tupakoiva naapuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkumamma07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä menossa taloyhtiössä mittava remontti, mutta "hiljenevät" taaperomme päiväuniajaksi... ennen remonttia tulivat kysymään taaperomme uniajan ja lupasivat tehdä hiljaisempia töitä hänen nukkuessaan:)
Joustoa täytyy olla puolin jos toisin.... ja minulle henk.kohtaisesti myös ne naapurin vähän villimmätkin lapset ovat lapsia siinä kuin omanikin, täytyy muistaa, että se omakin kultamussukka saattaa olla joskus se pahantekijä.

Alkuperäinen kirjoittaja huutavavauva:
Eikös ne muitten lapset oo aina kakaroita ja pentuja ja se oma on se kullannuppu :) Oottakaas vaan kun se naapurin kakara paiskaa lapiolla teidän tähtöstänne päähän tai mottaa nyrkillä niin johan siitäkin silloin viimeistään tulee "se helkatin naapurin pentu"

meidän talossa ainakin on ollut se onni, että lapset ovat hyvin käyttäytyviä. Olen ihan ihmetellyt miten ala-asteikäiset avaavat ovea vanhemmille jne... Ei ole vielä tarvinnut ketään nimitellä käyttäytymisen takia, edes niitä omia ;)

Meillä on naapurissa pari villiä poikaa, ja kyllä heitä päivitellään ihan siististi tyyliin: "taas ne Virtasen pojat rällää mopoilla". Tai "Saakutin teinit".
Ja vaikka joskus tulee todettua, että "hitto mitä penskoja", niin penskaksi voin sanoa meidänkin kakrua =D

Muistetaampa lasten oikeudet, vaikka kaikki lapset eivät ole meidän omiaan niin tulee lapsen oikeuksia kunnioittaa ja pyrkiä edesauttamaan meidän kaikki. Minusta ihminen joka tupakoi lapsen lähettyvillä rikkoo tätä periaatetta, koska tällöin lapsi on passiivisen tupakoinnin uhri tahtomattaan ja kyllähän passiivisen tupakoinnin haitat jo tiedetään. Tämä on sellainen epäkohta mihin pitäisi puuttua, taloyhtiöiden pitäisi alkaa rakennella tupakkapaikkoja joissa ainoastaan pihapiirissä saisi polttaa.

Minusta tupakointiin pitäisi puuttua muutenkin ihan tosissaan, kyllä jokaisella pitäisi olla oikeus raittiiseen ilmaan eikä niin päin että jokaisella on oikein tupakoida missä vaan ja pilata muiden raitista ilmaa.

En nyt vaan ymmärrä, kuinka hemmetin pieni piha ap:llä on. Jos ite vaivautuu laittamaan vauvan toiselle puolelle pihaa, (ei siis naapurin puolelle jossa poltetaan ja tarkotan poikittaissuunnassa) ei kyllä varmasti mee savut vaunuun, eikä varmana täytä passiivisen tupakoinnin ehtoja. Johan se savu hälvenee matkalla. Ite poltan tupakkaa pidemmän matkan päässä vaunuista ja katon ettei savut tuule suoraan vaunuihin. Kuitenki ihan omalla etu- tai takapihalla. Eihän se pappakaan voi ajatusten lukija olla. Ehkäpä luulee että lapsi vietäs muutenki aina sillon sisälle ja voipi olla ettei se edes kiinnitä mitään huomiota, että viette lapsen sisään just sillon ku hän polttaa. En kyllä ymmärrä, mikä ongelma on nukuttaa toisella puolella. Ei niistä vaunuista sisään nyt niin paljoa paskaa tuu. Kämpän läpi etu- tai takapihalle vaan.

