Minkälaiset kotiintuloajat lapsillanne/teineillänne on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyrmistynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyrmistynyt

Vieras
Olen viime aikoina lukenut lehdistä kuinka meidän kotikaupungissamme 12-16-vuotiaat pojat kaahailevat ja keulivat mopoilla kesäyöt läpeensä ja/tai juovat kaljaa ja vetävät huumeita koulun lähimetsissä. Myös koulujen ikkunoita rikottu ja seiniä töhritty. Millainen vanhempi antaa lapsensa olla yöt läpeensä ulkona tai edes siihen alkuiltaan! Meillä lapsi on vasta todella pieni, mutta olen miettinyt että kotiintuloajat olisi myös yläasteelaisille kuudelta tai seitsemältä. En tiedä tuleeko onnistumaan tai mitä ajattelen sitten 13 vuoden päästä, mutta nyt tuntuu tuolta.

Entä yökyläily? Mun mielestä lapsen pitäisi ansaita luottamukseni että saisi joskus olla yötä jollain luotettavalla ystävällä, mutta tarkistaisin kyllä etukäteen ja vaikka jälkikäteenkin että lapsi tosiaan oli missä lupasi eikä tehnyt mitään typeryyksiä. Tuntuu että vanhemmat on jotenkin uskomattoman naiiveja lastensa puuhailuista tai mikä vielä surullisempaa, antavat näiden tehdä mitä tekevätkin, koska "kyllähän sitä itekin nuorempana tuli viinaa vedettyä ja lakeja rikottua". Jessus!

Ja huomaa myös, että ainakin yhden mopoilijan isä oli vain hyvillään lapsensa toimista kysyessään pojaltaan "Oothan sä sentään jo keulimaan oppinut?" Tyyppi ei varmaan edes tiedä, että keuliminen on a) laitonta, b) hengenvaarallista ja c) voi aiheuttaa mittaviakin laskuja isälle <3

Alkuperäinen kirjoittaja Tuutukki:
Olen yhtä tyrmistynyt!
Meillä kotiintuloajat sovitaan tapauskohtaisesti, mutta meillä täällä maalla ne eivät ole olleetkaan ongelma.

Tyrmistynyt olen minäkin. Myös meillä sovitaan kotiintuloajat tapauskohtaisesti, eivätkä ne ole täällä kaupungissakaan olleet ongelma.

Meillä nyt 16-vuotias tulee kotiin koulupäivinä klo 21 mennessä (läksyt on silloin jo tehtynä). Koulu alkaa joka päivä klo 8.00 ja matkaa on vajaat 10 km, joten ajoissa on oltava kotona, jos aikoo ehtiä nukkumaan riittävästi. Treenipäiviä lukuunottamatta tulee yleensä kuitenkin aiemmin. Viikonloppuna tulee välillä aiemmin välillä myöhemmin. Toistaiseksi on aina tullut, kuten on sovittu.

Yökylässä ovat ystävineen olleet vuosien varrella paljonkin, ei ole ollut syytä olla luottamatta. Minä tunnen suuren osan ystävistä ja myös monien vanhemmat. Ja tietysti kaverit ovat meilläkin yökylässä.

Minusta klo 18-19 on yläasteikäiselle todella aikaisin. Ei ole esimerkiksi mahdollisuutta harrastaa mitään, jos pitää ehtiä klo 18 kotiin.

Yhteistyössä