"Pakko mennä töihin, että saadaan rahaa - ostettiin just uus auto" Vuoden ikäinen VAUVA menee tarhaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vedenkeitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hömelö";29235151]Pikku yllätys, millon sä oot ite ollu päiväkodissa? 80-luvulla esimerkiks? On aika paljon resursseja sen jälkeen nipistetty. Sitäpaitsi sosiaalisuus tai se ettei pieni lapsi vierasta muita, ei tarkota sitä, ettei lapsi tarttis ihan yhtä paljon apua pukemisessa, hygieniassa jne. Ei ole edelleenkään yhtään enempää käsi- ja silmäpareja hoitamassa niitä lapsia. Valitettavasti.

Ihan oikeesti, jos ap:a nyppii se että pieni lapsi laitetaan päiväkotiin siksi että vanhemmat sai ostaa uuden auton, asialla ei ihan älyttömän paljoo ole tekemistä näiden tapausten kanssa, jotka joutuu menemään töihin, että ylipäätään saa ostaa ruokaa ja silloinkin tekee lyhennettyä työviikkoon jos vaan suinkin mahollista.[/QUOTE]

Mut mitä jos iskän toyota tersell vuosimallia -81 meni yllättäen rikki, ja tilalle on ostettava auto eikä säästöjä ole, kun isi ei pääse busilla töihin.

Mua ihan oikeesti nyppii se, että jengi jaksaa olla huolissaan siitä, milloin joku toinen laittaa lapsensa hoitoon. Mitä lapsiin tulee, niin tässä maassa on ihan oikeastikkin ongelmia joista pitäisi olla huolissaan.

Pikkuyllätys, oon täysin samoilla linjoilla sun kanssa. Toivottavasti meidän pienin pääsee siskon kanssa samaan vuoropäiväkotiin. Siellä kyllä pienistä huolehditaan. Ovat koko hoitohenkilökunnan lemmikkejä. Sanoivat jo lellivänsä hänet piloille! :)
Mielelläni itse lorvisin lasten kanssa kotona pitempäänkin, jos se olisi rahallisesti mahdollista. Väitän, että rankempaa oma hoitajan työ on kuin lasten kanssa kotona oleminen.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
[QUOTE="Hömelö";29234790]Mä ymmärrän esimerkiks sen, että rahatilanne oikeesti pakottaa töihin vaikka lapsi on tosi pieni. Mutta edelleenkään mä en ole kuullu yhtäkään hyvää perustelua sille, miksi täysin terve ja lapsensa hoitamaan kykenevä vie taaperonsa täydeksi (pahimmillaan jatkuvasti klo 7-17) päiväksi viitenä päivänä viikossa hoitoon YHTEISKUNNAN KUSTANNUKSELLA samalla kun nostaa äitiyspäivärahaa ja on vauvan kans kotona. Tai miksi yksikään terve vanhempi vie säännöllisesti lapsensa päiväkotiin samalla kun itse lomailee (koska loma ei ole lomaa jos joutuu kattelemaan omia lapsiaan).[/QUOTE]

Tunnetko IRL montakin tälläistä tapausta? Minä en ensimmäistäkään ja mulla on ystävä- ja tuttavapiirissä aikasta monta mammaa. Toki otanta ei ole siltikään kattava (ennenkuin joku alkaa tästäkin vinoilla), mutta kun aina näissä keskusteluissa vedetään esimerkiksi tuo ääripää ja sitten kysyttäessä kukaan ei oikeastaan tunnekaan näitä tämmöisiä vanhempia, mutta "on kuullut niistä". Niinpä niin.

Miksi ylipäätään kenenkään pitäisi perustella sinulle tai muille yhtään mitään OMIA valintojaan?

Mikä tarve joillakin kotiäideillä on sovitella sitä sankarinviittaa itselleen toisten valintojen haukkumisella?

Terveisin kotiäiti itsekin.

