Tupakoinnin vaikutus hedelmöittymiseen/lapsettomuuteen.

Taustoja: Olen päälle parikymppinen esikoisesta haaveileva nuori nainen. Vuodenpäivät olemme nyt olleet lapsettomuuden vuoksi naistentautien/lapsettomuuden erikoislääkärin asiakkaina. Lapsihaaveet saivat alkunsa pari vuotta sitten, raskautta ei kuitenkaan kuulunut. Vuoden yritettyämme hakeuduimme tutkimuksiin. Miehen sperma on priimalaatua, miehessä ei siis ole vikaa. Minulla taas selvisi olevan hyvin PCO-tyyppiset munasarjat, ohuehko limakalvo, ja epäsäännölliset kierrot joiden vuoksi täysi ovuloimattomuus.

Nyt huhtikuussa 2014 sain viimein lääkkeellistä apua:
- PCO:n hoitoon ja munasarjojen herkistämiseen metformiinit (Diformin 500mg x2).
- Foolihappolisäksi Foliver 1g x1.
- Kuukautiskierron säännöllistämiseen Terolut 10mg x1, kp 15-25.
- Sekä ovulaation aikaan saamiseen Clomifen 50mg x1 kp 3-7.

Aloitin kyseiset lääkkeet kierrosta joka alkoi 30.4.2014. Positiivisen raskaustestin tein heti 4 viikkoa myöhemmin, 28.5.2014. Suruksemme kuitenkin myöhemmin kesäkuussa selvisi että raskaus on kohdunulkoinen. 25.6.2014 sain metotreksaatti pistoksen, joka riitti kuihduttamaan raskauden vasemmasta munajohtimesta. Hcg oli korkeimmillaan tuolloin metotreksaatin antamispäivänä, n. 3000mIU. Viimeksi kävin verikokeissa kaksi viikkoa sitten, jolloin hcg oli enää 69mIU. Huomenna menen verikokeeseen viimeistä kertaa, ja oletamme arvon olevan jo alle tuon 20mIU, mielellään peräti 0.

Olen vuotanut viimeisen kuukauden verta enemmän ja vähemmän. Heinäkuun alussa vuosin 8vrk hyytymiä, ja kirkasta verta niin että päivässä meni 5 tampoonia ja yöllä piti herätä kahdesti vaihtamaan siteitä. Yllättäen vuotaminen loppuikin täysin, mutta vain viikoksi. 19-26.7 vuosin taas todella runsaasti, kunnes sekin päättyi kestettyään viikon. Nyt viimeiset kolme päivää on tullut hyvin hailakan vaaleanpunaista limaa, ei siis kuukautisvuotoa, vaan ennemminkin valkovuotoa joka hieman punertaa. Tällä hetkellä en siis ole täysin varma siitä missä mennään, eli että oliko tuo heinäkuun lopulla tullut vuoto nyt sitten se tyhjennysvuoto, vai onko se vielä tulematta, mutta toivon että se selvinee mahdollisimman pian. Viime maanantaina aloitin uudestaan foliverit ja diforminit, ja mikäli ei vuotoja kuulu seuraavan kahden viikon aikana niin aloitan myös terolutit, että päästään mahdollisimman pian uuteen yritykseen..

Nyt sitten itse kysymykseen: Eli siis, millä tavoin tupakointi vaikuttaa hedelmöittymiseen/munasolun kiinnittymiseen? Olen polttanut tupakkaa säännöllisesti (aski päivässä, joskus jopa enemmän) ainakin kuuden vuoden ajan. Ja koko tämän perheenlisäys prosessinkin ajan. Lopetin kuitenkin heti tehtyäni positiivisen testin, ja EN ole aloittanut uudestaan vaikkakin raskaus oli kohdunulkoinen. Olen nyt siis ollut kuuden vuoden runsaan tupakoinnin jälkeen yli 2 kuukautta täysin ilman tupakkaa tai mitään korvaavia nikotiini valmisteita.

Pyörittelen päässäni ajatuksia siitä, olisiko raskauteni ollut normaali mikäli olisin lopettanut tupakoinnin jo yritysvaiheessa.. Ja suurin kysymys: kannattaako minun nyt jatkossa pysyä ilman tupakkaa, siis tulevaa uutta yritystä ajatellen? Ainoa riittävä motivaationlähde tupakoimattomuuteen oli tieto siitä että olen raskaana. Miten nyt, kun en enää voi käyttää sitä ajatusta motivaationa? Onko mahdollista, että tulisin nopeammin ja helpommin uudestaan raskaaksi mikäli olen savuton? Ja että kohdunulkoinen ei uusisi? Kysymyksiä on paljon, mutta mikäli tietäisin että tupakoimattomuudella olisi huomattavia positiivisia vaikutuksia raskautumiseen ja siihen ettei raskaus olisi uudestaan kohdunulkoinen, niin se olisi minulle riittävä syy pysyä jatkossakin irti tupakasta.. Suututtaa ja surettaa niin kovasti, että kun viimein pitkän yrityksen jälkeen onnistuimme, niin näin kävi juuri meille.. Pelottaa, saammeko koskaan enää uutta mahdollisuutta.. Entä, jos tämä jäikin ainoaksi raskaudeksi, jonka koskaan tulen kokemaan?
 
