Tuore yh-isä tarvitsee neuvoja ja apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh-isä 26v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh-isä 26v

Vieras
Pahoittelen heti aluksi jos kirjoitan väärälle palstalle tai tänne ei saisi miehet kirjoittaa. Löysin tämän palstan hakukoneen välityksellä ja koska keskustelu näytti edes jonkinverran vireältä, päätin kokeilla jos täältä löytyisi apua.

Tarinani lyhyesti on, että olen mennyt nuorena naimisiin. Ex-vaimoni ei oikein koskaan ymmärtänyt avioliitossa uskollisuuden käsitettä ja nyt vaikka ties monennenko pettämiskerran jälkeen hän päätti ettei enää halua palata kotiin vaan jää aloittelemaan uutta elämää uuden miehen kanssa. No mikäs siinä, onnea vaan heille sitten.

Jäin yksin kahden pienen pojan kanssa, iät 2 ja 4 vuotta. Lapsista huolehtiminen ei sikäli ole mitään uutta, että ex-vaimoni lähti yleensä töiden jälkeen omille teille ja palasi kotiin kymmenen jälkeen illalla. Eli käytännössä vietin lasten kanssa illat. Rakastan lapsiani yli kaiken, joten oli ihan luonnollista että lapset jäävät minulle. Tilanne ei niiltä ole aivan uusi.

Nyt tämä soppaan on kuitenkin tullut hieman lisämausteita, nimittäin koko talouden pyörittäminen - mikä ei todellakaan ole vahvinta alaani, onkin osoittautumassa yllättävän raskaaksi. Lisäksi vastaan on tullut monia asioita joita aiemmin ei ole edes tullut ajateltua. Näihin asioihin tarvitsisi kokeneempien ja viisaampien neuvoja, jotta itse osaisi edes jotenkuten selvitä niistä. Tässä muutamia niistä:

Hoitoasiat. Olen vaativassa työssä johtoasemassa, joten päivät venyvät väkisinkin joskus vähän pidemmiksi. Lapset ovat päivisin luonnollisesti hoidossa. Päiväkoti menee kiinni viideltä. Sukulaisia ei asu lähistöllä jotka voisivat tilapäisesti ottaa lapsia hoitoon. Mitä siis tehdä kun tulee päivä jolloin ei ehdi hakemaan ennen viittä? En varmasti ole ainoa ihminen Suomessa jolla on sama ongelma, minkälaista ratkaisua olette tähän onnistuneet löytämään?

Illat ja viikonloput. Pääasiallisesti on mukava tulla töistä ja olla lasten kanssa. Samoin viikonloppuina. Joskus päivät kuitenkin tuntuvat toivottoman pitkiltä... pitäisi päästä edes muutamaksi tunniksi jonnekin ilman lapsia että saisi omia akkuja ladattua. Kuten todettu, sukulaisista ei ole apua - asuvat liian kaukana. Muita vaihtoehtoa?

Ystäväpiiri. Olemassaoleva ystäväpiirini on ura- ja bisnes ihmisiä. Heidän kanssaan ei lasten kanssa voi tehdä yhtään mitään. Olen ymmärtänyt että minun täytyy käytännössä hankkia ihan uudenlaisia ystäviä. Sellaisia joiden seurassa lapseni viihtyvät ja tietysti myös itse. Mutta missä tällaisiin ihmisiin tutustuu? Vastaus ei ole että päivällä leikkikentällä... käyn nimittäin töissä joten en päiväsaikaan vietä aikaani siellä. Mitä nyt tietysti satunnaisesti viikonloppuisin. Mutta olisi mukava mennä joskus iltaisin tai viikonloppuisin mennä kyläilemään siten että sekä lapset että isukki nauttii. Asun itse Oulussa, olisiko jollain tietoa miten esimerkiksi voisin tutustua muihin Oululaisiin yh-perheisiin?

Seuraelämä. Vaikka elänkin tällähetkellä yksin, sen ei ole tarkoitus jäädä pysyväksi olotilaksi. Selibaattiinkaan en ajatellut ryhtyä. Mutta sitten tuleekin ongelma. En nimittäin pääse ilman lapsia koskaan mihinkään, kaikkein vähiten iltaisin. Ex-vaimolleni en saa lapsia hoitoon eikä muitakaan sukulaisia ole auttamassa. Ja vaikka lasten kanssa pääsisikin johonkin, ei sitä mitään muuta ehdi tiirailla kuin sitä mitä pojat saavat tuhottua (vilkkaita ovat). Missä/miten yh:t yleensä tutustuu vastakkaisen sukupuolen edustajiin?

