tuossa mietin semmosta että mihinköhän ne köyhiin maihin menevät lahjotukset oikeesti menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Auttaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri tuota haen takaa,auttaa itse itseään!!!kyllä mun mielestä siellä odotetaan apuja koko ajan eivätkä he itse yritä edes tulla toimeen.

varmasti on sielläkin joitain jotka kyläyhteisöissä osaavat lukea,hyödyntäisivät näitä joidenkin taitoja.

Sitten mietityttää sekin että miksi valkoihoiset aikanaan pystyivät nostamaan elintasonsa?

TEKEMÄLLÄ TYÖTÄ sen asian eteen.Näin se vaan menee.

tuota... länsimaiset (heitä kait tarkoitat valkoihoisilla...) rikastuivat alunperin riistämällä siirtomaita, sama politiikka jatkunut pitkälle 1900-luvulla, vieläkin kehitysmaissa viljellään tupakkaa, kahvia, banaania ym. ulkomaan vientiin, kun kansalaiset itse elävät köyhyydessä... ja siis länsimaiset omistavat viljelmät. Kuten myös Afrikan timantti- ja muut kaivokset.

Millä Suomi rikastui toisen maailmansodan jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Nyt joku suuttuu,mutta ei voi mitään.
Mun mielestä on itseasiassa todella älytöntä että muiden maiden tarvitsisi maksaa ja olla koko ajan auttamassa.Mikseivät lopeta,no okei ,edes rajoita sitä lasten tekemistä?Mikseivät käytä ehkäisyä?
No jos rahaa on todella vähän niin kumpaan sen itse käyttäisit: ruokaan vai kortsuihin/e-pillereihin tms?
Ruokaan,mutta mulla ei olisi välttämättä noin kurjissa oloissa seksi päällimmäisenä mielessä.Ilman seksiä voi olla ,muttei ilman ruokaa.
Mutta kun niille se on ihan arkea, siis sitä niiden elämää mitä ne elää eikä välttämättä ollenkaan kurjaa jos rahat riittää kaikkeen tarpeelliseen (ruokaan, asuntoon, vaatteisiin). Mihinkään luksukseen (esim. ehkäisy, lääkitys) raha ei välttämättä riitä, mutta ihmiset ovat varmaan ihan onnellisia ilman niitäkin. Elävät elämäänsä ja harrastavat seksiäkin. Kunnes sitten tulee jotain sairauksia tai rahat ei enää riitä lapsiin yms.

Kannattaisikohan heidän sitten tehdä ihan itse jotain olojensa parantamiseksi...?

No mitä ne voisi tehdä? Jos sulla on jotain patenttiratkaisuja niin ole hyvä ja kerro. Jos sulla on keino poistaa maailmasta nälänhätä ja eriarvoisuus niin pistä keinot kehiin.

Saattaisi olla hyvä kokeilla samaa keinoa kuin Suomessa on käytetty, eli työtä.

Ei herranjee, taitaa Lepsalla loppua argumentit, vai oletko tosissasi?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä oon sitä mieltä et esim. punaselle ristille turha antaa mitään kun kaikki menee työntekijöiden palkkoihin. Jos haluaa auttaa kantsii tehdä mieluummin joku suora lahjotus. Kusetusta kaikki tollaset rahan keräysfirmat!

Ja miten teet sen suoran lahjoituksen? Soitat Afrikkaan ja kysyt tilinumeroa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
no jos tuo eliniän pidentyminen on kiinni rokotuksista niin miksei sitä senttiä voi sitte sinne vaan antaa, sentillä kuulemma pampersin mukaan yhden rokotuksen saa. ja jos yksi rokotus makaa sentin, niin tuskin kovin paljoa siellä muukaan maksaa joten näkyviä tuloksia pitäisi olla enemmänkin.

