tulipahan vaan mieleen, että minkä takia osa perheistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvin nukkunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa..."
Juu, joskus vain täytyy ihan ihmetellä miten monet ihmiset eivät voi ymmärtää että lapsia on erilaisia samoin kuin vanhempia ja elämäntilanteitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mariia:
Mä taas ihmettelen noita kylmiä äitejä, jotka ei sylittele, ei suukottele, ei anna rintamaitoa - kaikki tapahtuu vain siksi että lapsi itsenäistyisi jo vauvaiässä! Toisin sanoen oma kroppa ja omat menot ovat tärkeämmät kuin pieni ihminen! Siinä niitä jokelalaisia kasvaa, sanokaa mun sanoneen!

Meillä lapsi sai rintaa, hellyyttä ja syliä todella paljon, päivällä. Yöllä tietenkin nukutaan. Lapsen kehitykselle tekee hyvää kunnon yöuni. Meillä lapsi nukkunut yönsä omassa sängyssään hyvin aina. Ja saanut päivällä hellyyttä, syliä, rakkautta.

Neuvolan ja päiväkodin palaute ollut lapsestamme, että on erittäin luottavainen, iloinen, aurinkoinen, positiivinen ja tasapainoinen.

Että näin!

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin nukkunut:
tai siis vanhemmista nukuttaa vauvaa ja jopa taaperoa niin pitkään perhepedissä että sitten yhtäkkiä kun pitäisi siirtyä omaan sänkyyn ja nukahtaa ilman tissiä, niin ihmetellään, että miksi se ei nukahda! Siis jotenkin tuntuu, että eikö ne vanhemmat tajua mitä hallaa sillä liian pitkään perhepedissä nukkumisella tehdään. Lapsen on opittava ja mieluiten mitä varhaimmin nukahtamaan myös itsekseen, tajuamaan ja luottamaan siihen, että yksinkin voi nukkua ja vanhemmat ovat olemassa ja lähellä, jos hätä tulee.

Tissillä ollaan yölläkin yli vuoden iässä vaikka siinä maidossa ole enää mitään ravinteita. Mun mielestä tällaiset vanhemmat voivat katsoa peiliin eikä tartte yhtään ainakaan sitä lasta syyllistää siitä miksi ei nyt sitten yhtäkkiä nukahdakaan itsekseen. Saavat vanhemmat itse miettiä mitä on tullut tehtyä väärin kun joutuu istumaan sängyn vieressä silittelemässä toista tuntia tai kuunnella huutokonserttia.

Me ollaan miehen kanssa tätä aina ihmetelty, että miten se vauvan ja taaperon nukkumaan menoa voi olla vaikeaa. Meidän vauva ja lapsi on nukkunut 10-14 t yöunia 2 kk iästä eikä ole herännyt kuin kaksi kertaa yöllä tähän astisen elämänsä aikana ja silloinkin oli korvat kipeät.

Kivat sulle :flower: Ei sit oo käyny mielessä että kaikkien vauvat ei ehkä nuku ihan niin hyvin. *Täällä vajaa 7kk ikäisen äiti, joka nukkunut 3h kahtena edellisenä yönä, kun vauva ei nuku ihan niin hyvin.*

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä taas ihmettelen noita kylmiä äitejä, jotka ei sylittele, ei suukottele, ei anna rintamaitoa - kaikki tapahtuu vain siksi että lapsi itsenäistyisi jo vauvaiässä! Toisin sanoen oma kroppa ja omat menot ovat tärkeämmät kuin pieni ihminen! Siinä niitä jokelalaisia kasvaa, sanokaa mun sanoneen!

Meillä lapsi sai rintaa, hellyyttä ja syliä todella paljon, päivällä. Yöllä tietenkin nukutaan. Lapsen kehitykselle tekee hyvää kunnon yöuni. Meillä lapsi nukkunut yönsä omassa sängyssään hyvin aina. Ja saanut päivällä hellyyttä, syliä, rakkautta.

Neuvolan ja päiväkodin palaute ollut lapsestamme, että on erittäin luottavainen, iloinen, aurinkoinen, positiivinen ja tasapainoinen.

Että näin!

....

Tää on ihan totta. Vuosikkaaksi jaksetaan selitellä lapsentahtisuutta ja sitten kun aletaan ajatella, että pitäisi jo itse nukkua ja olla syömättä, alkaa kyllästyttämään. Sitä saa mitä kylvää! Voi sitä imettää ja antaa lapsen silti jo vauvana opetella omaan petiin ja nukahtamaan ilman tissiä.

Että näin!

