Tulipas sitten huonoja uutisia tarhasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä tuli kans kohta 3v pojasta jatkusvasti sanomista päiväkodista, että kun on niin rajut leikit eikä jaksa keskittyä... kotona kuitenkin keskittyy hyvin leikkehihinsä ja jaksaa tehdä vaikeitakin asioita esim palapelejä ja pelata pelejä pitkäänkin jne. keskustelin tästä asiasta päiväkodissa ja yksi hoitajista sitten testasi tätä keskittymistä ja vei pojan kanssaan kahdestaan pelaamaan vaikeampaa peliä ja poika oli pelannut tosi hienosti useamman pelin... ts poika on turhautunut kun on kuitenkin pienten ryhmässä sieltä vanhimmasta päästä eikä aina leikit ole suunniteltu muille kuin niille pienimmille.

Tämä tuli itsellenikin mieleen. Oma poika oli aika raju ja turhautui selvästi pienten ryhmässä, kun oli ikäistään kehittyneempi, ei ollut leikkikavereita samalla tasolla ja tilatkin liian pienet. Tilanne helpottui merkittävästi, kun siirtyi isompien ryhmään, jossa pojat saavat oikeasti purkaa tarmoaan hieman eri tavalla kuin "vauvojen" ryhmässä ja sen tarve ymmärretään. Toivottavasti saatte apua tilanteeseen.

Tänä aamuna vein pojan tarhaan ja oli paikalla ryhmän opettaja ja hänen kanssa sitten rupateltiin. Sovittiin, että nyt on sitten nollatoleranssi päällä, eli jokaisesta tönäisystä tai lyömisestä samantien jäähylle. Nyt ei enää toruta ja sanota, et seuraavasta joudut jäähylle, vaan se on kerrasta poikki. POika on todella kovapäinen ja uhmaikä päällä. Luonnetta ja tahtoa löytyy.

Kävipä sitten kuitenkin niin heti aamulla, että yksi tyttö, jonka kanssa pojalla ollut hankaluuksia (tyttö aloitti syksyllä ja on kova härnäämään. Ainakin näin hoitajat sanoivat minulle ), muksaisi heti poikaani päähän, kun poika meni luokse ja samaa lelua oisivat ottaneet. Eli poikani ei ole ainut joka siellä näin käyttäytyy. Tulikin sellainen olo, että se eilinen hoitaja jotenkin liikaa asiaa paisutteli. Tänään meinaan soitin muskarin vetäjälle ja oli iloinen, että soitin. JUteltiin aikamme ja hän sanoi, että yleensä muskarit, jonne vanhemmat ei tule, on vasta 3 vuotiaista ylöspäin. Tarhassa oli kuitenkin poikaani sinne suositeltu, koska oli hoitajien ja opettajan mukaan ikäistään kehittyneempi. Siellä on pari vanhempaa poikaa, jotka ovat myös vilkkaita ja poika lähteekin heidän riehumiseen helposti mukaan. Mutta sitten kun pitäisi taas rauhoittua, niin pojalla menee hieman enemmän siihen aikaa verrattuna toisiin poikiin. Mutta ei ollut siis mitään huolta muskarin vetäjän mukaan. Ja hän itse on 8:n lapsen äiti, niin sanoikin, että tietää hyvin tuon ikäisten maailmaa ja hänenkään pojat ei ole olleet mitään hiljaisempia.

Eli paljon parempi mieli tuli, kun juttelin sekä muskarin vetäjän sekä pojan ryhmän opettajan kanssa.

Ja ä*3:lle... Kyllähän sitä lapset oppii lyömistä esim. isommilta lapsilta. Meillä ei kotona lyödä, ei ihmisiä, eikä eläimiä. Poika kun ei osaa vielä suuttumustaan kertoa sanoin, niin purkaa sen noin. Ja kotiin ei ole mahdollisuutta jäädä. Mies juuri sai pitkän työttömyyden jälkeen töitä ja minä aloitin kesällä työt. Täällä pikkukunnassa ei työllisyystilanne ole kovin hyvä ja on melkein lottovoitto, että vakityön saa, joten siitä ei tuosta noin vaan luovuta, ellei halua sitten myydä taloa ja muuttaa muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Itkuinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän lapsen kasvattaja:
Minusta poikasi käytös ei kuulosta poikkeukselliselta. Jotkut lapset vaan kokeilevat rajat huolellisemmin kuin muut. Ikävä vaihe mutta menee ohi. Musta jotenkin ylireagointia tarhan henkilökunnalta, jos ei saa lastasi järjestykseen kannattaisi katsoa peiliin. Meilläkin samoista geeneistä tullut jos jonkinlaista tallaajaa ja ihan kunnon ihmisiä heistä kehkeytynyt.