Kyllä tässä tapauksessa ne on ne vanhemmat jotka lapsen altistaa passiiviselle tupakoinnille jos lastansa takapihalla nukuttavat silloin kun pappa polttelee, EIKÄ se naapurin pappa, joka vain elää omaa elämäänsä.
Ei omalla pihalla tupakointia voida kieltää, paitsi jos tupakoinnista tehdään tyystin laitonta. Sitä tuskin tapahtuu.
Moraaliselta kantilta sanoisin, että tottakai pappa tekee väärin, jos ei piittaa lapsen terveydestä, mutta laki on laki, ja pappa ei sitä millään tavalla riko. Jokaisella on omat moraaliarvot joihin me ei oikein pystytä vaikuttamaan. En mä edes oleta, että voisin kaikille tyrkyttää omia moraalikäsityksiäni niinä ainoina oikeina.

...niin mutta nyt onkin kyse kaikkitietävistä, "minä ja mun vauva ollaan maailmannapa" -äideistä. Korviketta ei anneta, soseet tehdään ite, ja vauvaa ei hoitoon viedä ikinä ja jumalauta jos joku polttaa mun vauvan lähellä niin haastan sen oikeuteen tai isken sitä lihakirveellä sillä AINOASTAAN MUN LAPSELLA ON OIKEUKSIA, muut on ihmisarvonsa menettänyt.
Turha täällä on kinata näitten itsekeskeisten idi**ttien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamamam:
Moraaliselta kantilta sanoisin, että tottakai pappa tekee väärin, jos ei piittaa lapsen terveydestä, mutta laki on laki, ja pappa ei sitä millään tavalla riko. Jokaisella on omat moraaliarvot joihin me ei oikein pystytä vaikuttamaan.

Tuskin se monen metrin päässä tapahtuva tupakointi siihen lapsen terveyteen vaikuttaa, myrkyt haihtuu ilmaan, hajuhaitta enemmänkin.

Tuskinpa naapurin taata edes ajattelee aiheuttavansa naapurin äidille mielipahaa.. Tästä ei ole kauankaan aikaa kun sisällä poltettiin. Oma pappani savutteli kotonaan eikä välittänyt vaikka olisikin ollut lapsia huoneessa. Eikä mekään välitetty kun oltiin lapsia. =/
En nyt olisi niin huolissani naapurin tupakoinnista... Haiseehan se pahalle, mutta... eiköhän ne haitat siihen jää.

Ymmärrän alkuperäistä ja muita tupakoinnista sivullisena kärsiviä. Ihanaa, että me pääsemme ihan juuri pian muuttamaan omakotitaloon eikä tarvitse enää kestää idioottitupakoitsijoita. Onpa ollut mukavaa asua, kun ei voi itse käyttää parveketta, ei pihaa, helteilläkään ei voi tuulettaa, koneellinen ilmanvaihto on pitänyt ottaa pois päältä. Kaikki tämä naapureiden tupakoinnin vuoksi.

Vaan, niinpä se on, että jokainen saa tehdä mitä lystää. Saman verran maksetaan vastiketta, sillä erotuksella, että meidän elämänlaatumme on selkeästi huonompi emmekä voi käyttää kaikkia meille "kuuluvia" tiloja (piha, parveke). Ja tupakoitsijoita ei kyllä kiinnosta ajatella toisia, se on nähty. Tuntuu oikein, että tupakointi tekee jotenkin idiootin ihmisestä.

Olisikin upeaa, jos tupakointi kiellettäisiin. Kuvottavan näköistä. Oikein etoo nähdä raskaana olevia tupakka suussa ja samoin kun pikkulapsen molemmat vanhemmat käryttävät eivätkä viitsi edes mennä kaueammaksi lapsestaan. Hyi hitto.

ällötysnaapureiden uhri kanssa olen samaa mieltä.

Onneksi mekin ollaan muutettu omakotitaloon niin ei tarvitse kärsiä ajattelemattomista naapureista.

