Tulipas pitkä vuodatusviesti eskariopelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kyllä paljon nähnyt niitäkin hoitajia joille on ihan sama onko lapsella ketään kaveria kunhan vaan on kiltisti. Kyllä sen vanhempi huomaa kiinnostaako hoitajaa lapsen hyvinvointi.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mistä ap tiedät, ettei eskariope rohkaise millään tavoin lastasi?

Voi olla että eskariope ehkä rohkaiseekin, ainakin hän kertoi että hän rohkaisee lapsia esiintymään vuorollaan, mikä on ihan hyvä. Mutta sitten on ne aamu- ja iltapäivät, joissa on enemmän sitä vapaata leikkiä, ja paikalla vain yksi hoitaja/ohjaaja. Olen yrittänyt silti puhua asiasta nimenomaan eskariopen kanssa, koska olen toivonut heidän toimivan tiiminä ja tieto kulkisi hänen kauttaan kaikille. Ehkä asia ei olekaan niin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Jos lapsi on arka menemään leikkiin mukaan niin totta hitossa lasta pitää rohkaista kuten myös rohkaista muita lapsia kysymään arempaa leikkiin mukaan. Nyt kun eskarilaisena jää sivuun yksikseen niin sama jatkuu todennäköisesti koulussa.

Se on mielestäni sellaista hiljaista kiusaamista.

Kyllä, on hiljaista kiusaamista olla piilevästi huomionhakuinen (halu olla esillä, kontrolloiva) ja antaa sen näkyä liiallisena hiljaisuutena, arkuutena.

Ihan vaan muistutan, että jokaisella vastuu itsestään, eikä ketään toista voi muuttaa, pistää muiden vastuulle, ettei joku leiki. Myös hiljainen voi olla kiusaaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Voi olla että eskariope ehkä rohkaiseekin, ainakin hän kertoi että hän rohkaisee lapsia esiintymään vuorollaan, mikä on ihan hyvä. Mutta sitten on ne aamu- ja iltapäivät, joissa on enemmän sitä vapaata leikkiä, ja paikalla vain yksi hoitaja/ohjaaja. Olen yrittänyt silti puhua asiasta nimenomaan eskariopen kanssa, koska olen toivonut heidän toimivan tiiminä ja tieto kulkisi hänen kauttaan kaikille. Ehkä asia ei olekaan niin.

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että valitat tuolla alussa kun ei lastasi rohkaista/ oteta huomioon mutta nyt kerrotkin että on rohkaistu, etkä ole varma asioista...?

Alkuperäinen kirjoittaja ggg:

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että valitat tuolla alussa kun ei lastasi rohkaista/ oteta huomioon mutta nyt kerrotkin että on rohkaistu, etkä ole varma asioista...?

Siis esiintymiseen rohkaistaan, sen on eskariope kertonut. Yhdessä leikkimiseen ei selvästi rohkaista tarpeeksi (ainakaan hoitajat eivät rohkaise, eskariopesta en ole varma), koska lapsi on yleensä yksin kun häntä haen. En tietenkään ole jatkuvasti näkemässä mitä siellä tehdään, mutta se kertoo paljon että lapsi ei mene eskariin mielellään.

Siis esiintymiseen rohkaistaan, sen on eskariope kertonut. Yhdessä leikkimiseen ei selvästi rohkaista tarpeeksi (ainakaan hoitajat eivät rohkaise, eskariopesta en ole varma), koska lapsi on yleensä yksin kun häntä haen. En tietenkään ole jatkuvasti näkemässä mitä siellä tehdään, mutta se kertoo paljon että lapsi ei mene eskariin mielellään.

Se, ettei lapsesi viihdy muiden seurassa on siis hoitajien ym. syytä?
Ei edelleenkään voida pakottaa lasta mukaan.

