Tulipa hyvä mieli...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ämmä

Vieras
Mä en käsitä minne aikuisten arvostus on hävinnyt lapsilta. Muutama päivä sitten kävelin kiskalle ja oven edessä seisoi joukko teinejä enkä siis päässyt sisään. Siinä heidän keskusteluaan keskeyttämättä sanoin hiljaa ja ystävällisesti että anteeksi, kuten käsittääkseni on ihan yleisesti tapana ko tilanteissa. Teinit kyllä siirtyi mutta vastaukseksi sain "haista ämmä v***u"? En ole siis koskaan nähnyt näitä nuoria eli mitään aikaisempia ensivaikutelmia ei ole.

Toissapäivänä ajoin autolla sellasta hidasta taajamakatua ja silmiin osui kun vastaan tuli 2 nuorta poikaa ja toinen huitoo pesismailalla minne sattuu ja kaverikin kerran hypähti sivuun kun meinasi tielle osua. Mulla oli aurinkolasit päässä joten nämä nuoret herrasmiehet eivät varmasti tienneet katsoinko niitä vai tietä mutta erityistä hyvää mieltä tuotti kun tämä pesismailalla huitonut hurmuri nosti nosti kätensä ja "ampui" minut. Näitä riittää.

On toki mukavia ja hyvinkäyttäytyviä nuoriakin. Oma asenteeni kun on ihmisiä kunnioittava oli ne sitten lapsia tai aikuisia. On vähän vaikea ymmärtää tällästä.

Muistan ikuisesti tilanteen, kun ehkä 13 - 14 -vuotias poika teki minulle kiusaa polkupyörän kanssa. Olin liikkeellä lastenvaunujen kanssa, ja minulla oli hirveä kiire bussipysäkille, kun tämä teinipoika päätti ruveta leikkimään polkupyöränsä kanssa edessäni niin, etten päässyt lainkaan kulkemaan, ja jotain hän siinä vielä kuittaili. Yleensä en juurikaan vastaavista tilanteista hermostu, mutta tällä kertaa menetin malttini totaalisesti, ja karjuin ja räyhäsin tälle teinille 'hieman' käytöstavoista.. tosi aikuismaisesti kiroilin ja sadattelin ja saatoin vähän haukkuakin.

Olin muutenkin poissa tolaltani, veljeni oli kuollut edellisenä päivänä enkä kaivannut mitään ylimääräistä riesaa eteeni, joten tämä poika sai kuulla kunniansa.

Siis äskeisestä omasta ketjustani oppineena niin antaa kaikkien kukkien kukkia ja odotappas vaan kun omat räkänokkasi ovat teinejä ja tuo kuuluu ihan teinien normikäytökseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis äskeisestä omasta ketjustani oppineena niin antaa kaikkien kukkien kukkia ja odotappas vaan kun omat räkänokkasi ovat teinejä ja tuo kuuluu ihan teinien normikäytökseen.

Juu itse asiassa pitikin lisätä kirjotukseeni että itselläni on kolme lasta ja toivon todella että eivät tekisi tällaista. Yritän kyllä kaikkeni että saisivat edes jonkinlaiset käytöstavat kotoa ennenkuin näyttävät tällaista "älykkyyttä". Ei olis minulle tullut teininä mieleenkään tehdä jotain tuollaista! Ihan totta!

Et maininnut mitään haistetteluista ja kulkemisen estämisestä.

Se johtuu siitä että lapsukaisia herranterttujamme kasvatetaan (tai jätetään kasvattamatta) hiukan eritavalla kuin jokunen vuosi sitten.

Omasta nuoruudestani musitan että tuollainen käytös kuului niille murheenkryyneille, ei yleisesti 'normaaliin' nuorison käyttäytymiseen.

Mutta ainakin mun perheessäni se kouliminen yhteiskuntakelpoiseksi alkoikin jo varhain.
Kuten vanhempieni ystäväpiirissä valtaosin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Se johtuu siitä että lapsukaisia herranterttujamme kasvatetaan (tai jätetään kasvattamatta) hiukan eritavalla kuin jokunen vuosi sitten.

Omasta nuoruudestani musitan että tuollainen käytös kuului niille murheenkryyneille, ei yleisesti 'normaaliin' nuorison käyttäytymiseen.

Mutta ainakin mun perheessäni se kouliminen yhteiskuntakelpoiseksi alkoikin jo varhain.