Ja kuka sen rokotuksen vie sinne köyhään maahan? Kuka maksaa postikulut? Kuka sen rokotuksen antaa lapselle? Juuri sitä varten niitä ihmisiä pitää olla palkattuna järjestöissä, että avun SAA VIETYÄ perille. =)

Katsoitteko tupakkalapset-dokumenttia yleltä joskus tässä vähän aikaa sitten? Ja onhan noita vastaavia dokumentteja ihan pilvin pimein. Siinä kuitenkin yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka ihminen tekee koko elämänsä TYÖTÄ eikä hyödy siitä muuta kuin sen että menettää terveytensä ja elää nälässä. Ovat kuin maaorjuudessa. Siksi että me täällä saatais ostaa halvalla.

Älkää heille menkö sanomaan että miten ois jos kokeilisitte vaihteeksi tehdä työtä.... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Katsoitteko tupakkalapset-dokumenttia yleltä joskus tässä vähän aikaa sitten? Ja onhan noita vastaavia dokumentteja ihan pilvin pimein. Siinä kuitenkin yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka ihminen tekee koko elämänsä TYÖTÄ eikä hyödy siitä muuta kuin sen että menettää terveytensä ja elää nälässä. Ovat kuin maaorjuudessa. Siksi että me täällä saatais ostaa halvalla.

Älkää heille menkö sanomaan että miten ois jos kokeilisitte vaihteeksi tehdä työtä.... :snotty:

Näinpä, siksi ärähdinkin tuosta Lepsan "tekemällä työtä" -kommentista.

Hyvää voi tehdä suosimalla Reilun Kaupan tuotteitakin! =)

Ja tavaraa voi tosiaan lahjoittaa, jos ei voi rahaa antaa. Hyväntekeväisyysjärjestöt vie tavaraa mm. Venäjälle ja monet ottavat kirppis-tavaraa vastaan myytäväksi ja kertyneillä varoilla ostetaan tavaraa lahjoitettavaksi.

Muistan parikin kaivoprojektia Afrikasta -80 luvulta. Vaikka miten neuvottiin ja ohjattiin, ei mennyt oppi perille ettei kaivoon saa kusta eikä se ole likaviemäri. Kolera levisi kuin kulovalkea kys. kylissä.

Suomi rahoitti jollekin kehitysmaalle (Angola? Mosambik? Namibia?) laivaston kalastusaluksia ja koulutti niihin kapteenit ja laivaväen. Koulutukseen lähetetyt pojat oli näitten kyläpäälliköitten poikia eli afrikkalaisittain prinssejä ja kuninkaallisia, joiden arvolle ei sovi tehdä työtä saati kuunnella valkoisen miehen neuvoja. Laivaväki pitikin lennättää takaisin Afrikkaan kapteeninhatut päässään, ja suomalaiset purjehti laivat Afrikan rannalle, missä ne sai jäädä ruostumaan.

Muistan myös ne Valmetin traktorit jotka toimitettiin maanviljelyksen avuksi. Pillurallia niillä ajettiin kylän miesten toimesta niin kauan kun kulkivat.

Saatika että avustusrahat menisivät kohteisiinsa. Ei tod mene. Ne menee aseisiin ja armeijoiden muonittamiseen. Ei mihinkään muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Muistan parikin kaivoprojektia Afrikasta -80 luvulta. Vaikka miten neuvottiin ja ohjattiin, ei mennyt oppi perille ettei kaivoon saa kusta eikä se ole likaviemäri. Kolera levisi kuin kulovalkea kys. kylissä.

Suomi rahoitti jollekin kehitysmaalle (Angola? Mosambik? Namibia?) laivaston kalastusaluksia ja koulutti niihin kapteenit ja laivaväen. Koulutukseen lähetetyt pojat oli näitten kyläpäälliköitten poikia eli afrikkalaisittain prinssejä ja kuninkaallisia, joiden arvolle ei sovi tehdä työtä saati kuunnella valkoisen miehen neuvoja. Laivaväki pitikin lennättää takaisin Afrikkaan kapteeninhatut päässään, ja suomalaiset purjehti laivat Afrikan rannalle, missä ne sai jäädä ruostumaan.

Muistan myös ne Valmetin traktorit jotka toimitettiin maanviljelyksen avuksi. Pillurallia niillä ajettiin kylän miesten toimesta niin kauan kun kulkivat.

Saatika että avustusrahat menisivät kohteisiinsa. Ei tod mene. Ne menee aseisiin ja armeijoiden muonittamiseen. Ei mihinkään muuhun.

