tupakan lopetus...

• Viestiketjun aloittaja Carita
  • Ensimmäinen viesti
Carita
Nyt viimein 34vuotiaana viisastuin ja eka kertaa koitan lopettaa tupakanpolttoa. Eipä ole helppoa, kun jo 20 v polttanu! Siis ei oohelppoa lopettaa! Toista päivää nicotinel-laastari käytössä. Tänäänki oon yrittäny parhaani olla polttamatta ja kuitenkin 5 yhteensä oon polttanu! Pettyny oon ihteeni, ettei tarpeeksi tahdonvoimaa löydy :( Vaikka kuinka yritän motivoida itseäni, että rahaa ja terveys säästyy, ihokin näyttää paremmalta ym....

Kertokaa, jotka ootte lopettanu, oliko vaikeeta? Miten kauan meni, että tupakka häipyi ajatuksista???

Sun kirjotus saattas olla omani.... Liian kauan polttanut ja tuntuu ettei tahdonvoima vaan millään riitä vaikka haluja lopettamiseen onkin.
Mies lopetti 8v sitten ja sanoo että vieläkin tulee hetkiä että tekis mieli polttaa. Pari vuotta kuulema meni, ettei pyöri alvariinsa mielessä.

Kati
Lopetin noin neljä vuotta sitten, silti vieläkin tulee hetkiä jolloin tekee tupakkaa mieli. Kerran sytytinkin mieliteon hetkellä ja vedin ekan kerran pitkään aikaan henkeen, ei perkele se sattu, en polttnut loppuun, yskitti ja sattu. Silti tekee mieli vaikka sattuuki, mutta en polta, koska ei yksinkertasesti enää pysty.

No mutta siitä lopettamisesta. Lopetin kertaheitolla. ei muuta kuin omaksumaan uutta elämäntapaa. kaverit myös vaihtu koska enää en käynyt tupakalla, olivatkin ns. tupakkakavereita vaan. aina kun teki mieli, oli hetki jolloin tupakalle, kannattaa keksii muuta tekemistä. kannattaa olla ns. liian kiireinen polttamiseen. kaks viikkoo niin helpottaa jo. sisua se vaatii, mutta olen ylpeä, etä olen sisukas nainen.

Voi, ymmärrän sua täysin!
Itse poltin 13 vuotta ennen lopettamista, muttei sekään kerralla sujunut. Oli monta epäonnistunutta yritystä takana. Nyt olen ollut polttamatta n. 3 vuotta.
Itse sain tsemiä siihen että näin työssäni paljon tupakan sairastuttamia ihmisiä ja näky on karmea, usko pois. Jos et saa syöpää niin kuolet tukehtumalla- tyyliin... HUI!
Muista että pahin vaihe kestää tässä alussa vain viikon kaksi. Lopulta enää mietit mitä oikein tupakassa näit =)

USKO ITSEESI, se onnistuu varmasti, ennemmin tai myöhemmin :hug:

Kati
Niin mä oon sisukas nainen, haluan aina näyttää että pystyn johonkin. Siitä ole ylpeä, koska lopetin, vaikka se oli vaikeeta. Ei mitään vähentämisiä kannata aatella, vaan kertarysäys ja sillä selvä. Enää ei tupakka, koska yksinkertaisesti SINÄ ET POLTA. Heh, hauskaa, mutta piinaavaa. Itse lopetin, koska tuntui siltä vaan. Sen jälkeen kun lopetin en ole ollut kipeä. Sitä enne jatkuvasti poski-, kurkkutulehduksia, keuhoputken tulehduksia ja keuhakokuumetta. Lopettamisen jälkeen pahin kuume on ollut ehkä 37,5 ja kurkku kipeä ehkä- päivän sitten loppuu, eli en ole ollut enää ollenkaan kipeä! Odottelen tässä vielä 26 vuotta josko tuo keuhkosyöpä iskee, sitten vasta selvillä vesillä.

Helekutti
Mulla on nyt takana 8 savutonta vuotta, toistakymmentä savuteltua sitä ennen. Lopetin valehtelematta 20 kertaa ennenkuin onnistuin. Mulla onnistumiseen auttoi pari asiaa. Mulla oli pari tukihenkilöä jolle sain soittaa koska tahansa. Mun kaverit oli ratkaisevia kun oltiin viihteellä, siinäkin vaiheessa kun olisin sortunut, eivät antaneet tupakkaa. Sitten oli nää Nicoreten microtabsit, koitin kaikkia muita (laastareita, purkkaa, inhalaattoreita) ennen niitä. Ehkä kaikkein paras motivaattori oli oma huono kunto. Joka ikinen päivä lopettamisen jälkeen tunsin kuinka keuhkot pelaa paremmin. Sinä kesänä kun lopetin, en haistanut enää edes kukkivaa sireeniä. Tuli tippa linssiin.

