Tuosta hiihtoketjusta tuli mieleen; mitä siellä koulun liikuntatunneilla pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helekkarin Heittomerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helekkarin Heittomerkki"

Vieras
Millaista liikuntaa koulun liikuntatunneilla pitäisi olla, että se olisi monipuolista ja lapsen/nuoren motorisia taitoja kehittävää? Monien mielestä kun hiihto (ja luistelu) ei kuulu koulun liikuntatunneille.

Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta minusta koulujen pitäisi siirtyä jo 2000-luvulle. Mennyttä on ne ajat, jolloin kouluun hiihdettiin kestä talvet.

Ensimmäisenä pitäisi miettiä, mikä on koululiikunnan tavoite. Jos se on saada kersat puulaudat jaloissaan kahlaamaan lumisohjossa ja vesilammikoissa, niin ok. Mutta jos se on saada kersat innostumaan liikunnasta ja tuntemaan liikunnaniloa (ihan vieras käsite mulle, kiitos kouluaikaisen jumppamaikan), niin sitten pitäisi tulla tähän päivään ja tarjota niitä vaihtoehtoja, jotka juuri nyt lapsia kiinnostavat. Ja joo, tiedän..ei ole resursseja. Kakkosneloset jalkaan ja räntäsohjoon, siitä ne innokkaat liikkujat syntyy :xmas:

Eikös siellä aika monipuolisesti käydä lajeja läpi. Täällä saa valinnaisiakin kursseja joissa pääsee mm. ratsastamaan (tietysti tästä kyllä tulee kuluja vanhempien maksettavaksi)

Ilmeisesti kaikkea sellaista, joka on kivaa. Jokainen siis saisi itse valita oman tuntinsa sisällön, ettei vaan kenelläkään ole paha mieli. Ja koska peruskoulun pitää olla maksuton, koulun tehtävä on järjestää tähän rahoitus.

Omista kouluajoista on jo yli 15 vuotta, joten en tarkkaan muista mitä siellä tehtiin. Koko lukioaikana ei kuitenkaan hiihdetty kertaakaan ja luisteltiin varmaan kahdesti ja silti riitti vaihtelevaa tekemistä liikuntatunneille. Vaikka olen aina ollut hyvä liikunnassa, tuolloin ekan kerran liikuntatunteja oikein odotti. Silloin ainakin suunnistettiin, juostiin, pelattiin pesäpalloa, pelattiin eri sisäpelejä, aerobickiä (joka oli silloin in), käytiin kuntosalilla, keilaamassa, jollakin tunnilla kokeiltiin capoeiraa (muutama oppilas harrasti ja tulivat seuran nimissä opettamaan), joku toinen tanssilajin kokeilu taisi olla ohjelmassa. Kerran oli joku syvävenytys, yhden illan oli pidempi ulkopuolinen sirkus- tai akrobatiajuttu. En muista varmaan puoliakaan. Meillä oli ihan hirveästi kaikkea mielenkiintoista, siellä koulussa vapaasti valittaviin ylimääräisiin liikuntoihin oli tulijoita, vaikka muitakin mielenkiintoisia kursseja oli vaikka kuinka paljon.

• Tykkää
Reactions: Miä. ja BootyPeppi
Omista kouluajoista on jo yli 15 vuotta, joten en tarkkaan muista mitä siellä tehtiin. Koko lukioaikana ei kuitenkaan hiihdetty kertaakaan ja luisteltiin varmaan kahdesti ja silti riitti vaihtelevaa tekemistä liikuntatunneille. Vaikka olen aina ollut hyvä liikunnassa, tuolloin ekan kerran liikuntatunteja oikein odotti. Silloin ainakin suunnistettiin, juostiin, pelattiin pesäpalloa, pelattiin eri sisäpelejä, aerobickiä (joka oli silloin in), käytiin kuntosalilla, keilaamassa, jollakin tunnilla kokeiltiin capoeiraa (muutama oppilas harrasti ja tulivat seuran nimissä opettamaan), joku toinen tanssilajin kokeilu taisi olla ohjelmassa. Kerran oli joku syvävenytys, yhden illan oli pidempi ulkopuolinen sirkus- tai akrobatiajuttu. En muista varmaan puoliakaan. Meillä oli ihan hirveästi kaikkea mielenkiintoista, siellä koulussa vapaasti valittaviin ylimääräisiin liikuntoihin oli tulijoita, vaikka muitakin mielenkiintoisia kursseja oli vaikka kuinka paljon.
Mun kuopus kans tykkäsi lukion liikunnasta, mutta lukiossa perittiinkin maksu näistä seinäkiipeilyistä sun muista. Oletan, että ap tarkoitti ihan perusopetukseen kuuluvaa ja verovaroin kustannettavaa likkuntaa.