Ja mihinköhän tämä tieto perustuu?? Taitaa perustua omaan ilkeään mielikuvitukseen. Kerrotko vielä että mikä avustusjärjestö avustaa sotia ja armeijoita?

No tosiasia on kyllä se, että jos kehitysmaata halutaan auttaa, se käy parhaiten auttamalla ja kouluttamalla naisia.

Juuri tämän takia kehitysyhteistyön muodot ovat muuttuneet dramaattisesti 80-luvulta. Silloinhan esim. rakennettiin kaivo, mutta ei opetettu kenellekään miten sitä huolletaan, miten sitä korjataan ja miten siihen hommataan varaosia. Se oli täysin älytöntä puuhaa.

Nythän apu lähtee liikkeelle siitä, että paikalliset ITSE auttavat itseään: siellä esim. koulutetaan ihmisiä hygieniassa ja ymmärtämään koulutuksen merkitys, ja laitetaan paikalliset ihmiset tekemään työ itse.

Aika äkkiähän se nähtiin, että 70-luvulla alkanut kehitysyhteistyö tuli tiensä päähän, ja jo 80-luvun lopulta alettiin nimenomaan viedä apua ruohonjuuritasolle. Nyt tuntuu suorastaan hölmöltä, että silloin ei tajuttu, että kannettu vesi kaivossa pysy...

esim rahaa on kerätty kauan ja jotkut lahjoittaa jopa miljoonia "nälkälasten" auttamiseksi niin miks niillä rahoilla ei ole tehty mitään. vaikkapa taloja niille köyhille tai jotain. on sitä varmaan jo saatu aikamoinen summa kasaan mutta se summa ei näy missään...

Muista järjestöistä en paljoa tiedä, mutta Unicefin vaikutus on selvästi nähtävissä ja dokumentoitavissa. Unicef on mm rakentanut kouluja, rokottanut miljoonia lapsia, porannut kaivoja, kouluttanu paikallisia ylläpitämään näitä kaivoja, ylläpitäny kouluja pakolaisleireillä, auttaneet katastrofien tapahtuessa teltoilla, vilteillä ja vedellä, jakanut malaria-verkkoja riskialueilla, valistanut naisia ehkäisyyn ja HIV:ltä suojautumiseen... Ja lista jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:

Ja mihinköhän tämä tieto perustuu?? Taitaa perustua omaan ilkeään mielikuvitukseen. Kerrotko vielä että mikä avustusjärjestö avustaa sotia ja armeijoita?

No tosiasia on kyllä se, että jos kehitysmaata halutaan auttaa, se käy parhaiten auttamalla ja kouluttamalla naisia.

Unicef on oppinu tämän asian hyvin; Nainen perheessä (siis äiti) opettaa lapsille. Äiti myös tekee ne tärkeät päätökset perheessä: Miten laitetaan ruokaa, haetaan vettä, yms. Myös seksikäyttäymiseen vaikuttaminen lähtee naisten kouluttamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä olen itse ollut kehitysmaassa lastenkodissa ja sinne saatiin mm. lahjoituksena rahaa jolla ostettiin kangasta josta tytöt sitten ompeli itselleen koulupuvut ja pääsivät kouluun.

ja vielä käytetään lapsityövoimaa....

:laugh: Tää oli vitsi, eiks?

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
mä en ite oo ikinä lahjottanu mitään enkä lahjota koska ei mua oikeesti kiinnosta miten jollakin menee afrikassa. ei vaan kiinnosta eikä kosketa.

Onneksi kaikki ei ajattele noin :o

en tiä onko onneksi mutta telkkarissakin näytetään ne nälkiintyneet ja huonokuntoisimmat ihan vaan sen takia että joku antais sinne rahaa ym. en mä ainakaan usko että siellä kaikki ihmiset on luurankoja.
miksi ei auteta vaan kotimaassa olevia, kyllä täälläkin kärsitään ja jotkut jopa kodittomia.