Kyllä se taitaa olla niin että tupakoivat ovat niitä itsekkäitä ja luulevat omistavansa koko maailman ja on se jos jokin on kauheaa jos tuopakointia rajoitetaan. Mutta muistakaa että te tupakoivat ihmiset ette ole kaikille maailmannapa ja kaikki ei teitä katso hyväksyvin silmin ja kaikki ei tahdo haistaa sitä paskan hajua mitä siitä lähtee. Se on kumma että heti kun joku heittää jotain negatiivista tupakoinnista niin tupakoijat heti alkaa hyökätä vastaan ja puolustautua. Huvittavinta on ne selitykset miksi tupakointia pitää jatkaa vaikka oltaisiin raskaanakin, kuultu on mm: no se stressi ilman tupakkaa on varmasti haitallisempaa vauvalle kuin se että jatkan tupakointia. Ja sitten tämä vertaaminen muihin: Sillä ja silläkin kaverilla on ihan terve lapsi vaikka poltti koko raskauden ajan yms....Pakkohan se tietty on huojentaa jotenkin omaa huonoa omatuntoaan selittelemällä ja sitten sitä aletaan uskoa itsekkin.

Ja sit joka sanoi että onhan sitä ennenvanhaan polteltu sisälläkin....mut hei niin ollaan tehty tietämättömyyttään / tyhmyyttään muutakin terveydelle haitallisia asioita. Tänä päivänä tiedetään jo paljon enemmän mm. tupakan haitallisuudesta. Muutenkin kuulosti Milla Maqia samalta kuin meidän entinen juopponaapuriukko, jolle menin mainitsemaan että voisikko hän polttaa toisella puolen silloin kun vauvamme nukkuu vaunuissaan takapihalla, mutta vastaus oli siis tämä että perkele minähän poltan missä vaan ja eihän se tupakointi ole vaarallista plää plää.... Ukko oli vielä sellainen että tupakoin tasapuolisesti taka- että etupihalla vähintään puolen tunnin välein ja vielä hoilasivat juoppoakkojeen kanssa viinahuuruissaan, mutta eipä tollaisilta voi olettakaan muuta kun viina on tappanut viimeiset aivosolut jo 10 vuotta sitten.....

Mielestäni en kyllä kertaakaan maininnut, että tupakointi ei olisi vaarallista. Oikeasti monet vanhat ihmiset eivät ole sisäistäneet sitä, että tupakinti esim sisätiloissa altistaa kaikki sisällä olijat savulle ja tupakan haitoille.

Heh, jos teillä oli/on näin säyseä ja mukava naapurin juoppo ukko kuin minä niin onneksi olkoon! =D

En ala puolustelemaan, mutta mitenkäs "itsekäs äiti" ajatkos itse autolla? Muakin häiritsee se pakokaasun käryttäminen ihan hirveesti, varsinki jos joku pitää autoa käynnissä meijän vaunujen lähellä ja pakokaasut menee savupilvenä suoraan vaunuihin... Valittamisen aihetta jokainen löytää jostain. Luojan kiitos täällä saa vielä kuitenki sauhutella missä itteä lystää! Kierrätkö aina vaunuilla kaikki tupakoivat kaukaa, ettei vaan joudu haistelemaan? Ei myöskään vauvan saaneet tai lapsen omaavat ole maailmannapa ;) Kannattaa tosiaan muuttaa omakotitaloon jos niin paljo naapurit ja naapureitten elämä häiritsee.

Muuttakaa maalle tai vaikka Lappiin, missä ei ole naapureita kilometrien säteellä. Ei sitten häiritse naapurien touhu. Jos se naapuri pihalla polttaa, niin ei se teidän vauva siitä kyllä haittoja saa vai onko teillä yhteensä 2 m2 piha?
Kyllä sitä jokainen saa tehdä kotonaan ja pihallaan ihan mitä haluaa, jotain naapuria voi häiritä se vauvan itku ja parkuna ja kun kasvaa isoksi niin sen leikit takapihalla. Tekemällä ja keksimällä aina löytyy joku syy. Ei olisi ap:lle ja muillekan puhdas maalaisjärki pahitteeksi! Kaikki mikä on minulle ja lapsilleni haitallista pitäisi kieltää....hoh hoh mitä holhousta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Takapihalle ei pääse, kun on kasautunut lunta. Kesällä kuljimme päätynaapurin takapihan kautta omalle takapihalle, mutta nyt sinne ei valitettavasti pääse...

Voi hellanlettas, etkö osaa lapioida kolalla lunta pois? Tai sun miehesi, onko sekin niin avuton? En ole moista kuullutkaan, että täytyy kiertää toisten pihan kautta omalle takapihalle kun ollaan niin avuttomia ettei saada itse lunta pois. Mistä ihmeestä te olette revitty????