Ei se, että lapsesi on yksin, tarkoita ettei rohkaista tarpeeksi.
Eikä se ettei lapsesi sinne mieluusti mene, kerro välttämättä ollenkaan hoitajien tms. ammattitaidosta.

Ehkä niiden hoitajien syyttelyn, valituksien sijasta, sun kannattaisi itse katsoa kunnolla lapseesi ja miettiä, miksei hän viihdy toisten seurassa.

Ehkä niiden hoitajien syyttelyn, valituksien sijasta, sun kannattaisi itse katsoa kunnolla lapseesi ja miettiä, miksei hän viihdy toisten seurassa.

Ja mitä sitten kun ap katsoo kunnolla lapseen? Hän huomaa, että lapsi on arka/ujo tai vasta opettelemassa sosiaalisia taitoja. Mitä hän sitten tekee? Ohjaa lapsen eskariin, ryhmään, jossa lapsella on mahdollisuus rohkaistua ja harjoitella näitä taitoja. Lisäksi hän tiedottaa asiasta eskariopelle ja pyytää tätä rohkaisemaan arkaa lasta ottamaan kontaktia muihin.

Eikös ggg sinunkin mielestäsi ap ole toiminut kuten huolehtiva, lastaan rakastava äiti?

Hetken voisi miettiä ennen kuin sitä lähetä-nappia painaa..

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Kyllä muakin surettaisi, jos oma lapseni olisi aina yksin. Luulen, ettei ap tarkoita sitä, että open pitäisi osallistua leikkeihin, mutta pitäisi kannustaa ja yrittää ohjata yksinäistä ja arkaa lasta toisten seuraan ja pyrkiä ohjastamaan muita ottamaan se ujokin lapsi leikkeihin mukaan. Ettei pieni (6v on todellakin hurjan pieni) jäisi aina ihan yksin...

tämä on totta.

Peesaan minäkin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:

Ja mitä sitten kun ap katsoo kunnolla lapseen? Hän huomaa, että lapsi on arka/ujo tai vasta opettelemassa sosiaalisia taitoja. Mitä hän sitten tekee? Ohjaa lapsen eskariin, ryhmään, jossa lapsella on mahdollisuus rohkaistua ja harjoitella näitä taitoja. Lisäksi hän tiedottaa asiasta eskariopelle ja pyytää tätä rohkaisemaan arkaa lasta ottamaan kontaktia muihin.

Eikös ggg sinunkin mielestäsi ap ole toiminut kuten huolehtiva, lastaan rakastava äiti?

Kauniisti sanottu, kiitos :) Lapsi tosiaan on arka ja hiljainen, enkä tiedä mitä "vikoja" hänestä voisin löytää vaikka kuinka "katsoisin häneen kunnolla". Ja hän viihtyy kyllä muiden seurassa, muttei uskalla mennä itsenäisesti mukaan.

Minusta hoitajat ovat ammattilaisia, joiden pitäisi pystyä tekemään muutakin kuin vahtimaan lapsia. Ainakin lastentarhanopettajalla pitäisi siihen olla pedagogista koulutusta, kai lähihoitajillakin on (en tosin ole varma ovatko kaikki hoitajat lähihoitajia vai onko siellä muullakin koulutuksella porukkaa). Tietysti kokemus auttaa paljon, hoitajat ovat aika nuoria. Päiväkodissa hoitajien ikähaarukka oli n. 40-60v, he olivat sellaisia ihanan äidillisiä ja lämminhenkisiä hoitajia, ja huomasi että he todella tiiminä miettivät lasten erityistarpeita ja sopivat kuinka yhdessä menettelevät. Sitä jäin kaipaamaan.

Minä lähtisin ihan ekana selvittämään sitä, miten henkilökunta on yrittänyt rohkaista lasta menemään leikkeihin mukaan, vai onko mitenkään.
Alunperin luulin, että tämä asia on jo selvillä, muttei ilmeisesti ollutkaan.
Ja sitten kertoisin omat toiveeni ja ehdotukseni sen suhteen, miten lasta tulisi rohkaista.
Unohtaisin ehkä sen ulkoilun kokonaan nyt tästä, ja keskittyisin yhteen asiaan kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä hitossa arka ja ujo lapsi pitää ottaa erityishuomioon vaikka muita lapsia olis 40!!