Joskus ihmettelin et miks aina näytetään kehitysmaista sellaista kuvaa missä kärpäset pörrää naamalla ja ihmiset vaan istuu ja on todella tylsistyneen ja kurjan oloisia. Joku mulle sitten kertoi että osa niistä dramatisoi tilannettaan juuri siksi, että saisivat rahaa ja avustuksia. En tiedä. Parasta on antaa sellaiselle asialle avustuksensa jonka tuntee omakseen. Itsekin juuri selvittelen ja mietin kuka tai ketkä tarvitsevat lasten ja vauvojen vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Nyt joku suuttuu,mutta ei voi mitään.

Mun mielestä on itseasiassa todella älytöntä että muiden maiden tarvitsisi maksaa ja olla koko ajan auttamassa.Mikseivät lopeta,no okei ,edes rajoita sitä lasten tekemistä?Mikseivät käytä ehkäisyä?

Just tämän takia naisia valistetaankin (miehiäkin on yritetty mutta ei kuulemma tuota toivottua tulosta) ihmisen biologiasta.

Ja mitä ehkäisyä suosittelet jollekin eritrean peräkylille asuvalle 13v tytölle joka luulee jumalan suovan lapsia miten sattuu?

Mun mielestä jos apua annetaan, ehto pitäisi olla syntyvyyden raju säännöstely apua vastaan.

Mitäs ehkäisyä sä sitten suosittelet sille 13v eritrealaistytölle joka luulee jumalan päättävän näistä asioista?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun mielestä jos apua annetaan, ehto pitäisi olla syntyvyyden raju säännöstely apua vastaan.

Mitäs ehkäisyä sä sitten suosittelet sille 13v eritrealaistytölle joka luulee jumalan päättävän näistä asioista?

Ehkäisykapselia. Jos sitä apua oikeasti halutaan, on oltava valmiita tekemään muutakin kuin olemaan käsi ojossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Ehkäisykapselia. Jos sitä apua oikeasti halutaan, on oltava valmiita tekemään muutakin kuin olemaan käsi ojossa.

Mutta eikös tälle tytölle tulisi antaa mahdollisuus päättää omista ehkäisyasioistaan? Se tarkoittaa myös, että tarvitaan koulutusta jotta hän tietää mitä on päättämässä. Ja sitä koulutusta varten tarvitaan kouluttaja. Ja sitten pitää olla puhdasta vettä saatavilla tarpeeksi läheltä jotta näillä tytöillä olis aikaa kouluttautua. Jne.

Vai pitäiskö kehitysmaiden asukkailta viedä ihmisarvo ja pitää heitä niin kuin meille länsimaalaisille sopii?

Itse lahjoitan noin 200 euroa vuodessa ja toivon että edes jokin osa auttaa jotain ihmistä.

Näille junteille, jotka omassa ahdasmielisyydessään ja itsekkyydessään eivät halua auttaa ketään muita kuin itseään, on mielestäni erittäin hedelmätöntä yrittää edes selittää hyväntekeväisyyden tarkoitusta. Eivät he haluakaan käsittää, mikä on valkoisen miehen taakka.

Lähin missä he ovat koskaan todellista hätää on luultavasti Kanarian saaret, sillä onhan se vähän lähempänä Afrikan mannerta. Maailma on täynnä kiittämättömiä ja sivistymättömiä juntteja. Toivo jää siis älykkäämmille.

Alkuperäinen kirjoittaja pööh:
Itse lahjoitan noin 200 euroa vuodessa ja toivon että edes jokin osa auttaa jotain ihmistä.

Näille junteille, jotka omassa ahdasmielisyydessään ja itsekkyydessään eivät halua auttaa ketään muita kuin itseään, on mielestäni erittäin hedelmätöntä yrittää edes selittää hyväntekeväisyyden tarkoitusta. Eivät he haluakaan käsittää, mikä on valkoisen miehen taakka.

Lähin missä he ovat koskaan todellista hätää on luultavasti Kanarian saaret, sillä onhan se vähän lähempänä Afrikan mannerta. Maailma on täynnä kiittämättömiä ja sivistymättömiä juntteja. Toivo jää siis älykkäämmille.

Minä kyllä tiedän mikä on valkoisen miehen taakka. Itse et taida sitä tietää

Yhteistyössä