Tupakoin itse ja myös niitä vaunuja lykkiessäni ja hei, ei kyllä pätkääkään kiinnosta mitä jotkut täydellisen elämäntavan omaavat äidit minusta ajattelevat.
Neitsyt Mariaksiko pitäisi jokaisen naisen lapsen saatuaan ryhtyä?
Ai niin.... tosin minua yököttävät ne ylipainoiset rasvatukkaiset hielle haisevat äidit jotka lapsikatraineen kiljuvat kaupassa!

Hei, siis on ihan mahdollista, että rivarin takapihalle ei kunnolla pääse. Meillä takapiha päättyy metsään ja sieltä vie vain pieni polku etupihalle. Ei sitä kautta kuule rattaita viedä omalle takapihalle kesällä eikä talvella, on sen verta puustoa ja pensastoa edessä. Joten täysin ymmärrän ap:n probleeman.
Ja ehdottomasti pitäis kerros,- että rivitaloissa olla omat tupakkapaikat, jossa porukka voi käydä tupakalla ilman että toisten tarvitsee tuosta inhottavasta tavasta kärsiä, vähiten pienten lasten.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta!!:
Takapihalle ei pääse, kun on kasautunut lunta. Kesällä kuljimme päätynaapurin takapihan kautta omalle takapihalle, mutta nyt sinne ei valitettavasti pääse...

Voi hellanlettas, etkö osaa lapioida kolalla lunta pois? Tai sun miehesi, onko sekin niin avuton? En ole moista kuullutkaan, että täytyy kiertää toisten pihan kautta omalle takapihalle kun ollaan niin avuttomia ettei saada itse lunta pois. Mistä ihmeestä te olette revitty????

Lueppa ap:n kirjoitukset paremmin ennen kuin tulet tänne mölisemään!!! Siis ap juuri mainitsi että kesä kulkivat naapurin pihan kautta ja että ei viitsi lähteä nyt sinne NAAPURIN pihalle lapioimaan! En kyllä viitsisi minäkään..

Muuttakaa pois, nukuttakaa lapsenne sisällä, ostakaa takapihalle halvat käytetyt vaunut/kuomurattaat jne... ei naapureiden tarvitse tapojaan muuttaa teidän silmäterän syntymän vuoksi, vaan teidän on sopeuduttava muutoksiin joita silmäteränne elämässänne aiheuttaa ja niitä muutoksia ja ongelmia tulee paljon isompiakin vuosien varrelle!

Alkuperäinen kirjoittaja "itsekäs äiti":
Kyllä se taitaa olla niin että tupakoivat ovat niitä itsekkäitä ja luulevat omistavansa koko maailman ja on se jos jokin on kauheaa jos tuopakointia rajoitetaan.

PIkemminkin tuntuu että eräät lapsia saaneet luulevat omistavansa koko maailman, naapurin pihat ja parvekkeet mukaanlukien :)

Huh, mitä vastauksia tänne on kertynyt ;)
Yhdelle vastaajista, joka ehdotti, että "muuttakaa Lappiin", niin voin sanoa, että Lapissa asustellaan! Ja takapihalle tosiaan ei pääse, kun siellä on lunta ja pitäisi lapioda tie päätynaapurin takapihan kautta ja sehän se vasta häiritsevää myös olisi.
En luule omistavani maailmaa, mutta olen nyt lapsen myötä tullut herkimmin huomattua, kuinka haitallista tuo tupakansavu on, kun naapuri koko ajan kessuttelee! Kyllä se ennekin meitä haittasi, kun ei voinut tuulettaa asuntoa, mutta sille asialle ei vain voi mitään. Tämän papparaisen vaimo kyllä kerran kysyi meiltä, että kulkeutuuko tuo tupakinsavu sisälle ja me vastasimme, että ei, kun pidämme koko ajan ikkunoita kiinni.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kun tämä papparainen kessuttelee niin useasti, niin voisihan se vaikka tosiaan sen ajan kun poikamme nukkuu mennä siksi pariksi minuutiksi kessuttelemaan muualle. Siis näin tapahtuisi hänen kohdalla kerran päivässä, kun pappa jo herää kuuden aikaan kessuttelemaan ja sitä jatkuu myöhään iltaan saakka!! Mutta totta on, että ehkäpä alan kärrätä poikaa asunnon halki takapihalle, koska eihän tuota kieltääkään voi ja en kehtaa mennä mainitsemaan asiasta, kun on ihan teräväpäinen jätkä vielä ja varmasti on hoksannut meidän vihjeet... Tympeää hommaahan se on..