Keittiönoita
Ota se röökiaski, mene vessaan, muserra ne röökit pönttöön ja vedä vessa. Jos sulla on tupakkaa, se houkuttelee. Jos sitä ei ole, voit mennä tupakalle ja ...no vaikka rouskuttaa porkkanoita tai sipsejä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ota se röökiaski, mene vessaan, muserra ne röökit pönttöön ja vedä vessa. Jos sulla on tupakkaa, se houkuttelee. Jos sitä ei ole, voit mennä tupakalle ja ...no vaikka rouskuttaa porkkanoita tai sipsejä =)
Tai sitten ei. :D

Mulla vaikutus on päinvastainen. Kun on tupakkaa, saattaa iltatupakka jäädä väiin.

Kun sitä ei ole... jessus kun tekee mieli. :|

(nyt onneksi on)

Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Niin mä oon sisukas nainen, haluan aina näyttää että pystyn johonkin. Siitä ole ylpeä, koska lopetin, vaikka se oli vaikeeta. Ei mitään vähentämisiä kannata aatella, vaan kertarysäys ja sillä selvä. Enää ei tupakka, koska yksinkertaisesti SINÄ ET POLTA. Heh, hauskaa, mutta piinaavaa. Itse lopetin, koska tuntui siltä vaan. Sen jälkeen kun lopetin en ole ollut kipeä. Sitä enne jatkuvasti poski-, kurkkutulehduksia, keuhoputken tulehduksia ja keuhakokuumetta. Lopettamisen jälkeen pahin kuume on ollut ehkä 37,5 ja kurkku kipeä ehkä- päivän sitten loppuu, eli en ole ollut enää ollenkaan kipeä! Odottelen tässä vielä 26 vuotta josko tuo keuhkosyöpä iskee, sitten vasta selvillä vesillä.
Ei sun nyt ihan niin kauan tarvii odottaa. Muistaakseni pääseet "samalle viivalle" ei- tupakoineiden- kanssa 10v kuluessa mitä syövän suhteen tulee.

Mulla myös hävis kaikki köhät ja röhinät =)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Tai sitten ei. :D

Mulla vaikutus on päinvastainen. Kun on tupakkaa, saattaa iltatupakka jäädä väiin.

Kun sitä ei ole... jessus kun tekee mieli. :|

(nyt onneksi on)
Toki sitä tupakkaa tekee mieli, mutta kun sitä ei ole, ei sitä voi polttaakaan =) Mä olen tuuripolttaja eikä mulla ole koskaan kotona tupakkaa, joten ei tule sitten kotioloissa poltettuakaan.

Kati
Niin siis, ei mitään poppakonsteja kannata tehdä, olen seurannut poikaystävän kamppailua jo kauan, käyttää välillä nikotiinilaastareita ja purkkaa, välillä ei, polttaa enemmän, välillä vähemmän. Tärkeintä on se päätös, MINÄ EN POLTA, jos joku kysyy, tuletko savuille sanot MINÄ EN POLTA (ajatuksissa en ole ikinä polttanutkaan), eli uusi elämäntapa, SINÄ ET POLTA. Jos käytät apuvälineitä (nikotiinivalmisteita) päätös ei ole pysyvä, vaan mun mielestä selittelyä. Kannattaa lopettaa vaan kerralla, KOSKA SINÄ ET POLTA (tyyliin en ole ikinä polttanutkaan, koska se pilaa elämän). Niin ja ajattele sitä monen kymmenen vuoden riskiä sairastua syöpään. Mun lopettamisesta on siis nyt noin 4 vuotta ja nyt mun suuhun on tullut pahkuroita. Tutkitaan onko suusyöpä. Mutta siis kannattaa lopettaa, jos nyt tietäisin mitä harmia polttamisesta seuraa, en olisi ikinä edes aloittanut.

Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja RokkiAusten:
ENITEN oikeesti pelottaa lopettamisessa se jos lihoo. Muutenkin pyylevä pyylevä. Ihan varmasti se muu tekeminen ois mulle syöminen.. :(
Siis ruokahan maistuu oikeesti ihan törkeen hyvälle kun lopettaa. On sillä parempikin puolensa, liikunta kutsuu kun ei yski keuhkojaan pihalle :)

Carita
Ei mul onneksi ookaan enää, kuin yksi tupakka, jonka mies jätti ennen töihinlähtöään. Kunto mul on mielestäni aika kova, päivittäin lenkkeilen tai pyöräilen....

Pelkäänki ehkä lihovani, jos aina "tupakallemennessäni" rupeankin rouskuttamaan jotain...

Hattua nostan, jotka ootte päässy yli! Ei oo heleppoa, mut uskon onnistuvani ja uskon, että minultakin sitä sisua löytyy!!!

Helekutti
Niin siis, ei mitään poppakonsteja kannata tehdä, olen seurannut poikaystävän kamppailua jo kauan, käyttää välillä nikotiinilaastareita ja purkkaa, välillä ei, polttaa enemmän, välillä vähemmän. Tärkeintä on se päätös, MINÄ EN POLTA, jos joku kysyy, tuletko savuille sanot MINÄ EN POLTA (ajatuksissa en ole ikinä polttanutkaan), eli uusi elämäntapa, SINÄ ET POLTA. Jos käytät apuvälineitä (nikotiinivalmisteita) päätös ei ole pysyvä, vaan mun mielestä selittelyä. Kannattaa lopettaa vaan kerralla, KOSKA SINÄ ET POLTA (tyyliin en ole ikinä polttanutkaan, koska se pilaa elämän). Niin ja ajattele sitä monen kymmenen vuoden riskiä sairastua syöpään. Mun lopettamisesta on siis nyt noin 4 vuotta ja nyt mun suuhun on tullut pahkuroita. Tutkitaan onko suusyöpä. Mutta siis kannattaa lopettaa, jos nyt tietäisin mitä harmia polttamisesta seuraa, en olisi ikinä edes aloittanut.
No mulla oli kanssa se päätös oli kyllä hyvin vahva mutta käytin silti nikotiinivalmisteita. Onko se sitten "väärin lopetettu" jos sai niistä apua. Se on tää suomalainen mentaliteetti että jos et tee jotain vaikeimman kautta niin et ole tehnyt kunnolla???

Kati
joo ja se ihanuus että haistaa kaikki hajut, voi että. Useesti kysyn esim poikaystävälstäni, haistatko täällä haisee kesä, leikattu ruoho tms..poikaystävä ei haista mitään.

Niin lopeta, koska vielö voit. Myös pappani aikoinaan kuolinvuoteellaan kärsi omantunnon tuskissaan, koska ei ollutl lopettanut ajoissa. Siinä syövän toteamise4n jälkeen yritti lenkkeillä tms. mutta LIIAN MYÖHÄISTÄ! ole siis järkevä ja lopeta heti!

Kati
Niin siis niitten nikotiinivalmisteiden aikaan saat saman nikotiinin, mitä tupakasta. onko se hyvä, mun mielestä huijausta polttaa tai ei, nikotiinia eli riippuvuutta ainetta kuitenkin saa.

Helekutti
Niin siis niitten nikotiinivalmisteiden aikaan saat saman nikotiinin, mitä tupakasta. onko se hyvä, mun mielestä huijausta polttaa tai ei, nikotiinia eli riippuvuutta ainetta kuitenkin saa.
Niistä saa murto-osan siitä nikotiinista mitä saisi yhdestä tupakasta. Ne vievät pahimman terän tupakantuskalta, mun mielestä ainoastaan positiivinen asia.

Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja RokkiAusten:
Ei vitsi pitäskö se sit lopettaa nyt. Kauan oon sitä suunnitellu mut aina siirrän alotusta. Vaikka eihän siinä tartte mitään alkaa ees tekeen, pointti on ettei tee. Eli polta.
Mä päätin päivän etukäteen, oliko se nyt joku 10 päivää. Sen ajan poltin tuntematta syyllisyyttä ja sitten viimesen illan päätteeksi konjakki ja pari sikaria. Jos ei ole sellaisia himoja niin suosittelen lopettamaan välittömästi :)

En nyt muista oletko itse polttanut, luultavasti et.
Tupakoinnin lopetus ei vaan ole tahdon asia ja onneksi on olemassa korvaushoito, jonka avulla saa hyvät mahdollisuudet lopettaa.
Nikotiinivalmisteissa nikotiinin määrä on vain osa siitä mitä tupakassa ja se auttaa valmistautumaan lopettamisessa.

Yhteistyössä