Tunnetko niin köyhää lapsiperhettä jossa syödään paljon puuroja ja esim. makaroonia?

• Viestiketjun aloittaja tunnetko?
  • Ensimmäinen viesti
"noh"
Ei täs kukaan kirjoottanukkaa, että herroiksi elää, mutta ei nuo tulot ny kaikkein pienimmäkkää oo. On paljo meitä jotka elää viä pienemmillä tuloolla eikä silti eletä pelkällä puurolla ja makaroonilla.
Väitinkö minä eläväni pelkällä puurolla ja makaronilla? Kirjoitin aikaisemmin, että lapset saa päiväkodissa hyvän ruoan ja kotona riittää erilaiset puurot iltaisin jne.. Itsekkin saan koulussa oikein maukkaan lounaan ni ei sitä kauheesti tartte gourmetta kotona keksiä.

Menee hiukan aiheen vierestä, mutta eilen just katsoin kaupassa, että muun muassa perunaa ja monia juureksia (porkkana, punajuuri) saa varsin halvalla. Mutta onhan se toki helpompaa kantaa kaupasta pari pussillista makaronia kuin viiden kilon säkki perunaa. Toki siitä saa säästöjä, jos vaihtaa murot puuroon.

[QUOTE="noh";28098815]Väitinkö minä eläväni pelkällä puurolla ja makaronilla? Kirjoitin aikaisemmin, että lapset saa päiväkodissa hyvän ruoan ja kotona riittää erilaiset puurot iltaisin jne.. Itsekkin saan koulussa oikein maukkaan lounaan ni ei sitä kauheesti tartte gourmetta kotona keksiä.[/QUOTE]

Päiväkotien ja koulujen ruoat ovat usein varsin hiilaripitoisia. Niiden varaan en laskisi muun muassa riittävää proteiinien ja vitamiinien saantia.

vfwq
Meillä syödään paljon erilaisia puuroja (kaura-, riisi-, manna-, helmi-, ohra- ja tattaripuuroa sekä mistä marjoista milloinkin tehtyjä vispipuuroja yms.), mutta kyllä niiden syömiseen on meidän perheessämme (2 aikuista, lapset 13v, 10v ja 6v) muu syy kuin köyhyys. Olemme ilmeisesti jonkin sortin puurohulluja.

"Pph"
Eräässä koulutuksessa mukana ollut ravitsemusterapeutti piti normaalina että lapsille tarjotaan hoidossa ollessaan kaksi kertaa viikossa pastaa. Mun mielestä se on aivan liikaa.

"pph"
[QUOTE="Pph";28099035]Eräässä koulutuksessa mukana ollut ravitsemusterapeutti piti normaalina että lapsille tarjotaan hoidossa ollessaan kaksi kertaa viikossa pastaa. Mun mielestä se on aivan liikaa.[/QUOTE]

Liian usein 2x viikossa.

Itse tarjoan riisia tai makroonia ehkä kerran kuussa.
Riisikin on lisäke perunalle.

Päiväkodissa on melkein joka aamu puuroa. Kauheen köyhä tää Helsinki, titenkii nii ku kaikki rahat menee mamuihin ja muihin nii...

Ja pastaruokiakin syövät ja leipääkin, se on kuulemma samasta aineesta tehty ku se makkarooni. Ei olis uskonu! :O

"Pph"
[QUOTE="pph";28099059]Liian usein 2x viikossa.

Riisikin on lisäke perunalle.[/QUOTE]

Niin on, ihan liian usein. Samainen terapeutti meni täysin mykäksi kun yksi hoitaja sanoi totuuden: "jännä juttu että silloin kun puhuttiin aina makaroonista oli se huonoa ruokaa. Mutta sitten kun sitä alettiin kutsumaan pastaksi niin siitä tuli yht'äkkiä oikein suositeltavaa ruokaa." :D Siihen ei terapeutti osannut sanoa yhtään mitään. Ilme oli paljon puhuva. :D

"vieras"
Tunnen ja olen itse vienyt heille useamman kerran ruokaa. Molemmilta vanhemmilta loppui työt, nyt äiti on taas töissä, useampi lapsi, talovelat jne. Siskolle vein myös joskus ruokaa kun oli 12 lapsen yksinhuoltaja silloin joitain vuosia sitten. Nyt on naimisissa ja pärjää hyvin. Ei nuo köyhät jaksot loputtomiin yleensä kestä.

"vvieras"
[QUOTE="pph";28099059]Liian usein 2x viikossa.

Riisikin on lisäke perunalle.[/QUOTE]

Ei se pottu nyt niin paljon terveellisempää ole...

Me syödään perunaa ehkä kerran kuussa, muuten on lisäkkeenä täysjyväpastaa ja -riisiä.

Miten ihmeessä riisi voi olla lisäke perunalle?

Meillä syödään paljon puuroja. Lapsi ei niin välitä perinteisestä kaurapuurosta, mutta esim riisisipuurosta ja mannapuurosta tykkää. Oma lempparini on uuniohrapuuro. Puuroja on niin valtavasti erilaisia ja kun käyttää mielikuvitusta niin niistä syntyy lisukkeineen vaikka mitä.

En osaa yhdistää otsikon köyhyyttä siihen että söisi puuroja ja makaronia. Pastaakin meillä syödään paljon, mutta makaroneja/pastaa myös niin monenlaisia on täysjyvää, vehnänalkio, tummaa proteiinia, ruista, spelttipastaa jne ja sitten kun tekee hyvän ja monipuolisen kastikkeen tai mihin ruokaan sitä makaronia käyttääkin niin siitä voi tehdä hyvin ravitsevaa ja maukasta vaikka se onkin vaan makaronia (tosin erikoispastat ei ihan halpoja olekaan).

Tietysti jos vetää perus valkoista höttömakaronia ketsupilla ja kaurapuuroa päivästä toiseen niin onhan se köyhää, varsinkin jos ne ovat päivän ruoat. Enkä sellaisia perheitä tunnekaan.

"Vieras"
Tiedän ja tunnenkin muutamia. Kun ruuan hinta koko aika nousee, eikä palkat nouse sitä tahtia, niin eipä ole mikään ihme! Itsekin saamme laskea tosi tarkkaan ruokamenoissa, mutta silti meillä syödään perunoita, kastikkeita, makaronilaatikkoa ym. Ollaan viety muutamiin perheisiin ruokakasseja ja tehty ruokaa heille. Hyvän mielen saa, kun saa muita auttaa! :)
Mutta ei mun mielestä kyllä puurot ole mitenkään huono vaihtoehto, on olemassa paljon paljon huonompia ruokia ravintoarvollisesti.
Itse me suositaan ostamista tarjouksista ja ostetaan isoja satseja kerrallaa ja pakastetaan. Marjoja kerätään ja pakastetaan syksyisin ja mehut tehdään itse viinimarjoista. Kun ruuat tekee alusta asti itse, niin siinä säästää jo tosi paljon! Ja myös sitä makaronia syödään sekä pastaa. Monipuolisesti, niin silloin sinne mahtuu ihan kaikenlaista.

"Pph"
[QUOTE="vvieras";28099130]Ei se pottu nyt niin paljon terveellisempää ole...

Me syödään perunaa ehkä kerran kuussa, muuten on lisäkkeenä täysjyväpastaa ja -riisiä.

Miten ihmeessä riisi voi olla lisäke perunalle?[/QUOTE]

Ei 1v syö vatsaansa täyteen RIISIÄ!

Yhteistyössä