Ajatteletko koskaan, kuinka paljon teet asioita, joita "kuuluu vaan tehdä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo

Vieras
En tarkoita sitä, että käyt ehkä töissä ja tienaat rahaa, vaikka onhan sekin tavallaan yksi tällainen.
Mutta tuli tuosta pukeutumisketjusta mieleen, että kuinka moni pukeutuu vaikkapa "asiallisesti", "siististi", "hillitysti", "ikäänsopivasti" tai jotain muuta? Kuka sen sanoo, mikä on asiallista ja ikäänsopivaa??
Sisustatko kodin "nätiksi" tai "tyylikkäästi"?
Mitä on nätti ja tyylikäs?
Sanotko lapselle, että "noin ei meillä tehdä", kun hän tutkii mitä keittiön laatikossa on ja tyhjentää sen lattialle...?
Kuka keksi, ettei niin "oikeasti saisi" tehdä? Haittaako se, sillä sehän hyvin todennäköisesti on lapselle kehittävää ja mukavaa? Kuka sanoi, että siitä seuraa "sotku", sehän on vain toinen järjestys niille tavaroille?
Kuka sanoi, että haarukka pitää olla vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa? Lusikka ja veitsikin on kiva yhdistelmä ja kahdella veitsellä syöminen aika haasteellista.

Ajatteletko koskaan, kuinka paljon me ihmiset kahlitsemme suotta itseämme?

No jossain asioissa ajattelen. Kuten esim. miksei lapsi saisi kiivetä olohuoneen sohvapöydälle, joka on tukevaa puuta eikä siitä kärsi. Mies kieltää ja mä päivisin en, kun en ymmärrä miksi pitäs. Täytyyhän lasten kiipeillä. Ja sitten mies ei kiellä pomppimasta sohvalla. En kyllä mäkään, mutta mikä on miehen logiikka?

Alkuperäinen kirjoittaja g:
No jossain asioissa ajattelen. Kuten esim. miksei lapsi saisi kiivetä olohuoneen sohvapöydälle, joka on tukevaa puuta eikä siitä kärsi. Mies kieltää ja mä päivisin en, kun en ymmärrä miksi pitäs. Täytyyhän lasten kiipeillä. Ja sitten mies ei kiellä pomppimasta sohvalla. En kyllä mäkään, mutta mikä on miehen logiikka?

Ehkä hän oppi kotonaan, ettei pöydille saa kiivetä. :snotty:
Näitä riittää. Mielestäni olisi ihan terveellistä jokaisen päivittää osaltaan nämä mitä "kuuluu ja ei kuulu tehdä". :)

Joo, nytkun kysyit.. :)

Miksei aikuinen saa keinua tai "hillua" puistossa?
Miksei saa lumella leikkiä?

Toki meillä saa tyhjentää ja tutkia keittiön kaappeja ja laatikoita.. :) Oppivat mitä missäkin on..

Mutta miksi ei vois levittää lehtikasaa ympäriinsä?!? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen..:
Joo, nytkun kysyit.. :)

Miksei aikuinen saa keinua tai "hillua" puistossa?
Miksei saa lumella leikkiä?

Toki meillä saa tyhjentää ja tutkia keittiön kaappeja ja laatikoita.. :) Oppivat mitä missäkin on..

Mutta miksi ei vois levittää lehtikasaa ympäriinsä?!? :D

Tismallisesti!! Se on kuulkaa hauskaa ja elämään tulee aivan uusi väritys, kun uskaltaa lakata olemasta "aikuinen", jos ei ole AIVAN pakko.:D
Siinä samalla saa nähdä onnellisia lasten kasvoja!

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Enpä juuri ole ajatellut.
Mutta nyt kun hetken ajattelin, niin aika vähän teen asioita, joita kuuluu tehdä. Siis tuon tyyppisen listan mukaan.

