tupakoiva naapuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkumamma07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yrittäkää nyt edes ajatella. Nyt puhutaan ulkoilmasta. Passiivinen tupakointi on sisätiloissa. Jos menet rattaiden kanssa vilkkaasti liikennöidyn keskustan läpi, on siitä lapselle enemmän haittaa kuin jonkun papparaisen tupakoinnista koko asuinaikananne.

Samoja "aineita" on liikkennepäästöissä, kuin tupakassa. Jos joku polttaa metrien päässä, ei sitä voi verratta siihen, että olisitte bussipysäkillä missä bussi käynnissä hetkisen seisoo.

Edelliselle vielä missä julkisissa tiloissa muka saa polttaa. Överiksi menee taas lujaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HMP:::
Samoja "aineita" on liikkennepäästöissä, kuin tupakassa. Jos joku polttaa metrien päässä, ei sitä voi verratta siihen, että olisitte bussipysäkillä missä bussi käynnissä hetkisen seisoo.

Näinpä. Jos muuttaa pois naapurin "tupakkaterrorin" alta, kantsii sitten samalla muuttaa myös sellaiseen korpeen jossa ei autoja näy.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt ggr:
PItäisi olla laki, joka takaa ihmisille oikeuden puhtaaseen ilmaan.

Oho, mitenkäs tämä laki toteutetaan käytännössä? Kielletäänkö kaupungit, teollisuus, lämmitys....ainakin saataisin suotuisia vaikutuksia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kaupungin keskustan tuntumassa asuvana tosiaan toivoisin puhtaampaa ilmaa lapselleni, eli muuttakaa muut ihmiset maalle, ettei minun tarvitse, älkääkä koskaan tulko edes käymään kaupungissa , niin meidänkin vauva voi hengittää.

Kylläpä täällä on kiivaita tupakoitsijoita, kun vetävät herneen nenään muiden ihmisten yksinkertaisesta tarpeesta välttyä kaikissa tutkimuksissa myrkylliseksi todetulta tupakansavulta. Tuollaiseen kiihkoon yltävät vain todelliset nikotiiniriippuvaiset, joiden on pakko saada annoksensa vaikka muiden hyvinvoinnin kustannuksellakin.

Edelliselle: Olipa vastaus tuokin. En kiihkoile, enkä polta. Mutta turha päivänselvää asiaa sinunkaan on "kiihkoissasi?" vääristellä.

Sinun viestisi oli mielestäni lähes pelkkää kiihkoilua ja mollaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja .................:
Tupakoin itse ja myös niitä vaunuja lykkiessäni ja hei, ei kyllä pätkääkään kiinnosta mitä jotkut täydellisen elämäntavan omaavat äidit minusta ajattelevat.
Neitsyt Mariaksiko pitäisi jokaisen naisen lapsen saatuaan ryhtyä?
Ai niin.... tosin minua yököttävät ne ylipainoiset rasvatukkaiset hielle haisevat äidit jotka lapsikatraineen kiljuvat kaupassa!

Tätähän tää just on, että tupakoitsijat eivät yhtään edes tajua hävetä. Sääli sun vauvaasi/lastasi. Mutta sehän sua ei kiinnosta, kunhan saat kärytellä niitä tupakoitasi.

Minusta ei oo mitään hurskastelua ajatella lapsien parasta. Se tulee mieleen ihan muidenkin lapsia ajatellessa.

Yleisen häpeänkin (polttaminen raskaana tai vauvan kanssa) uhalla vaan poltetaan. Kun "minäminäminäminä" ajattelu vallitsee... Ja uhoaminen "poltan aivan varmasti vaikka vaunuja lykkiessä" osoittaa vain lisää ihmisen tyhmyydestä.
Tupakointi on typerää, oli sitten lapsia tai ei.
Onneksi maailma on nähtävästi menossa hitaasti savuttomaan suuntaan. Eläköön tupakointikiellot!!! Huraa-huraa-huraa!