Mä en ole päiväkodissa töissä, mutta tälläkin hetkellä tiedän näitä tapauksia useita. Ja kyllä se siinä vaiheessa on meidän muidenkin asia kun verorahat ei meinaa riittää riittävään henkilöstömäärään päiväkodissa olevaan lapsimäärään nähden. Sitäpaitsi kyllä minun mielestä nekin verorahat, mitkä menee kotiäidin taaperon päivähoitokuluihin, pitäis mennä mieluummin vaikka vanhusten vaippoihin ettei tarttis puolta vuorokautta olla samassa kääreessä.

Siitähän on muuten tehty ihan tutkimuksiakin joku aika taaksepäin, kuinka monta prosenttia päivähoitolapsista ei saa lomaa vuodessa ollenkaan tai ihan maksimissaan viikon. En muista lukuja, joku viitseliäs voi kaivaa netistä, mutta kohtuuttoman isosta määrästä on minusta kyse. Etenkin kun perus työssäkävijällä on vuodessa 5 viikkoo lomia.

[QUOTE="Hömelö";29235869]Siitähän on muuten tehty ihan tutkimuksiakin joku aika taaksepäin, kuinka monta prosenttia päivähoitolapsista ei saa lomaa vuodessa ollenkaan tai ihan maksimissaan viikon. En muista lukuja, joku viitseliäs voi kaivaa netistä, mutta kohtuuttoman isosta määrästä on minusta kyse. Etenkin kun perus työssäkävijällä on vuodessa 5 viikkoo lomia.[/QUOTE]

"Lohjan kaupunki kävi keskiviikkona läpi viime vuoden päivähoitotilastonsa. Länsi-Uusimaa-lehden torstaisen uutisen mukaan tilastoista selviää, ettei yksikään päivähoitolapsista ollut hoidossa ympäri vuoden ilman lomia.

Selvitys tehtiin, koska Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apunen oli Helsingin Sanomissa 19. maaliskuuta ilmestyneessä kolumnissaan kirjoittanut, että viime vuonna Lohjalla "lähes kymmenen prosenttia lapsista lusi päiväkodissa koko vuoden, ilman lomia. Enintään kahden viikon kotilomalle pääsee joka kymmenes lapsi."

Apusen mukaan luvut perustuvat Turun Sanomien toimittajan Erja Hyytiäisen saamiin tuloksiin, jotka ovat hänen mielestään skandaali.

Länsi-Uusimaan mukaan Lohjan varhaiskasvatuspäällikkö Merja Kuusimurto ei keskiviikkona onnistunut jäljittämään artikkelia, jotta olisi päässyt virheellisten tietojen jäljille. "Ehkä siinä on tulkittu tilastoja väärin", Kuusimurto sanoo lehdelle.

Viime vuoden päivähoitotilastot käytiin läpi lapsi lapselta, kertoo varhaiskasvatuspäällikkö Merja Kuusimurto Helsingin Sanomille. Lohjalla on myös etsitty tutkimusta, johon Apusen väite perustuu, mutta sitä ei ollut torstaihin mennessä löytynyt."

Googlella löytyy yhtä sun toista, jos viitsii kaivella.

Tunnetko IRL montakin tälläistä tapausta? Minä en ensimmäistäkään ja mulla on ystävä- ja tuttavapiirissä aikasta monta mammaa. Toki otanta ei ole siltikään kattava (ennenkuin joku alkaa tästäkin vinoilla), mutta kun aina näissä keskusteluissa vedetään esimerkiksi tuo ääripää ja sitten kysyttäessä kukaan ei oikeastaan tunnekaan näitä tämmöisiä vanhempia, mutta "on kuullut niistä". Niinpä niin.

Miksi ylipäätään kenenkään pitäisi perustella sinulle tai muille yhtään mitään OMIA valintojaan?

Mikä tarve joillakin kotiäideillä on sovitella sitä sankarinviittaa itselleen toisten valintojen haukkumisella?

Terveisin kotiäiti itsekin.