Ken guru
Kukaan ei voi sitä tietää että mikä vaikutus tupakoinnilla on ollut sinun aiempaan raskauteen.

Se on tutkimuksilla todettu että tupakoinnilla on vaikutusta, lisää mm. keskenmenoja ja taitaa haitata alkion kiinnittymistäkin?

Joten, itse en polttaisi.
 
vieras--
Mulla ei tupakointi ole vaikuttanut hedelmällisyyteen, päinvastoin. Mitä enemmän ikääkin on tullut, niin sitä helpommin olen tullut raskaaksi. Lapset syntyneet vuosina 96,00,03,10,11 ja 14.

En enää kylläkään polta, lopetin sen ennen kun viidettä aloin odottamaan. Saas nähdä saadaanko seiskaa alulle.
 
pyhä sylvi
Mulla ei tupakointi ole vaikuttanut hedelmällisyyteen, päinvastoin. Mitä enemmän ikääkin on tullut, niin sitä helpommin olen tullut raskaaksi. Lapset syntyneet vuosina 96,00,03,10,11 ja 14.

En enää kylläkään polta, lopetin sen ennen kun viidettä aloin odottamaan. Saas nähdä saadaanko seiskaa alulle.
niin ajattele ja kun kaikki tupakoitsijat ei kuole keuhkosyöpään ni huuhaatahan senkin pitää olla.

Ap älä polta. Vaikuttaa siihen. Sitä miten paljon juuri sinun kohdalla ei kukaa tiedä. Lapsi on kuitenkin asia jonka eteen on valmis tekemään kovastikkin.
 
vieras*
Runsas tupakointi heikentää munasarjojen toimintaa ja myös sperman laatua.

Lapsettomuus :: Terveyskirjasto

Tupakka jättää monet lapsettomiksi

Lapsettomuus on usein monen tekijän summa. Lääketieteellisten syiden lisäksi taustalla vaikuttavat usein myös elämäntavat, joista merkittävimpänä Turun Yliopistollisen Keskussairaalan Naistentautien osaston erikoislääkäri Varpu Jokimaan mukaan on tupakointi.

– Hämmästyttävän vähän tiedetään, kuinka suuri vaikutus tupakoinnilla on naisen hedelmällisyyteen. On arvioitu, että jopa 13 % kaikesta lapsettomuudesta saattaa aiheutua tupakoinnista.

Tupakoinnin vaikutus näkyy Jokimaan mukaan jokaisessa vaiheessa naisen lisääntymisjärjestelmää.

– Se vaikuttaa munarakkulan kehittymiseen, hormonituotantoon, munasolun laatuun, munatorvien toimintaan ja kohtutasolla alkion kiinnittymiseen.

Tupakka jättää monet lapsettomiksi | Turkulainen
 
vieras*
Tupakoinnin lopettaminen on yksi parhaista teoista, jonka äiti voi tehdä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Koska tupakointi heikentää sekä naisen että miehen hedelmällisyyttä, on paras hetki tupakoinnin lopettamiselle jo silloin, kun perheenlisäystä vasta suunnitellaan.

Tupakka vaikuttaa naisen hedelmällisyyteen hormonitoiminnan kautta. Tupakoivilla naisilla on useammin kuukautiskierron häiriöitä, kuten kuukautisten poisjääntiä sekä munasolu irtoaa epäsäännöllisesti. Tupakan sisältämän kadmiumin kertyminen munasarjoihin näyttää olevan yksi syy hedelmättömyyteen ja munasolun irtoamattomuuteen. Lisäksi hedelmöitystä viivästyttää tupakoinnista johtuva estrogeeni- ja keltarauhashormonin alentunut taso.

Tupakointi kannattaisi lopettaa 2-3kk ennen raskautta. Tällöin voidaan lopettamisen tukena ilman rajoituksia käyttää kaikkia vieroitushoitoja. Suunniteltu raskaus suojaa sikiötä.

Koska tupakointi viivästyttää raskautta, on tupakoivilla pareilla tupakoinnin lopettaminen aina lapsettomuuden rutiininomainen ensihoito. Tupakointi vaikuttaa negatiivisesti myös lapsettomuushoitoihin ja koeputkihedelmöityksen epäonnistumisen vaara kasvaa huomattavasti tupakoivilla pariskunnilla. Myös isän savuttomuus on tärkeää ja siihen tulee kannustaa.

Tupakointi ja raskauden suunnittelu | Stumppi.fi
 

Yhteistyössä