Näin meilläkin, yöt on nukkumista varten ja päivät ruokailua varten, jo pienestä.

Lapselle on myös erittäin tärkeää se uni! Tässä on puhuttu, missä lapsi nukkuu, ei muista jutuista. Olet erittäin lapsellinen. Itse imettänyt kauan, ja paljon saanut lapsi aina hellyyttä ja rakkautta. Yöt ovat unta varten, päivät hellyyttä ja leikkiä jne.

Onpa jossakin ollut, että jos lapsi ei saa päivällä hellyyttä tarpeeksi, hän ei nuku öisin vain heräilee!

Oma lapsi nukkunut yöt hyvin, omassa sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja muuten mä ihemttelen äitiä, joka pystyy nukkuman eri huoneessa kun vauvansa. Mä en saisi nukuttua, mun olis pakko vähän väliä käydä varmistamassa, että vauva on siellä ja sillä on kaikki hyvin ja että se varmasti nukkuu, eikä raukka yksin siellä ole hereillä ja itkeny jo itsensä niin väsyksiin, ettei jaksa enää itkeä.
Kaiki äidit ei nuku hyvin, jos ei kuule lastaan kokoaikaa.

no tuskin kukaan äiti niin sikeesti nukkuu että ei kuule vauvan itkua :whistle:
eiköhän se varmaa oo jo alitajunnassa..

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
tai siis vanhemmista nukuttaa vauvaa ja jopa taaperoa niin pitkään perhepedissä että sitten yhtäkkiä kun pitäisi siirtyä omaan sänkyyn ja nukahtaa ilman tissiä, niin ihmetellään, että miksi se ei nukahda! Siis jotenkin tuntuu, että eikö ne vanhemmat tajua mitä hallaa sillä liian pitkään perhepedissä nukkumisella tehdään. Lapsen on opittava ja mieluiten mitä varhaimmin nukahtamaan myös itsekseen, tajuamaan ja luottamaan siihen, että yksinkin voi nukkua ja vanhemmat ovat olemassa ja lähellä, jos hätä tulee.

Tissillä ollaan yölläkin yli vuoden iässä vaikka siinä maidossa ole enää mitään ravinteita. Mun mielestä tällaiset vanhemmat voivat katsoa peiliin eikä tartte yhtään ainakaan sitä lasta syyllistää siitä miksi ei nyt sitten yhtäkkiä nukahdakaan itsekseen. Saavat vanhemmat itse miettiä mitä on tullut tehtyä väärin kun joutuu istumaan sängyn vieressä silittelemässä toista tuntia tai kuunnella huutokonserttia.

Me ollaan miehen kanssa tätä aina ihmetelty, että miten se vauvan ja taaperon nukkumaan menoa voi olla vaikeaa. Meidän vauva ja lapsi on nukkunut 10-14 t yöunia 2 kk iästä eikä ole herännyt kuin kaksi kertaa yöllä tähän astisen elämänsä aikana ja silloinkin oli korvat kipeät.

Kivat sulle :flower: Ei sit oo käyny mielessä että kaikkien vauvat ei ehkä nuku ihan niin hyvin. *Täällä vajaa 7kk ikäisen äiti, joka nukkunut 3h kahtena edellisenä yönä, kun vauva ei nuku ihan niin hyvin.*

Niinpä, lapset ovat niin erilaisia. Meillä esikoinen 2v8kk on aina nukkunut suht hyvin, ensimmäiset 5kk nukkui perhepedissä, sitten omassa sänkyssä meidän makkarissa ja 7kk ikäisenä siirrettiin omaan huoneseen. Aina välillä hänelläkin niitä yöherämisiä on, mutta kuitenkin harvemmin.
Kuopus on sitten ihan erilainen nukkuja. Nyt iältään 1v1kk ja ei ole tainnut 4h tuntia pitempää pätkää vielä ikinä nukkua (ei yöllä eikä päivällä). Huonoina öina itse pystyn nukkumaan 1-2h, kun pikumies heräilee 15min välein ja nukahtaminen kestää ja pitkään.
Kuitenkin kummankin lapsen kanssa on toimittu samalla tavalla, kuopuskin siirtyi pois perhepedistä 5kk ja omaan huoneseen 8kk ikäisenä. Mutta-mutta, yöt ovat edellen rikkinäisiä

Ja ap:lla ovat todella hyväuniset lapset, jos eivät ole kun kaksi kerta tähän astiin yöllä herännet!!!!!! Meillä kuopuksella kun on hyvä yö jo sellainen, kun poika heräilee vain 3-5krt/yössä...