Yön hiljaisina tunteina tätä ketjua lueskelin ja vastaan nyt ensin tähän: Minulla on yksi puolituttu, joka vie esikoisen (3v.) päiväkotiin klo 8-15ajaksi ja on itse kotona vauvan kanssa. Näin on ollut jo vuoden ajan. Perheeseen kuuluu myös ihan normaalia päivätyötä tekevä isä.

Ystäväni vie taaperonsa hoitoon päivittäin päiväkotiin ja on itse vauvan kanssa. Hän on ystäväni silti ;) ja kuten jo aikaisemmin sanoin... en arvostele hänen perheen valintoja eikä hän meidän perheen.

En voi ymmärtää/arvostaa vanhempia ketkä laittavat 1-vuotiaan hoitoon. Miksi hankkia lapsia jos ei pysty heistä huolehtimaan edes varhaislapsuutta hyvin? :/ Todella itsekästä.

En mäkään sinunlaisia oikein osaa arvostaa.Liian mustavalkoisia ja ilkeitä ihmisiä mun tuttavapiiriin. Ystävät kostuvatkin kouluttautuneista ja avarakatseisista ihmisistä. Ja faktahan on, että korkeammin koulutetut vievätkin aikaisemmin päivähoitoon lapset. :) Meillä taitaa suurin osa menny siinä 1,5v-2,5v.
Tilanteita ja ihmisiä on niin erilaisia, etten oikein osaa arvottaa ihmisiä jonkin YHDEN valinnan perustella. Sen perusteella kyllä, miten muita arvostelee, se on kuvottavaa. Jokainen ystäväni on huolehtinut lapsistaan mainiosti, eikä kenelläkään ole mikään 1v ollut 10h päiviä pienten ryhmissä. :)

On hoidettu sisarusryhmillä ja parilla tunnilla hilattu päivää lyhyemmäksi, toisella on puolipäiväisessä pienten ryhmässä ja kolmannella ryhmäperhepäivähoidossa. :)

[QUOTE="veiras";29238268]mua huvittaa tää ketju? Aikaisin töihin menneet eivät tainneet tietää mitä heistä ajatellaan?:D Eikös sen pitänyt mennä niin että ne kotiäidit on alinta pohjasakkaa?[/QUOTE]

Mitä heistä ajatellaan sitten? Palstalla on aina kilpailu kuka on jotain alinta pohjasakkaa. Aina joku on jonkun mielestä, siistiä yrittää alentaa sitä toista yrittäen epätoivoisesti ylemmäs. Ei jumalauta olette kakaroita. :laugh:

[QUOTE="veiras";29238317]Raha ahneita, materialisteja, jotka ei halua luopua elämäntyylistään, edes lapsen edun vuoksi, sitä heistä ajatellaan.[/QUOTE]

Jep, eikä sen kauniimmin kotiäideistäkään. Tyypillistä katkeran ihmisen käytöstä arvostella muita äitejä. Kummalla puolella sitten satutkin olemaan, katkera ihminen haukkuu sitä toista. Olet yksi heistä, onnea.

[QUOTE="veiras";29238317]Raha ahneita, materialisteja, jotka ei halua luopua elämäntyylistään, edes lapsen edun vuoksi, sitä heistä ajatellaan.[/QUOTE]

Kotiäiti: Yhteiskunnan loinen, laiska, pohjasakkaa, wt.
Uraäiti: Raha-ahne (se on muuten yhdyssana), materialisti ja ei halua luopua elämäntyylistään.

Saa lisäillä tähän listaan nyt kun mieli selvästi tekee. Jos siitä tosiaan tulee parempi mieli.

Mä en puolusta kaikkia kotiäitejä. Syy, miksi jää kotiin ja miten sen kotihoidon hoitaa, on tosi oleellista. Samoin työssäkäyvien vanhempien kohdalla. Mutta jos joku hoitaa lastaan kotona kotihoidontuella, niin todellako se on loisimista ja pummimista? Kotihoidontuki on aika mitättömän pieni ja siitä maksetaan suhteessa tosi korkeeta veroprossaa. Kunnallisessa päivähoidossa oleva lapsi maksaa tietääkseni ainakin mun asuinkunnassa kunnalle noin tonnin kuussa, mistä vanhemmat maksaa maksimissaan noin neljäsosan, vaikka olis tosi kovatkin tulot. Päivähoito maksaa kuntalaisille ihan pirusti, joten jollei vanhemmat pidä lastaan yksityisessä hoitopaikassa, se lapsen päivähoitoon vieminen nimeen omaan kuuluu myös muille kuin pelkästään kyseiselle perheelle.