Mun puolestani koulussa voidaan myös hiihtää ja luistella, mutta en pidä sitä välttämättömänä (koulun kaukalo ja jää on ihan mukavat ja lähellä, harittaisi jos ne puutuisi. Hiihtotaitoa tärkeämpänä pidän esim. uimataitoa. Joukkuepelejä ja -liikuntaa pystyy paremmin harjoittelemaan koulussa kuin kotioloissa jne.

Kaikkea, ihan tosiaan kaikkea =) Mä ottaisin ennemmin semmosen kokeillaan kaikkea kerran linjan kuin sen että hiihdetään hampaat irvessä neljä viikkoa, oli kelejä tai ei, kiinnostaa tai ei.

Meillä oli ylä-asteella mahtava liikkamaikka. Se oli raivostuttavan innokas mutta onnistui kokeiluttamaan kolmen vuoden aikana kyllä melkoisen lajikirjon =) Ja aina kannusti samalla innolla niitä "heikompia" ja niitä joita laji ei juuri kiinnostanut kun parhaitakin :heart:

Viisikymppisen isoäidin sarkastisesta vastauksesta tuli mieleen, että toivottiin myös itsepuolustuksen opettamista ja saatiin sitäkin liikuntatunnille. Onhan noita vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon varsinkin isommille, varmasti myös pienemmille. Pienillä paikkakunnilla ei tietty yksi liikunnan opettaja pysty kaikkeen yksin venymään, mutta oppilaista ja vanhemmista voi löytyä vapaaehtoisia joskus avuksi. Isommilla paikkakunnilla on koulun ulkopuolella lisää valinnanvaraa ja lajiseurat saattavat tulla jopa ilmaiseksi yhdeksi kerraksi esittelemään lajiaan. Liikuntalajeja ja mahdollisuuksia on niin hirveän paljon, että ihan turha rajoittua siihen, että muita vaihtoehtoja ei olisikaan kuin ennen. Jo tuolloin 90-luvulla oli, varmasti ei ole mahdollisuudet yhtään heikommat nytkään. (Niin ja tietty uimassa käytiin.)

Mun puolestani koulussa voidaan myös hiihtää ja luistella, mutta en pidä sitä välttämättömänä (koulun kaukalo ja jää on ihan mukavat ja lähellä, harittaisi jos ne puutuisi. Hiihtotaitoa tärkeämpänä pidän esim. uimataitoa. Joukkuepelejä ja -liikuntaa pystyy paremmin harjoittelemaan koulussa kuin kotioloissa jne.
Minusta taas tuntuu, että jo omien lasteni - jotka siis ovat jo 27 ja 21 v - ikäisissä nimenomaan joukkuelajeja harrastettiin kouluajan ulkopuolella. Nykyisinkö ollaan taas siirtymässä seuroista kouluihin?

Mahdollisimman paljon erilaisten lajien kokeilua. Ei vain perinteisiä joukkuepelejä ja luisteluita vaan myös aerobicia, tanssia, kuntosalilla käyntiä, vaikka crossfitiä...

Onkohan meillä ollut sama opettaja :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29232921:
Mun kuopus kans tykkäsi lukion liikunnasta, mutta lukiossa perittiinkin maksu näistä seinäkiipeilyistä sun muista. Oletan, että ap tarkoitti ihan perusopetukseen kuuluvaa ja verovaroin kustannettavaa likkuntaa.

Niin no siinä ehkä loppuu se opettajankin into viedä kokeilemaan uusia lajeja kun se maksaa ja vanhemmat itkee jo suksienkin takia tuolleen. Pitäs siis vaan pelata vanhaa kunnon pesäpalloa niillä vanhoilla kunnon välineillä mihin koululla enää on varaa.

