Tunnetko ketään anoreksiaa sairastavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Katsoin juuri ohjelmaa Foxilta, jossa esiityi Isabella Caro, joka myöhemmin kuoli anoreksiaan. Säälittävää. Katukuvassa en juurikaan anorektisia ole nähnyt??!! Missä he ovat? Onhan se sairaus ja varmasti tosi orjuuttavaa. Miten ihminen voi laihduttaa niin sairaalloisesti =(

Minun luokallani oli yläasteella anoreksiaa sairastava tyttö. Toipui siitä vuosien jälkeen, nykyään on normaalipainoinen. Tunsin myös toisen anoreksiaa sairastavan tytön, anoreksia oli tosi paha, en tiedä mitä nykyään kuuluu. Lisäksi tiedän kaksi aikuista naista tuttavapiirin läheisyydestä, jotka sairastavat ( ja ovat vuosikausia sairastaneet) anoreksiaa. On tuota melko paljon.:/

Tiedän muutamia ja myös muita syömishäiriöitä sairastavia. Sellaiset ns. epätyypilliset syömishäiriöt taitavat olla yleisimpiä. Eli eivät täysin täytä esim. anoreksian kriteereitä.

Paras kaverini alakoulussa, sairastui parikymppisenä synnytyksen jälkeen on yhä (10v) laitoshoidossa aina silloin tällöin kun näyttää että lähtee käsistä.
Serkkupoikani sairastui 14 vuotiaana, näyttäisi nyt toipuvan ikää nyt 18v (syyksi arvellaan koulukiusaamista :(

En. Mua on varmasti epäilty anorektikoksi, koska olen aina ollut kovin laiha. Ap, jos katukuvassa näet laihan ihmisen, et tiedä onko hän anorektikko. Anoreksia on psyykkinen sairaus, ei painotila.

Minä tunnen. Itseni. Olen sairastanut nuoruudessani anoreksian. Ja en ole "parantunut" siitä vielä vajaan 10 vuoden jälkeenkään kokonaan:/ Olen nykyään ihan normaalipainoinen, mutta edelleen en ole täysin sinut vielä itseni ja painoni kanssa. Jokainen raskaus ollut minulle mielettömän vaikeaa juuri sen nopean kehonmuutoksen takia. Ja vasta nyt viime vuosina olen alkanut ymmärtämään syitä sairastumiseeni. Ymmärrän nyt miksi reagoin tiettyihin asioihin tietyllä tavalla.

Pelkään vielä jollain tapaa tuota sairautta. En uskalla ottaa mm kuntosali treenejä liian tosissaan. En halua syödä liian terveellisesti. Minulla kaikki alkoi liian tiukasta itsekontrollista syömisen ja liikunnan suhteen. Sairastuttuani olin sairaalloisen laiha, palelin, menkat jäi pois, ei ollut nälän tunnetta enää, väsytti jatkuvasti ja minulla kasvoi sellasta hentoa villaa joka paikassa kehoa. Mä liikuin kyllä päivisin ulkona ihan sairaan paljon, että kyllä luulen että ihmiset näki. Mutta toisaalta olin välillä niin väsynyt että vain makoilin kotona.

Tuo sairaus ei tule yhtäkkiä. Se tulee pikkuhiljaa. Kun olet langanlaiha, olet luultavasti jo hoidossa ja sairastanut sitä jo kauan. Ja vaikka näytät melko normaalilta jo niin sairaus ei ole vielä poissa. Se vie aikaa, ihan tolkuttomasti aikaa. Ja minulla sairaus tuli takaisin kun aloin odottamaan ensimmäistä lastani. Se on mielensairaus, mutta todella salakavala sellainen. Siinä jokin ihan tavallinen asia (mm. terveellinen syöminen) menee vain liian pitkälle. Lopulta itse ei erota mikä on normaalia ja muita anorektikko ei usko.

En. Mua on varmasti epäilty anorektikoksi, koska olen aina ollut kovin laiha. Ap, jos katukuvassa näet laihan ihmisen, et tiedä onko hän anorektikko. Anoreksia on psyykkinen sairaus, ei painotila.

On sekä psyykkinen että fyysinen sairaus.

Mutta joo totta on, ettei voi laihasta ihmisestä sanoa onko anoreksiasta kärsivä. Syömishäiriöitä on tosiaan paljon muitakin ja ne epätyypilliset syömishäiriöt, jotka joku jo mainitsikin ovat yleisimpiä.

Olin lähellä sairastua. Muistan kuinka teini-iässä tarkkailin painoa, lenkkeilin valtavasti ja elin porkkanalla.... JOkin katkaisi kierteen. Nyt olen ylipainoinen =( Syöminen on aina ollut mulle ongelma. Luulen, että halusin tehdä vaikutuksen ja hakea huomiota, varsinkin isältäni, joka vaati minulta aika paljon =( Edelleen isä on hallitseva ajatusmaailmassani ja koen epäonnistuneeni, sillä en voi häntä miellyttää enää.

Joo.
Tosta ettei heitä huomaa katukuvassa ; harvemmin ne mitään banderollia kantaa jossa lukee "anorektikko".
En itsekään huomaisi tuntemastani ihmisestä, ellen tietäis. Hoikka toki on, mutta vaatteet peittää paljon.

Yhteistyössä