Tuolla vauvapalstalla paljastettiin et moni antaa 1-vuotiaalle Mc Donaldsin hampparia ja ranskalaisia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikkelistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 1v kuopus on tosi hoikka (oikeastaan laiha), painokäyrä menee noin -15 linjalla (varmaan vielä pudonnut lisää kun oppi juuri kävelemään ja liikkuu koko ajan). Kerran-pari kuukaudessa SAA niitä mäkin, ikean tai pakastealataan ranskalaisia max. 10-15 kpl. En usko että siitä yhtäkkiä alkaa lihomaan :D. Hampurilaisesta on maistanut sitä leipää muutaman kerran. En usko että tästä on mitään haittaa, kun normaalisti syö isohkoja annoksia 5x päivässä normiruokaa.

entäs kun meidän muksut (4,5v ja 2,5v) subwayn nähdessään alkoivat kinuta "voidaanko käydä tuolla voidaanko?!" ja isänsä oli samanlainen, niin eihän siinä auttanut kun antaa periksi. :D lapset oli käyny kerran aiemmin subwayssa jokunen kuukausi takaperin. . ainiin ja meidän lapset on muuten ihan normaali painoisia vaikka ovatkin pari kertaa elämänsä aikana käyneet hesessäkin. ;)

Ollaan just menossa mäkkäriin, nammm. Tosin lapsi jo 2,5 v. Ollaan kyllä käyty aikaisemminkin. Kaikki ollaan normaali painoisia. Kun kohtuudella saa herkkuja välillä syödä niin ei tarvi isompana ahmia niitä läskeihinsä.

Saako kysyä teiltä ketkä viikottain siellä mäkkärissä käytte, että miks ette tee kotona hampurilaisia ja ranskalaisia? Kyl on vaan eriasia tietää mitä syö ja ilman lisä-aineita. Lisäksi mäkkärin ruoat ovat käsittääkseni kaikki ulkomaista, korjatkaa mikäli olen väärässä.

[QUOTE="vieras";27910660]Selvennyksenä kun et ymmärtänyt eli tarkoitin sitä että jos pieni lapsi ei ole koskaan esim. jäätelöä saanut, ei hän sitä osaa vaatiakaan.[/QUOTE]

No, usein nuo jo aika pieninä kiinnostuvat siitä mitä vanhempansa syö. Ja kun on useampia lapsia niin nuoremmat oppivat helposti herkuille isompiensa perässä. Ja juu, tuo ei siis tarkoittanut sitä että perhe elää pelkällä "roskaruualla" ja makeisilla vaan ihan sitä että satunnaisesta herkuttelustakin lapsi helposti kiinnostuu. Jos siis on kiinnostuakseen.

Meiltä löytyy 7v poika joka ei tykkää makeasta. On vain kaksi jäätelöä mitä syö sekä uunituoreet korvapuustit jotka maistuu. Hänelle ei kelpaa mitkään makeiset, keksit, sipsit, ranskalaiset, mehut/limsat, hampurilaiset tms. Tavallista ruokaa syö hyvin ja kaurapuuro on must niin iltaisin kuin aamuisin. Normaalipainoinen kaveri jolta ei olla herkkuja koskaan kielletty.

Sitten on 6v tyttö joka eläisi varmaan noilla yllämainituilla jos saisi itse valita. Saa kyllä herkkuja, varmaan liikaakin. Hoikka on, välillä mietin onko liiankin laiha.

2v saa myös herkkuja ja joistain tykkää. Nyt esim äsken kun oli ulkoilun jälkeen herkkuvälipalalla kuumaa kaakaoa (kyllä, kermavaahdolla ja vaahtokarkeilla) sekä pullaa ne eivät maistuneet. Sen sijaan halusi appelsiinin. Pallero on vielä, taaperon pyöreyttä. Josko tuo kohta alkaisi hoikistua.

