tuntematon suurperheen äiti pyysi rahaa meiltä

  • Viestiketjun aloittaja we
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
No pyysikö se ihan suoraan? Mä oisin ehkä jotain ruokaa ostanu jos oisivat suoraan kerjänneet rahaa. Leipää, maitoa, pottuja ja vaikka nakkikastikevärkit. Kyllä 20eellä ois niille yhen pottuaterian laittanu + leipää ja vaikka jukurttia lapsille iltapalaksi.
 
"mie"
Missä tommoinen nyt sit tapahtu? Kuulostaa aika uskomattomalta. Tuommoista teki joskus 20 vuotta sti romanit, jotka kiersi maalla ja naapurista olivat kerjänneet muutamaa markkaa, jotta sais lapsille maitoa. Naapurin kiltti setä tarjos sit muutamaa markkaa, niin sanokin, anna viis markkaa....
 
we
[QUOTE="apua";27225682]No pyysikö se ihan suoraan? Mä oisin ehkä jotain ruokaa ostanu jos oisivat suoraan kerjänneet rahaa. Leipää, maitoa, pottuja ja vaikka nakkikastikevärkit. Kyllä 20eellä ois niille yhen pottuaterian laittanu + leipää ja vaikka jukurttia lapsille iltapalaksi.[/QUOTE]

pyysi ihan suoraan tämä emäntä. lapset oli nälissään.
 
we
[QUOTE="mie";27225706]Missä tommoinen nyt sit tapahtu? Kuulostaa aika uskomattomalta. Tuommoista teki joskus 20 vuotta sti romanit, jotka kiersi maalla ja naapurista olivat kerjänneet muutamaa markkaa, jotta sais lapsille maitoa. Naapurin kiltti setä tarjos sit muutamaa markkaa, niin sanokin, anna viis markkaa....[/QUOTE]

oulun keskustassa.
 
"susu"
multa kerran tuli yksi vanha mies pyytämään kaupan edessä leipärahaa,sanoin miehelle,et odotas vähän käyn ostamassa...eipä näkynyt miestä kun tulin kaupasta takaisin.Samoin toimin Hesassa kun yksi puliakka tuli pyytämään "kahvikolikkoa".
 
"mamma"
Jos todella ei ollut rahaa ruokaan lapsille ja ette auttaneet...mua hävettäis! Oon yhoo ja olisin kyllä mennyt kauppaan ja ostanut ruokaa ainakin siksi päiväksi tai jotain josta saa ruokaa muutamaksi päiväksi. Saisit hävetä!
 
"Ellu"
Jos multa olis tullu pummaan niin olisin soittanu lastensuojelun paikalle. Ei suomessa kukaan oo niin köyhä ettei lastaan pysty ruokkiin. Sossun rahat menny todennäkösesti viinaan ja nyt on lapset sitten ilman ruokaa - siispä lastensuojeluilmotuksen paikka ehdottomasti!
 
ffffff
no ohoh...ompa kylmäsydämistä touhua kun et auttanut. Kuten joku sanoikin että olis tuossa voinu esim ostaa kassillisen ruokaa, jos ei suoraan rahaa olis halunnu antaa.

Mä en jaksa uskoa, että kukaan suurperheen äiti turhaan tai huvikseen rahaa pyytää lastensa ruokaan.
 
"vieras"
[QUOTE="mie";27225706]Missä tommoinen nyt sit tapahtu? Kuulostaa aika uskomattomalta. Tuommoista teki joskus 20 vuotta sti romanit, jotka kiersi maalla ja naapurista olivat kerjänneet muutamaa markkaa, jotta sais lapsille maitoa. Naapurin kiltti setä tarjos sit muutamaa markkaa, niin sanokin, anna viis markkaa....[/QUOTE]

Kyllä ne vielä nykyäänkin sitä tekee, ihan avoimesti kerjäävät ihmisiltä rahaa ja tupakkia.
 
Kävin joskus miehen kanssa turistireissulla Venäjän Karjalassa ja tuli semmoinen olo että ei kerjäläisiä kannata auttaa antamalla rahaa. Korkeintaan voi ostaa ruokaa tai viedä kerjäläisen ja koko perheen syömään tms. mitä ei voi helposti muuttaa rahaksi. Venäjällä törmäsi varsinaiseen kiristämiseen ja röyhkeyteen.

Jos oikeasti haluaa auttaa, niin parempi on ottaa yhteys vaikka paikalliseen diakoniin tai sossuun jotka tietävät sen paikkakunnan oikeat köyhät ja välittää se raha heidän kauttaan. Välttämättä ne kaikkein innokkaimmat kadulla kerjääjät eivät ole niitä pahiten avun tarpeessa olevia.

Ap:n kuvaamassa tilanteessa olisi hyvä kysyä siltä äidiltä vähän taustoja, eli että onko sossu auttanut sitä perhettä, ja mihin ne avustusrahat ovat menneet. En vaan millään usko sitä että Suomessa joutuu kerjäämään tuntemattomilta, jos edes vähän osaa rahojaan käyttää tarkasti.
 
Aika hyvin, jos on mamma ehtinyt jo tuhlaamaan eilen tulleet lapsilisät.
Juu, niitä ei tuu viidestä lapsesta ihan vähän.

En mä antaisi rahaa. Voisin (tilanteesta riipppuen ehkä) soittaa diakoniaan tai ohjata heidät sossuun. Tai sitten en sanoisi mitään, mulkaisisin, ja jatkaisin matkaani - koska en usko, että kyse olisi oikeasta tarpeesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Joskus on parasta auttamista se, että jättää auttamatta. Tietysti ei ketään mihinkään nälkäkuoleman partaalle pidä jättää, mutta pitkällä aikavälillä eniten auttaa se, kun tukee sitä ihmistä tekemään itse asioilleen jotain...
 
we
[QUOTE="mamma";27225855]Jos todella ei ollut rahaa ruokaan lapsille ja ette auttaneet...mua hävettäis! Oon yhoo ja olisin kyllä mennyt kauppaan ja ostanut ruokaa ainakin siksi päiväksi tai jotain josta saa ruokaa muutamaksi päiväksi. Saisit hävetä![/QUOTE]

mistä antaa kun itsekin melkein nähdään nälkää. opiskelijabudjetilla ei pitkälle pötkitä.
 
"vieras"
Tunnetko sen, jos pystyt sanomaan että on ihan suomalainen?

En minäkään olisi antanut yhtäkään penniä rahaa. Ei Suomessa joudu tolla tavalla suoranaista nälkää näkemään ja kerjuulla kulkemaan, jos ei ole ihan itse sössinyt asioitaan.
Olisin kyllä varmaan vienyt ne lapset syömään.
 

Yhteistyössä