Tupakasta kiihkoilijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hankkikaa elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raskausajan tupakointi on kiinni pelkästään omasta tahdosta. Jos ei lapsen kantaminen ole tarpeeksi hyvä motivaatiotekijä sen lopettamiseksi, niin mikä sitten? Jokainen tietää riskit. Siten tupakointi raskaana ollessa ei ole perusteltavissa mitenkään. Kyse on pelkästään omasta tahdosta.

Olen lukenut noita kummankin kannan kommentteja, enkä ymmärrä yhtä asiaa. Kukaan polttaja ei vähättele tupakan vaikutuksia lapseen vaan suurimmassa osassa tapauksista myöntää, ettei se ole järkevää. Mielestäni kyseessä on vaan se, ettei hyväksytä ulkopuolisten puuttumista asiaan tai varsinkaan arvostelua siitä, miten suhtautuu koko raskauteen ja tulevaan äitiyteen.

Itse en polta ja jos olisin polttanut, en polttaisi raskausaikana. Mutten kuitenkaan jaksa murehtia ventovieraiden ihmisten tekemisistä, omissa asioissa on ihan tarpeeksi päänvaivaa. Jos joku tuttuni odottaessaan polttaisi, saattaisin hänen kanssaan asiasta keskusella.

En jaksa uskoa, että tämän palstan kädenväännöllä yksikään polttaja lopettaa, vaikutus saattaa jopa olla päinvastainen, kun kommentit alkavat olla vähän turhan loukkaavia, menee muihinkin ominaisuuksiin, kuin vain polttamiseen.

Yrietetään hyvät ellit keskustella rakentavasti asiasta kuin asiasta. On ikävää, jos tämä keskustelupalsta ajautuu siihen, että asiaan kuin asiaan tulee asiattomia ja loukkaavia kommentteja...

Tsemppiä odotukseen ihan kaikille!

Ajatusmalli: ""Odotan lasta, - tiedän tupakoinnin olevan haitallista sikiölle mutta siitäkin huolimatta valitsen ennemmin sen kuin 9 kuukauden tupakkalakon"". Uskomatonta! Ei ihme että omatunto kolkuttaa!! Niin, elämä on täynnä valintoja.

Re: Tupakasta kiihkoilijat
""
NINZIKA 04.6. 23:46
hei hei rauhottukaa..
mä tiiän kans tasan tarkkaa tupakoinnin haitat..
ja poltan silti.
äitini poltti muo oottaessa ja ei mul oo mitää sairauksii ihan terve. mitäs sillo ku ei tiedetty tupakan haitoista.. synty terveitä lapsia yhtä lailla ku tänäki päivänä..........""

Sinustakin NINZIKA tuli nikotinisti. Mistä tiedät että"" ennen syntyi terveitä lapsia"", syntyi myös pienikokoisia, keskenmenoja. Haluaisin nähdä faktaa, tilastoja mutu teoriastasi.

Surettaa vauvat jotka joutuvat moisen kokemaan. Mieheni ystävä polttaa ja hänen vaimo poltti raskausaikana. Heillä tärppäsi nopeasti, niin jotenkin tuntuu että jos he olisivat joutueet odottamaan raskautta niin osaisivat sitä ja vauvaa arvostaa enemmän. Nyt kun vaavi syntyi, jatkaa nainen polttamista ja imettää vaavia. Vauva oli pienikokoinen vaikka raskaus meni yli, mutta senkin he selittävät geeneillä.. Varmaan heidänkin äidit polttaneet raskausajan. Vauva on nyt käytännössä polttanut 9 kk + 1 kk. Kun imetys loppuu, aikovatkohan he pistää vaaville tupakan suuhun jotta hänkin voi jatkaa polttamistaan?

Hänen mies ei katso ollenkaa pahalla vaan suorastaan vaatii vaimoaan hänen kanssaan tupakalle jotta saa seuraa. Neuvolassa terkkari oli sanonut että ei pari tupakkaa pahaa tee että pahempaa on stressi lopettamisesta odotusaikana. Ja lähes samantapasta sanottiin alkoholista. Eli neuvolassa vielä kannustetaan, mutta minkäs sille pieni ihminen voi. Ei voi kun katsoa sivusta ja harmitella.

