Tuosta rukousketjusta...

  • Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti
Sanna
...tuli mieleen, että miksi esirukoilijoita (onko minulla edes oikea termi? ) tarvitaan? Perustuuko se sellaiseen systeemiin, että joillakuilla nyt vain on parempi ja suorempi linja tuonne yläkertaan, vai miksi ihmeessä ihmiset eivät rukoile itse, vaan pyytävät jotakuta muuta tekemään sen puolestaan? Eikös kumminkin Jumala ole olemassa kaikkia varten, jotka haluavat rukoilla?

En missään nimessä halua loukata/suututtaa/provosoida tällä aloituksella, mutta olen utelias.
 
Joskus saattaa olla niin voimat vähissä ettei jaksa itse rukoilla. Miusta silloin on ihana jos joku rukoilee puolesta. Ja onhan se muutenkin eräänlaista kristittyjen keskinäistä välittämistä että rukoillaan toisten puolesta.

Saattaa myös joku kokea ettei ole kovin vahva uskossaan ja pyytää jotakuta rukoilemaan puolestaan jolla vahvempi usko.

 
tässä yksi esimerkki
Jos minulla on vaikkapa jokin vaikea tilanne elämässäni, saatan pyytää esirukousta joiltain tutuilta. Se vaan tarkoittaa sitä, että en yksin rukoile asian puolesta vaan tiedän, että jotkut muutkin rukoilevat asian puolesta, joko yhdessä minun kanssani tai yksinään milloin vain he niin haluavat tehdä.
 
Mää mietin eilen just samaa, että miks pitää pyytää joku toinen rukoilemaan eikä rukoilla itse?

Gracen ketju on ihana, tuo varmasti monille lohtua ja helpotusta, eli en oo sitä mieltä etteikö se olis hyvä juttu.
Luulisin, että joku kirkkoon kuuluva ns. maallistunut saa voimakkaamman helpotuksentunteen jos joku uskossa oleva rukoilee puolesta ja voi jättäytyä hyviin käsiin. Sallikaamme tämä heille. :heart:

Vaikka en olekaan uskossa, mikäli perhepiirissä sattuisi jotain ikävää, vilpitön pyyntö saada rukoilla mun puolesta olis mulle kohteliaisuus. Rukoilu itsessään on monen tapa käydä läpi asioita, vaikkei muuten Jumalaa mihinkään tarvitsisi.
 
katamt
Tietenkin jokainen voi myös itse rukoilla omien asioidensa puolesta, mutta moni tykkää että myös joku toinen tekee niin. Ja toiset haluaa muistaa muidenkin asioita rukouksin ja toimivat näin esirukoilijoina."kantakaa toistenne taakkoja" niin kuin Raamatussa sanotaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
...tuli mieleen, että miksi esirukoilijoita (onko minulla edes oikea termi? ) tarvitaan? Perustuuko se sellaiseen systeemiin, että joillakuilla nyt vain on parempi ja suorempi linja tuonne yläkertaan, vai miksi ihmeessä ihmiset eivät rukoile itse, vaan pyytävät jotakuta muuta tekemään sen puolestaan? Eikös kumminkin Jumala ole olemassa kaikkia varten, jotka haluavat rukoilla?

En missään nimessä halua loukata/suututtaa/provosoida tällä aloituksella, mutta olen utelias.
Ei mua tarvisi välttämättä tietenkään Jumala toimii ilman muakin, mutta olen saanut Jumalalta tämän idean tähän rukousketjuun ja siihen oli ilmeisen suuri tarve.
Saan palvella ja auttaa ihmisiä täällä sillä lahjalla jonka Jumala on mulle antanut.
 
mimmu
Jumala on antanut osalle ihmisistä esirukoilijan tehtävän - samoin kuin joku on saarnaaja tai joku toinen on siivooja. Tämä esirukoilija saa Jumalalta suoraan rukoustehtäviä (älä kysy, minkätakia Jumala haluaa käyttää ihmistä, sillä olisi suvereeni hoitamaan hommat aivan itse, jostain syystä Hän haluaa meidät "työkumppaneiksi".) tai sitten "homma" hoidetaan näin, että ihmiset pyytävät. Kaikki eivät "osaa" rukoilla ja rukoustaisteluita hengessä ei kaikki joudu/pääse koskaan käymään. :)
 
Omenainen
Oot ihan oikeassa; Jumala on kaikkia varten :) Ihan jokainen saa rukoilla Jeesusta. Ja ihan 100% varmasti Jumala kuulee kaikkia, ketään syrjimättä. Rukousvastauksen nopeus ja itse vastaus on sitten Kaikkivaltiaan Jumalan kädessä. Hän tietää mikä meille on parasta.

Esirukoilijoilla ei ole "parempia yhteyksiä" ylöspäin ku kellään muullakaan. Jokainen uskova siis voisi toimia toisen puolesta esirukoilijana.
Esirukous on vaan siksi tärkeää, että ihminen kun kertoo toiselle huolensa ja yhdessä ne viedään Jumalalle, suru puolittuu. Ei tarvi yksin kantaa murheita vaan saa jakaa ne toisen kanssa. Se vahvistaa omaa ja monesti myös esirukoilijan omaa uskoa. Yhdessä on mukavempi purkaa ja jakaa asioita.
Eipä siinä siis sen kummemmasta ole kyse.

