tuossa mietin semmosta että mihinköhän ne köyhiin maihin menevät lahjotukset oikeesti menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa yksi mielipide asiaan, kirjoittajasta ensin hieman, ihan väärinkäsitysten välttämiseksi:

-Eero Kalervo Paloheimo (s. 14. kesäkuuta 1936 Helsinki) on suomalainen poliitikko ja tekniikan tohtori. Hän on kirjoittanut kahdeksan ympäristöä ja tulevaisuutta käsittelevää teosta sekä lukuisia artikkeleita lehtiin ja kokoomateoksiin.

Paloheimo toimi suunnittelijana ja toisena omistajana Insinööritoimisto Eero Paloheimo & Matti Ollilassa 1965-1994. Vihreiden kansanedustajana hän työskenteli 1987-1995 ja eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtajana 1994-1995. Teknillisen korkeakoulun puurakentamisen professuuria hän hoiti 1995-2000.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eero_Paloheimo

Artikkeli kehitysavusta, melko kriittistä suhtautumista kaverin taustan huomioiden, itseasiassa itse yllättynyt siitä.
Hänenkin mielestään olisi nimenomaan keskityttävä koulutukseen ei oikeastaan muuhun.

Lainaus artikkelista, kannattaa kuitenkin lukaista kokonaan.

Kaikki valehtelevat Afrikasta
"Nyt asialla eivät ole enää löytöretkeilijät, lähetyssaarnaajat, orjakauppiaat, kolonialistit eivätkä globalistit - vaan mitkä?

Asialla ovat "nämä intomieliset hyväntekijät, kehitysapuväki", Paloheimo toteaa. Tuon sanomiseen ei monella ole roh-
keutta. Tai olisi kyllä, mutta se torjutaan kajoamisena tabuun, kehitysapuun, joka on niin oikeaa ja hyvää, ettei sitä saa arvostella.

Samoin suhtauduttiin suomettumisen vuosina sosialismiin. Paljon ei ole opittu, uusi vähätietoinen ja idealistinen kiimakohortti julistaa taas hyvää ja kaunista
ideologiaa, joka suojataan sensuurilla ja karkealla leimaamisella (rasisti! aikaisemmin fasisti!).

Se on osa "jättimäistä kollektiivista valhetta", jonka Paloheimo näkee leimaavan suhtautumista Afrikkaan: Kaikki valehtelevat. Lisäksi "kaikki tietävät, että kaikki valehtelevat". Miksi? Siksi koska se on poliittisesti korrektia.

Ja siksi siitä hyötyvät ne, jotka kiipeävät politiikassa, kansainvälisissä tehtävissä, YK:ssa. Valheellista kehitysmaaretoriikkaa johtaa Suomessa presidentti.

Jo varhain Paloheimo päätti tulla isona Afrikan Tarzaniksi, mutta tekikin "melkoisen mahalaskun" tekniikan tohtoriksi, vihreiden kansanedustajaksi, professoriksi ja tietokirjailijaksi.

Tätä kirjaansa varten hän teki viisi matkaa Saharan eteläpuoleiseen Afrikkaan 2002-06, taivalsi kylien ja kaupunkien halki, jututti ihmisiä, näki omin silmin. Tulos on varmasti perusteellisimpia ja luotettavimpia kirjoja nyky-Afrikasta.

Hän ei ole matkoillaan tavannut ainuttakaan afrikkalaista, joka sanoisi, että kehitysapu on oikein ja hyvin suunnattua. "Olen tavannut useita, joiden mielestä se on ennen muuta vahingollista."

Kehitysapu on rappeuttanut kaiken, sen ylin saavutus on Paloheimon mukaan vain auttajien itsetunto ja hykertely omassa jaloudessa. Toisten rahoja onkin kiva jakaa ja ottaa siitä sädekehä palkan lisäksi. Seurauksia ei tarvitse ajatella, kun oma tulevaisuus on näin turvattu."

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=712017

Ehkä parhaiten kehitysmaita auttaisi järjettömien maataloustukien lakkauttaminen. Siis niiden joiden avulla kehitysmaihin viedään jättiyritysten tuotteita eikä oma maatalous/tuotanto kannata siellä. Yrittäminen taas kannattaisi ja sillä eläisi, useammilla olisi toimeentulo.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Tätä kirjaansa varten hän teki viisi matkaa Saharan eteläpuoleiseen Afrikkaan 2002-06, taivalsi kylien ja kaupunkien halki, jututti ihmisiä, näki omin silmin. Tulos on varmasti perusteellisimpia ja luotettavimpia kirjoja nyky-Afrikasta.

Hmmm... Pakko takertua tähän. Olisi vakuuttavampaa jos vaikka olisi asunut nuo vuodet Afrikassa, mutta kai se viisi matkaakin jo tekee kokeneen kävijän Afrikan kokoisella mantereella :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ehkä parhaiten kehitysmaita auttaisi järjettömien maataloustukien lakkauttaminen. Siis niiden joiden avulla kehitysmaihin viedään jättiyritysten tuotteita eikä oma maatalous/tuotanto kannata siellä. Yrittäminen taas kannattaisi ja sillä eläisi, useammilla olisi toimeentulo.

