esikoululainen ja vanhempien vuorotyö- miten saada sopiman ne keskenään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PulttiBois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PulttiBois

Aktiivinen jäsen
14.10.2005
2 620
1
36
:ashamed: :ashamed:

tää on ihan kamalaa.
meidän esikoinen menee vasta ensi vuoden syksyllä eskariin ja silti olen miettinyt jo jonkin aikaa että miten tuo pieni pärjää sitten?

itse teen 3-vuototyötä kun palaan mammalomasta töihin juuri pojan eskarin aloittamisen aikaan.
mies tekee 7-16 töitä ja kerran kuussa on viikon ajan töissä lähes 24h jolloin minä olen kotona klo 16 aikaan- enkä tee v-loppuja silloin.

lähinnä kiinnostaa tietää että mitä tuo poika tekee klo 6.15 -> eskarin aloitukseen? ymmärtääkseni eskari alkaa vasta 8-9 aikaan :whistle:
entä sen jälkeen kun ensimmäinen vanhempi olisi kotona vasta 16 pintaan..

sanokaa että mietin turhia.. :ashamed:

miten teidän eskarilaiset????? :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Jos sulla eskari menis päiväkodin esikouluun, niin siinähän saa hoitopaikan samalla.

Mutta mie oon ihan varma, että työ keksitte teille sopivan ratkaisun, kunhan se aika on lähempänä :) :hug:

tuollaista en ollut kuullutkaan.
poika on siis päivähoidossa veljensä kanssa eskariin saakka. ja silloin tämä kolmas aarrekin on jo tarhaan juuri mennyt..

kiva.
pitääkö lähimpään eskariin hakea vai voiko alueen toiseen hakea myös?

kaikkea sitä tuleekin mietittyä :ashamed: toinen on vaan niin pieni vielä. ja jotenkin sellainen mammanpoika, josta ei uskoisi että pärjää vielä.. :ashamed:
tosin onhan tässä reilu vuosi vielä aikaa, mutta silti.. :heart: :heart:

taitaa mennä sekin omalla painollaan sitten. tulee vaan kaikkea näin loppu odotuksessa mietittyä, pää täynnä kaikkea jne.. :whistle:

kiitos :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:
tuollaista en ollut kuullutkaan.
poika on siis päivähoidossa veljensä kanssa eskariin saakka. ja silloin tämä kolmas aarrekin on jo tarhaan juuri mennyt..

kiva.
pitääkö lähimpään eskariin hakea vai voiko alueen toiseen hakea myös?

kaikkea sitä tuleekin mietittyä :ashamed: toinen on vaan niin pieni vielä. ja jotenkin sellainen mammanpoika, josta ei uskoisi että pärjää vielä.. :ashamed:
tosin onhan tässä reilu vuosi vielä aikaa, mutta silti.. :heart: :heart:

taitaa mennä sekin omalla painollaan sitten. tulee vaan kaikkea näin loppu odotuksessa mietittyä, pää täynnä kaikkea jne.. :whistle:

kiitos :flower:

Kyllä se siitä suttaantuu, usko pois - ja ne eskariin haut selviää ajallaan, mutta melkein kaikissa päiväkodeissa on jo esiopetusta, ja sit tarvittaessa siinä samassa järjestyy tarpeellinen hoito siinä päiväkodissa.

Onnea loppuodotukseen. Kyllähän sitä päähän tulee vaikka mitä mietteitä aina, mutta asioilla on kuitenkin aina tapana järjestyä ;) :)

meillä lapset ovat käyneet sen vuoroeskarin, eli päässeet myös iltapäivä ryhmään tarvittaessa.
koulun jälkeen iltapäiväkerhotoimintaa 3.s luokkalaiseksi saakka, niin on tässä selvitty

Täällä esikoulu on koulun tiloissa, mutta koulun "taka-pihalla" on ryhmis, jonne eskarilainen siirtyy (mikäli vanhemmat siis töissä ) suoraan eskarin loputtua. Ja monen pikkusisaret ovat siinä ryhmiksessä hoidossa.'

Kyllä kaikki järjestyy, ällös huolehdi:)

Meillä mies tekee vuorotöitä ja poika käy eskaria päiväkodissa, eli aamulla viedään kun töihin lähdetään, eskaria on sitten päivän mittaan kuinka on, muuten on normaalia päiväkotielämää.... =)

Pojalla on myös arkivapaita eli kun miehellä vapaat yleensä arkena niin poika silloin myös kotona. Pojalla siis hoitopäiviä 15 kuukaudessa.

Äideillä on tapana murehtia, usein turhaan. Tsemppiä vaan kovasti, kyllä ne asiat hoituvat vaikka vuorotöitä tekisitkin! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Meillä mies tekee vuorotöitä ja poika käy eskaria päiväkodissa, eli aamulla viedään kun töihin lähdetään, eskaria on sitten päivän mittaan kuinka on, muuten on normaalia päiväkotielämää.... =)

Pojalla on myös arkivapaita eli kun miehellä vapaat yleensä arkena niin poika silloin myös kotona. Pojalla siis hoitopäiviä 15 kuukaudessa.

Äideillä on tapana murehtia, usein turhaan. Tsemppiä vaan kovasti, kyllä ne asiat hoituvat vaikka vuorotöitä tekisitkin! :hug:

kiitos :flower: :flower:

kaikkea sitä tuleekin mietittyä. :xmas:

Totta kai tulee mietittyä samaa minäkin olen pohtinut ja meillä on se muutos edes jo elokuussa.
Näillä näkymin poika jatkaa tutussa päiväkodissa, koska ei lähikoululle mahdu.