Kaikille lapsille pitää kyetä antamaan huomiota tasapuolisesti. Myös niille jotka eivät ole arkoja ja ujoja. Jos lapsia on paljon ja aikuisia vain yksi, niin erityishuomion antaminen sille yhdelle aralle on pois muilta - mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö huomiota voisi silti antaa siinä missä muillekin, ja aina luulisi olevan aikaa sille että hihkaisee sille ujommalle että tule sinäkin mukaan leikkiin. Jos ap:n lapsen eskarissa ei muka sellaiseenkaan ole aikaa, niin ongelma lienee eskarin tätien päässä eikä ajanpuutteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neydan:

Kauniisti sanottu, kiitos :) Lapsi tosiaan on arka ja hiljainen, enkä tiedä mitä "vikoja" hänestä voisin löytää vaikka kuinka "katsoisin häneen kunnolla". Ja hän viihtyy kyllä muiden seurassa, muttei uskalla mennä itsenäisesti mukaan.

Minusta hoitajat ovat ammattilaisia, joiden pitäisi pystyä tekemään muutakin kuin vahtimaan lapsia. Ainakin lastentarhanopettajalla pitäisi siihen olla pedagogista koulutusta, kai lähihoitajillakin on (en tosin ole varma ovatko kaikki hoitajat lähihoitajia vai onko siellä muullakin koulutuksella porukkaa). Tietysti kokemus auttaa paljon, hoitajat ovat aika nuoria. Päiväkodissa hoitajien ikähaarukka oli n. 40-60v, he olivat sellaisia ihanan äidillisiä ja lämminhenkisiä hoitajia, ja huomasi että he todella tiiminä miettivät lasten erityistarpeita ja sopivat kuinka yhdessä menettelevät. Sitä jäin kaipaamaan.

Ensinnäkään, en ole väittänyt kenenkään olevan ei-huolehtiva tms. (tämä eräälle nimimerkille).

Toiseksi, sillä että katsoo lapseen, en tarkoittanut VIKOJEN etsimistä!

Mutta aina asia ei toimi, vaikka lasta rohkaisisi eskarissa.
Se oli pointtini.

Joskus arkojakin on useampia, erityishuomiota täytyy vähän jakaa siinä missä muutakin huomiota... Sitten taas arkojen vastapuolena on hyvin, hyvin vilkkaita lapsia, jotka vaativat mahd. erityishuomion hekin.

Joskus arkojakin on useampia, erityishuomiota täytyy vähän jakaa siinä missä muutakin huomiota... Sitten taas arkojen vastapuolena on hyvin, hyvin vilkkaita lapsia, jotka vaativat mahd. erityishuomion hekin.

Ja sitten on niitä tavallisia tallaajia, lapsia jotka eivät ole hyvin vilkkaita eivätkä arkoja vaan keskivertoja, ja hekin ovat ansainneet omat erityishuomion hetkensä :)
Se tuppaa hyvin usein unohtumaan isommissa lapsiryhmissä :/

Alkuperäinen kirjoittaja inka:
jos on yksi ope ja 13 lasta niin en ihmettele yhtään, että ei ehdi kauheasti lasten kanssa touhuta vaan opastaa rauhallisiin leikkeihin kuten piirtäminen. Ulkoilussakin on hankala seurata 13 lasta jotka juoksee ympäri pihaa ja vielä koululaisten seassa. Kannattaa ottaa yhteyttä päättäjiin. Eskariope ei asialle mitään voi!

Meillä on 400 oppilasta pihassa ja kaksi valvojaa, välitunt pisimmillään puoli tuntia..

Yhteistyössä