En luule omistavani maailmaa

Ei ne kommentit varmaan sulle edes olleet, vaan tossa välissä rönsynneille "ihmiset on ITSEKKÄITÄ, jos tupakoivat kun naapurin pihassa nukkuu MEIDÄN VAUVA!" jne. hysteriahörhöille (jotka ei tietenkään ole lainkaan itsekkäitä, vaikka olettavat koko maailman pokkuroivan asennossa käskyjä ja kieltoja odottamassa heti kun Meille syntyy lapsi ;)

Ei kai tuohon alkuperäisen pulmaan mitään poppakonstia voi kukaan ulkopuolinen keksiä. Parasta jutella ystävällisesti ja avoimesti naapureille jos on pulmia. Ilmeisesti siellä ihan tolkun väkeä asuu jos kerran ovat ennenkin oma-aloitteisesti kyselleet tupakansavun haitoista. Itsehän silloin vastasitte, ettei haittaa(!) Jos ei asiat puhumalla suttaannu, niin teidän täytyy itse vaan sopeutua (täällä monikin on neuvonut erilaisia vinkkejä miten toimia) tai sitten tosiaan muuttaa muualle.

Aihetta laajentaakseni minusta on aivan naurettavaa, kuinka joka asiaan kaivataan nykyään jotain ulkopuolisia säädöksiä. Ikään kuin ei haluttaisi/kyettäisi itse ottamaan vastuuta mistään tai toisaalta käyttäytymään muita huomioiden ilman jotain halvatun pykäliä. Halutaan mielummin kieltää esim. juuri parveketupakoiminen lailla kuin sopia asioista naapurien kanssa tai valita asuinpaikka, jossa ei tarvitse erilaisuutta sietää. Yhtä lailla halutaan mielummin kieltää lailla kännykkään puhuminen bussissa kuin sanoa nätisti vieressä istuvalle, että keep it down please ja vastaavasti itse käyttää järkeä kailottamisessa. Ruotsi ja Singapore taitaa olla ainot pöljemmät maat tässä säädösmielessä. Ehkä voisi mielummin panostaa tapakasvatukseen, niin ei tarvitsi elää pykäläviidakossa.

PItäisi olla laki, joka takaa ihmisille oikeuden puhtaaseen ilmaan. Jokainen saa minun puolestani tappaa itsensä tupakalla tai millä myrkyllisellä aineella haluaa, mutta kenelläkään ei ole oikeutta aiheuttaa sivullisille terveyshaittaa.

Passiivinen tupakointi on jopa vaarallisempaa kuin tupakoijan itsensä saamat myrkkykaasut. Itselleni on ollut yllätys saada tietää myös se, että jo pelkässä tupakan hajussa on myrkyt mukana, eli siihen ei tarvita mitään tummaa savua.

Itsekin kärsin naapurien tupakkaterrorista, enkä voi koskaan istua parvekkeellamme, vaikka meillä sellainen on. Lapsen huonetta ei voi tuulettaa kuin lyhyinä pätkinä tiettyinä kellonaikoina. Kaikki kadut ovat täynnä polttelijoita ja kauppoihin ei voi mennä ovesta sisään ilman, että kulkee kymmeniä metrejä lilluvan savuverhon lävitse. Mielestäni tupakanpoltto olisi pitänyt kieltää julkisissa tiloissa ja asuinrakennuksissa eikä baareissa, jälkimmäisiinhän kenenkään ei ole pakko mennä.

Yhteistyössä