarkoitan tupakoivaa äitiä, joka tekee lapsestaan omalla toiminnallaan esim hedelmättömän.

En puolustele tupakointia tai huumeiden tai alkon käyttöä raskausaikana, en tosiaankaan, mutta minnekäs tästäkin ketjusta unohtui mässäilevien äitien syyllistäminen??? Alunperinkin pulska nainen tulee raskaaksi ja kokee innoissaan raskauden olevan syy syödä entistäkin tuhdimmin; äidin paino nousee, tulee raskausdiabetes, sikiö kasvaa nelikiloiseksi (=sokerilapsi) ja on muita suuremmassa vaarassa sairastua diabetekseen. Ja mitä riskejä diabetes saakaan aikaan! Pahimmillaan sokeutumista, amputaatiota, munuaisten loppumisen ennen aikojaan... jopa kolmikymppisenä! Että jos se tupakointikin aiheuttaa riskejä (hedelmättömyys, ylivilkkaus, oppimisvaikeudet), niin ei se ole sokeana ja amputoitunakaan hyvä elellä äidin odotusajan mässäilyjen takia.

Eiköhän me kaikki odottajat syyllistytä jos jonkinmoisiin ""rikoksiin"", joista VOI koitua lapsillemme myöhemmin ongelmia... Nauttikaa raskaudestanne ja älkää stressatko itseänne sillä, mitä joku toinen mahdollisesti raskausaikanaan tekee!

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, jos teet raskausaikana yhdenkin""rikkeen"", niin et ole oikeutettu arvostelemaan täällä muita. Minä en ole koskaan vielä tavannut ""synnitöntä"" odottajaa. Tupakoinnista paasataan täällä päät punaisena, kun esim juuri ylensyönti tai vastaavasti syömättä jättäminen raskausaikana on voi olla joissain tapauksissa (korostan, joissain tapauksissa) kohtalokkaampaa, kuin tupakointi ja monet kehityshäiriöt aiheutuvat aivan muista kemikaaleista, kuin tupakassa olevista..( enkä nyt tarkoita, että tupakointi olisi suotavaa tai vaaratonta)
Että eiköhän ohjata pakkohoitoon samalla kaikki raskaanaolevat syömishäiriöiset, liikaa suolaa, rasvaa ja sokeria käyttävät, liian vähän liikuntaa harrastavat yms yms. kaikilla näilläkin voi pahimmassa tapauksessa olla erittäin kohtalokkaat seuraukset, joten katsotaanko ihan ensiksi itse peiliin...

Minun mielestäni neuvolassa kyllä itseasiassa tarkkaillaan aika tarkkaankin odottavan äidin painonnousua ja ohjataan ylipainoisia odottajia terveelliseen ruokavalioon. Jotkut pitää sitä jopa ihan painon kyttäyksenä. Enemmän kiinnittävät neuvolassa huomiota painonnousuun kuin tupakointiin tai alkoholin käyttöön, mielestäni. Toki painonnousun voikin helpommin nähdä päällepäin, tupakoinnista ja alkoholista voi odottava valehdellakin.

Tupakoinnista ainakin meidän neuvolassa vain kysyttiin, että poltatko? Mitähän sanovat, jos polttaa? Yritetäänkö puhua tupakanpolton lopettamisen puolesta? Tosin tuskin siitä mitään apua on, sillä mitä minä olen nähnyt ja kuullut, niin pikemminkin tupakoitsijalla nousee vastarinta tupakanpolton puolesta, jos joku yrittää lopettamisesta puhua. (Kokemusta on, olen yrittänyt puhua pikkusiskolleni.)

Toi ruokajuttu oli hyvä pointti nostan hattua sen kirjottaneelle. Kyllä neuvolassa tarkkaillaan äidin tupakointia,ainakin meillä päin. Kysytään joka kerta montako tupakkaa poltat jne...kyllä mä vastaan aina rehellisesti että montako olen polttanut.1-5 päivässä tulee poltettua.

ihan hyvä pointti toi ylensyönti, mutta taisi mennä vähän saivartelun puolelle. sellaisia ylensyöjiä jotka onnistuvat syömällä aiheuttamaan vastaavat haitat sikiölle kuin tupakoitsija tupakalla on promille odottajista.

