Tuntuu niin pahalta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Taas on lauantai, ja pitäis siivota. Siis mun pitäis siivota. Kukaan ei auta mua, missään. Ei, vaikka mä yritän ihan mitä konsteja vaan. Ei näy apua. Ja kaikista paskamaisinta tässä on se, että uudessa perheessään lapset tekee kotitöitä ja siinä perheessä jokaisen on osallistuttava auttamaan perheenäitiä. Mä vaan en näköjään oo edes sen arvoinen.
Erosta en välitä, exän uusikin on hyvä ihminen, mutta musta vaan tuntuu niin äärettömän pahalta toi lasten käytös.

Lapsia pitää jotenkin kannustaa siivoamaan. Olla itse energinen ja antaa hyvän tuulen siirtyä heihinkin.
Jotkut oppivat ihan luonnostaan auttamaan ja pitämään yhtä perheessä, mutta toiset ei ehkä niinkään opi. Se on paljon vanhemmista kiinni.

Mikään hyvä tuuli ei tartu jos lapsi on vaikka pahimmassa murrosiässä. Minä laittaisin kovan kovaa vastaan. Lasten ikää ei kerrottu, mutta oli kyse minkä ikäisistä tahansa, minä tekisin selväksi määrätyt asiat mitkä on pakko tehdä, sitten laittaisin jääkaapin 'lukkoon', hävittäisin auton avaimen (=en kuskaisi lapsia mihinkään), oven takalukkoon (=eivät saa mennä ulos) ja jos iltaan asti vinkuisivat, en antaisi mennä nukkumaan ennen kun oma osuus siivouksesta on tehty. Samalla tyylillä vaan eteenpäin. KAIKKI muut asiat totaalisesti jäihin, kunnes jokainen on tehnyt määrätyt työt. Jos sinulta on mennyt uskottavuus, tämä on keino palauttaa se. Mutta kova pitää olla. Ei saa alistua minkäänlaiseen manipulointiin tai säännön kiertämiseen, ei saa myöntyä mihinkään, mitä lapset ehdottavat, ennen kun siivous on suoritettu!

Minä käytän tätä jäihin laittamista jo 4- ja 6- vuotiailla lapsillani hyvällä menestyksellä. Ei tarvitse huutaa eikä marmattaa. Kerron vain yksiselitteisesti mitä pitää tehdä, ennen kun voi päivä jatkua. Sen jälkeen toistan sanat vain, jos lapset unohtavat mitkä ne toimet olivat, muuten jatkan omia hommiani ihan normaalisti, yhtään huutamatta. Siivoaminen sujuu yleensä tosi hienosti, mutta jotkut jutut, kuten koiran lenkitys, voi ottaa pojille koville ja pukeminen on silloin vastenmielistä. Ruoka-aika on lenkityksen jälkeen, joten on käynyt niinkin, että ruoka-aika on lykkääntynyt puolellatoista tunnilla. Lapset havahtuneet nälkäänsä ja ihmetelleet miksen tee ruokaa. Minä vastaan, että lenkillä on vielä käymättä, kun eivät ole pukeneet, eikä ruokaa saa ennen kun koira on saanut lenkkinsä. Kyllä muuten menee vaatteet päälle!

KOSKA JOKU YMMÄRSI TÄMÄN VIESTIN NIIN, ETTÄ LAPSENI KÄYTTÄISIVÄT KOIRAA LENKILLÄ, OTAN AIHEEKSI LISÄTÄ JÄLKIKÄTEEN EPÄSELVYYKSIEN VÄLTTÄMISEKSI, ETTÄ MINÄ KÄYTÄN KOIRAA LENKILLÄ, MUTTA LASTEN ON TULTAVA MUKAAN. EI NIITÄ VOI YKSIN KOTIINKAAN JÄTTÄÄ, JOTEN LASTEN ASIA ON MYÖS PUKEA JA VAIVAUTUA PIHALLE.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itselläni vähän päinvastaista ongelmaa. Miehenä haluaisin lähtöjään aina auttaa naisia hädässä, vanhanajan tyyliin, mutta kaikille naiselle miehen avuliaisuus, kohteliaisuus ym. ei tunnu olevan viehättävä piirre, halutaan mielummin pärjätä itse.

"Eheän" naisen tuntuu olevan vaikea pitää huolehtivasta ja auttavaisesta miehestä. Selvästi eniten saan huomiota naisilta, joilla on jonkinlaisia ongelmia mielenterveyden/ihmissuhteiden kanssa eli olen päätynyt helposti terapeutiksi. Onneksi nykyään tiedostan tämän.

Muksut ovat vain vieraskoreita vieraassa paikassa. Oikeasti tuo meinaa sitä, että lapset ovat sinun luonasi *kotona*, kun uskaltavat heittäytyä uppiniskaisiksi. Tietty jotain tarttee tehdä, että saa heidät hommiin. Lahjonta, kiristys ja muut perinteiset käyttöön. Meillä esim. lapset eivät saa tuoda kavereita kotiin, jos huone ei ole siisti.

Silja S, toivottavasti ymmärsin viestisi väärin, mutta käyttävätkö 4- ja 6-vuotiaat lapset koiranne lenkillä? Minusta koiran ulkoiluttaminen ei missään tapauksessa kuulu alle 15-vuotiaalle lapselle. Koirasta pitää pystyä ottamaan vastuu, oli sitten kyseessä millainen koira tahansa.

