Tunnin juna toteutetaan valtion omaisuutta myymällä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Orpo kertoo toteuttavansa tunnin junan valtion osuus kustannuksista rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta. Orpo osaa pitää omia ja ”ystäviensä” puolia ja käyttää valtiota hyväkseen saavuttaakseen omat ja tietyille tahoille lupaamansa asiat. Ja tavan kansalaisille kohdennetaan yhä lisää säästöjä. …….mutta sehän ei Orpoa hetkauta yhtään.
 
vierailija
Valtion omistusten myyminen on kuin kuseminen housuun pakkasella, lämmittää hetken, mutta sen jälkeen olo on entistä tukalampi.

Paljonkohan OrpoPurra aikoo piilottaa muutakin ennätyksellistä velanottoa valtion omistusten myyntiin? VM:n arvio kun velanotosta on 60,2 mrd€ (151,8 -> 212 mrd€) tämän hallituskauden aikana.
 
vierailija
Apu lehdessä oli artikkeli Orposta. Siinä hän valitti ja ruikutti” on ollut niin raskasta ja vaikeaa”. Itsepähän on asiat siihen malliin hoitanut. Ei säälitä yhtään. Ärsyttää enemmänkin.
 
vierailija
Orpo kertoo toteuttavansa tunnin junan valtion osuus kustannuksista rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta. Orpo osaa pitää omia ja ”ystäviensä” puolia ja käyttää valtiota hyväkseen saavuttaakseen omat ja tietyille tahoille lupaamansa asiat. Ja tavan kansalaisille kohdennetaan yhä lisää säästöjä. …….mutta sehän ei Orpoa hetkauta yhtään.
Eikö olisi viisaampaa lennättää kiireisimmät junailijat uusilla hävittäjillä?
 
vierailija
Terveyskeskusten asiakasmaksut nousevat roimasti, verorahoja siirretään yksityisille terveystaloille, sairaspäivärahoista leikataan.. mutta hei, "tunnin juna" toteutetaan ja rahaakin jotkut ovat jo tästä suunnittelusta saaneet.

"Viime aikoina kiivasta keskustelua nostaneen Turun tunnin juna -hankkeen yhtiön johdolle on maksettu jo tuntuva summa palkkaa ja palkkioita. Tänä vuonna Länsiradaksi nimensä muuttaneen yhtiön tilinpäätösten mukaan toimitusjohtajalle ja hallitukselle on maksettu joulukuun alusta 2020 vuoden 2023 loppuun ulottuvilla kolmella tilikaudella yhteensä noin 1,4 miljoonan euron verran palkkaa ja palkkioita."

 
vierailija
Terveyskeskusten asiakasmaksut nousevat roimasti, verorahoja siirretään yksityisille terveystaloille, sairaspäivärahoista leikataan.. mutta hei, "tunnin juna" toteutetaan ja rahaakin jotkut ovat jo tästä suunnittelusta saaneet.

"Viime aikoina kiivasta keskustelua nostaneen Turun tunnin juna -hankkeen yhtiön johdolle on maksettu jo tuntuva summa palkkaa ja palkkioita. Tänä vuonna Länsiradaksi nimensä muuttaneen yhtiön tilinpäätösten mukaan toimitusjohtajalle ja hallitukselle on maksettu joulukuun alusta 2020 vuoden 2023 loppuun ulottuvilla kolmella tilikaudella yhteensä noin 1,4 miljoonan euron verran palkkaa ja palkkioita."

Meillä on hyvä hallitusohjelma!
 
vierailija
Hallituskriisin poikasta ilmassa?

"Pääministeri pyrki tukkimaan hallituspuolueiden suut tunnin junasta, mutta poliittiset kierrokset nousevat
Kierrokset nousevat hallituksen lisäksi kunnissa, joissa myös hallituspuolueita edustavat kuntapoliitikot ovat ehdottaneet ratahankkeesta perääntymistä kovien kustannusten takia.

Petteri Orpo (kok) paalutti koko pääministerin arvovallallaan Helsingin Sanomien haastattelussa tällä viikolla, että uusi nopea raideyhteys Helsingin ja Turun välillä eli niin sanottu tunnin juna toteutetaan.


Siitä ei pääministerin mukaan ole kahta kysymystä.


Todellisuudessa kysymyksiä hankkeeseen liittyen alkaa olla paljon, myös hallituspuolueissa. Etenkin perussuomalaiset ja Rkp ovat kerrankin samassa kriittisessä leirissä. Perussuomalaisia edustava liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ei ole peitellyt penseyttään tunnin junaa kohtaan ja sanoi Suomen Kuvalehdelle, että hankkeen kuoppaaminenkin on aina mahdollista.