...ja viinanjuonti on tyhmää ja suolasen ruoan syönti on tyhmää ja autolla ajaminen on tyhmää, ylipäätään kaiken saastuttaminen on tyhmää tänä ilmastonmuutosten aikana! Yks polttaa tupakkaa, toinen laittaa pullon lakkaa omaan tukkaan, eikä yhtään ajattele toisten lapsia. Eiköhän meistä jokainen ajattele jollain tapaa vaan sitä omaa napaa ja omia lapsia xD

Helkutti kun se ei ole sama asia polttaa tupakkaa ja autoilla. Täällä pohjoisemmassa on pakko melkein lapsiperheiden käyttää auyoa, mutta tupakoida ei ole.

Sit äidille joka lykkii niitä lastenrattaitaan vaikka uhalla samalla kun kessuttelee, niin säälin tosiaan lastasi jolla on noin lapsellinen äiti. Samaiselle henkilölle voisin vielä mainita että vaikken tupakoi en ole ylipainoinen ja hei ei sitä neitsyt maroita olla vaikkei polteta. Ja musta kun tuntuu että enemmän kiljuu kaupoissa niiden lapset sekä äitikin joka polttaa, nikotiinivaje saa kato ärtyisäksi ja vielä haistaankin kuin selluliittitehdas tupakka sauhujen jälkeen, yleensä vielä ollaan niin ällöttävän näköisiä kun aamulla ei olla keretty laittautumaan, kun sekin aika on käytetty aamusavukkeeseen...mutta suvaisevaisuutta vaan kaikille, niillekin jotka ei polta ja toivoo raikasta ilmaa mit' hengittää.

Siis ihmiset jotka tupakoivat ovat lapsellisia, hih täytyypä muistaa sanoa tuo kaikille tutuilleni jotka polttavat mieheni mukaanlukien. Vaikka hän pössytteleekin ja hui kamala myös lapsen kanssa ulkona ollessaan, en ole asiasta yhtä neuroottinen kuin sinä edellinen kirjoittaja jolla on pipo aikas tiukalla, löysää jo.
Mahtaa lapsillasi olla kamalaa, kun on noin tiukka äiti!

Joo, ei tosiaan ole sama asia polttaa tupakkaa ja autoilla. Autoilu nimittäin saastuttaa aika helkutin paljon enemmän kuin tupakointi! :D
Eikä se autoilu teillekään mikään elämänehto ole, vaan mukavuushyödyke. Taatusti ette kuolisi ilman sitä. Ihan v*tun sama mulle, kuinka vaikeeta teidän elämä ilman autoa olis, saastuttava rakkine se on ja mulla on tän keskustelun perusteella oikeus vaatia teitä luopumaan siitä, koska MULLA ON VAUVA!
Samaa mieltä olen, että lastenvaunuja lykkivä äiti ei ole kaunis näky. Mutta etpä itsekään ainakaan mitenkään sisäisesti kauniilta ihmiseltä vaikuta, tekstisi oli sen verran ilkeätä. Sitä paitsi ainoastaan älyllisesti rajoittuneet ihmiset tekee noin typeriä yleistyksiä.
Hienosti pysynyt aiheessa tää keskustelu.

Minusta on hyvin ymmärrettävää, että lapsi on vanhemmilleen maailman tärkein asia, niin kuuluukin olla. Lapsen hyvinvointi on ainakin minulle prioriteetti no.1. Lapsen synyttyä olen yhä enemmän kiinnostunut, ja huolestunut, siitä, minkälaisessa ympäristössä hän tulee elämään, uhat ja vaarat näkyvät selvemmin kuin ennen lapasen syntymää. Joku muu on varmasti ollut valveutuneempi jo aikaisemmin, minä olen alkanut heräilemään vasta nyt (tupakoinut en ole tosin koskaan). Siitä huolimatta, vaikka olisi itse huolissaan rakkaimpansa terveydestä, ei voi olettaa, että syntynyt ihanuus vaikuttaisi samalla tavalla myös naapurin setään ja muihin maailman ihmisiin.

Urputtaminen ja kiihkoilu tällä foorumilla ei vaikuta millään tavalla maapallon, eikä lapsenne tulevaisuuteen. Jos haluatte lapsellenne puhtaamman ilman hengittää, tehkää IHAN OIKEASTI jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja diudiu vaan:
Täällä pohjoisemmassa on pakko melkein lapsiperheiden käyttää auyoa, mutta tupakoida ei ole.