Muuten ovat fiksun oloisia ja mukavia ihmisiä, mutta se on tuo riippuvuus kaikissa muodoissa niin vaikea juttu. Eikä sitä haluta myöntää.

Itse odotan viimeisilläni ja olen joutunut käymään läpi lapsettomuuden pelon. Pelko opettaa arvostamaan.

alkoholisti-äidin lapsi

Aloittaja on iältään varmaan 16 tai korkeintaan 18. Tai voi olla vanhempikin, mut henkisesti vähän kypsymätön.

Pieni vauva mahassa EI VOI valita äitiään. Hän on täysin puolustuskyvytön eikä varmasti haluaisi niitä myrkkyjä itseensä jos hän saisi valita. Mutta kun EI VOI.

Mun mielestä AIKUINEN, ÄIDIKSI TULEVA NAINEN voisi ajatella tulevaa LASTAAN, eikä vain itseään ja LOPETTAA SE TUPAKOINTI, edes raskausajaksi - ja parempi jos vielä imetysajaksi. Siihen pystyy jokainen JOS VAIN HALUAA.

Miksi tupakoitsija tekevät tupakoinnistaan niiiiiin ison numeron?? Jos polttelette niin sanotulla hyvällä omatunnolla, niin miksi siitä sitten niin vaahtoatte?? Poltelkaahan menemään..itsellennehän niitä kiukkuisia kakaroita teette.. =P

Auts! Kun osuu pilkka omaan nilkkaan niin johan napsahtaa. Samaa mieltä edellisten kanssa, tupakoitsijat näyttää pillastuneen ihan tosissaan, kun puhutaan tupakoinnista ja sen vaarallisuudesta raskauden- ja imetyksen aikana. Heittäkääs yksikin fakta siitä, että tupakointi ei olis vaarallista itselle, sikiölle tai muille tupakansavulle altistuville. Tupakka suussa raskaana olevalla naisella tai pienen lapsen kanssa liikkuvalla on äärimmäisen törkeän näköistä. Itse en polta, (maistanut olen) mutta siitä hajusta saan kyllä ihan tautisen päänsäryn mikäli joku sauhuttelee tupakkaa vieressä. Millai sitten pieni lapsi sitä pystyy sietämään??? sääli sitä pientä ihmistä, joka ei pysty itseänsä puolustamaan. Äidin riippuvuus ja nautintohan ei kai ole tärkein asia, ainkaan tässä kysymyksessä?? Mielestäni vastuuntuntokysymys, sitä joko on tai ei ole.

Itse en polta, enkä ole tähän mennessä raskauden aikana maistanutkaan alkoholia, olen välttänyt graavilohet ja homejuustot. Kuitenkaan en käsitä tällaista syyllistämistä ja saarnaamista kuin mitä täällä käydään, toisten huonommuudesta ja omasta paremmuudesta. En usko, että kukaan pystyy täysin välttämään kaikki haitalliset tekijät. Myönnän, että tutkimustulokset sanovat, että tupakasta on haittaa sikiölle (kuten myös aikuiselle ihmiselle), mutta sanovatko nuo tutkimukset sitä mikä on riski raja? Epäilen, että tässä on vähän sama asia kuin alkoholin kanssa, että on jonkinlainen tabu, jossa mikään muu kuin nollatoleranssi ei ole hyväksyttävää. Myönnän kyllä, että ravintolassa käydessäni olen vain savuttomalla puolella, mutta se miksi raskaana olevat äidit otetaan heti pois töistä tupakkatiloista, on varmaankin vain varmuuden maksimointia. Eiköhän kaikki täällä käyvät ajatteli kuitenkin lapsensa parasta ja toivon vaan ettei täällä kiihkoilevat äidit opeta lapselleen samanlaista kiihkoilua vaan kaikkien ihmisten hyväksymistä. Tulipa paatos :)

Siis kirjoittaako tänne palstalle todella tulevat äidit tai jo äidit ennestään?
Ei ikinä uskoisi, luulisi noiden väittelyiden olevan teini-ikäisten kirjoituksia...