Mutta ei huonoa ilman jotain hyvääkin. Palstaa lueskellessa huomasin että aika monella yh:lla talousasiat ovat vielä yksi lisämurhe. Onnekseni sitä lisähuolta ei minulla ole. Olen hyvässä työssä ja pystyn elättämään perheeni ilman ongelmia. Asuntoasiat ovat myös sikäli kunnossa, että uusi okt on valmistumassa ja pääsemme muuttamaan siihen piakkoin. Kotiasiat sillä rintamalla siis kunnossa.

Nyt täytyy lopettaa ja katsoa ensin jaksaako joka lukea tänne asti ja mahdollisesti vastata. Toivon löytäväni vastauksia kysymyksiin ja niiden avulla pystyvän kasvattamaan kaksi täysipainoista poikaa ja pitämään vielä oman pään ja työasiatkin kasassa. Jos joku haluaa sähköpostitse lähestyä, niin minulle voi lähettää postia osoitteeseen traderi@suomi24.fi. Kiitän avusta ja toivon kaikille oikein mukavaa kesää!

Löytyykö kaupungista vuoropäiväkotia, mikä on auki 24h...mikä ei mene kiinni klo 17.00.
Lastenhoito apua saa Mannerheiminlastensuojeluliitosta (maksaa kyllä). Siellä on lyhyen kurssin käyneitä tyttöjä,jotka pitävät lasten kaitsemisesta.
Sovittaessa ovat yönkin lasten kanssa..
Me ollaan otettu sieltä välillä lapsenvahtia,kun muita ei olla saatu lasten seuraksi.
Mieheni jäi tyttönsä kanssa kaksin tytön ollessa 3kk. ja kävi samalla työssä.
Kodinhoitaja oli päivät tytön kanssa,kun niin pieni ei hoitoon päässyt.
Kun tyttö oli 8kk. pääsi perhepäivähoitoon.
Miehen ystäväpiiri oli vain sinkkuja ja lapsettomia pareja.
Joten osa niistä ystävistä jäikin sitten matkan varrelle.
Mutta hyvin oli mies tytön kanssa pärjännyt kahdestaankin.
Mieheni tyttö oli 9kk. ja minun poika oli 8kk. kun tapasimme ja suht kaikilla "treffeillä" olimme koko porukka.
Lasten ollessa 2-vuotiaita muutimme virallisesti yhteen uuteen taloomme.
Nyt olemme olleet yhdessä 6v. ja yhteinen lapsi lisäksi.
TOIVOTAN TEILLE HAUSKAA KESÄÄ JA ONNEA TULEVILLE PÄIVILLE!

Oulussa on useampi jatketun aukiolon päiväkoti eli joko ma-pe tai ma-la auki olevia ja avoinna ovat yleensä sopimuksen mukaan jopa klo 6-23,sinun täytyy vain ilmoittaa etukäteen hoitovuorot.Katso kaupungin sivuilta tietoa lasten hoitopalveluista www.ouka.fi.

Harrasta viikonloppuisin lasten kanssa,siellä varmasti tapaat kaikenlaisia vanhempia.Uimahallit,leikkikentät ja lasten tapahtumat+konsertit.Ja ota myös selvää tuosta tukiperheasiasta jos exäsi ei ota lapsianne ollenkaan viikonloppuisin.

Ompa huojentava kuulla, etten ole ainoa yh, joka viettää kaiken vapaa-ajan lapsen kanssa. Samoja asioita olen minäkin miettinyt; eli missä tutustua vastakkaiseen sukupuoleen, kun ei iltaisin pääse mihinkään. Sukulaiset ja lapsen kummit asuu toisella paikkakunnalla ja pojan isä ei ole kykeneväinen lasta hoitamaan... Olisi myös mukava löytää vastaavassa elämäntilanteessa olevia ystäviä, joilla olisi suuripiirtein samanikäisiä lapsia (itselläni poika 5v, itse olen 33v), mutta eipä nuita ole löytynyt. Ystäviä kyllä löytyy, mutta heillä on kaikilla mies ja lapsia, ja haluavat viettää viikonloput oman perheen kesken. Onhan se ihan ymmärrettävää, mutta olisi mukava, kun olisi ystävä/ystäviä joilla olisi aikaa myös viikonloppuisin!

Toivottavasti keksit ratkaisun päivähoitopaikan suhteen. Itselläni ei tällä hetkellä sitä ongelmaa ole. Olen opiskelija ja koulu päättyy sen verran aikaisin, että kerkeän hyvissä ajoin ennen viittä pojan hakemaan.