Vähän outo toi sun lause 2-vuotiaasta. Se normaali kotiruokahan ei siis todellakaan voi kelvata sille lapselle jos vanhemmat ei anna hampparii ja ranuja, vaan pitää vetää ihan ääripäähän asti ja muu ku purkkiruuat ei kelpaa.. Hohhoijjaa.. Kaikki ei muuten syötä purkkiruokaa lapsilleen.

Viittaan tilanteisiin, joissa ollaan kodin ulkopuolella eikä se kotiruoka ole vaihtoehto. Me ainakin syömme säännöllisesti erilaisissa ravintoloissa, ja välillä se lastenlista on aika suppea. Ranskiksia tulee tarjottua, eikä yhtään sureta.

Kotona syödään kotiruokaa, ja se kelpaa mainiosti.

Itse ainakin pidän tärkeämpänä, että lapsi osaa kulkea mukana, käyttäytyä ravintolassa ja syödä monenlaisia makuja kuin että ruoka on joka ainoa päivä superhyperterveellistä. Ne purkit olivat muuten hyvä apu alle yksivuotiaan kanssa reissatessa, ei meilläkään ole niitä kotona käytetty.

[QUOTE="vieras";27910608]Joo no kyllä meillä vajaa 2v sen huomaa että aikuisella on eri ruokaa mutta hän ei kuitenkaan sanele omaa ruokavaliotaan. Usein syödä samaa ruokaa mutta joskus aikuiset syövät aikuisten ruokaa ja se on lapsen hyväksyttävä.[/QUOTE]

No ravintolassa meidänkin lapsella luonnollisesti on oma annos, mutta saa toki makupaloja aikuisten lautasilta jos kiinnostaa. Kotona en keksi yhtään syytä, miksi laittaisin ruokaa jota lapsi ei saisi syödä. Mielestäni se kuuluu ihan tapakasvatukseen, että syödään yhtä aikaa, yhdessä ja samaa ruokaa, kun ei onneksi allergioitakaan kenelläkään ole.

Saako kysyä teiltä ketkä viikottain siellä mäkkärissä käytte, että miks ette tee kotona hampurilaisia ja ranskalaisia? Kyl on vaan eriasia tietää mitä syö ja ilman lisä-aineita. Lisäksi mäkkärin ruoat ovat käsittääkseni kaikki ulkomaista, korjatkaa mikäli olen väärässä.

Mulla kiinnostaa, kun en koskaan sielä käy. vieläkö siellä on käytössä pansuola? Siitä tulee monelle migreeni:-(

MUTTA tuleeko kaikki ainekset sinne tosiaan ulkomailta? Paljonko maissia saa niissä eri muodoissa?

muunneltu maissitarkkelys E1442 ja E1422 seka maltodekstriini, myrkkymaissiako

Aika harvoin teen kotona ranskalaisia, koska rasvakeittimeen uppoaa kerralla kolme litraa rasvaa, enkä viitsi käyttää samoja rasvoja useampaan kertaan. Sitä paitsi meillä tosiaan reissataan aika paljon, ja pääasiallinen syy ulkona syömiseen on se, ettei satuta olemaan kotona.

Mäkkärillä emme viikoittain käy, koska ole boikotoinut sitä 15-vuotiaasta, mutta ihan oikeassa ruokaravintolassa tulee käytyä hyvinkin viikottain, pikaruokaloissakin parin viikon välein.

Koska aina ei vaan jaksa laittaa ruokaa... Tosin ei meillä kyllä käydä mäkkärissä ikinä ja hesessäkin vaan muutaman kerran vuodessa ja joo olen p***a mutsi ja annan 1vlle ranskalaisia ja maistiaisia omastani... Hyi yäk!

Niin että siitä tuli paskaruokaa heti kun sä oot jättäny sen pois :D Ilmeisesti ennen on kuitenkin uponnut hyvinkin ;) No ei se varmaan sitä lasta vahingoita jos joskus sää vähän ranskalaisia maistaa :)

Korjaan. Vihanneksista osa tulee (sesongin mukaan) Suomesta, sämpylät tehdään täällä, maito on Valion luomumaitoa.

Yhteistyössä