Sehän tässä onkin, että kun tarha reagoi noin jo nyt, niin minusta tuntuu, että olen epaonnistunut ja itku tulee, kun ajattele, että jos nyt olen kasvattanut tuon pojan ihan pieleen ja, että minkälainen rakkari siitä nyt sitten kasvaa.

Miten päiväkoti sitten reagoi?

Sanovatko he joka iltapäivä syyllistävään sävyyn että "taaaas teidän poika on töninyt ja ollut ihan hirvee", vai kertovatko he vaan miten päivä on mennyt (tyyliin "Joonas on syönyt hyvin ja nukkunut 1,5 tunnin päiväunet, aamupäivällä muovailtiin ja se meni hyvin, mutta tönimistä ja lyömistä on ollut taas, ja jouduimme poistamaan hänet satutuokiosta koska hän häiritsi muita" )?

Pakkohan niiden on ne ikävätkin asiat kertoa vanhemmille, osa kokee ne syyllistämisenä, osa taas ei.

Kerroit aiemmin, että positiivista palautettakin tulee päivittäin, eli tuskin lapsesta on silmätikkua kuitenkaan tehty, jos kehujakin satelee.

En uskokaan, että pojasta olisi mitään silmätikkua tehty. Tämä eilinen hoitaja vaan tuli kertomaan silleen pahoitellen, että kun taas on tämmöistä sattunut ja alkaa olemaan vähän huono juttu, kun muutama lapsista joutuu jo karkuun juoksemaan ja muskarikin meni huonosti ja sen vetäjä lähetti terveisiä, että pitää nyt vähän miettiä, että voiko poika siellä jatkaa ym.

Vaikkei siis muskarin vetäjä minulle mitään tuollaista sanonut tänään puhelimessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajatus:
Ei tota kyllä mun mielestä voi ventolinen piikkiin laittaa jos sitä on kerta muulloinkin tapahtunut kuin nyt kyseisen lääkityksen aikana.

Ei tietenkään voi, mutta nyt on siis tuo hyperaktiivisuus pahentunut ja kun on aktiivisempi, niin turhautuukin helpommin ja riehuu ja leikit on rajumpia.

Alkuperäinen kirjoittaja Itkuinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ajatus:
Ei tota kyllä mun mielestä voi ventolinen piikkiin laittaa jos sitä on kerta muulloinkin tapahtunut kuin nyt kyseisen lääkityksen aikana.

Ei tietenkään voi, mutta nyt on siis tuo hyperaktiivisuus pahentunut ja kun on aktiivisempi, niin turhautuukin helpommin ja riehuu ja leikit on rajumpia.

Mun oma poika oli samanlainen pienenä,rauhottui vasta 4 vuotiaana ja nyt osaa olla tosi hienosti ryhmässä eikä kiusaa toisia lapsia. Anna ajan kulua,kyllä siellä päiväkodissa pitäisi tuollaiset tilanteet hallita,ammattilaisiahan he ovat. *hali*

Alkuperäinen kirjoittaja oh nou:
on kyl ihmeellisiä noi tarhalapset! ihan villin lännen meininki. huh huh

Ihan samalla lailla nuo pari-kolmevuotiaat näkyvät toisiaan tönivän ja muksivan myös perhekerhossa ja leikkipuistossa.
Eivät vielä osaa selvittää ristiriitojaan muulla tavalla.
Mutta ei kai kotihoidossa oleva yksinään kotona tappele :D

Meillä poika juuri tämä erityinen touhusi aikanaa muskarissa omiaan.Piti hommata portti oveen,ettei minun aina tarvinnut juosta ympäri päiväkotia takaisin hakemassa.
Muille lapsille ei pojasta ollut haittaa,mutta esin kun leikittiin niitä leikkejä,niin poika touhusi useimmiten omiaan kiipeili puolapuilla yms.
3 lukukautta siellä käytiin ja odotin jo taoista.Meidän oli pakko lopettaa,kun pojan olisi pitänyt siirtyä jo isojen ryhmään,jossa olisi pitänyt olla ilman vanhempia.
Ja että miksi yleensä kävin muskarissa,vaikka poika siellä omiaan touhusikin,oli siksi,että poika tykkäsi silti siittä.Kotia kun päästiin osasi kaikki laulut ja leikit ulkoa,vaikka olisi tehnyt ihan muuta kun kanssani leikkinyt niitä siellä.Kotona sitten leikittiin senkin edestä.Kyllä poika aina niissä vauhti leikeissä tykkäsi olla mukana ja niitä leikkiä ja loppu laulu oli pojan mieleen ,kun sai lopuksi puhaltaa kynttilän sammuksiin vuorotellen joku lapsista =)

:) Teillähän on asiat sitten kivasti. Tuli ilmeisesti vain liian yhtäaikaa huonompaakin palautetta. Onhan se hyvä, että äiti reagoi niihinkin. Hieno mies teillä on selvästikin kasvamassa! On se uskon puute tullut mullekin monta kertaa. Ja kaikki kääntynyt hyvin päin. Meillä tuo kuopus on myös hiukka yllytyshullu.

