Tuntemuksia ennen synnytystä

Esikosta en voi sanoa mitään kun se käynnistettiin. Tokasta ei ollu ei niin minkäälaisia tuntemuksia. Joka ilta la:n tienoilla menin innolla nukkumaan, että josko tänä yönä tapahtuis jotain. Ei mitään. Rv40+3 menin tavalliseen tapaan nukkumaan ja taas odotin jotain tapahtuvaksi. No puolenyön jälkeen alkoi menkkamainen jomotus, jota ei ollu ollu ennemmin. Nousin ylös kuulostelemaan tilannetta, mut ei muuttunu olotila niin menin sänkyyn. Hetken päästä kuului se paljon puhuttu naps-ääni ja tiesin, että vedet meni. Tai lorahti vähän. Siitä se sit lähti.
 
esikosta oli koko edellisen päivän alaselkäsärkyä mitä tosin oli ollut pitkin raskausaikaa...... iltasella kävin vähän tiuhempaan tyhjentämässä rakkoo puolilta öin lorahti vedet pönttöön....rv39

kakkosesta alkoi aamuyöllä supistuksilla synnytys rv40+2

kolmas käynnistettiin rv41+3

ennen kakkosen syntymää edellisenä päivänä sain mahdottoman siivous puuskan :D
 
joo nuo kodinhoito vimmat on aika merkki ainakin mulla.
pikkukakkosen kanssa meni sillai et illalla ei vain nukuttanut vaan valvoin hääräten jotain klo2 alkoi supistukset ja poika maailmassa 6.21 =)
esikoisen kanssa vain heräsin 2aikaan outoon tunteeseen ja hetken päästä alkoi supistukset tyttö maailmassa 11.34
 
Ekana mullekin tulee noin paria viikkoa ennen sellainen tarmonpuuska, tekis mieli tehdä paljon ja kaikkea eikä oikein nukuta. Sitten vauva jotenkin muutamia päiviä ennen rauhoittuu, samoin ennakoivat supistukset.

Ihan viimeisimmät tuntemukset ovat olleet sellaista venymisen tunnetta lantion luissa. Ei siis mitään säännöllisyyttä tai kipuja, vaan olotila ;) Nuorimmaiselta olin perunanistutuksessa koko iltapäivän ja tunsin jotain "jännää" lantiossa. Halusin käydä saunassa ja menin nukkumaan aikaisin. Ehdin nukkua noin nelisen tuntia, kun heräsin supistukseen ja soitin heti ambulanssin. Kätilö totesi ambulanssissa että paikat on 9cm auki :D
 
Esikoisesta oli synnytystapa-arvio rv 37+2, jolloin paikat oli jo pehmeät ja kohdunsuu auki 2cm. Sektio sovittiin rv:lle 39+5... Rv 37+3 n. klo 15 kävin kakkosella, joka oli löysähköä, samalla paperiin jäi limatulppaa. Menin laittamaan ruokaa, ja samalla alkoi supistukset. Sektio tehtiin sitten rv 37+4. Ei siis varsinaisesti mitään enakkovaroitusta. Taisi tuo synnytystapa-arvion sisätutkimus sysätä synnytyksen käyntiin.
Toisen odotusaikana aloin olla hermot riekaleina raskaana oloon, kun rv 38 täyttyi. Saisi tulla jo! Kävin lenkillä ja siivosin. Ei vaikutusta. 38+1 itkutti ja olin aivan lopen kyllästynyt tuskaiseen olooni. Samana päivänä kävin sisätutkimuksessa ja kuinka kävikään :) Siitä 2 päivää eteenpäin ja tyttö oli sylissä. Supistusten alkua ennakoi tuollakin kertaa löysä vatsa :x
Saas nähdä mitä tällä kertaa :D Nyt menossa rv 24.
 
Mulla takana 3 synnytystä ja samalla kaavalla menneet aina. 3 viikkoa aiemmin on ollut supistuksia joita on voinut kellottaa, mutta laantuneet sitten. Yöunet menneet huonoiksi. vrk ennen synnytystä on alkanut limatulppa irtoamaan ja kipeät supistukset alkaneet samalla. Ja siitä tosiaan sitten synnytykset käynnistyneet. Vatsa ollut aina ihan löysällä kun ollut supistuksia.
 
Mulla kaksi synntystä takana ja molemmissa samanlainen tunne. Hyvä ja levollinen olo, ja sellainen tunne ettei mitään tapahdu pitkään aikaan. Vauva on ollu todella rauhallinen ja itselle tullut sellainen tyyni olo. Ja siitä sitten lähteny aika nopeastikin etenemään. Nyt odotan kolmatta ja varaudun samanlaiseen tuntemukseen. Mulla ei siis kivun kautta ennakoi mitenkään, ja vedet menneet vasta sairaalassa. Mutta koskaanhan ei voi tietää miten synnytys lähtee käyntiin, jos vaikka tällä kertaa menisi vedet ensin..
 
Mulla alkoi aamuyöstä menkkamaisilla alavatsakivuilla (tosin jotenkin tiukempaa kipua kun menkoissa), jotka alkoivat aika pian säännöllistyä. Samana aamuna kävin vielä neuvolassa, jossa sanottiin, että kyllä ne supistukset pitäisi tuntua selän puolellakin, ennen kun alkaa tapahtua... Mulla ei ikinä alkanut tuntua selän puolella mutta sitäkin kivuliaampana alavatsalla. Aamulla siis 5 alkoivat ja illalla 5 oltiin sairaalassa. Tyttö syntyi sit puolilta öin sektiolla...
Eli etukäteen en huomannu mitään merkkejä, mutta jälkikäteen ajatellen tyttö rauhoittui kovasti n viikko ennen synnytystä. Muuten oli aika eläväinen tapaus, varsinkin iltaisin.
 
Ei ollut mitään erityisiä juttuja. Kaikki synnytystä elkeilevät oireet olivat kestäneet jo 1-3,5vk!
-maha laskeutunut
-uni mennyt lähes kokonaan
-sormet turposivat muodottomiksi ja kipeiksi
-oksentelua, kakkaa paljon
-mieliala vaihtelee, kireyttä
-kävely muuttui mahdottomaksi yöllä ja joutui tukien kanssa mennä vessaan yöllä
-harjoitussupparit tihenivät selkeästi

Mutta mikään ei ennakoinut juuri ennen ( vuorokauden sisään ) synnytyksen alkua.:/
Yht äkkiä vaan alkoi ne OIKEAT supparit ( ne kyllä erotti harjoituksista ) ja 1,5h sen jälkeen meni vedet ja tulppa ja sitten mentiinkin sairaalaan :heart:
yli vuorokausi sen alun jälkeen syntyi esikoinen.
 

Yhteistyössä