"Tuon tyyppisen", ei ole mitään tyyppiä...luettelin vaan jotain ja niitä asioita on loputtomasti.:)

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja dina:
mä sanoisin kyllä että sun pitää harkita nukkumaanmenoa O_o

Noh? Ihan voisin kirjoittaa aamulla saman stoorin. :D Ota löysin rantein vaan!

läppä läppänä :D

mä en itse tunnusta tekeväni mitään siksi että kuuluu tai ei kuulu tehdä. mä kyllä hillun puistossa ja makaan lumihangessa lapsen seurana ja monesti sisälle tullessa on pakarat ihan tulipunaiset ja paleltuneet.

yksi ainoa asia on minkä teen siksi että kuuluu tehdä: ikkunanpesu. maailman veemäisin homma, jonka suoritan keväällä ja syksyllä, koska niin vaan kuuluu tehdä. mies kyllä jaksaa muistuttaa kuinka turhaa se on, etenkin keväällä.

Mielenkiintoinen aihe :)

Joskus tulee ajateltua mutta hyvin harvoin. Oikeestaan ainoastaan duuniin valitsen neutraalimmat vaatteet ja meikin koska siellä ei tuo hevityyli välttämättä oikeen uppois.. ;)

Mutta muuten, pukeuden sillä tavalla kuin haluan, sisustan oman makuni mukaan, lapsi sai purkaa keittiön laatikot jne. Tuota laatikon purkamista mä en ees miellä sotkuksi. Sotkua tulee mun mielestä esim. siitä ku maitolasi kaatuu :D Haarukka ja veitsi mulla on aina väärinpäin koska ne passaa mun käteen paremmin niin päin (oon molempikätinen) jne jne.

Mä (kiusattuna) yritin vuosikaudet elää elämääni muita miellyttäen. Kun sitten vasta aikuisiällä tajusin että ei mun tarvii ketää miellyttää. Ei mun tarvii pukeutua "niin ku pitäs" eikä mitää muutakaan. Tärkeintä on se että mä itte olen tyytyväinen :)

En tarkoita sitä, että käyt ehkä töissä ja tienaat rahaa, vaikka onhan sekin tavallaan yksi tällainen.
Mutta tuli tuosta pukeutumisketjusta mieleen, että kuinka moni pukeutuu vaikkapa "asiallisesti", "siististi", "hillitysti", "ikäänsopivasti" tai jotain muuta? Kuka sen sanoo, mikä on asiallista ja ikäänsopivaa??
Sisustatko kodin "nätiksi" tai "tyylikkäästi"?
Mitä on nätti ja tyylikäs?
Sanotko lapselle, että "noin ei meillä tehdä", kun hän tutkii mitä keittiön laatikossa on ja tyhjentää sen lattialle...?
Kuka keksi, ettei niin "oikeasti saisi" tehdä? Haittaako se, sillä sehän hyvin todennäköisesti on lapselle kehittävää ja mukavaa? Kuka sanoi, että siitä seuraa "sotku", sehän on vain toinen järjestys niille tavaroille?
Kuka sanoi, että haarukka pitää olla vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa? Lusikka ja veitsikin on kiva yhdistelmä ja kahdella veitsellä syöminen aika haasteellista.

Ajatteletko koskaan, kuinka paljon me ihmiset kahlitsemme suotta itseämme?

En tee, jos käsitin oikein mitä ajat takaa. Toki teen ruokaa lapsille ja huolehdin muutenkin läheisistäni tarpeen mukaan. Mutta tuskin tällaista nyt tarkoitit. Lapset kasvatan miten parhaalta tuntuu. En miten arvelisin kuuluvan kasvattaa jne.

Tismallisesti!! Se on kuulkaa hauskaa ja elämään tulee aivan uusi väritys, kun uskaltaa lakata olemasta "aikuinen", jos ei ole AIVAN pakko.:D
Siinä samalla saa nähdä onnellisia lasten kasvoja!

