Mikään hyvä tuuli ei tartu jos lapsi on vaikka pahimmassa murrosiässä. Minä laittaisin kovan kovaa vastaan. Lasten ikää ei kerrottu, mutta oli kyse minkä ikäisistä tahansa, minä tekisin selväksi määrätyt asiat mitkä on pakko tehdä, sitten laittaisin jääkaapin 'lukkoon', hävittäisin auton avaimen (=en kuskaisi lapsia mihinkään), oven takalukkoon (=eivät saa mennä ulos) ja jos iltaan asti vinkuisivat, en antaisi mennä nukkumaan ennen kun oma osuus siivouksesta on tehty. Samalla tyylillä vaan eteenpäin. KAIKKI muut asiat totaalisesti jäihin, kunnes jokainen on tehnyt määrätyt työt. Jos sinulta on mennyt uskottavuus, tämä on keino palauttaa se. Mutta kova pitää olla. Ei saa alistua minkäänlaiseen manipulointiin tai säännön kiertämiseen, ei saa myöntyä mihinkään, mitä lapset ehdottavat, ennen kun siivous on suoritettu!
Minä käytän tätä jäihin laittamista jo 4- ja 6- vuotiailla lapsillani hyvällä menestyksellä. Ei tarvitse huutaa eikä marmattaa. Kerron vain yksiselitteisesti mitä pitää tehdä, ennen kun voi päivä jatkua. Sen jälkeen toistan sanat vain, jos lapset unohtavat mitkä ne toimet olivat, muuten jatkan omia hommiani ihan normaalisti, yhtään huutamatta. Siivoaminen sujuu yleensä tosi hienosti, mutta jotkut jutut, kuten koiran lenkitys, voi ottaa pojille koville ja pukeminen on silloin vastenmielistä. Ruoka-aika on lenkityksen jälkeen, joten on käynyt niinkin, että ruoka-aika on lykkääntynyt puolellatoista tunnilla. Lapset havahtuneet nälkäänsä ja ihmetelleet miksen tee ruokaa. Minä vastaan, että lenkillä on vielä käymättä, kun eivät ole pukeneet, eikä ruokaa saa ennen kun koira on saanut lenkkinsä. Kyllä muuten menee vaatteet päälle!
KOSKA JOKU YMMÄRSI TÄMÄN VIESTIN NIIN, ETTÄ LAPSENI KÄYTTÄISIVÄT KOIRAA LENKILLÄ, OTAN AIHEEKSI LISÄTÄ JÄLKIKÄTEEN EPÄSELVYYKSIEN VÄLTTÄMISEKSI, ETTÄ MINÄ KÄYTÄN KOIRAA LENKILLÄ, MUTTA LASTEN ON TULTAVA MUKAAN. EI NIITÄ VOI YKSIN KOTIINKAAN JÄTTÄÄ, JOTEN LASTEN ASIA ON MYÖS PUKEA JA VAIVAUTUA PIHALLE.