Ei kai oo pakko asua jossain susirajalla? Ja kai varmasti olet käyttänyt kestovaippoja? Tiedät kai millainen jätevuori yhdenkin vauvan kertiksistä syntyy?

Se on kyllä jännä, miten moni kehuu muuttuvansa "epäitsekkääksi" lisääntyessään, eikä huomata että silloin vasta aletaankin vaatimaan sitä tätä ja tuota ihan vierailtakin ihmisiltä. Se vaan tuntuu epäitsekkäämmältä, kun välikappaleena on Vauva :)

No eipä kyllä ole käynyt mielessäkään vaatia naapureita lopettemaan tupakointi parvekkeillaan sen takia että meidän vauva nukkuu omallamme. En edes omaa miestäni ole pyytänyt lopettamaan, kävimme ainoastaan periaatekeskustelun että hän voisi hoitaa vastedes tupakoinnit talon toisella puolella ja olla autossa polttamatta meidän ollessa kyydissä (mitä ei kyllä ole tehnyt koskaan muulloinkaan minun ollessa kyydissä) ja nämä olivat hänestä aivan itsestään selvyyksiä. Itse en ole koskaan polttanut, mutta niin vain ihan normaali terve aikuinen minustakin on tullut vaikka molemmat vanhempani polttivat minun ollessani pikkulapsi ja isäni edelleen ja aikoinaan jopa sisällä. En myöskään ole käynyt vaatimassa naapureiden koirien lopettamista, vaikka melkein päivittäin kuulen jostain asunnosta koiran ulvontaa. En myöskään ole käynyt valittamassa naapurin rouvalle hellemmästä keittiönkappien käytöstä, vaikka välillä kuuluu jopa vetolaatikon sulkemisääni meidän puolellemme betoniseinien aiheuttamana kaikuna. Päin vastoin, luulen että meiltä kuuluu kaikkein eniten meteliä vauvanitkun muodossa. Hieman suvaitsevaisuutta peliin kun kerran näin lähekkäin asutaan. Ne on kuitenkin vain elämisen ääniä ja se tupakan savu ei oikeasti leviä kovin kauas, ainoastaan haju. Paljon huolestuttavampana minäkin pidän tuon vierestä kulkevan vilkasliikenteisen kadun pakokaasuja ja noita huonekalutekstiileissä ja matoissa olevia palonestoaineita, meidän muksu kun on kovin utelias kokeilemaan kaikkea kielellään.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on pelkkää hysteriaa väittää, että metrien päästä ulkoilmassa kantautuva tupakantuoksu on terveysriski. Löytyykö tästä jotain tietoa vai onko ihan puhdas uskonasia kiivailijoille? Lähinnä kyse on kai ärsytyskynnyksen ylittävästä aistihaitasta. Jos sillä perusteella ryhdytään lakea laatimaan, minäkin kieltäisin mielelläni ihan säädöksin kerrostaloista ainakin kyylät, silakkapihvien paistajat, aikaisin heräävät kolistelijat, iskelmän kuuntelijat, ihmiset jotka hakkaa kantapäitään lattiaan kävellessään, lapsilleen ja puolisolleen huutajat jne. Vaan kun urbaani elämänmuoto vaatii suvaitsevaisuutta kaikilta. Myös siltä naapurilta, joka saa herätä meidän ihanien vauvelien suloiseen äännähtelyyn kello kolme aamuyöllä:-)

Kyllä löytyy tutkittua tietoa, että siellä missä on pelkkää tupakan hajuakin, on myrkyllisiä yhdistetiä. Mutta vaikka löisi miljoona sellaista tutkimusta pöytään, tupakoitsijat ei suostu niitä uskomaan.

Ei ole verrannollista puhua tupakasta ja naapurista kuuluvasta melusta, toinen on vakava terveysongelma ja toinen pelkästään mukavuushaitta.

Alkuperäinen kirjoittaja löytyy tietoa:
Kyllä löytyy tutkittua tietoa, että siellä missä on pelkkää tupakan hajuakin, on myrkyllisiä yhdistetiä. Mutta vaikka löisi miljoona sellaista tutkimusta pöytään, tupakoitsijat ei suostu niitä uskomaan.

Ei ole verrannollista puhua tupakasta ja naapurista kuuluvasta melusta, toinen on vakava terveysongelma ja toinen pelkästään mukavuushaitta.