Hyvä juttu, että asiaan tuli selvyyttä. Tuon ikäisille on varsin tavallista töniminen ja muksiminen, mutta se onneksi häviää, kun pidetään kiinni tiukasti siitä, että niin ei tehdä. Ja laitetaan lapsi joka kerta jäähypenkille. Tilanne helpottuu myös lisää sitten, kun lapsi oppii prjäämään kielellisesti paremmin porukassa. Eli nyrkkien tarve vähenee, kun osaa ilmaista itsensä sanallisesti.

Mitä tulee Ventolineen, niin mä joudun käyttämään sitä aina silloin tällöin. Mutta en käytä sitä, ellei ole ihan pakko. Juuri sen takia, että siitä tulee sietämättömän levoton olo, sydän hakkaa tuhatta ja sataa, vapisuttaa jne. Mulla esim töihin keskittyminen on täysin mahdotonta, jos olen ottanut Ventolinea.

Ventoline aiheuttaa ylivilkkautta? En mä ole huomannut sellaista omissa lapsissani :o

Onko lasta tutkittu? Jos hän saisi ns. tuplapaikkalaisuuden tai avustajan itselleen, paitsi että avustajan saaminen ei taida olla ihan helppoa :/

Mun mielestä te vanhempina ette voi tehdä muuta kuin pitää tiukkaa linjaa kotona, ja huolehtia siitä että lapsi saa tarpeeksi pitkät yöunet. Päiväkodin pitää sitten keksiä keinoja jotta pärjäisivät poitsun kanssa, ja ettei yksikään hoitokaveri vahingoittuisi. Tehän ette ole päivisin paikalla, joten te ette voi tehdä mitään silloin kun tilanne on päällä.

Millaisessa ryhmässä poika on, montako lasta?
Ventoline ja salbuvent aiheuttavat todellakin ylivilkkautta suurimmassa osassa ihmisiä. Sydämmentykytykset, ahdistuneisuus, levottomuus...kaikki tämä ja muutakin vielä. Harva ihminen ei saa oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja nannu:
Ventoline ja salbuvent aiheuttavat todellakin ylivilkkautta suurimmassa osassa ihmisiä. Sydämmentykytykset, ahdistuneisuus, levottomuus...kaikki tämä ja muutakin vielä. Harva ihminen ei saa oireita.

Minä ja lapseni ollaan sitten onnekkaita :). Mulle ei ole tullut Salbuventistä ja Ventolinesta kuin lievää sydämentykytystä joskus vuosia sitten, enkä ole lapsissakaan huomannut mitään erikoista Ventolinea käytettäessä, vaikka sitä esim. viime syksynä/talvena käytettiin monen monta viikkoa.
Mutta vikkeliähän nuo mun lapset on ihan ilman Ventolineakin :snotty:

On pakko myös minun kommentoida tähän ketjuun, koska tuo sinun poikasi tuo niin mieleen minun poikani puolitoistavuotta sitten...

Ainoa vinkki sinulle on, että älä päästä tilannetta niin pahaksi kuin se meillä kävi kun en osannut puolustaa poikaani oikein. Poikasi ei välttämättä ole se kaiken pahan alku ja juuri, mutta liiallinen negatiivinen palaute ja jatkuva syntipukin rooli saa uskomattoman pahan ja surullisen seurauksen tuon ikäisissä.

Meillä poika oli ongelma-aikaan 2v 8kk-3v ja ongelma loppui siihen kun minä jäin äitiyslomalle ja poika jäi kotiin. Hän oli hoidossa 12 lapsen ryhmiksessä, jossa 3 lastenhoitajaa, mutta ei yhtään lastentarhanopettajaa. Meidän poika oli vähän väliinputoajana tuossa ryhmässä ja leikkikaveria ei ollut. Samanikäisiä oli tyttöinä, mutta he halusivat leikkiä keskenään, pojat taas olivat hieman vanhempia (4-5 vuotiaita) ja he myös leikkivät keskenään. Meidän sälli siis päätyi leikkimään yksinään koska oli aina se pariton. Ihan pieniä oli ryhmässä myös monta ja he veivät suuren osan tätien ajasta.

Poika siirtyi tähän kyseiseen hoitoon tammikuussa 2007 ja ensimmäinen kuukausi meni hyvin, mutta sitten alkoi häiriökäyttäytyminen. Tuuppi pienempiä nurin ja muksi isompiaan ja sekoitti heidän leikkejään (ilmeisesti kun eivät huolineet leikkeihin). Tädit huokailivat minulle joka päivä, että poika on ihan mahdoton. Maaliskuun loppupuolella sitten ehdotettiin keskustelua perheen kanssa ja jotenkin ennakoin, että sieltä tulee täyslavallinen paskaa niskaan, joten otin yhteyttä kunnan erityislastentarhanopettajaan ja pyysin hänet mukaan keskusteluun. Voin myöntää että olo äitinä oli kyllä tosi surkea ja epävarma tuolloin, kotona poika käyttäytyi kuitenkin ihan hyvin, uhma oli kova, mutta tilanteet kotona päättyi aina hyvin.

ELT sitten lupautuikin mukaan keskusteluun ja sanoi, että menee pariksi päiväksi tarkkailemaan poikaa ennen sitä. Tästä olikin todella hyötyä, ELT oli todellakin vain tarkkaillut poikaa pari päivää ennen keskustelua, ei siis puuttunut ryhmiksen toimintaan mitenkään muuten ja keskusteluun tuli mukaan muistiipanojensa kanssa. Keskustelu alkoi niin kuin oletinkin kaikki kolme tätiä tuuletti tuntojaa kunnolla ja minä olin itkun partaalla (olisin varmaan itkenutkin ellei mies olisi ollut mukana tukemassa). Tätien tuuletuksen jälkeen ELT oli hetken hiljaa ja totesi sitten että JA P.askat ja kertoi muistiinpanonsa kahden päivän ajalta. Kävikin ilmi, että meidän poika oli alunperin se kiusattu ja häiriökäytös alkoi kun ryhtyi puollustamaan itseään. Tädit kuitenkin puuttuivat aina vasta "seuraukseen" ei "syyhyn" joten meidän poika sai aina kakat niskaan ja istui jäähyllä. Tilanne oli siis loppujen lopuksi se, että yleensä kun meidän poika meni rikkomaan isojen leikit, joku isommista oli käynyt varastamaan jonkun tavaran meidän pojan leikeistä ja tämä meni sitä hakemaan takaisin. Pienemmistä pojista se yksi, jota meidän poika eniten töni, puri tätä meidän poikaa säännöllisesti ja pari muuta pienempää kävi sotkemassa leikkejä.

ELT ohjeisti ryhmiksen tädit uudestaan aika rautaisella otteella ja oli ilmeisesti pitänyt aika puhuttelun lasten tasa-arvoisesta kohtelusta, koska tilanne muuttui selvästi parempaa. Elt kävi edelleen viikoittain seuraamassa poikaa äitiyslomaani asti ja oli kuulemma aivan normaali liki 3-vuotias poika ja samoin käyttäytyi kuin muutkin, mutta ei vaan pitänyt meteliä siitä kun muut kohteli häntä väärin. Tuosta puremisestakaan ei koskaan maininnut kotona, pieniä punaisia jälkiä joskus huomasin, mutta en saanut vastausta mistä oli tullut.

Olisin tämän episodin jälkeen vaatinut uutta hoitopaikkaa, mutta äippälomaani oli enää reilu kuukausi, joten ajattelin että ELT:n avulla sinnitellään.

Eli tsemppiä ap:lle, pidä huoli, että itse kehut poikaa ja pidät häntä hyvänä. Toivottavasti teillä hän ei saa hoitopaikassa sitä suurta "pahiksen" roolia. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja zelda:
Meillä poika juuri tämä erityinen touhusi aikanaa muskarissa omiaan.Piti hommata portti oveen,ettei minun aina tarvinnut juosta ympäri päiväkotia takaisin hakemassa.
Muille lapsille ei pojasta ollut haittaa,mutta esin kun leikittiin niitä leikkejä,niin poika touhusi useimmiten omiaan kiipeili puolapuilla yms.
3 lukukautta siellä käytiin ja odotin jo taoista.Meidän oli pakko lopettaa,kun pojan olisi pitänyt siirtyä jo isojen ryhmään,jossa olisi pitänyt olla ilman vanhempia.
Ja että miksi yleensä kävin muskarissa,vaikka poika siellä omiaan touhusikin,oli siksi,että poika tykkäsi silti siittä.Kotia kun päästiin osasi kaikki laulut ja leikit ulkoa,vaikka olisi tehnyt ihan muuta kun kanssani leikkinyt niitä siellä.Kotona sitten leikittiin senkin edestä.Kyllä poika aina niissä vauhti leikeissä tykkäsi olla mukana ja niitä leikkiä ja loppu laulu oli pojan mieleen ,kun sai lopuksi puhaltaa kynttilän sammuksiin vuorotellen joku lapsista =)
Kyllä kai tuosta on toisille haittaa ollut. Muidenkin olisi tehnyt mieli kiipeillä, takuulla, mutta toisten äidit eivät päästäneet.
Heillä oli kuri, mutta sinä kasvatat ottamatta muita huomioon.