äläs sano kun en tiedä yhtään miten sinun lapsesi tulevaisuus voi mennä. Lapsen elämään vaikuttaa sekä makro- että mikroympäristö. Sä et voit tietää. Mitäs tiedät, ettei sinun lapsesi ole tulevaisuudessa murhaaja, raiskaaja, kavaltaja, vaimon hakkaaja tms. Älä koskaan ylpisty liikaa omista lapsistasi

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Ja ap:lla ovat todella hyväuniset lapset, jos eivät ole kun kaksi kerta tähän astiin yöllä herännet!!!!!! Meillä kuopuksella kun on hyvä yö jo sellainen, kun poika heräilee vain 3-5krt/yössä...

niin en tiedä mitä on tosiaan tehty oikein; pyritty siihen että yöllä nukutaan, kun uni on lapsen aivoille ja fyysiselle ja henkiselle kehitykselle erittäin tärkeää. Ja nimenomaan pitkä yhtäjaksoinen uni. Päivällä sitten touhutaan ja syödään.

Olen kuullut myös eräältä lapsipsykologilta kommentin, että vauva/taapero, joka ei saa tarpeeksi huomiota vanhemmiltaan päivällä, herää vaatimaan sitä yöllä. Että joku on teillä tosiaan pielessa lapsien hoidossa, jos yksikin herää 15 min välein!

Alkuperäinen kirjoittaja Koliikkisukkia sulle!:
Onpa hauskaa ettei apllä ole mitään muuta pohdittavaa kuin toisten nukkumajärjestelyt! Jo on pienet piirit. Oikeesti toivon että sun seuraava lapsi on koliikkivauva!

En toivo koliikkivauvan äitinä "hyvin nukkunut" neelle koliikkivauvaa, kun tiedän miten pahasti silloin vauvan massuun sattuu ja miten se siitä kärsii, vaikka äiti olisikin vähän yksikertainen niin ei vauvalle pahaa oloa kuitenkaan. Mut varmasti se auttaisi "hyvin nukkunut"ta tajuamaan maailmaan paljon paremmin, ei tarttis päiviään käyttää ihmettelyyn vaan vois oikeesti sanoa hoitavansa lasta.

Toivon kuitenkin "hyvin nukkunut" että ensin itse itsenäistyt ja sitten odotat sitä vasta lapsiltasi, eli nukuppa nyt siitten itse ensin yksin, elätä itsesi omilla (ei siis yhteiskunnan tai miehesi) rahoilla, älä pyydä apua kavereilta älä vanhemmiltasi niin katsellaan sitten, josko opetat hurskaasti sitten omia lapsiasi tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja muuten mä ihemttelen äitiä, joka pystyy nukkuman eri huoneessa kun vauvansa. Mä en saisi nukuttua, mun olis pakko vähän väliä käydä varmistamassa, että vauva on siellä ja sillä on kaikki hyvin ja että se varmasti nukkuu, eikä raukka yksin siellä ole hereillä ja itkeny jo itsensä niin väsyksiin, ettei jaksa enää itkeä.
Kaiki äidit ei nuku hyvin, jos ei kuule lastaan kokoaikaa.

no tuskin kukaan äiti niin sikeesti nukkuu että ei kuule vauvan itkua :whistle:
eiköhän se varmaa oo jo alitajunnassa..

Mutta se on sisäärakennettu vaisto, että sen lapsen on oltava lähellä, jotta voi rentoutua ja nukkua. Ei kyse olekkaan siitä, etteikö tietäisi, että melkovarmasti herää -ainakin joskus- mutta ei vaan pysty nukkumaan, kun vava on liian kaukana. Nuorin oli varmaan noin vuoden, kun ekan kerran nostin omaan sänkyyn ja kyllä mä nukuin siloin huonosti ja herätin sen montakertaa yössä, kun nostin viereen joka ähinästä kun luulin toisen heränneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:

Olen kuullut myös eräältä lapsipsykologilta kommentin, että vauva/taapero, joka ei saa tarpeeksi huomiota vanhemmiltaan päivällä, herää vaatimaan sitä yöllä. Että joku on teillä tosiaan pielessa lapsien hoidossa, jos yksikin herää 15 min välein!

