tuorepastan seuraksi?

mä tykkään tosi paljon syödä pastan kanssa kinkku-aurajuustokastiketta (eli siis tavallinen valkokastike jonka sekaan maun mukaan aurajuustoa ja kinkkusuikaleita) suolaa ja ripaus maustapippuria tarvittaessa!
 
Nää on mun suosikit. Löytyyvät Parasta kotiruokaa -kirjasta.

***
Penne-makaronia ja juusto-paprikakastike

250 g penne-makaroneja
2l vettä
2tl suolaa

Kastike
1 keltainen tai punainen paprika
1 pieni sipuli
2 rkl margariinia tai öljyä
1 rkl vehnäjauhoja
4 dl vettä
1 lihaliemitiiviste
150 g sulatejuustoa (esim. koskenlaskijaa)
10 paprikatäytteistä oliivia

1. Keitä makaronit ohjeen mukaan. Valuta ne siivilässä ravistellen.
2. Hienonna puhdistettu paprika ja kuorittu sipuli. Kiehauta paprika ja sipuli kuumassa rasvassa kattilassa ja lisää vehnäjauhot hyvin sekoittaen. Nosta kattila pois liedeltä.
3. Lisää kattilaan vesi, liemitiiviste ja sulatejuusto nokareina. Kuumenna sekoittaen, kunnes kastike sakenee ja on tasaista. Lisää oliivit valmiiseen kastikkeeseen jos käytät niitä.
4. Sekoita kastike pennen joukkoon tai tarjoa erikseen.

***

Currykastike pastalle (ja riisille)

300 g sianlihaa (mä olen tehnyt lihattomana)
pala purjoa
1 omena
1 paprika
2 rkl öljyä tai margariinia
1 tl currya
1 tl paprikajauhetta
4 dl vettä
1 kana -tai kasvisliemikuutio
1 - 2 rkl tomaattisosetta
1 maustemitta yrttisuolaa
1/2 tl basilikaa
1 dl kermaviiliä
2 rkl vehnäjauhoja

1. Leikkaa liha ja purjo ohuiksi suikaleiksi, kuorittu omena ja paprika kuutioiksi.
2. Ruskista lihasuikaleet currylla ja paprikalla maustetussa kuumassa rasvassa kattilassa tai paistinpannulla. Lisää kasvikset edelleen sekoittaen. Lisää vesi, liemitiiviste, tomaattisose, yrttisuola ja basilika. Keitä kastiketta vähän aikaa.
3. Sekoita kermaviiliin vehnäjauhot ja lisää seos kastikkeeseen. Anna sen kiehua hiljalleen vielä 5 - 10 min. Tarjoa kastike keitetyn riisin tai pastan kanssa.

***
 

Yhteistyössä