TUOHON AIKASEMPAAN KETJUUN LIITTYEN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
tää on tätä ainaista keskustelua miten kukanenkin elää elämäsnä...mutta meillä ainakin tilanne että mun pakko mennä töihin jotta rahat riittää etes pakollisiin.mies kun ei tosiaan tienaa suuria summia ja talokin on laitettu ja laiantkin on maksettava.....ja joo sydän itkee verta kun tuo toinen muksu niin pieni vajaa 11kk...ja päivät tulee oleen pitkiä...mies menee 7 töihin ja mä 8 mut mulla menee matkoihin tunti joten lapset menee hoitoon 7 aikaan..ja mies hakee ne puoli 4..itse kun pääsen 4 aikaan olen kotona vasta 5 aikaan...ja mikä kamalinta vauva menee 7 aikaan nukkumaan...2tuntia jää aikaa oll vauvan kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!joten te jotka soimaatta töihin lähteviä...mulla on ihan kamala olo ja tiedän että vauvan paikka ois kotona,mutta meillä ei todella ole nyt vaihtoehtoja..mä olen märissy jo pai viikkoa ja olen todella ahdistunut tilanteesta..joten älkää tehkö oloa vielä kurjemmaksi...ja te jotka pystytte olemaan kotona ..olkaa onnellisia ja nauttiikaa olosta lasten kanssa!!!!!

tiedän tunteen..joudun kans menee töihin heti kun äippäloma loppuu,niin kurjaa laittaa pieni hoitoon,vaikkei päivät pitkiä olekkaan..n. 5h mut esikoinen joutuu olemaan ekaluokkalaisena parhaimmilaan klo19 asti yksin,vaikka iltikseen meneekin ni silti

Meillä on onneksi vähän parempi tilanne, mutta ihan lohdutuksena tahdon sanoa, että itse olen mennyt hoitoon jo 7 kk:n ikäisenä. Olin perhepäivähoitajalla, joka onneksi oli tosi hyvä ja turvallinen paikka mulle. Ei ole jäänyt mitään traumoja, hyvin olen elämässäni pärjännyt!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ei ois saanut rakentaa taloa :snotty: |O

no joo joutuisin töihin vaikka oltas vuokralla..maksetaan lainaa vähempi mitä vuokraa maksettaisiin...

joo no sitten,yleensä vuokraa saa maksaa vähemmän kun lainaa.. jos on huono rahatilanne valmiiksi niinei kannata taloa sillon laittaa,sitä tarkoitin...

Alkuperäinen kirjoittaja thanjuu:

no joo joutuisin töihin vaikka oltas vuokralla..maksetaan lainaa vähempi mitä vuokraa maksettaisiin...

joo no sitten,yleensä vuokraa saa maksaa vähemmän kun lainaa.. jos on huono rahatilanne valmiiksi niinei kannata taloa sillon laittaa,sitä tarkoitin...

Tuo ettei ois saanut rakentaa ei ole mun mielipide vaan palstalta opittua... Me ei ainakaan makseta omasta talosta juurikaan enempää, kuin mitä maksettais kohtuu kokosesta vuokra murjusta...

samaa päivän pituutta päivitellään ja surraan etukäteen jo täällä! meillä myös 11kk hoitoon ja 7-15.30 on päivät, järkyttävää! mikä kauheinta olen töissä semmosessa paikkaa jossa toitotetaan et liian pitkät hoitopäivät ei pienelle lapselle sovi psyykkisen kehityksen kannalta. tosi ristiriitasta siihen nähden et ite joutuu töissä kannustaan vanhempia oleen kotona ja sit samaan aikaan näpöttää oma vaavi tarhassa.... hullua!

Alkuperäinen kirjoittaja thanjuu:

Tuo ettei ois saanut rakentaa ei ole mun mielipide vaan palstalta opittua... Me ei ainakaan makseta omasta talosta juurikaan enempää, kuin mitä maksettais kohtuu kokosesta vuokra murjusta...

juujuu.ok=)..joo ei ole järkeä täällä meilläpäin asua vuokralla jos mahd. ostaa oma talo...vuokrat ihan hillittömä't ...ja nyt ainakin on omat huoneet ja pihat lapsilla yms.yms. ja meillä ei ole mikään iso tämä talokaan mutta viisaampaa tosiaan maksaa omaa näillä vuokran hinnoilla..ja eipä houkuta muutenkaan johonkin vuokrakämppään muuttaminen..omassa talossa oma rauha....

Jännä juttu, että aina kun puhutaan "oikeasta ajasta" hankkia lapsia, niin se on silloin kun on työpaikka ja talo hankittu.. sitten täällä valitetaan kun on pakko viedä pienet lapset hoitoon kun laina on maksettava..