Tähän samaan liityen olen kuullu sanottavan, että lapset jotka saavat nukua vieressä eivätkö ole vieraala hoidossa pienenä itsenäistyvät varhemin.Melkein voisin väittää asian pitävän paikkansa, kun katon tuota meidän 2,5 vuotiasta...Just oli lapissa mamman ja papan luona 2 viikkoa eikä ollu pätkääkään ikävä, ilisesti juteli puhelimessa päivän kuulumisia ja vasta kun me oltiin jo Suomessa -oltiin matkoila- alkoi kysellä että "tuutko pian hakeman mut? " Ja puhua että äiti lupas pian tulla hakemaan.
Eilen kun mummi kävi, neiti kiipes mummin autoon ja sanoi etä "tuun sun tykö" Ja kotona nukku yöt melko usein vieressä -heräämättä =) Heräämättä kylä nukkuu omassakin sängyssä, jos mä olen illala jaksanu sinne nostaa.

Tissillä ollaan yölläkin yli vuoden iässä vaikka siinä maidossa ole enää mitään ravinteita.

Laittaisitko ap vaikka jotain linkkiä joka tukisi tätä väittämääsi? Eikös yleensä sanota että taaperoimettäjien maito on aiempaa ravinnollisesti "tujumpaa" koska imetyskerrat ovat harvempia kuin pikkuvauvoilla?

No just siksi että ne yöunet on tärkeitä! Tule sitten kyselemään kun vauvasi syö monta kertaa yössä että miksi en pidä aina omassa sängyssä ja nouse monta kertaa yössä. Se nyt vaan ei ole teistä kiinni että vauvanne nukkuu yöt putkeen. :whistle:
Kun kyseessä 2 kk ikäinen

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Toivon kuitenkin "hyvin nukkunut" että ensin itse itsenäistyt ja sitten odotat sitä vasta lapsiltasi, eli nukuppa nyt siitten itse ensin yksin, elätä itsesi omilla (ei siis yhteiskunnan tai miehesi) rahoilla, älä pyydä apua kavereilta älä vanhemmiltasi niin katsellaan sitten, josko opetat hurskaasti sitten omia lapsiasi tähän.

Hurraa huudot Gabrielalle!

Kumma juttu et meillä siirtyminen omaan sänkyyn suju kivuttomasti. Ekaks nukuttiin perhepedis, sit siirryttiin pikku hiljaa nukkumaan alkuyö pinnikseen joka oli meidän sängys kiinni ja nyt nukutaan jatkettavas joka on viel samas makkaris mut erillään vanhempien sängystä.
Tyttö on kipeenä valvottanu yhtenä yönä 4 tuntia ja rinnalta vierottamiseen meni 1 v 3kk ikäsellä 3 yötä hiukan pätkissä nukkuen.
Lasta kehutaan iloseks ja sosiaaliseks jokapaikassa.

Ehkä se laiskuus ja saamattomuus on meillä auttanu et kaikki on ollu tyytyväisiä...

Meillä veiroitus tapahtui 2 vuoden iässä, ja kesti tunnin. Laitoin tytön nukkuessa tissin päälle laastarin, selitin tytöle että tissi on pipi ja menny rikki ja tunnin hän istui sylissä ja välillä varmisteli asia, oli vähän itkuinenkin ja sitten koko homma unohtui. Yöllä kerran äänteli ja sanoin etä "etkö muista, tissi on rikki" ja e siitä.
Mä uskon, että asiat tapahtuu paljon helpomalla, kun selittää lapselle sitten kun lapsi on siihen valmis, eikä kynsin hampain pidä kiinni jostain kuulemastaan tai lukemastaan!

Tuo on totta, että jos lapsi ei saa hellyyttä ja rakkautta tarpeeksi päivällä, hän heräilee öisin. Näin ei tietenkään aina ole, vaan kyseessä voi myös olla "paha tapa" (en puhu pikkuvauvoista). Yöt ovat tosiaan nukkumista varten(uni ERITTÄIN tärkeää kehittyville aivoille) ja päivällä sitten halitaan ja leikitään ja syödään.

Tuo on totta, että jos lapsi ei saa hellyyttä ja rakkautta tarpeeksi päivällä, hän heräilee öisin. Näin ei tietenkään aina ole, vaan kyseessä voi myös olla "paha tapa" (en puhu pikkuvauvoista). Yöt ovat tosiaan nukkumista varten(uni ERITTÄIN tärkeää kehittyville aivoille) ja päivällä sitten halitaan ja leikitään ja syödään.

Ja jatkoa vielä, että meillä lapsi itse vieroitti itse itsensä tissistä ja oli alle 1 v, kun alkoi liikkumaan. Yöt nukkunut omassa sängyssään ja hyvin. Yösyötöt jätti itse pois 2,5 kk iässä.

Ja lasta kehuttu tasapainoiseksi, iloiseksi.

Yhteistyössä