Asiallista ja rakentavaa keskustelua on hyvä käydä, mutta tämä viestiketju on kaukana siitä!!!
Oikein hävettää joidenkin puolesta.
Yrittäkää nyt tsempata, teillä on kohta lapsi kasvatettavana.

En toki tarkoita kaikkia jotka tähän ketjuun ovat osallistuneet, mutta ihan varmasti jokainen joka tätä lukee, tietää kenelle kehoitus on osoitettu.

Tuttavaperheen äiti poltti koko raskauden ajan ja imettäessän myös, lapsi on nyt 2,5-vuotias superhyperylivilkas ADHD-lapsi. Kyllä tulee mieleen että mikähän mahtoi olla sen röökinpolton osuus tähän asiaan.. Jos itse olisi tehnyt moiset valinnat, olisi todella vaikea elää itsensä kanssa
terv. jo lapsen suunitteluvaiheessa lopettanut ex-tupakoitsija

Olen yrittänyt seurata tätä keskustelua mahdollisimman puolueettomana ja nyt kysynkin teiltä äideiltä jotka polttavat, että miksi poltat?

Tiedän, ettei lopettaminen ole helppoa. Etkö usko tupakasta olevan lapselle todellista haittaa vai miksi poltat edelleen? Mikä on syy? Esitän siis tämän kysymyksen ihan mielenkiinnosta ja ammattinikin puolesta se minua kiinnostaa (lähihoitaja).

Osaako kukaan sanoa, voiko tupakan korvata nikotiinivalmisteilla raskausaikana, siis purkalla, laastarilla yms.? Läpäiseehän se nikotiinikin tietysti istukan, mutta olisiko se pienempi paha, kun tupakka? Ei ainakaan tule sitä häkää eli hapensaanti pitäisi olla parempi niin äidillä kuin lapsellakin. Ellei siis pysty kokonaan ilman olemaan. Ja jokaisessa oppaassa, mitä neuvolasta on annettu kehotetaan ainakin vähentämään tupakanpolttoa, ellei kokonaan pysty vähentämään.

Jostain muuten olen kuullut, että nikotiiniriippuvuudesta pääsee kolmessa päivässä, sen jälkeinen riippuvuus on vain tapariippuvuutta. Joku viisaampi voi kommentoida tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja kehottaa tupakasta varoittajia hankkimaan elämän ja mainitseepa joku toinen tässä ketjussa, että tupakointi on jokaisen oma asia. TÄMÄ SE VASTA LAPSELLISTA ONKIN!
Toki asia on niin, että jokainen tekee itse sen valinnan, että polttaako vai ei, mutta tällä valinnalla on kyllä paljonkin vaikutusta ympäröivään maailmaan. Minä itse esimerkiksi haluaisin elää tupakansavuttomassa ja -hajuttomassa maailmassa, mutta pitäisikö minun sen takia muuttaa jonnekin erämaahan yksin asumaan? Ei sekään ole hyvä vaihtoehto. Kyllä minä haluan elää ihmisten läheisyydessä. Mutta molempia en voi saada eli jos haluan olla ihmisten ilmoilla, en voi elää savuttomassa maailmassa, vaikka haluaisinkin. Siispä minun valintani ei nyt toteudu. Edes työpaikalle en voi tulla kulkematta tupakkapaikan läpi, koska ne on sijoitettu jokaisen ulko-oven eteen.
Tupakan savu on myrkyllistä myös ilmakehälle. No eihän yksi tupakka vielä maailmaa kaada, mutta jos mietitään, että tupakoitsija polttaa vaikka 10 savuketta päivässä. Se tekee 3650 savuketta vuodessa ja jos tupakoitsija polttaa 30 vuotta se tekee 109 500 savuketta!!! Ei mikään pieni määrä enää! Ja maailmassa on miljoonia tupakoitsijoita... Joten jokainen tupakoitsija vaikuttaa siis suoraan osaltaan ilmakehän hyvinvointiin.
Tupakkateollisuus tuhoaa järjestelmällisesti sademetsiä. Puita ei kaadeta vain tupakkapeltojen tieltä, vaan niitä tarvitaan myös polttopuiksi tupakan kuivatusta varten. Ostamalla tupakkaa jokainen tupakoitisija siis myös välillisesti auttaa sademetsien tuhoamisessa.
Fakta on, että tupakointi on suuri syyllinen moniin vaikeisiin sairauksiin, joiden hoito maksetaan myös tupakoimattomien verorahoista. Taaskin tupakoinnilla on vaikutusta muihin kuin itse tupakoijaan.
Tässä muutama asia, joita tupakoitsijoiden kannattaisi miettiä, ennen kuin alkavat mesoamaan siitä, että tupakointi on oma valinta eikä kenelläkään ole siihen oikeutta puuttua. No ei kukaan voi pakottaa toista lopettamaan, mutta voisiko joku tupakoitsija edes joskus nostaa katseensa sieltä oman navan ympäriltä ja ajatella myös niitä, jotka eivät tupakoi???