Piti vielä äskeiseen jatkaa, että poika meni uudellee hoitoon nyt syyskuussa ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Pojalla on paljon kavereita ja toistaiseksi ainakin ollut ryhmän niitä harvoja, jotka eivät tulistu helposti kun yhteisleikki menee pieleen.

Siihen ryhmikseen silloin tammikuussa 2007 poika vaihtoi sen takia kun halusin hänet pois pph:lta, koska tämän pph:n oma poika puri poikaani jatkuvasti, siis ihan päivittäin. Jälkeenpäin onkin tullut mieleeni, että ehkä siksi poika ei koskaan puhunut tuosta puremisesta, koska kuvitteli sen olevan normaalia että häntä saa purra...

Kyllä kai tuosta on toisille haittaa ollut. Muidenkin olisi tehnyt mieli kiipeillä, takuulla, mutta toisten äidit eivät päästäneet.

Mieti, että kaikki kiipeilisivät pitkin seiniä. Onko sun lapsi niin paljon parempi kuin toiset että säännöt eivät koske häntä?

Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
Piti vielä äskeiseen jatkaa, että poika meni uudellee hoitoon nyt syyskuussa ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Pojalla on paljon kavereita ja toistaiseksi ainakin ollut ryhmän niitä harvoja, jotka eivät tulistu helposti kun yhteisleikki menee pieleen.

Siihen ryhmikseen silloin tammikuussa 2007 poika vaihtoi sen takia kun halusin hänet pois pph:lta, koska tämän pph:n oma poika puri poikaani jatkuvasti, siis ihan päivittäin. Jälkeenpäin onkin tullut mieleeni, että ehkä siksi poika ei koskaan puhunut tuosta puremisesta, koska kuvitteli sen olevan normaalia että häntä saa purra...

Niin. Taitaa olla aika huonoja hoitopaikkoja, jos oma lapsi on mukana.

Helppohan se on harmaana vittuilla. Ja muutenkin kirjoitukseni on tarkoitettu ap:lle ei sinulle. Ei tilannetta voi ymmärtää muut kuin ne, jotka ovat sen kokeneet

Mieti, että kaikki kiipeilisivät pitkin seiniä. Onko sun lapsi niin paljon parempi kuin toiset että säännöt eivät koske häntä?

Mitä turhaan vie vilkasta lasta muskriin. Parempi vaihtoehto olisi joku jumppa tms. missä pääsee luvalla purkamaan energiaa

Minä ja lapseni ollaan sitten onnekkaita :). Mulle ei ole tullut Salbuventistä ja Ventolinesta kuin lievää sydämentykytystä joskus vuosia sitten, enkä ole lapsissakaan huomannut mitään erikoista Ventolinea käytettäessä, vaikka sitä esim. viime syksynä/talvena käytettiin monen monta viikkoa.
Mutta vikkeliähän nuo mun lapset on ihan ilman Ventolineakin :snotty:
Lääkkeet vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin. Aikoinaan, kun käytin Ventolinea säännöllisesti, mulla ne sivuvaikutukset väheni ja lopuksi lakkasivat kokonaan muutaman viikon käytön jälkeen. Mutta nyt, kun käytän Ventolinea vain tarvittaessa, sivuvaikutukset tulee joka kerta.

Helppohan se on harmaana vittuilla. Ja muutenkin kirjoitukseni on tarkoitettu ap:lle ei sinulle. Ei tilannetta voi ymmärtää muut kuin ne, jotka ovat sen kokeneet

En tarkoittanut vittuilla sinulle. Tarkoitin, että kannattaa olla aika tarkka ja tarkkailla tilannetta, jos pph:n oma lapsi on kotona. Ettei käy noin kuin teillä, että lapsella ei mitään tajua mitä hänelle saa tehdä ja mitä ei.

Teillähän kävi hyvin loppujen lopuksi. Miten tajusit pyytää sen elt:n mukaan?

Yhteistyössä