Tuosta munuaisen luvuttamisesta toinen kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"akka"

Vieras
Entäs kun olet luovuttanut toisen munuaisesi siskollesi, veljellesi.
Oletko ajatellut että tulee esiin kysymys että jos oma lapsesi tarvitisisi munuaisesi ja olet sen jo luovuttanut.
Muuttaisiko tämä päätöstäsi luovuttaa omalle sisarukselle?

Mistäpä sen tietää olisko oma munuainen sopiva sille omalle lapselle? Vähän outo olis muutenkin elää elämänsä aina ajatellen "entä jos", jäis aika tehokkaasti lopulta elämättä.

No jos sen tietäisin etukäteen, että lapsi tulee munuaiseni varmasti tarvitsemaan niin en varmaan luovuttaisi. Mutta eikai missään tilanteessa juurikaan tuollaista voi tietää etukäteen, joten en jäisi myöskään varalta odottamaan.

Jos sillä hetkellä tietäisin että lapseni sairastaa jotain tautia, ja elinsiirto voi olla joskus tarpeen. Testaisin olenko hänelle sopiva luovuttaja, jos olisin en luovuttaisi muille. Mutta jos lapset terveitä, niin en jättäisi luovuttamatta " mitä jos-pelossa"

[QUOTE="Äää";26779226]Kun sitä ei voi etukäteen tietää niin luovuttasin sen sillon sitä tarvitsevalle...[/QUOTE]

Kitos vastauksista ja kysyin tästä' sen vuoksi että eräs läheinen on dialyysissa kun siirre ei toimi. Itse en kelpaa luovuttajaksi.

Entä jos et luovuttaisi munuaista siskollesi/veljellesi ja hän kuolisi sen johdosta, ja kuolinvuoteellasi sulla olisi kaksi tervettä munuaista?

Jos jossaa ei olisi niin lehmätkin lentäisi.

Kuolinvuoteella on kaksi tervettä munuaista ja elinluovutustestamentti.

Kyllä täytyy ihmetellä jos täällä kaikki alle 30v:t on jonossa luovuttamassa munuaisiaan myös yli setisemänkymppisille.

[QUOTE="Vieras";26779323]Kuolinvuoteella on kaksi tervettä munuaista ja elinluovutustestamentti.

Kyllä täytyy ihmetellä jos täällä kaikki alle 30v:t on jonossa luovuttamassa munuaisiaan myös yli setisemänkymppisille.[/QUOTE]
Anteeks nyt vaan, mutta vaikka mä kuinka monesti tän luin niin pointtisi menee kyllä ohitse. Vika voi kyllä löytyä tästäkin päästä.

[QUOTE="Vieras";26779323]Kuolinvuoteella on kaksi tervettä munuaista ja elinluovutustestamentti.

Kyllä täytyy ihmetellä jos täällä kaikki alle 30v:t on jonossa luovuttamassa munuaisiaan myös yli setisemänkymppisille.[/QUOTE]

Keille yli seitsemänkymppisille :D
Ei mun sisarukseni ainakaan yli 40 vuotta mua vanhempia oo.

Mäkään en nyt tätä ymmärrä. Minä ainakin sanoin luovuttavani suurempia miettimättä sisaruksilleni, ja SUURELLE OSALLE tutuista sekä myös tuntemattomille, luultavasti. Mutta esim. tämä " luultavasti", saattaisi juurikin sisältää sen pohdinnan, että minkä ikäinen tai mistä johtuen ko. henkilö munuaisen tarvitsee.

Keille yli seitsemänkymppisille :D
Ei mun sisarukseni ainakaan yli 40 vuotta mua vanhempia oo.

Toisessa ketjussa kaikki oli auliisti luovuttamassa myös tuntemattomille.

Mulka tosiaan syöpäsairas tuttava joka on dialyysissä ja minä en tuosta sairaudesta johtuen luovuttaisi koska se ei ole parannettavissa. Eri asia jos perusterve lapseni tai nuori sukulainen tarvitsisi uutta munuaista. Ja kun kuoleman jälkeen ne mun varaosat ovat tarjolla kenelle vain kelpaa.

[QUOTE="Vieras";26779524]Toisessa ketjussa kaikki oli auliisti luovuttamassa myös tuntemattomille.

Mulka tosiaan syöpäsairas tuttava joka on dialyysissä ja minä en tuosta sairaudesta johtuen luovuttaisi koska se ei ole parannettavissa. Eri asia jos perusterve lapseni tai nuori sukulainen tarvitsisi uutta munuaista. Ja kun kuoleman jälkeen ne mun varaosat ovat tarjolla kenelle vain kelpaa.[/QUOTE]

Jaa, mä vastasin vaan tän ketjun kysymykseen :)
Ja kyllä mä voisin joissain tapauksissa tuntemattomallekin luovuttaa (ehkä), riippuisi paljon asianhaaroista ja tilanteesta muutenkin.

Yhteistyössä