Ja joillakin saattaa olla erityinen kutsumus esirukoilijaksi. On saanut ehkä Jumalalta sydämelleen rukoilla toisten puolesta. Hän ei siis missään tapauksessa ole muita parempi mutta haluaa näin palvella Jumalaa tässä maailmassa. Kaikki ei nimittäin koe että tahtoisi rukoilla toisten puolesta ääneen. Ei se ole luontevaa kaikille. Siksi on sitten tiettyjä ihmisiä, jotka ovat erityisesti tässä tehtävässä, koska kokevat sen omakseen ja tahtovat olla Jumalan käytettävissä. Ihminen ei voi rukouksessa tehdä mitään vaan jos rukouksessakin paranee ihminen, se on täysin Jumalan työtä. Esirukoilija on vain välikappale siinä.

En tiedä vastasinko kysymyksiisi mutta mielelläni tässä kun miestäni oottelen kotiin vastailen enemmänkin jos jokin jäi askarruttamaan :) Mukava kun kyseenalaistit ja tahdoit heittää kysymyksen ilmaan. Näin voidaan purkaa monia ennakkokäsityksiä.
 
Vähän ehkä asiaan liittymätöntä mutta:

Palstalla olevien täytyis vaan oppia, ettei kannata avata ketjuja joita ei voi sietää. :headwall: Uskovat älkää avatko ateistejen aloituksia ja toisinpäin, niin ei voi syyttää ketään tuputtamisesta. :D

Tosi huono vertaus mutta jos ystävällä on ongelma, niin kutsun hänet puhumaan ja keitän teetä, vaikka yhtä hyvin ihminen voisi keittää itse omat teensä ja käydä ammattiauttajalla. Musta on vaan mukava auttaa ja olla tukena, ja ystävä saattaa haluta puhua jollekin, jonka tuntee.

Käsittääkseni Grace ei ole käännyttänyt ketään palstalla eikä rukoillut kuin pyynnöstä, joten kaikki on kunnossa. :flower:

Ja jos ei oo tottunut rukoilemaan tai pitää sitä kiusallisena, on mukavaa jos on vaihtoehtona pyytää toista rukoilemaan puolestaan.
 
ap
En ole kuunaan törmännyt yhteenkään ihmiseen, joka olisi pihahtanutkaan koko esirukousasiasta, täällä palstalla tuo Gracen ketju kiinnitti huomioni. Liekö minulla sitten liian vähän yhteyksiä kirkon suuntaan vai väärät piirit? Itse tyydyn rukoilemaan hiljaa mielessäni, muiden läsnäollessa ja varsinkin ääneen se olisi tosiaan kiusallista, mutta taisipa esimerkiksi riparilla olla yhteisiä hiljentymishetkiä, ja ne kyllä lämmittivät mieltä.
 
Lisään vielä, että vaikka emme aina jaksa itse rukoilla, niin uskovissa asuva Pyhä Henkihän rukoilee meidän puolestamme. Ja vielä parempaa, itse Jeesus rukoilee Jumalaa lakkaamatta meidän asioidemme puolesta. Raamattuviitteet alla. =)

Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, mitä meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta. (Room. 8:26-27)

Room. 8:34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus -- mutta hän on kuollut meidän tähtemme, ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista, hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:
Raamatussa on opetettu uskovia rukoilemaan toistensa ja muidenkin puolesta. Uskovan rukous voi paljon, kun se on harras: jotenkin noin sanotaan Raamatussa.
Juuh no minulla on tuo Raamatun lukeminen "vähän" vaiheessa. Reippaasti aloitin, mutta matka hyytyi jonnekin neljännen Mooseksen kirjan tienoille... Mä ihan oikeasti tahtoisin lapsenuskoni takaisin, tämä nykyinen pohtiminen ja epäileminen ja yrittäminen rassaa. Olen päätellyt, että jos sitkeästi jatkan yrittämistä, eli käytännössä rukoilemista ja asian tutkimista, voin joskus huomata, että jälleen todella tiedän Jumalan olevan olemassa. Lapsena se oli niin varmaa ja itsestäänselvää siitä huolimatta, että kotini oli kaikkea muuta kuin uskonnollinen. Itku, että menin hukkaamaan senkin viisauden :(
 
Raamatun lukemista ei välttämättä kannata aloittaa alusta, vaan mieluummin Uuden Testamentin puolelta. Mooseksen kirjat on kuitenkin Israelin kansalle annettu laki, eli niiden lukeminen on välillä yhtä puuduttavaa kuin lakitekstien lukeminen... =)

Evankeliumit on hyvä paikka aloittaa. Matteus, Markus ja Luukas on "yleistajuisempia", Johannes arvostetuin ja teologisin mutta uudelle uskovalle kenties vähän raskas, tai näin itse koin aikoinaan. Roomalaiskirjeessä on kristinuskon oppi pähkinänkuoressa ja teologisesti erittäin vakuuttavaa tekstiä... oma lempparini on juuri Roomalaiskirje, jostain syystä tajusin sen aikanaan jo ensilukemalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bean:
Raamatun lukemista ei välttämättä kannata aloittaa alusta, vaan mieluummin Uuden Testamentin puolelta. Mooseksen kirjat on kuitenkin Israelin kansalle annettu laki, eli niiden lukeminen on välillä yhtä puuduttavaa kuin lakitekstien lukeminen... =)

Evankeliumit on hyvä paikka aloittaa. Matteus, Markus ja Luukas on "yleistajuisempia", Johannes arvostetuin ja teologisin mutta uudelle uskovalle kenties vähän raskas, tai näin itse koin aikoinaan. Roomalaiskirjeessä on kristinuskon oppi pähkinänkuoressa ja teologisesti erittäin vakuuttavaa tekstiä... oma lempparini on juuri Roomalaiskirje, jostain syystä tajusin sen aikanaan jo ensilukemalta.
Totta, itse aloitin Johanneksen evankeliumista silloin kun tulin uskoon.
 

Yhteistyössä