Juu olisin kyllä saanut ympäri korvien tollasesta. Kai tämä on sitä kun nykyään lasten tarvii antaa olla luovia ja toteuttaa itseään ja näyttää (kaikki) tunteensa. Muutenhan niistä tulisi psyykkisesti häiriintyneitä...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Tässä asiassa olen sun kanssa samaa mieltä. Ja joku päivä keskusteltiin siitä, pitäisikö fyysinen kurittaminen taas sallia. Kauhea älämölöhän edes ajatuksesta syntyi, kun vasta on opittu, että fyysinen koskemattomuus on kaiken a ja o. Ei vaan tunnu kellään olevan muutakaan tepsivää konstia.

jep, me oltiin pizzalla tos viikko sitten ja sellasen 8hengen pöydän oli vallannu sellanen n.15v poikaporukka, niiden jalat ja tavarat vei 4 tuolia. ja se oli siis pizzerian isoin pöytä, meidän pöydästä jäi yks tuoli puuttumaan joten menin heidän pöydän luo ja kysyin, että anteeksi, mutta onko nää tuolit varattuja, et saisko yhden tonne meidän pöytään? no yksi herranterttu siihen sitten et vittu miltä näyttää? sanoin asiallisesti,että näyttää siltä että siinä on 4 vapaata tuolia. poika siihen et mee ämmä optikolle, ne on varattu kaikki.. ja räkänen nauru päälle.
no, menin sanoon henkilökunnalle ja ne poisti lorvivat isänmaantoivot paikalta ja me saatiin se tuoli.

jos mun lapsi joskus ikinä puhuu noin jollekin niin tulee ympäri korvia niin että soi, oikeesti!

En ymmärrä miksi pientenkin lasten vanhemmat antavat lastensa "ampua" täysin sivullisia, jotka kulkevat tiellä.
tätä tehdään mailoillla ja kepeillä jne.

Minusta tuollaisesta pitäisi rapsahtaa kyllä arestia kuukausi, on törkeää.

No joo, mä olen kyllä törmäänyt täällä kauppakeskuksissa aika kamaliin TYTTÖlaumoihin, että ei ne pojat vaan ole kamalia.
Neitit on pukeutuneet kuin horatsut, kiroillaan, poltetaan tupakkaa, ollaan koko maailman kuningattaria, vallataan penkit, syljeskellään...

Mua ja likkaa tuli eilen vastaan yhdessä pihassa pari ehkä n. viidesluokkalaasia poikia, mulla likka pyörän kyytissä ja pojat tuli omilla pyörillään. Pojat tuli suurta meteliä pitäen ja pyörillä kuinka sattuu poukkoillen. Mulkasin rumaa päälle ja sitten kuulin kun olivat menneet ohi kun toinen pojista sanoi, että olipa tuima ilme. Mähän huusin kovaan ääneen: turpa kii kakara.

Mua oikiasti vituttaa tuollaaset kakarat. Ei mitään käytöstapoja joillakin ja moni tuntuu joltakin adhd-tapauksilta. Kuten Aamuäree sanoi, niin ennen tuollaaset oli niitä häiriötapauksia eikä todellakaan niitä normaalia nuoria.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mua ja likkaa tuli eilen vastaan yhdessä pihassa pari ehkä n. viidesluokkalaasia poikia, mulla likka pyörän kyytissä ja pojat tuli omilla pyörillään. Pojat tuli suurta meteliä pitäen ja pyörillä kuinka sattuu poukkoillen. Mulkasin rumaa päälle ja sitten kuulin kun olivat menneet ohi kun toinen pojista sanoi, että olipa tuima ilme. Mähän huusin kovaan ääneen: turpa kii kakara.

Mua oikiasti vituttaa tuollaaset kakarat. Ei mitään käytöstapoja joillakin ja moni tuntuu joltakin adhd-tapauksilta. Kuten Aamuäree sanoi, niin ennen tuollaaset oli niitä häiriötapauksia eikä todellakaan niitä normaalia nuoria.

Köh köh, anteeksi Scarlett mutta turpa kii kakara..? Tuota mietipä hetki tuota sun juttua...siis poika sanoi toiselle että olipa tuima ilme johon sinä, aikuinen ihminen, vastaat heille noin...Joo, ei omenat kauas puusta putoa jne.

Öö, ootko tosissas?

Pojat piti meteliä päivällä ja sä mulkoilet ja vielä huutelet perään?
Ikää on sulla?

Sitä vielä, että ei se ole lasten ja nuorten vika jos esimerkki on huono tai sitä ei oikein ole. En toki tarkota, että saavat käyttäytyä miten vaan, mutta vastuu on aikuisten. Ja kyllä minä ainakin sanon asiallisesti huonosta käytöksestä, se on lasten etu ja aikuisten velvollisuus.

Minä kohtasin eilen esiteinilauman kauppakeskus Sellon edessä. Siinä notkuivat niin kuin aina ja riehuivat. Yksi arvioilta 12-vuotias tyttö tuli kerjäämään rahaa minulta:

"Hei onks sul antaa rahaa, mä tarvii-iiin!" Vastasin ettei ole. Mitä sanoi tyttö siihen? No, ei sanonut, mutta huusi: "Voi vittu saatana paska!"

Että näin... :headwall:

Häh? Siis ne vain metelöi? En tajua, miksi huusit noin rumasti.

Häh? Siis ne vain metelöi? En tajua, miksi huusit noin rumasti.

Tulivat vastaan pyörillä kuinka sattuu poukkoillen niin, että sain miettiä mistä tästä itte pääsee menemään. Ja sitte selän takana heti nälvitään. Mun mielestä tuollaaset kakarat tarvitteekin pientä palautusta maanpinnalle.

Yhteistyössä