Tuon lähikirjaston kirjastovirkailijat tuntuvat pitävän minua jostain syystä kehitysvammaisena.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä-81

Vieras
Muutin muutama kuukausi sitten tälle paikkakunnalle, jossa asun nyt. Tiedän, että täällä on jonkinlainen kehitysvammaisten toimintakeskus ja asuntola parin kilometrin päässä kotoani. Kirjastoon on taas matkaa noin puoli kilometriä. Ilmeisesti sen toimintakeskuksen ja asuntolan väki käyvät joskus pienissä ryhmissä ohjaajan kanssa siellä kirjastossa. Jostain syystä tuon kirjaston kirjastovirkailijat tuntuvat ajattelevan, että minä asun siellä asuntolassa ja olen päivät kyseisessä toimintakeskuksessa. Kun kävin ensimmäisiä kertoja siellä kirjastossa, niin minulle saatettiin tulla ihmettelemään, että eikö muita asuntolan tai toimintakeskuksen kävijöitä tai asiakkaita tullut mukaan kirjastoon. Sitten nämä kirjastovirkailijat ihmettelivät selvästi, kun selitin, että minä en käyn ihan oikeissa töissä ja asun itse omassa asunnossani eikä minulla ole mitään syytä käydä missään toimintakeskuksissa tai asuntoloissa, koska en ole kehitysvammainen. Sitä paitsi nämä kirjastovirkailijat saattavat kysellä minulta yhä jotain kirjaa lainatessani, että "Tämä kirja ei ole suomenkielinen, vaan englanninkielinen. Onko sinulla toisiaan aikomus lainata tämä kirja" ja selvästi syynä kyselyille on se, että minun ei tunnuta uskovan englantia. Mistä ihmeestä nuo kirjaston työntekijät ovat saaneet sellaisen kuvan, että minä olen kehitysvammainen? Ei minua koskaan ennen ole pidetty sellaisena enkä minä edes ole millään tavalla kehitysvammainen.

Meillä kun ei ole mieheni kanssa poikia, niin mieheni on ottanut 12v ja 10v tytäremme mukaan metsätöihin. Siellä ne raukat joutuvat tekemään töitä pakkasessa valtavien lumikinosten keskellä ruokana vain pettuleipää ja vaatteet on tehty säkkikankaasta. Edes oikeita vaatteita heillä ei siis ole ja mieheni on vielä niin säälimätön, että pakottaa tytöt tekemään 18 tunnin työpäivää. Kouluunkaan nuo lapsiraukat eivät vle koskbn pääsemään vaikka on vuosi 2015;-(