Poltan, yrittänyt lopettaa mutta eipä ole onnistunut. En ala itseäni puolustelemaan, näin se vaan on.

Joku sielä kirjoitti ylempänä, että ""heittäkää fakta että tupakka ei aiheuttaisi haittaa sikiölle"" valitettavasti sellaista faktaa ei ole.
No te kiihkoilijat jos nyt niin voi sanoa ;) yhdessä visetissä kerrottiin tästä ADHD-lapsesta... Heitäppäs sinä meille ilmoille FAKTA että tupakointi olisi aiheuttanut lapselle ylivilkkautensa.

Tästä aiheesta on oikeesti NIIN TURHA alkaa väittelemään. Varo Marjo, voit saada kovia mielipiteitä ja faktoja ym...

Itse en viitsi edes kertoa tupakoinko vai en, enkä ala puhumaan kummankaan asian puolesta, ei hyödytä mitään eikä ketään. Asia kun tuntuu täällä olevan hyvin tulen arka!

Oletko raskaana?

Jos olet, tupakanpolton lopettamista voi auttaa seuraava mielikuva;

olet juuri synnyttänyt lapsesi, lääkäri laittaa hänet lasikaappiin sinun ulottumattomiisi, iskee lapselle tupakan suuhun ja siellä pieni avuton vauva pakotetaan hengittämään tajuton määrä myrkkyjä itseensä.
Et voi tehdä asialle mitään.

Tilanne on nyt vähän sama, paitsi että sinä olet ainoa henkilö joka pystyy tekemään asialle jotain.

Ymmärrät varmasti sen, että lapsestasi tulee tupakkariippuvainen Sinun tupakointisi vuoksi, jo kohdussa. Kun lapsi syntyy, hän itkee nikotiinia, ei maitoa, miten sinä sitten toimit? Miten yrität tyydyttää jo syntyneen lapsen tupakantarpeen?

Nämä on ihan sellaisia totisia juttuja joita kannattaa miettiä jos tupakoi odotus- tai imetysaikana.

En mä ole ainakaan huomannut mitään tuollaisia oireita lapsissani. Eikä ole muuten allergioita, adhta tai mitään muutakaan omituisuuksia. Sen sijaan tiedän monta lasta joiden äiti ei ole tupakoinut niin näitä ongelmia kyllä löytyy.

En puolustele tupakointia raskauden aikana enkä muutenkaan, typeräähän se on, mutta ei se ole syy kaikkeen. Itse olen yritellyt lopettaa ja ollutkin joitakin aikoja polttamatta mutta kyllä se himo vaan on suuri ja itsekuri tuossa asiassa heikko. Eikä muuten ole sama tunkea lasta/vauvaa tupakansavuiseen kaappiin kuin polttaa raskauden aikana, savu ei mene kohtuun sekä myös istukka jotain suodattaa vaikkei toki kaikkea eikä se terveellistä olekaan.

Vielä yksi kommentti asiaan. Menetin isäni keuhkosyöpään noin kuukausi sitten. Isäni on tupakoinut koko ikänsä (niin muuten myös äitini raskausaikana...mutta ei siitä sen enempää) ja lääkäri sanoi keuhkosyövän johtuvan 100% varmuudella tupakoinnista. Miettikää haluatteko itse kuolla/kärsiä tupakoinnin vaivoista vielä kun lapsenne ovat nuoria. Sekä isä että minä itkimme yhdessä sitä että hän ei KOSKAAN saanut tavata lapsenlastaan. Ikävä on suuri.

Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön, joka saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

eikös alkuperäinen kirjottaja tarkottanut ettei teidän mukamas parempien (tupakoimattomat) vanhempien tarvitse tulla tänne syyttelemään?? Kyse oli siitä että jokainen tekee itse sen valintansa polttaako vai ei..itse lopetin plussatestin nähdessäni, mutta tiedän kuinka vaikeaa se voi olla.
Kyse oli myöskin siitä että kyllä tupakoitsijat tietävät vaarat ja haitat, muttei välttämättä jaksa kuunnella noita hirveitä syytöksiä...ne eivät ainakaan tupakoivia auta lopettamaan..pahentaa vaan tilannetta. jokainen täydellinen äiti siellä voi mun puolesta jatkaa tota raivoomista täällä, muttei se hyödytä ketään. Ja ketä teistä tietää mistä puhuu??oletteko te polttaneet monet vuodet ja yrittäneet lopettaa kun se niin helppoa kerran on??eli älkää tulko tänne puhumaan asioista joista ette mitään edes tiedä ja PISTE

Minä lakkaan puhumasta tupakoinnin vaaroista vasta sitten, kun tupakoitsijat oikeasti rupeavat ottamaan huomioon ympäröivän maailman ja tupakoimattomat ihmiset. Montako kertaa te tupakoitsijat oikeasti kysytte, että haittaako ketään, että poltan tai olette polttamatta ollessanne tekemisissä tupakoimattomien kanssa??? Itse olette vastuussa omasta terveydestänne, mutta jos viattomat joutuvat paheestanne kärsimään, niin silloin on kyllä syytä mennä itseensä. Ja mitä lopettamiseen tulee, niin totta kai se on vaikeata. Riippuvuuksista on aina vaikea parantua, mutta jos sitä oikeasti haluaa, niin se onnistuu kyllä. Itsekin poltin aikanaan ja lopetin, joten tiedän mistä puhun.

Alkuperäinen esitti asiansa kyllä niin, että halusi oikein että asiasta lietsotaan.
Todennäköisesti hän on provo, joka nyt nauttii siitä, että saa lukea näitä väittelyitä.. ja mitä se ketään häiritsee, väitellään vaan.

Ja todellakin tiedän mistä puhun. Olen tupakoinut 13 vuotta ja kun lapsen saaminen tuli ajankohtaiseksi ja ehkäisy jätettiin pois, lopetin samantien tupakoinnin. VAikeaahan se on, tieysti, mutta kyse ei ole mistään muusta kuin tahdonvoimasta.
Jos sinulla on riittävästi tahdonvoimaa kävellä kioskille ostamaan tupakkaa, sinulla on varmasti tahdonvoimaa olla kävelemättäkin.
Voisin näin jälkeenpäin ajatella, että turhaanhan sitä oli ennakkoon polttamista lopettaa kun vauvahaaveen toteutumisessakin kesti yli vuosi..
mutta en ole päivääkään katunut päätöstäni!

Yksi iso asia, mitä kukin voi miettiä tupakoidessaan, on rahanmeno.
Ajatelkaas, jos poltatte askin päivässä, 4 €. Viikossa 28 €, kuussa 112 €, vuodessa 1344 €.. tolla rahalla matkustaisitte paljon pidemmälle kuin tupakkakioskille.
Mutta mikäs siinä jos on rahaa heittää savuna ilmaan.

Voin vannoa, että ainakin joka toinen tupakoitsija, katuu tupakointiaan sairastuttuaan keuhkosyöpään.. mutta minkäs teet, niin makaa kuin petaa.

vielä siitä, kuinka se on jokaisen oma asia, ei se ole.
Se on kaikkien niiden ihmisten asia, joiden terveys vaarantuu sinun tupakointisi takia.
OIkeastaan se on koko maailman asia jos lähdetään syvällisemmin miettimään (yllä oli hyvä puheenvuoro tästä) sademetsät tuhoutuu, otsonikerros ohenee...

Mutta minkäs teet.. sehän oli vaan sun oma asia.

Yhteistyössä