tupakka sisältää häkää, ammoniakkia, tervaa, nikotiinia, syanidia ja n 5000 muuta kemiallista yhdistettä, joiden aiheuttamat haitat ovat varmasti jokaiselle peruskoulun käyneelle pääteltävissä. kun elimistö on kertaalleen tupattu täyteen edellä mainittuja, on tuhot jo saatu aikaiseksi.

diabetekseen puolestaan on olemasssa lääkitys ja sen oireita voidaan lieventää. jonkun kirjoittajan mainitsemat amputaatiot ja munuaisten vajaatoiminnat eivät todellakaan ole mitään säännönmukaisia oireita, jotka jokainen saisi. pikemminnkin nuo koskevat vanhuksia ja laitapuolen kulkijoita, jotka eivät muista/kykene pitämään huolta itsestään ja lääkityksestään.

ja mikä oleellista, diabetes voi olla laihallakin ihmisellä, monilla jopa synnynnäisenä kenenkään sairautta erikseen aiheuttamana.

Mielestäni ei millään mittarilla voida verrata lihavuuden ja tupakoinnin aiheuttamia haittoja, vaikka molemmat kiistatta kansantaloutta samoissa määrin kuormittavat.
en todellakaan ole mikään läskien puolustaja, mutta on lapsellista väittää, ettei tupakalla saisi aikaan suurempaa tuhoa.

pointtina minulla se, että tupakointi on mielestäni silkkaa itsekkyyttä.

Kuten aikaisemmin kirjoitinkin, en puolusta enkä kannata tupakan polttoa raskausaikana. Mutta siis kyllä äiti, jolla on ongelmia sokeriaineenvaihdunnan kanssa ja silti syö rasvaisia ja sokerisia, on SUUUUURI terveysriski syntymättömälle lapselleen. Ja eikös tässä ketjussa ollutkin kyse (jossain määrin) siitä että tupakoivia haluttaisiin pakkohoitoon? Samalla tavalla pakkohoitoa voisi ajatella kaikille jotka myös syömisellään voivat aiheuttaa hallaa lapselleen. Siis toisin sanoen täysin kestämätön koko pakkohoito-ajatus! Sinne kun joutuisi melko moni muukin kuin tupakoitsija! Neuvola tekee sen minkä voi, eli tarkkailee odottajien painonnousua sekä päihteiden käyttöä ja antaa asioista faktatietoa ja on tarvittaessa tukena jne.

Mun mielestä tästä aiheesta on ihan hyvä keskustella.

Jotenkin outoa on se, että jos joku täällä nostaa esiin tupakan haitallisuuden, niin heti ollaan vastaamassa että ""joo joo, mutta entäs nämä muut asiat, ylensyönti yms."" Ok, ylensyönti on haitallista lapselle, mutta ei se yhtään vähennä sitä tupakan haitallisuutta.

Oman (vähäisen, onneksi) kokemukseni mukaan huolettomuus omasta raskaudesta tuntuu kasautuvan, eli äiti joka polttaa, myös herkästi jättää noudattamatta muita suosituksia esim. alkoholin tai ruuan suhteen.

Omasta mielestäni neuvolassa pitäisi puuttua ""huonoon"" käyttäytymiseen odotusaikana todella tarkasti. Ääriesimerkkinä alkoholistit ja narkkarit, joita ei hoideta millään tavalla. Lapsi otetaan sitten huostaan heti syntymästä. Luultavasti pidemmän päälle kaikille edullisempaa olisi puuttua asioihin ajoissa, vaikka se sitten olisi pakolla puuttumista.

Tupakoiville odottajille voisi olla jotain vertaisryhmiä tupakasta eroon pääsemiseksi, tai sitten voitaisiin ohjata lääkäriin/asiantuntijalle saamaan ohjeita. Mä lähden nyt siitä olettamuksesta, että jokainen äiti kuitenkin HALUAA lopettaa sen röökaamisen.

