Hajusteeton pesuaine ei lähtökohtaisesti haise. Joissakin voi olla ehkä raaka-aineen haju jotenkin voimakas, mutta itse olen käyttänyt mm. Pirkka sensitive hajusteeton nestemäinen pyykinpesuaine ja LIDLiin on tullut oma hajusteeton uusi sarja. Molemmille mainitsemillani on allergia ja astmaliiton merkki sekä ympäristömerkki (joutsenmerkki). Kumpikaan ei haise. Pyykki on raikasta ja puhdasta - mutta ei tuoksu EIKÄ haise
Jos perehtyy tuoksuihin, ja on vastuullinen vanhempi, ei missään tapauksessa käyttäisi hajusteellisia pesuaineita saatika vielä pahempaa - huuhteluaineita. Hajusteita testataan ensinnäkin usein vain ihovaikutuksin ja testit ovat usein teollisuuden omia. Hengityksen kautta altistumista tai neurologista puolta ei ole tuotteilla testattu(jotka ovat pesuaineissa synteettisiä) on sen sijaan paljon haittavaikutuksia. Vaikuttaa poikien lisääntymiskykyyn (kyllä..voit tietämättäsi vaikuttaa poikasi hedelmällisyyteen jo lapsena altistamalla hänet hajusteille). Hajusteiden on tutkittu aiheuttavan allergiaa, astmaa, neurologisia oireita ja jopa sairauksia kuten autismia, migreeniä jne. ja pahimmillaan syöpää).
Itse olen niin paljon aiheeseen nykyään etten enää ikinä koskaan palaisi hajusteellisten tuotteiden pariin. Kotini kaikki tuotteet ovat allergia ja ympäristömerkittyjä ja hajusteettomia. Usein pesen sekä kodinpintoja että pyykkiä soodalla tai etikalla. Etikkaa käytän aina huuhteluaineena. Se on turvallinen huuhteluaine, joka poistuu hyvin epämiellyttäviä hajuja kuten hien hajun, mutta pyykki ei jää haisemaan etikalle, se pehmentää ja kirkastaa värejä.
Jos on niin rakastunut hajustetun pyykin hajuun, kannattaa miettiä vielä kaksi kertaa onko se mahdollisesti terveyden menettämisen arvoista. Minun mielestäni ehdottamasti ei.
Mikään ei ole kauheampaa kun naapurin tosi voimakkaalle tuoksuvat pyykit..riittää kun niillä on ikkuna auki niin tuoksu leijailee ulkona saakka ja tunketuu kotiimme sisälle. Ikävää etten voi omilla valinnoillanikaan suojeutua hajusteiden vaaroilta. Ko. naapurilla on vielä vauva. Pelottaa kovasti hänen puolestaan, kun altistuu tuollaisella vauvasta saakka ja hänen ihonsa peitetään tuollaisella myrkyllä ja hän hengittää sellaista ilmaa. Usein tuoksullisten käyttäjien nenät ovat turtuneet eivätkä he edes tiedosta minkä tuoksupilven ympärillään kerryttävät - eikä usein muiden ihmisten reaktiot ole ilahtuneita. Usein puhutaan "Pesuaineperheistä" tai "lapsiperheiden tuoksusta". Ja niillä ei tarkoiteta mitään hyvää. Meille ei edes yksi lapsen kaveri voi tulla leikkimään, koska hänen vaatteensa tuoksuu niin voimaakkaalle, että saan siitä pahoinvointia ja astmaoireita.
Kemikalisoitunut ja hajusteiden täyttämä maailmamme on kohta sietämätön. Jos ihmiset tiedostaisivat mitä sairauksia hajusteet aiheuttavat ja kemikaalicocktailit - uskon ja toivon etteivät ihmiset altistaisi itseään enää niille. Se on kuin tikittävä aikapommi ja siitä on nähtävissä jo alkusoiton merkkejä.
Minunkin piti sairastua ensin ennenkuin olen oppinut ja lukenut hajusteista ja kemikaaleista. Te terveet, vaikuttakaa asioihin ja vaihtakaa ajoissa tuotteenne hajusteettomiin ja turvallisiin tuotteisiin. Teette huomaavaiset palveluksen myös monelle muulle sairastuneelle, jotka muutoin kärsivät hajusteilla kyllästetyistä kodeista ja ihmisistä ja joutuvat pahimmillaan eristäytymään koko elämästään neljän seinän sisälle ja pahimmillaan sielläkään ei ole turvassa kun naapurin hajusteet kulkeutuvat sisäilmaan.
Hajusteet kertyvät tutkitusti ympäristöön, vesistöihin, sitä kautta juomaveteemme (kyllä..helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan hajusteita mm. myskiä ei onnistuta puhdistamaan jätevesistä) ja ympäristön lisäksi hajusteet KERTYVÄT myös IHMISEN kudoksiin. Hyvät ihmiset - suojelkaa itseännä hajusteilta.