Rivejä ojentaakseen Orpo muistutti HS:n haastattelussa, että hallitus toteuttaa tunnin junan osalta sovitusti hallitusohjelmaa.


”Seuraavista vaiheista neuvotellaan kaupunkien kanssa”, Orpo sanoi.


Orpo pyrkii tukahduttamaan hallituksen sisällä virinneen jupinan alkuunsa, mutta poliittisesti kierrokset alkavat nousta kunta- ja aluevaalien jo häämöttäessä."



 
vierailija
Mitä Orpo tarkalleen sanoo valtion omaisuuden myymisestä? HS artikkeli on maksumuurin takana.
Tuossa ei sanota muuta kuin näin:

"Perussuomalaiset pitänevät huolen, että valtiolta ei ole tässä vaiheessa tulossa enempää rahaa kuin hallitusohjelman investointiosuudessa mainittu 460 miljoonaa euroa, joka hankitaan valtion omaisuutta myymällä. Sillä saa vasta ensimmäisen vaiheen eli raideyhteyden alku- ja loppupään – kokonaishinta ylittää kolme miljardia euroa."
 
vierailija
Orpo kertoo toteuttavansa tunnin junan valtion osuus kustannuksista rahoitetaan myymällä valtion omaisuutta. Orpo osaa pitää omia ja ”ystäviensä” puolia ja käyttää valtiota hyväkseen saavuttaakseen omat ja tietyille tahoille lupaamansa asiat. Ja tavan kansalaisille kohdennetaan yhä lisää säästöjä. …….mutta sehän ei Orpoa hetkauta yhtään.
"Ylen näkemän ohjelmaluonnoksen mukaan hallitus lähtee edistämään Helsingin ja Turun välistä nopeaa kaksiraiteista junahanketta. Tunnin juna -hankkeeseen kuuluu Espoon ja Salon oikorataosuus sekä Salon ja Turun välille tulevat rataoikaisut.

Matka-aika Turusta Helsinkiin lyhenisi nopeimmillaan 78 minuuttiin. Nykyisin junamatkaan kuluu vajaat kaksi tuntia.
Rakentamisen alustava hinta-arvio on 3,4 miljardia euroa.

Rakentaminen käynnistyy Espoo–Lohja ja Salo–Kupittaa -yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu osana investointiohjelmaa pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat.

Jos hanke etenee suunnitelmien mukaan, liikennöinti olisi käynnistettävissä 2030-luvun alkupuolella."



Todellisuudessa puhutaan huomattavasti pienemmästä matka-ajan lyhentymisestä Turusta Helsinkiin noin 15-20 minuuttia.

Ja näiden hankkeiden hinnat pakkaavat yleensä tuplaantumaan, nyt mukana on vielä aimo annos Turun tautia Petteri Orpon ja tämän kkapitalistikaverien muodossa.
 
vierailija
"Tunnin juna toteutetaan valtion omaisuutta myymällä"

Valtion tuottavan omistuksen myyminen on kuin housuun kuseminen pakkasella, lämmittää hetken mutta sen jälkeen olo on entistä tukalampi.

Pelkäänpä että OrpoPurran kauhukabinetin ennätyksellinen velanotto, VM:n laskelmien mukaan vähintään 60,2 mrd euroa (151,8 mrd€ -> 212 mrd€) johtaa siihen, että ennätyksellistä velanottoa piilotetaan vielä Tunnin junan vaatimaa huomattavasti suuremmalla omistuksen myynnillä. Siksi mm. valtionyhtiöiden valtion omistuksen rajoja laskettiin Anders Adlercreutzin (RKP) toimiessa Orpon hallituksen omistajaohjausministerinä. OrpoPurra piilottaa sössimänsä talouden, verotulojen ja työllisyyden aiheuttamaa kasvavaa velanottoa kansallisen omistuksen myynnillä.
 
vierailija
Tuli vain mieleeni, että mikä on tulevan junan lempinimi? Lentävä kalakukko Savon radalla on sykähdyttävä. Eikö turkulaiset ole hieman jäyhiä töksäyttelijöitä, jotka tervehtivät toisiaan sanoin: Ai sinä et vieläkään oo kuollu. Olisiko matojuna hyvä nimi? Maitojuna viittaa menneisiin aikoihin, jolloin tilatankit olivat vielä utopiaa. Madot pitävät pidot, kun tunnin junan nopeudella ei ole enää mitään merkitystä.
 
vierailija
Pitäähän se rata laittaa huippukuntoon ennen kuin Orpo myy ison palan VR:stä - varmaankin tukijoilleen. Pitäähän yksityisten sijoittajien saada laatua ja varmempia tuloja.
 

Yhteistyössä