Mua ärsyttää et tupakoivat äidit puolustelee valintaansa siten et 'joo joo munki äiti poltti niin ja niin monen lapsen kans eikä mitään tullu'. Okei tupakointi on täysin heidän oma asiansa,mutta miksei voi myöntää että tietää kuinka vaarallista se on! Selityksiä toisen perään,myöntäkää että riski on!
ELI OPETELKAA SANOMAAN POLTAN JA SE EI OLE OIKEIN, MUTTA OMA VALINTANI

Mua nyt vähän huvitti tuo tupakoivien ja ylensyövien raskaana olevien rinnastus... Ehkäpä siksi et lopetin ite tupakanpolton heti plussattuani (kyllä, oli vaikeaa, kyllä, tekee vieläkin mieli rv21 mut oon saatu oltua polttamatta,parempaa syytä en keksi enkä vois kuvitella nyt polttavani niin kyllä se siinä menee) ja syön siis kokoajan :)
Tai siis aloin heti lihoa ihan reippaasti eikä se johtunut niinkään raskaudesta kun tupakoinnin tilalle tulleesta napostelusta. Mut kyllä neuvolassakin sanottiin et parempi sikiöllä on olla ku äiti mussuttaa hulluna suklaata kun olisi jos äiti vetäisi 10 tupakkaa päivässä...

En voi sille mitään, mutta pidän kaikkia jotka tuota tupakointia jotenkin puolustelevat, hiukkasen yksinkertaisina ihmisinä... Ylipäätään olen huomannut, että tupakoivat ihmiset ei yleensä ole kovin fiksuja muissakaan asioissa. Ymmärrän kyllä miten voimakasta riippuvuutta tupakka aiheuttaa, ja että siitä on vaikeata päästä eroon, mutta täytyy olla aika idiootti että koskaan aloittaa koko polttamista! Koska yhdestä tupakastahan ei riippuvuutta synny, eikä vielä kymmenestäkään. Eli siihen täytyy tieten tahtoen ja väkisin itsensä totuttaa. En tiedä paljon typerämpää!

Tietysti joku voi inistä, että ""tuli nuorena aloitettua kun kaikki muutkin"". Muistan kyllä että just ne nuoret jotka yritti väkisin kuulua johonkin porukkaan, olla cool ja olla niin kuin kaikki muutkin, aloittivat tuon tupakoinnin. Säälittäviä tyyppejä. No, itse saavat kyllä siitä sitten joskus kärsiä...

Mielestäni on kuvottavaa nähdä raskaana olevan naisen tupakoivan. Tekisi mieli mennä vetämään päin lättyä! Joidenkin itsekkyydellä ei ole kyllä mitään rajaa. Uskomatonta että joku viitsii päivittäin vetää myrkkyä keuhkoihinsa. Ja työpaikalla nää tupakoijat kuvittelee että heillä on oikeus tehdä puolet vähemmän töitä kuin muilla, kun seisoskellaan vähän väliä siellä tupakilla. Joskus kun menee viemään vaikka roskiksen niin siellä se sama lössi kyyköttää ovella vetämässä röökiä, naamat harmaina ja kaikki 10 vuotta ikäistään vanhemman näköisiä. Työpaikan tyhmimpien akkojen kokous.

Siitä huvittavaa tuo tupakointi on, että tupakoivat ihmiset oikein ilmaisevat muille että ""hei, minä olen tyhmä, katsokaa kaikki! Olen heikkoluonteinen enkä välitä ympärilläni olevien terveydestä!"" Ihmiset voitais melkein jakaa polttamisen perusteella idiootteihin ja vähemmän idiootteihin.
En olekaan ennen ajatellut miten paljon halveksin tupakoitsijoita! Tämä ketju sai minut ajattelemaan asiaa. Toivon että joku röökaaja tästä veti herneen nenänsä.

joo joo ja blaa blaa!!!! TUPAKKAKOPEISSA TYÖPAIKOILLA MUUTEN KUULEE PARHAIMMAT JUORUT!! :-) Katos siinä on jo yksi syy minkä takia suorastaa halusin 13 vuotiaana polttaa tupakkaa joo ja vedän röökii edelleenkiin oikein kaksin käsin vaikka olenki raskaana. Neuvolatätihän oikein kannustaa minua tähän kun sanoo että ei alle 5 tupakkia haitaksi ole...voi voi. Täytynee varmaan nostaan tuo määrä kymmeneen että varmasi aiheuttaisin mahdollisimman paljon tuhoa jälkikasvulleni! JA nimittäin tupakoinnin lopetaminen lihottaa ja se ei johdu vain siitä että napostelee kokoajan jotain vain myös siitä että aineenvaihdunta hidastuu. hih, toiset tahtoo kuolla keuhkosyöpään ja toiset liikalihavuuteen...hih!! Ja oikein kieli pitkällä odotan teidän hysteeristen akkojen kommentteja. :-)

Toivottavasti maailma opettaa sinutkin vähän suvaitsevammaksi. Sääli sinua ja sinun kapeaa elämänkatsomustasi. Toivottavasti kolahdus ei vain ole liian suuri (kuten että sairastut keuhkosyöpään, vaikket polta yhtään tupakkaa..). Puhumattakaan sun rahkeista haukkua muita ihmisiä. Enpä haluaisi analysoida sun elämistä.. Mutta ehkä sinäkin opit joskus..