Hys, kielletty aihe.. :x

Mihin xxttoon me (EU) sitten ylimääräinen tungetaan ellei saada tuilla kasvatettua viljaa tuonne myydyksi, ellei paikallinen viljelijä sitten sitä vastaan pysty kilpailemaan, annetaan kehitysapua... ;)
No, tuo saattaa olla muuttumassa?

Oikeasti, ainakin osin "omavarainen" maatalous olisi yksi tärkeinpiä asioita koulutuksen ohella, ellei viljelijä elä työllään ei muukaan kehitys oikein kukoista, perusteista olisi lähdettävä.
Maaseudun köyhät ovat melko ratkaisevassa asemassa.

Coffee Break, tuosta samasta oli kommenttia myös lukijoiden kommenteissa (artikkelin alla), en itse matkojen laajuutta tunne, ainakin joku väitti niiden olleen melko kattavia, mutta en itse uskalla ottaa tuohon kantaa, ehken jotakin voisi netistä löytyä?

Road to hell is paved with good intentions. Jos nämä Bonon (ynnä muiden kärsimyksen avulla ratsastavien julkkujen) palvojat ajattelisivat omilla aivoillaan eivätkä massan mukana, ehkä jotain parannusta saataisiin aikaankin. Tästä päästäisiinkin aasinsiltaa pitkin mun suosikkiaiheeseen eli ihmisten massapakoon afrikasta. Sen sijaan että asiat laitettaisiin kuntoon, muutetaan muiden valtioiden elätiksi, kuppaamaan tukia.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:

Hmmm... Pakko takertua tähän. Olisi vakuuttavampaa jos vaikka olisi asunut nuo vuodet Afrikassa, mutta kai se viisi matkaakin jo tekee kokeneen kävijän Afrikan kokoisella mantereella :whistle: :D

Luitko sä ollenkaan mitään muuta? Eikö matkoilla voi nähdä mitään?

Jonkun tiedon mukaan afrikkaan menevistä avustuksista meni 4% nälkäänäkeville ja loput rikkaille suvuille ja virkamiehille ja matkan varrelle. *Koittaa surffata löytyykö netistä tietoa. Tuo luku on tullut aikanaan uutisista telkusta joskus 7-9 vuotta sitten.
Joidenkin mukaan 20% avustuksista menee nälkäänäkeville.. Mutta jos näin olisi niin heillä olisi jo länsimainen elintaso? Siis en sano että se olisi huono asia. Olen vain skeptinen avustusten suhteen kun kuullut noita prosentteja suomen telkusta, enkä mistään juorulehdestä. Itse lopetin avustusten antamisen juuri sen takia että jos annoin yhden markan.. niin siitä menee 4 penniä !""!! perille!?
Esim. Tällainenkin uutinen.. vaikka ei liity suoraan kirjoittamaani: 1,4 miljoonaa meni suomesta hukkaan kertalaakista.. suomalaisten antamia avustuksia

http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=2529080

Kotimaan avustuksiin vielä luotan jotenkin ;:)

Tuossa yksi mielipide asiaan, kirjoittajasta ensin hieman, ihan väärinkäsitysten välttämiseksi:

Artikkeli kehitysavusta, melko kriittistä suhtautumista kaverin taustan huomioiden, itseasiassa itse yllättynyt siitä.
Hänenkin mielestään olisi nimenomaan keskityttävä koulutukseen ei oikeastaan muuhun.

Lainaus artikkelista, kannattaa kuitenkin lukaista kokonaan.

Kaikki valehtelevat Afrikasta
"Nyt asialla eivät ole enää löytöretkeilijät, lähetyssaarnaajat, orjakauppiaat, kolonialistit eivätkä globalistit - vaan mitkä?

Asialla ovat "nämä intomieliset hyväntekijät, kehitysapuväki", Paloheimo toteaa. Tuon sanomiseen ei monella ole roh-
keutta. Tai olisi kyllä, mutta se torjutaan kajoamisena tabuun, kehitysapuun, joka on niin oikeaa ja hyvää, ettei sitä saa arvostella.

Samoin suhtauduttiin suomettumisen vuosina sosialismiin. Paljon ei ole opittu, uusi vähätietoinen ja idealistinen kiimakohortti julistaa taas hyvää ja kaunista
ideologiaa, joka suojataan sensuurilla ja karkealla leimaamisella (rasisti! aikaisemmin fasisti!).

Se on osa "jättimäistä kollektiivista valhetta", jonka Paloheimo näkee leimaavan suhtautumista Afrikkaan: Kaikki valehtelevat. Lisäksi "kaikki tietävät, että kaikki valehtelevat". Miksi? Siksi koska se on poliittisesti korrektia.

Ja siksi siitä hyötyvät ne, jotka kiipeävät politiikassa, kansainvälisissä tehtävissä, YK:ssa. Valheellista kehitysmaaretoriikkaa johtaa Suomessa presidentti.