[QUOTE="eee";29232954]Mahdollisimman paljon erilaisten lajien kokeilua. Ei vain perinteisiä joukkuepelejä ja luisteluita vaan myös aerobicia, tanssia, kuntosalilla käyntiä, vaikka crossfitiä...[/QUOTE]
Pitäisi miettiä myös sitä mikä olisi mahdollista kaikilla paikkakunnilla kaikissa kouluissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29232895:
Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta minusta koulujen pitäisi siirtyä jo 2000-luvulle. Mennyttä on ne ajat, jolloin kouluun hiihdettiin kestä talvet.

Ensimmäisenä pitäisi miettiä, mikä on koululiikunnan tavoite. Jos se on saada kersat puulaudat jaloissaan kahlaamaan lumisohjossa ja vesilammikoissa, niin ok. Mutta jos se on saada kersat innostumaan liikunnasta ja tuntemaan liikunnaniloa (ihan vieras käsite mulle, kiitos kouluaikaisen jumppamaikan), niin sitten pitäisi tulla tähän päivään ja tarjota niitä vaihtoehtoja, jotka juuri nyt lapsia kiinnostavat. Ja joo, tiedän..ei ole resursseja. Kakkosneloset jalkaan ja räntäsohjoon, siitä ne innokkaat liikkujat syntyy :xmas:

Miksi hiihtäminen olisi mennyttä aikaa? Ihan tätä päiväähän se on ja nykyäänkin monien harrastus. Ja mistä tulee se käsitys, että kaikki sitä inhoaisivat? Vaikka olen oppilaiden kanssa hiihtänyt, silti olen ehtinyt myös esimerkiksi laskettelemaan, pelaamaan frisbee golfia, tanssimaan ja tekemään monenmoista "muodikkaampaa".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29232948:
Minusta taas tuntuu, että jo omien lasteni - jotka siis ovat jo 27 ja 21 v - ikäisissä nimenomaan joukkuelajeja harrastettiin kouluajan ulkopuolella. Nykyisinkö ollaan taas siirtymässä seuroista kouluihin?

No joo... voi olla että myöhemmin varsinainen harrastaminen onnistuu edelleen seuroissa, mutta kun lapset on vasta alaluokkalaisia ja asutaan täällä pikkukylällä on ehkä ihan hyvä että koulussa pääsee liikkumaan yhdessä.

"Tanssi"hippa koulun liikuntasalissa on ollut kovasti ekaluokkalaisen mieleen.

Miksi hiihtäminen olisi mennyttä aikaa? Ihan tätä päiväähän se on ja nykyäänkin monien harrastus. Ja mistä tulee se käsitys, että kaikki sitä inhoaisivat? Vaikka olen oppilaiden kanssa hiihtänyt, silti olen ehtinyt myös esimerkiksi laskettelemaan, pelaamaan frisbee golfia, tanssimaan ja tekemään monenmoista "muodikkaampaa".

Ei missään nimessä noin =) Mutta kun täällä ei ole muuta, hiihdetään, sitten vaihdetaan luisteluun. Piste.

Ihmettelen kovasti tuota hiihtämisen vastustamista. Hiihto on kivaa ja hyvää liikuntaa, eikä vesikelillä tarvi hiihtää tai silloin kun ei oo lunta :D Itse pidän hiihtämisestä, lapset hiihtää heille ostetuilla suksilla koulussa, päiväkodissa sekä kotona ja mielestäni se sopii koululiikuntaan hyvin.
Koululiikunnan pitäisi olla monpuolista, tutustuttaa lapset eri lajeihin siten, että jokainen löytäisi liikunnan ilon ja löytäisi sen oman lajin. Uimista, jumppaa, tanssia, pallopelejä, luistelua, hiihtoa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;29232980:
Ei missään nimessä noin =) Mutta kun täällä ei ole muuta, hiihdetään, sitten vaihdetaan luisteluun. Piste.

Siis teillä ei tehdä mitään muuta liikuntatunneilla kuin luistellaan ja hiihdetään? Eihän se edes ole mahdollista ihan jo säiden takia...

Yhteistyössä