Mä en muuten ollu aiemmin kuullu, että ne kohutut tutkimustulokset olis ollu virheellisiä. Jos näin on, niin tosi hyvä juttu. Mutta siitä huolimatta mäkin olen ollu vieressä kuuntelemassa, miten vuoden ikäsen, huonosti hoitoon sopeutuneen lapsen isä sanoo haluavansa viedä lapsensa SIJAIShoitoon oman lomansa ajaksi, koska hän haluaa lapsen äidin kanssa itse lomailla. Minusta tuommonen ei poikkee sossu-Tatun röyhkeydestä ja kunnallisten palveluiden väärinkäytöstä mitenkään. Paitsi että lisäks oma lapsi kärsi vanhempien itsekkyydestä.

Mä en tiiä, onko se enemmän koomista vai lapsia ajatellen surullista, että vanhemmat ei keksi yhtään pätevää syytä (siis muutakin kuin että "mä nyt vaan haluun") sille, miksi vie lapsensa jatkuvasti pitkiks päiviks hoitoon vaikka yhtä hyvin vois itse hoitaa lapsensa kotona (edelleen tarkotan esimerkiks kotona muutenkin olevia tai niitä, jotka halutessaan pystyis ihan hyvin lyhentämään edes vähän pitkää työpäiväänsä). Yleensä jos tuommosen toiminnan kyseenalaistaa, saa saman vastauksen kuin röökiä raskausaikana vetäviltä mutseilta: "Ei oo (kaikista tutkimustuloksista huolimatta) haitannu meijän lasta, älä puutu meidän asioihin vaan pidä huoli ihan omista asioistas!". Samaa tais sanoo vielä 70-luvulla nekin vanhemmat, jotka kasvatti lapsiaan piiskaamalla ja uhkailemalla...

Minusta mitä tahansa käytöstä aikuiselta ihmiseltä ei tarvitse hyväksyä ja siihen myöntyä, varsinkin jos siitä on muille haittaa. Kummaa hymistelyä että pitää hyväksyä erilaisuutta, jos kyse on silkasta itsekkyydestä...

Tää palsta eroaa kyllä niin paljon mun reaalielämästä ettei välillä tiedä mitä sanois :D Mä en tunne yhtään ainutta ihmistä, joka ois vienyt lapsensa lomalla hoitoon. Meidän päikky on auki klo 17 asti, mutta yleensä jo puoli viideltä paikalla on enää 2-3 lasta - just sanoi hoitaja, ettei ole vielä kertaakaan ollut viiteen asti lapsia paikalla. Päikky on kiinni vähintään viikon jouluna ja 5,5 viikkoa kesällä - varahoitoon ei ole tarvetta, koska kaikki vanhemmat vääntyvät vaikka luokille että saavat lapset hoidettua silloin kotona, niin ettei tarvitse mennä vieraaseen paikkaan hoitoon. Varmaan kaikenlaisia kusipäisiäkin vanhempia maailmassa on, mutta en jaksa uskoa että se on niin yleistä kuin palstalla väitetään.

Ja en ole varsinaisesti mitenkään yllättynyt siitä, että tuo tutkimustulosten virheellisyys ei ole jäänyt palstan kollektiiviseen muistiin - paljon mehevämmät otsikot saatiin aikaan tuosta LAPSET YMPÄRI VUODEN PÄIVÄKODISSA -aiheesta. Ei kuulosta ollenkaan niin skandaalinkäryiseltä sanoa että LAPSET LOMAILIVAT HEINÄKUUN SIJAAN KESÄ- JA ELOKUUSSA!! :D

Yhteistyössä