Niinpä.. Tajusin vasta että olisi voinut kiteyttää, miksi aina pitää olla aikuinen.. :D
Tässä tuli toinen miksi pitää miettiä miten vastaan asiallisesti enkä niinkuin ajattelen.. Siis en tarkoita että pitäis vastata rumasti vaan miksi vastataan korrektisti? tai miksi yleensäkin pitää olla korrekti? Miksei tunteita esim. sais näyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mielenkiintoinen aihe :)

Joskus tulee ajateltua mutta hyvin harvoin. Oikeestaan ainoastaan duuniin valitsen neutraalimmat vaatteet ja meikin koska siellä ei tuo hevityyli välttämättä oikeen uppois.. ;)

Mutta muuten, pukeuden sillä tavalla kuin haluan, sisustan oman makuni mukaan, lapsi sai purkaa keittiön laatikot jne. Tuota laatikon purkamista mä en ees miellä sotkuksi. Sotkua tulee mun mielestä esim. siitä ku maitolasi kaatuu :D Haarukka ja veitsi mulla on aina väärinpäin koska ne passaa mun käteen paremmin niin päin (oon molempikätinen) jne jne.

Mä (kiusattuna) yritin vuosikaudet elää elämääni muita miellyttäen. Kun sitten vasta aikuisiällä tajusin että ei mun tarvii ketää miellyttää. Ei mun tarvii pukeutua "niin ku pitäs" eikä mitää muutakaan. Tärkeintä on se että mä itte olen tyytyväinen :)

Wau, olet oivaltanut paljon!:)
Kun meillä kaatuu maitolasi, ensin piirrellään sillä lasten kanssa kivat kuvat pöytään, ennenkuin pyyhitään...heh. Kivaa.

olen ajatellut, viimeksi tänään, ku näin lehdessä kuvan rikkinäisistä farkuista ja joku aika sitten samat farkut kaupassa ja ajattelin että hitsi ku on rumat, eli en kulje muodin mukana, pidän sellasia vaatteita joista itse tykkään, ehkä sitten kun tyttäreni kasvaa teini ikään, voin alkaa miettiin että mitä päälleni laitan jne, ettei tytön ihan tartte äitiään alkaa häpeemään, vaikka kait ne teinit häpee silti vanhempiaan

Ajattelen. Ja pyrin rikkomaan näitä lapsuudessa syntyneitä ja itseopittuja kaavoja. Keinun muuten aina leikkipuistossa, leikin lumen kanssa, hypin ja hillun. Lehtikasankin voi rikkoa, kunhan sen korjaa takaisin. Joku on nähnyt vaivaa siistiäkseen pihaa tms., enkä halua tuottaa omalla käytökselläni siistijälle pahaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Enpä juuri ole ajatellut.
Mutta nyt kun hetken ajattelin, niin aika vähän teen asioita, joita kuuluu tehdä. Siis tuon tyyppisen listan mukaan.

"Tuon tyyppisen", ei ole mitään tyyppiä...luettelin vaan jotain ja niitä asioita on loputtomasti.:)

No siis, yleensä. Mutta jos nyt lähdetään sitten laatimastasi listasta:

Pukeudun mukavasti, lämpimästi, turvallisesti. Siististi jos tuntuu siltä, mutten ainakaan mieti mikä on ikään sopivaa.
Juhliin yritän laittautua ihmisiksi. Mutta mun mielestä esimerkiksi reino-tossut on ihan käypäiset jalkineet esim. perhekerhoon, kauppaan... mihin tahansa muualle paitsi töihin.
Mä en tiedä, mikä olisi mulle "ikäänsopivaa" pukeutumista. Eikä kyllä kiinnostakaan.

Luen kyllä Avotakan töissä. Ja sitten sisustan kotini ihan just niin, että viihdyn siellä. Se ei aina ollenkaan ole sieltä trendikkäimmästä päästä.

Lapset sisustaa ja järjestää ihan niin paljon, kuin sielu sietää. Keittiön laatikoita, lehtipinoa, hyllyjä ja kaappeja...

Voin ihan hyvin läiskiä kuralätäköissä, tutkia muurahaisia, hypellä vaahteranlehdissä, ja tehdä lumienkeleitä...

Syön yleensä haarukalla ja veitsellä, mutta usein myös sormin. Tai lusikalla. Joskus jopa suoraan kattilasta.

En mä mieti nykyään enää hirveästi, miten kuuluu tehdä tai mitä mun odotetaan tekevän. Elämä on mukavampaa, kun tekee mitä huvittaa.

Yhteistyössä