Hain viime syksynä päivätöitä ja sain sijaisuuden joka jatkuu syksyllä ja elätelen toiveita vakipaikasta.
Minulla on kumminkin vakipaikka missä on kolmivuorotyö ja sinnehän on palattava jos sijaisuus ei jatku.
Mies on taas joka toinen viikko aamu ja joka toinen ilta.

Asioilla on kummikin taipumus ratketa jollain tapaan.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Totta kai tulee mietittyä samaa minäkin olen pohtinut ja meillä on se muutos edes jo elokuussa.
Näillä näkymin poika jatkaa tutussa päiväkodissa, koska ei lähikoululle mahdu.

Hain viime syksynä päivätöitä ja sain sijaisuuden joka jatkuu syksyllä ja elätelen toiveita vakipaikasta.
Minulla on kumminkin vakipaikka missä on kolmivuorotyö ja sinnehän on palattava jos sijaisuus ei jatku.
Mies on taas joka toinen viikko aamu ja joka toinen ilta.

Asioilla on kummikin taipumus ratketa jollain tapaan.

kiva että muutkin miettivät päänsä puhki.. :whistle:
onhan sitä muidenkin lapset pärjänneet, mutta silti.. :ashamed:

Täällä eskarit ovat kaikki päiväkodeissa eli täällä tuo ei ole mikään ongelma. Eskari aika on ilmaista päiväkotiaikaa ja sen yli menevästä maksetaan.

Eskariin haetaan erikseen, vaikka olisikin jo samaisessa päiväkodissa. Oman kunnan nettisivuilta löytyy yleensä, miten tuo eskari on järjestetty. Jos sitä on päiväkodissa, niin siitä voi kysäistä ihan lähimmästä päiväkodista, osaavat kyllä neuvoa tai ottavat selvää.

Esiopetus

Kunnallisessa päivähoidossa (myös perhepäivähoidossa) olevat lapset ilmoitetaan esiopetukseen siihen lähipäiväkotiin, jossa on esiopetusryhmä.
Ilmoittautumislomakkeen saa päiväkodista.

Jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, mutta hän osallistuu esiopetukseen, haetaan esiopetuspaikkaa täyttämällä päivähoitohakemus ja jättämällä se lähipäiväkotiin.

Esiopetuksen jälkeinen hoito
Mikäli lapsi tarvitsee maksuttoman esiopetuksen lisäksi päivähoitoa, maksu määräytyy varatun hoitoajan mukaan.

Esiopetuksen ulkopuolelle jäävä hoitoaika on porrastettu kolmeen ryhmään, joissa päivähoitomaksu on kokopäivähoidosta perittävästä kuukausimaksusta prosenttiosuus seuraavasti:

Hoidon tarve päivähoitomaksu
alle 2 tuntia 40 %
2 - 5 tuntia 60 %
yli 5 tuntia 80 %

Tampereella ollut jo eskariin haku.

Katso oman kuntasi/kaupungin sivuilta koska siellä haku.Ja muitakin tietoja noista jutuista.

Meillä on myös esikoulut vain päiväkodeissa ja jos tarvitsee hoitoa eskariajan ulkopuolella niin sitten vain siirtyy "hoitopaikalle" siinä samassa ryhmässä.

Itse olen pähkännyt samantyylistä ongelmaa -olen nyt työttömänä ja jos työllistyn koulutusta vastaavaan ammattiin niin kun mies tekee vuorotyötä ja minullakin aamuvuoroa ja iltavuoroa niin liemessä ollaan jos satutaan molemmat samaan vuoroon. Eli poika menee syksyllä ekaluokalle -jos meillä on aikaiset aamut niin tytär hoitoon viimeistään 6.30 ja poika olisi yksin kotona klo 9 asti jolloin koulu alkaa. Aamuhoitoa ei koulun puolesta järjestetä -ehkä olisi mahdollista saada pahimpaan hätään paikka jostain pphlta mikäli paikkoja on... No, mikäli molemmat ollaan illassa niin minä pääsen aiemmin, klo17.15-17.30 ja sitten neitiä hakemaan -iltapäiväkerho on vain klo 16 saakka joten taas pitäisi pojan yksin pärjätä. :/ Työkkärissä kun sanoin että osa-aikatyö olisi ihan mukava niin hyvä että eivät hylänneet koko työnhakua kun on pakko olla valmis kokoaikatyöhön...Että joustoa onneksi löytyy..

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Työkkärissä kun sanoin että osa-aikatyö olisi ihan mukava niin hyvä että eivät hylänneet koko työnhakua kun on pakko olla valmis kokoaikatyöhön...Että joustoa onneksi löytyy..

Tiesitkö muuten, että ekaluokkalaisen vanhemmalla on oikeus lyhennettyyn työpäivään. Kelalla on oma tukikin sitä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Työkkärissä kun sanoin että osa-aikatyö olisi ihan mukava niin hyvä että eivät hylänneet koko työnhakua kun on pakko olla valmis kokoaikatyöhön...Että joustoa onneksi löytyy..

Tiesitkö muuten, että ekaluokkalaisen vanhemmalla on oikeus lyhennettyyn työpäivään. Kelalla on oma tukikin sitä varten.

Tiedän, ei siitä vain ole apua tässä tilanteessa:
"Edellytyksenä osittaiselle hoitorahalle on, että vanhempi on työ- tai virkasuhteessa ja tekee töitä lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia viikossa. Hoitovapaan saaminen edellyttää lisäksi, että vanhempi on ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana."

Miehelläkään tuo ei onnistu koska kyseessä on sellainen työpaikka jossa se ei käytännössä ole mahdollista.

Yhteistyössä