-tupakoimaton, mutta rahkeeton tuomitsemaan muita-

Kyllä raskausaikana tupakoinnin saa tuomita, vaikkei itsekään synnitön olisi. Jos vauva ei ole hyvä syy lopettaa tupakointi, niin mikä prkle sitten on?
""En pysty, olen yrittänyt, se on niin vaikeaa, olen kyllä vähentänyt..."" P-skaaaaaa!!! Itsekästä kuin mikä. Selkärangatonta.

Polttakoot tupakoitsijat muuten miten paljon vaan, mutta raskaana ollessa?

Hetkinen, ettäkö puolustuskyvyttömän sikiön/lapsen hyvinvoinnista ei saisi olla huolissaan?? Kyllä se on mielestäni ihmisessä inhimillisyyden merkki, että haluaa puolustaa sellaista joka ei itse pysty puolustautumaan.

Lapsi on niin suuri lahja, että sitä tekee mitä vaan hänen eteensä, heti alusta lähtien. Ilmeisesti vaaditaan vähän ikää ja kokemusta, että alkaa ymmärtämään mitkä asiat tässä maailmassa ovat tärkeysasteikossa korkeimmalla.

Ja sinäkö sitten pidät itseäni niin kovin fiksuna??? Minäkään en polta, mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki ole niin mustavalkoista kun sinä esitit. Taidat olla oikein kunnon kapitalisti idiootti. Et ole tainnut paljon matkustella/asua muualla, kun maailmankuvasi on noin suppea.Kun SINÄ TEET NÄIN ja kun SINÄ olet NIIN HELVETIN VAHVA, niin silloin muillekin ihmisille tulee kaikki olla niin helppoa Jeesus miten lapsellista!! Tupakanpolttoa ei tietenkään kenenkään tarvitse hyväksyä, mutta se miten asiat ilmaisee, kertoo juuri siitä niin kovasti kuuluttamastasi älykkyydestä. Minusta on naurettavaa, että luokittelet ihmiset joihinkin kategorioihin tupakoinnin perusteella. Pistäydypä vaikka Nicaraguassa, minkähän arvoisina heitä mahdat pitää?? Tai Moskovan kodittomia?? Ok, meni vähän yli, mutta niin meni sinullakin, sinähän olet siis rasisti!!! Ja niitähän tämä maailma juuri kaipaa..
Tuskin kukaan on pienenä suunnitellut, että:""minusta tulee isona tupakoiva äiti tai narkkari.."" Jos sinun ideologiaasi soveltaisin, niin minun mielestäni lihavat tai muuten vaan suklaata mussuttavat ihmiset ovat ihan yhtä heikkoja. Täsmälleen samanlaista tahdonvoimaa vaatii se ettei syö karkkia, suklaata, mässää tai polta tupakkaa. Miksi pitää sitten sitä suklaata mättää lihomiseen asti, jos kerta päässyt tupakastakin eroon, ei luulisi vaikeata olevan? Jos tupakointi on sikiölle vaaraksi, niin tuskin se mässääminenkään kuitenkaan hyväksion. Minä tunnen monta terveellisesti elävää ihmistä, jotka halveksuvat lihavia ja epäterveellisesti eläviä, karkin ja hampurilaisten mussuttajia ja heitä varmasti ärsyttää tuollaiset mässäilyn puolustelijat. Minä taasen puolestani halveksun tuollaisia suppeakatseisia, tyhjänpäiväisestä leukojaan louskuttavia, itseään niin helvetin intellektuelleina pitäviä paskan tärkeitä tyhjänpäiväisyyksiä kuin sinä!!
Tupakanpolttoa en hyväksy, niin kun et sinäkään, mutta eipä mieleeni tulisi tuoda sitä tuolla tavalla julki, etenkään jos olisin juuri kehuskellut itseäni niin käsittämättömän fiksuksi..

Yhteistyössä