Jo varhain Paloheimo päätti tulla isona Afrikan Tarzaniksi, mutta tekikin "melkoisen mahalaskun" tekniikan tohtoriksi, vihreiden kansanedustajaksi, professoriksi ja tietokirjailijaksi.

Hän ei ole matkoillaan tavannut ainuttakaan afrikkalaista, joka sanoisi, että kehitysapu on oikein ja hyvin suunnattua. "Olen tavannut useita, joiden mielestä se on ennen muuta vahingollista."

Kehitysapu on rappeuttanut kaiken, sen ylin saavutus on Paloheimon mukaan vain auttajien itsetunto ja hykertely omassa jaloudessa. Toisten rahoja onkin kiva jakaa ja ottaa siitä sädekehä palkan lisäksi. Seurauksia ei tarvitse ajatella, kun oma tulevaisuus on näin turvattu."

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=712017

Ei jaksa lukea, mutta arvaan, että miehenä vastustat kaikkea kehitysapuun viittaavaa.... hohhoijjaa, noitten ahdasmielisten ukkojen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Jonkun tiedon mukaan afrikkaan menevistä avustuksista meni 4% nälkäänäkeville ja loput rikkaille suvuille ja virkamiehille ja matkan varrelle. *Koittaa surffata löytyykö netistä tietoa. Tuo luku on tullut aikanaan uutisista telkusta joskus 7-9 vuotta sitten.
Joidenkin mukaan 20% avustuksista menee nälkäänäkeville.. Mutta jos näin olisi niin heillä olisi jo länsimainen elintaso? Siis en sano että se olisi huono asia. Olen vain skeptinen avustusten suhteen kun kuullut noita prosentteja suomen telkusta, enkä mistään juorulehdestä. Itse lopetin avustusten antamisen juuri sen takia että jos annoin yhden markan.. niin siitä menee 4 penniä !""!! perille!?
Esim. Tällainenkin uutinen.. vaikka ei liity suoraan kirjoittamaani: 1,4 miljoonaa meni suomesta hukkaan kertalaakista.. suomalaisten antamia avustuksia

No eikö se 4 penniäkin siitä markasta ole parempi kuin ei mitään? Siis jos ihminen on oikeesti niin köyhä, että ilman apua kuolee nälkään. Jos mulla on esim. varaa laittaa 50 euroa vuodessa avustusjärjestöille, niin periaatteessa mulle on aika sama minne se raha menee (toki toivoisin että suurin osa siitä menee niille apua tarvitseville), kun se raha on kuitenkin multa pois.

Joka tapauksessahan toi avustaminen on sellaista, ettei koskaan voi tietää paljonko se kohde siitä hyötyy (vai hyötyykö mitään..). Jotenkin vaan luotan noihin avustusjärjestöihin ja siihen että mitä enemmän rahaa lahjoitetaan sitä enemmän menee oikeisiin koohteisiinkin (vaikka osa menisikin jonnekin muualle).

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

"Jonkin tiedon mukaan.." ja "muistaakseni.." Just joo. Mutta älä auta, ainahan niitä tekosyitä löytyy olla auttamatta! Voit tuntea olosi hyväksi ja olla osallistumatta mihinkään keräyksiin tai muuhun turhanpäiväseen, kun ei se apu kuitenkaan perille mene...

Onneksi minä voin opettaa omille lapsille vähän erilaista ajattelumaailmaa, juurikin käytiin lelukasoja läpi, mitä voitais antaa Venäjälle lapsille, joilla ei ole yhtään lelua... ja meillä kaikilla on hyvä mieli! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Auttaja:
Onneksi minä voin opettaa omille lapsille vähän erilaista ajattelumaailmaa, juurikin käytiin lelukasoja läpi, mitä voitais antaa Venäjälle lapsille, joilla ei ole yhtään lelua... ja meillä kaikilla on hyvä mieli! =)

Opettelisit ensin itse ajattelemaan ennenkuin opetat lapsillesi mitään. Vähän kriittisyyttä peliin, kiitos. Tämä asia on joillekin meille päivänselvää kun taas toiset syyllistävät meitä jotka eivät ajele laput silmillä. Omin silmin olen nähnyt kuinka rajan takana ihmiset odottivat avustuskuljetuksia kun "vaatteet on jo likaisia". Eli odotetaan vain että suomalaiset vaatettaa ja huoltaa ihmiset, omasta elämästä ei mitään otetta eikä edes halua.

Varsinkin se, kun amerikkalaiset viljelijät saavat kannattamattomasta tuotannosta tukena kaiken tulon, jolla poljetaan hinnat ja muualla maailmassa toiet näkevät nälkää. Myrkyntuottja on suunnitellut systeemit valmiiksi niin. Suuri vika on siinä, että maa saastuu esimerkiksi puuvillanviljelyssä (jota ei syödä) niin, ettei siinä mitään muuta voi koskaan kasvattaa.

Yhteistyössä