Oma ratkasu alkaa tuntua varsin fiksulta.. meidän meni lapset hoitoon vasta kun kuopus täytti 3v.. mä opiskelen eikä todellakaan ole talolainaa maksettavana.. l

Alkuperäinen kirjoittaja yhyy....:
samaa päivän pituutta päivitellään ja surraan etukäteen jo täällä! meillä myös 11kk hoitoon ja 7-15.30 on päivät, järkyttävää! mikä kauheinta olen töissä semmosessa paikkaa jossa toitotetaan et liian pitkät hoitopäivät ei pienelle lapselle sovi psyykkisen kehityksen kannalta. tosi ristiriitasta siihen nähden et ite joutuu töissä kannustaan vanhempia oleen kotona ja sit samaan aikaan näpöttää oma vaavi tarhassa.... hullua!

joo...vähän sama itellä kun palaan töihin...joten todella tympeää ja ristiriitaista....=(=(

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Jännä juttu, että aina kun puhutaan "oikeasta ajasta" hankkia lapsia, niin se on silloin kun on työpaikka ja talo hankittu.. sitten täällä valitetaan kun on pakko viedä pienet lapset hoitoon kun laina on maksettava..

Oma ratkasu alkaa tuntua varsin fiksulta.. meidän meni lapset hoitoon vasta kun kuopus täytti 3v.. mä opiskelen eikä todellakaan ole talolainaa maksettavana.. l

mutta se vuokrakin on maksettava....

On juu.. mutta taitaa se silti pienempi olla.. varsinkin kun esim. omakotitalossa on paljon muita ylläpitokuluja..

On juu.. mutta taitaa se silti pienempi olla.. varsinkin kun esim. omakotitalossa on paljon muita ylläpitokuluja..

loppupeleistä vuositasolla meillä ainakaan ei mene juurikaan enempi kaiken kaikkiaan kuin vuokralla.siksi 3 vuotta sitten päädyttiin tähän ratkaisuun ja ei me tätä ole kaduttu kyllä päivääkään.

Jokainen tekee omat ratkasunsa tietty, eikä muiden niihin tarvitse puuttua. Mutta itse olen joskus miettinyt, että mikä tarve on ottaa isot lainat taloa varten, tehdä siihen sitten hetikohta lapset, ja laittaa ne lapset sitten jopa alle vuoden iässä hoitoon. Siis jos tulot on niin pienet, että tietää jo lainaa ottaessa, että joutuu lähtemään töihin lapsen ollessa vasta noin vuoden ikäinen. Miksei ensin tehdä niitä lapsia, ja sitten vasta kun ovat parin vuoden ikäsiä, lähdetä toteuttaan niitä muita haaveita? Eihän se muutama vuosi niin paljoa ole. Miksei olla valmiita tinkimään vähän vaikkapa asunnon ja auton laadusta, kunhan lapsille pystyisi tarjoamaan sen, että saavat olla ne pari ekaa vuotta kotona? Toisaalta, monet pankit myöntävät lyhennysvapaitakin juuri silloin kun tulot ovat pienemmät, ja toinen hoitaa lapsia kotona. Vuokranmaksusta ei vapaita saa.

Jokainen tyylillään. Ja tää on vain mun pohdintaa, ei tarvitse kenenkään suuttua. Itse olen luopunut monesta asiasta jäädessäni hoitamaan lapsia kotiin. Silti meillä on nätti koti (vuokra-asunto, mutta koti silti!), toimiva auto ja kaikki hyvin vaikka pihisti joudutaankin elämään. Enkä ikimaailmassa voisi viedä tuota 9kk ikästä tyttöä tarhaan.... Enkä kyllä vielä 1v9kk ikästä poikaakaan.

loppupeleistä vuositasolla meillä ainakaan ei mene juurikaan enempi kaiken kaikkiaan kuin vuokralla.siksi 3 vuotta sitten päädyttiin tähän ratkaisuun ja ei me tätä ole kaduttu kyllä päivääkään.

No vuokralla olis varmaan voinu olla jossain halvemmallakin.. mutta elämä on valintoja täynnä..

Laskekaa vähän tasoo niin kyllä pienemmälläkin pystyy elään. Ja pankkiin keskusteleen niin saa lainanmaksua pienemmäksi. Mitä sitten vaikka sitä lainaa maksais 30 vuotta.
Minun mielestä lapset pitää pystyä hoitaan kotona 3 vuotiaaksi asti. Mitä iloo on jos lapsi näkee äitiä 2 tuntia päivässä. Sinulta jää näkemättä ensi askeleet ja ensimmäiset sanat jos lapsi tekee sen tarhassa. Minä en ikinä jättäis niitä väliin mistään hinnasta. Täällä kärvistellään vielä parisen vuotta, mutta mitä sitten.

Kelläänhän ei ole oikeutta lisääntyä, eikä ajoitus ole ikinä oikea... jos olet opiskelija ja teet lapsia, niin se on väärin ja yhteiskunnan tuella elät. Jos taas olet töissä käynyt ja teet lapsia ja kotiin jäät, elät miehesi siivellä ja sekin on väärin. Jos taas töissä käyt ja olet kotona vain sen 9kk, niin väärin teet silloinkin. Tai jos olet työtön ja teet lapsen, niin taas olet loinen ja yhteiskunnan elätti. Mikään ei ikinä ja koskaan ole oikein, ihan sama millä elät, se raha on kuitenkin vääryydellä hankittua.

Yhteistyössä