Jonkin verran olen tupakka-aiheiseen tutkimukseen tutustunut enkä ole törmännyt näyttöön ko. tilanteen terveyshaitoista, puhut tuossa vieläpä "vakavasta terveysongelmasta". Ilman viitettä lääketieteelliseen tutkimukseen en todellakaan usko, että ap:n tilanteessa syntyy vakava terveyshaitta lapselle. Tuo pelkkä tieto myrkyllisistä yhdisteistä (niitä ei kukaan kiistä) ei riitä, kysehän on myös määristä ja kontekstista.

Ja en muuten ole tupakoitsija, päinvastoin inhoan tupakansavua suuresti. Vastustan silti tätä eri asioissa ilmenevää suvaitsemattomuutta ja itkua arkielämää säätelevien lakien ja säädösten perään, kun aikuinen ihminen voi sopia asioista suoraan tai järjestää asiansa niin, että voi välttää "häiriön".

Alkuperäinen kirjoittaja löytyy tietoa:

Se, että kaukaa leijuvassa tupakansavussa on yhdisteitä jäljellä, ei tarkoita sitä että se olisi "vakava terveyshaitta".
Sen sijaan jatkuva meteli naapurista, etenkin yöaikaan, voi aiheuttaa stressiä, ja se jos mikä on terveydelle haitallista. Pahinta on tietysti koliikkivauva naapurissa - siitä ei voi valittaa (eikä valituksesta tietysti olisi hyötyäkään) vaan on pakko valvoa naapurin vauvan tahtiin, vaikka olisi joka aamu kuudelta töihin nousu...

Olen havainnut että ns. pikkuasioista valittajilla on yksi yhteinen piirre - he löytävät valittamista vaikka autiolla saarella, kunhan siellä on yksi ihminen heidän lisäkseen, jolle valittaa. Ainoa tapa välttää muiden ihmisten "häiriötä" on muuttaa jonnekin, missä muita ihmisiä ei ole.

Onneksi tupakointi alkaa olla sellainen alempien sosioekonomisten luokkien ongelma, jotka ovat koukussa eivätkä pääse heikkoudessaan ja saamattomuudessaan eroon. Vähenee koko ajan kun ei ole muodikasta eikä fiksua.

Alkuperäinen kirjoittaja vähenee kunnes loppuu:
Onneksi tupakointi alkaa olla sellainen alempien sosioekonomisten luokkien ongelma

Tämä kirjoittaja on varmasti hieno ihminen, ainakin ylempää sosioekonomista luokkaa, jos ei muuta... Olisit käyttänyt ihan suomenkilistä sanaa roskasakki, niin alemmat sosioekonomiset luokatkin ymärtävät.

No niih. Määritteppä mikäs on alemman sosiekonoomisen luokan määritelmä. Pitääkö olla ihan perittyä varallisuutta, riittäneekö ihan pelkkästään palkassa mitattu tulotaso vai katsotaanko koulutusta vaiko sitä että harrastaako korkeeaaakultuuria?

Onneksi en itse määrittele ihmisiä tulojen/varallisuuden mukaan, ihan muut tekijät ovat itselleni tärkeämpiä. Kommenttisi oli kertakaikkiaan niin ylettömän typerä ja kertoo myös ajatusmaailmastasi jotain. Mutta me emme koskaan olisikaan omasta tahdostani tekemisissä, netissä nyt vain kaikenlaiset törpötkin kirjoittelevat.

En tiedä mitkä kriteerit ovat tarkalleen, mutta näin on uutisoitu. Kaipa siinä on jokin tulotaso kyseessä kun sitä "ekonomista" puolta arvioidaan ja ainakin koulutustaso kun sitä "sosio"-puolta arvioidaan. Varmaan muitakin tekijöitä. Eikö kukaan muu ole kyseiseen tutkimusuutiseen törmännyt..?

"Onneksi en itse määrittele ihmisiä tulojen/varallisuuden mukaan, ihan muut tekijät ovat itselleni tärkeämpiä. "

En minäkään. Ihan naurettava johtopäätös lyhyen tekstini perusteella, jossa viittasin ihan oikeaan tutkimustulokseen.

Yhteistyössä