Tunnustus: Olen 33v ja äsken sain elämäni ensimmäisen kerran...

• Viestiketjun aloittaja ehkä vähän häpi
  • Ensimmäinen viesti
AnniHelena
Tunnustus: olen 37 v. enkä elämässäni kertaakaan tehnyt makkarakastiketta- enkä tee :D Meillä ei syödä hirveän paljon perusperinteistä suomalaista kotiruokaa tyyliin makkarakastike. En ole myöskään koskaan leiponut pullaa (muita leivonnaisia kyllä paljonkin)- tuntuu vaan niin työläältä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Tunnustus: olen 37 v. enkä elämässäni kertaakaan tehnyt makkarakastiketta- enkä tee :D Meillä ei syödä hirveän paljon perusperinteistä suomalaista kotiruokaa tyyliin makkarakastike. En ole myöskään koskaan leiponut pullaa (muita leivonnaisia kyllä paljonkin)- tuntuu vaan niin työläältä.
Mä olen tehnyt tota makkarasoossia viimeeksi ehkä puoli vuotta sitten. Juuri siksi, että siitä on aina tullut möykkykastiketta :x
Tänään sitten taas uhrauduin, kun lapset niiiin kauniisti pyysivät :)

ps. pullaa olen leiponut noin 2v sitten, meillä mies on siinä expertti :heart:

Minä ruskistan jauhot, lisään voita ja sitten vettä heikkopäisesti sekoittaen samalla. Yleensä selvitään ilman paakkuja, mutta tunnustettakoon, että kyllä Kotigastronomi-myyjäksi ryhtyminen pelasti meidän kastiketalkoot. Eläköön KG-jauheet! :D

Mutta valkokastikkeen teko se vasta suoritus on...

Alkuperäinen kirjoittaja Distinto:
Minä ruskistan jauhot, lisään voita ja sitten vettä heikkopäisesti sekoittaen samalla. Yleensä selvitään ilman paakkuja, mutta tunnustettakoon, että kyllä Kotigastronomi-myyjäksi ryhtyminen pelasti meidän kastiketalkoot. Eläköön KG-jauheet! :D

Mutta valkokastikkeen teko se vasta suoritus on...
Ei mielestäni :) Ei vaan pidä olla kiirus siinäkään hommassa..

Suosittelen käyttämään tuota mainitsemaani tekotapaa.. tulee hyvä, "pehmeä" kastike ja on huomattavasti vatsaystävällisempi kuin ruskistamalla tehty kastike.. myös aavistuksen terveellisempi, kun ruokaöljy korvaa "kovan" rasvan.

+
Valkokastikehan on ihan iisi! Voi + jauhot ja sit puolet maidosta ->sekoita ja sit puolet maidosta. Ei oo koskaan ollu klimppejä...
Kananmunakastike on meidän "herkku", tosin esim. Pirkka pinaattivellistä saa kans kätsysti, se on sopivan löysää... ;)

mää
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Miten te teette sen kastikkeen???
Itse keitän ensin lihaliemen, jonka suurustan öljy-jauhoseoksella.. ohuena nauhana kaadan lihaliemen sekaan ja sekoitan koko ajan.. ei ole möykkyjä ollut kastikkeessa koskaan.
Iso paistinpannu tai teflonkattila, sinne köntti margariinia tai voita, sulata, imeytä rasvasulaan jauhot tahnaksi, pienennä lämpöä, siirtele ja kääntele tahnaa kunnes sopivan ruskeaa, tässä vaiheessa paras väline on muovi vatkain tai puuhaarukka, lisää nestettä pienissä erissä siten että edellinen neste imeytyy ennenkuin lisäät uutta n. desi kerrallaan, jatka kunnes kastike sopivan paksua, voit lisätä nestettä myöhemmin lisää koska sakeutuu kun vehnäj kypsyy. Mausta ja maista. Riittävän korkea reunainen valmistus pannu tai kattila niin saa sopivsti vatkattua nesteen jauhoon. Jos tulee könttejä niin sen voi siilata jos kypsennät makkarat eri pannussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Annette-79 !!! Paljonko sitä öljyä sitten laitetaan ja paljonko jauhoja (syyttävä sormeni osoittaa sinua, jos vieläkin onnistun tekemään paakkukastiketta :D )
Itse teen yleensä sellasisen 1 - 1.5 l kastiketta.. siihen käytän suurusteena (en ole pahemmin mittaillut), mutta n. puoli desiä öljyä johon sekoitan haarukalla 2 kukkuraista rkl vehnäjauhoja. Pitäs tulla sellainen paksuhko, hyvin juokseva seos.
Ja jos tuolla epäonnistut niin saat syyttää minua, en voi uskoa, että voisit epäonnistua =)

ap
Itse keitän ensin lihaliemen, jonka suurustan öljy-jauhoseoksella.. ohuena nauhana kaadan lihaliemen sekaan ja sekoitan koko ajan.. ei ole möykkyjä ollut kastikkeessa koskaan.
Sen kerran kun meillä syödään suurustamalla tehtyä kastiketta, sitä ei mistään öljyn litkuista tehdä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sen kerran kun meillä syödään suurustamalla tehtyä kastiketta, sitä ei mistään öljyn litkuista tehdä! :)

Syystä että? =)
Minusta se on parempaa, mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. Tosin suosittelen kokeilemaan, ellet ole kokeillut.. ei kai siinä paljoa menetä =)

Yhteistyössä