Ikävä kyllä en voi antaa vastauksia ongelmiisi, halusin vain kertoa, että Oulussa löytyy toinen vastaavassa tilanteessa oleva yh =)

Kiitos kaikille vastauksista! Olen löytänyt niistä monta hyvää vinkkiä ja suoraan sähköpostiinkin olen saanut monta viestiä. Kiitos, kiitos, kiitos :)

On hienoa huomata, että pahasta maailmasta löytyy vielä hyviä ihmisiä jotka haluavat auttaa. Ja ei se maailma nyt oikeasti niin paha paikka ole, asennekysymys aika pitkälti. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että välillä on todella vaikeaa itse kullakin ja tarvii muiden tukea ja apua.

Niin ja yh-äiti oulusta, laita sähköpostia niin jutellaan tarkemmin.

Laitoin sinulle eilen illalla sähköpostia, mutta mahtoiko se tulla ollenkaan perille? lähetetyissä ei nimittäin näy, että olisin lähtettänyt yhtikäs mitään. Vastaa tänne jos viesti ei tullut perille, niin yritän sitten uudelleen.

Jaa, tässä yritän muistella mitä neuvoja halusit ja yritän jeesaa ja kerron mitä me tehdään ;)

Hoitoasiat: Itsellä sama tilanne. Tyttö on hoidossa 9 h ja aamut-illat juosten vien/haen. Aina huono omatunto kun viettää siellä noin pitkää päivää. Itselläni on 2 v lapsi ja olenkin ajatellut, että hankin jonkun vanhemman koululaisen tyyliin 16-17 v joka hakisi hänet tuntia aiemmin pois ja olisi sen tunnin kotona hänen kanssaan ennenkun minä olen tullut töistä. Näin välttyisin myös syömistappeluista..heh. Eli, olisiko itselläsi mahd.palkata ulkopuolinen hakija?

Illat-vkl: Pääkaupunkiseudulta löytyy kuntosaleja joissa on lapsiparkki.Oletko kysynyt Oulusta? Oiva apu, sillä se kuuluu kuukausihintaan. Illat menee normaali puuhissa, eipä jaksa ainakaan kyläillä saatika ottaa vieraita vastaan. Viikonloput ulkoillaan, tehdään kivaa yhdessä esim. käydään uima-hallissa, kavereilla, pyöräilemässä, leikkipuistossa (ja siellä olen tutustunut muihin ihmisiin, kiva käydä kun aina joku tuttu). Eli, leikkipuistoissa oikeesti tutustuu:)

Ystäväpiiri: joo, oma kaveripiirini jakautuu kolmeen osaan. On sinkku-bailaajat joihin minäkin kuuluin ennen tätä ns. vahinkoa (jota rakastan yli kaiken), on perheellisiä kavereita ja ns. äiti-ystäviä, joihin olen tutustunut tämän pikkuisen elämän varrella. Itse olen sinua vanhempi ja olen bilettänyt NIIN paljon, että niitä aikoja en kaipaa. Toki joskus olisi kiva päästä.. =) Hoitoapua en minäkään liiemmin saa. Sinkut kato aina bilettää, ja perheellisille en edes kehtaa viedä, heillä on omat mukulat ja puuhat ja sähellystä ihan tarpeeksi. Oma äitini on aika iäkäs, eikä paljon jaksa.

Seuraelämä: Niin, naispuolisen yh:n on vaikeampi löytää ketään parteria itselleen vaikka olisi kivannäköinen, omillaan toimeentuleva, lapsi mukava ja itsekkin hauska. Miehet hyppäävät 2 m taaksepäin heti, kun kuulevat sanan YH.
Miespuolisen yh:n on HELPPO löytää itselleen joku. Maailma on täynnä epätoivoisia sinkkunaisia (mukaanluettuna ystäväni :D ) jotka ottavat miehen vaikka hänellä olisi 5 lasta jaloissa roikkumassa.
Oletko käynyt esim. sinkut.netissä?

Niin ja Hesassa ainakin toimii Päksy. Eli yh-olohuone. On joka toinen sunnuntai, riippuen kaupunginosasta ja sinne yh:t voivat tulla juttelemaan ja siellä on lapsiparkki ko.ajalle.

MLL:n kautta saa myös tilattua hoitajan. Itse en ole käyttänyt ko palvelua.

Mukavaa kesää sulle
:wave: :wave: :wave:

Yhteistyössä