[QUOTE="mies";25985030]Itselläni vähän päinvastaista ongelmaa. Miehenä haluaisin lähtöjään aina auttaa naisia hädässä, vanhanajan tyyliin, mutta kaikille naiselle miehen avuliaisuus, kohteliaisuus ym. ei tunnu olevan viehättävä piirre, halutaan mielummin pärjätä itse.

"Eheän" naisen tuntuu olevan vaikea pitää huolehtivasta ja auttavaisesta miehestä. Selvästi eniten saan huomiota naisilta, joilla on jonkinlaisia ongelmia mielenterveyden/ihmissuhteiden kanssa eli olen päätynyt helposti terapeutiksi. Onneksi nykyään tiedostan tämän.[/QUOTE]

Nyt on puhe LAPSISTA.

[QUOTE="vieras";25985040]Silja S, toivottavasti ymmärsin viestisi väärin, mutta käyttävätkö 4- ja 6-vuotiaat lapset koiranne lenkillä? Minusta koiran ulkoiluttaminen ei missään tapauksessa kuulu alle 15-vuotiaalle lapselle. Koirasta pitää pystyä ottamaan vastuu, oli sitten kyseessä millainen koira tahansa.[/QUOTE]

Voi HALOO! Eivät todellakaan käytä! Mutta jättäisitkö itse 4- ja 6-vuotiaat lapset yksin kotiin koiran lenkittämisen ajaksi? En minä ainakaan. Pakko ne on mukaan ottaa, johan siitä jumalauta on sosiaalitantat oven takana jos lapset yksin jätän. Vai onko sekin jo väärin, että pitää lapsia mukana lenkillä.

Voi HALOO! Eivät todellakaan käytä! Mutta jättäisitkö itse 4- ja 6-vuotiaat lapset yksin kotiin koiran lenkittämisen ajaksi? En minä ainakaan. Pakko ne on mukaan ottaa, johan siitä jumalauta on sosiaalitantat oven takana jos lapset yksin jätän. Vai onko sekin jo väärin, että pitää lapsia mukana lenkillä.

Anteeksi, mutta viestistäsi sai sellaisen kuvan, että lapset käyttävät koiran lenkillä yksin, mikä olisi minusta todella outoa. Jos lapset ovat mukana, se on tietysti vain hyvä juttu. Mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos joku kysyy jotain. Kuten jo sanoin alunperinkin, että viestistäsi sai varmaan vain väärän kuvan, mutta ajattelinpa vain kysyä, koska olen nähnyt joskus todella pieniä lapsia ulkoiluttamassa koiraa yksin.

[QUOTE="vieras";25985056]Anteeksi, mutta viestistäsi sai sellaisen kuvan, että lapset käyttävät koiran lenkillä yksin, mikä olisi minusta todella outoa. Jos lapset ovat mukana, se on tietysti vain hyvä juttu. Mutta ei tarvitse vetää hernettä nenään jos joku kysyy jotain. Kuten jo sanoin alunperinkin, että viestistäsi sai varmaan vain väärän kuvan, mutta ajattelinpa vain kysyä, koska olen nähnyt joskus todella pieniä lapsia ulkoiluttamassa koiraa yksin.[/QUOTE]

Ei se mitään. Olen aamuäreä. Kahvi on laihaa ja päätä särkee. Luin tuon alkuperäisen viestini vielä uudestaan ja tajusin, että kaipa siitä voi oikeasti saada tuollaisen kuvan. Oma mokani.

Minä kyllä ymmärsin tuon, mutta sitä en käsitä että lenkille pitää raahata nälkäiset lapset! Eikö olisi parempi lasten syödä ensin ja sitten lähteä ulos, se tekisi ulkoilusta mukavampaa?!

Meillä toimitaan hiukan Silja.S:n tavoin. Ensin siivotaan tämä ja tämä, siten saa mennä/tehdä jotain muuta. Pari kertaa on äiti ollut lakossa, kun ei muitakaan huvittanut siivota niin ei muakaan sitten huvittanut käydä kaupassa ja tehdä ruokaa. Leipää ja jugurttia syödessään pohtivat, että olisi varmaan sittenkin hyvä tehdä se siivous. Vanhin lapsista on nyt 8v ja parisen kertaa tuo on testannut, olenko mä tosissani. Nykyään auttaa heti ja jopa aika mielellään. Mutta on tyyppinäkin sellainen. Pienempi lapsista ei auta ns. velvollisuudesta tai pyynnöstä vaan ainoastaan, jos on kivaa. Mutta on se vaan hankalaa arjen askareista tehdä aina kivaa.

[QUOTE="vieras";25985191]Minä kyllä ymmärsin tuon, mutta sitä en käsitä että lenkille pitää raahata nälkäiset lapset! Eikö olisi parempi lasten syödä ensin ja sitten lähteä ulos, se tekisi ulkoilusta mukavampaa?![/QUOTE]

Huoh... nyt sinulta kyllä jäi koko tämän ketjun pointti ymmärtämättä. Ongelma: lapset, jotka eivät auta. Ratkaisu: kaikki muu toiminta jäihin siihen asti, kunnes ovat auttaneet.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä