Tulin auttamaan siskoa vauvanhoidossa ja sisko lähtikin baariin! Nyt ei vastaa puhelimeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siskolla on 3 viikon ikäinen vauva ja vauvan isä tekee katoamistemppuja. Ovat eroamassa. Sisko aina soittaa lapsen isälle ja pyytää käymään ja jonkun ajan päästä isä häipyy eikä vastaa puhelimeen.

Sisko soitti että ei jaksa kun vauva on kipeä ja itkee. Lupasin mennä avuksi koska oma 2-vuotiaani pärjää kyllä isänsä kanssa.

Tulin tänne klo 23 aikaan ja sisko avasi oven ja lähti saman tien. Huusi mennessään että pakko päästä baariin kun pää hajoaa. Yritin soittaa perään mutta ei vastannut. Eikä vastaa vieläkään. Ajattelin että odotan siihen saakka kun baarit menee kiinni. Oliko se klo 2 vai 4?

Jos ei tule viiteen mennessä, en tiedä mitä teen. En todellakaan osannut tällaiseen varautua!

Kerran ollaan jo tehty siskosta lastensuojeluilmoitus kun ei hoitanut vauvaa. Oli ensikodissa viikon ja vakuutteli että hoitaa ja pärjää, joten pääsi kotiin.

Vauva vasta 3 vk, ja jo on ollut tekemisissä vai lastensuojelun kanssa, ja jopa jo viikon ensikodissa? Onko tämä muka tosi? Miksi lastesnsuojelu on puuttunut jo noin ajoissa? Itse en tekisi lastensuojelulle ilmoitusta noin pian, ja kun on sukulainen kyseessä, jonka kanssa voi yrittää keskustella päiväsaikaan. Jos tuntuisi siltä, että sisko ei jaksa vauvaa muutenkaan, niin ehdottaisin varmaan, että voisin pitää vauvaa niin paljon kuin suinkin mahdollista, että ei tarvitse yrittää yksikseen kärvistellä. Kyllä sitä apua löytyy lähempääkin, kuin jostain valtion firmasta...

Minäkin ottaisin vauvan kotiini ja seuraavana päivänä keskustelisin siskoni kanssa. Äiti on kuitenkin melko nuori ja vauva pieni, niin miksi ei voisi yrittää itse auttaa ennen kuin ulkopuoliset sekoittaa asiaan, varsinkin kun noille on vaikea vakuuttaa kun kaikki on hyvin. En tekisi siskolleni sellaista.

Nyt ei ihan mee palaset kohdalleen...viikko sitten tehty ls-ilmo, ollut viikon ensikodissa ja taas menee. Vai onko tässä kolmen viikon aikana (vauvan ikä) keritty useampikin ls-ilmo tekemään? Mutta sinun tilanteessa mä pakkaisin vauvan, vaipat ja korvikkeet mukaan ja lähtisin omaan kotiini vauvan kanssa. Sais sisko sit ihmetelle kun/jos tulee kotiin.

[QUOTE="Vieras";28870660]Vauva vasta 3 vk, ja jo on ollut tekemisissä vai lastensuojelun kanssa, ja jopa jo viikon ensikodissa? Onko tämä muka tosi? Miksi lastesnsuojelu on puuttunut jo noin ajoissa? Itse en tekisi lastensuojelulle ilmoitusta noin pian, ja kun on sukulainen kyseessä, jonka kanssa voi yrittää keskustella päiväsaikaan. Jos tuntuisi siltä, että sisko ei jaksa vauvaa muutenkaan, niin ehdottaisin varmaan, että voisin pitää vauvaa niin paljon kuin suinkin mahdollista, että ei tarvitse yrittää yksikseen kärvistellä. Kyllä sitä apua löytyy lähempääkin, kuin jostain valtion firmasta...[/QUOTE]

Minä huolestuin kun sisko ei ottanut kontaktia omaan lapseensa, vaan työnsi mun syliin ja marssi tupakalle ja soitteli miehen perään. Mitä muutakaan olisin voinut tehdä? Ei oikeesti ota mitään kontaktia vauvaan.

Nyt ei ihan mee palaset kohdalleen...viikko sitten tehty ls-ilmo, ollut viikon ensikodissa ja taas menee. Vai onko tässä kolmen viikon aikana (vauvan ikä) keritty useampikin ls-ilmo tekemään? Mutta sinun tilanteessa mä pakkaisin vauvan, vaipat ja korvikkeet mukaan ja lähtisin omaan kotiini vauvan kanssa. Sais sisko sit ihmetelle kun/jos tulee kotiin.

Minä olen tehnyt yhden ilmoituksen ja tulivat tarkistamaan tilanteen ja veivät siskon ensikotiin. Vai oliko turvakoti, en ole varma.

Jos mä vien vauvan kotiini, niin enkös minä siinä riko lakia?

Minä huolestuin kun sisko ei ottanut kontaktia omaan lapseensa, vaan työnsi mun syliin ja marssi tupakalle ja soitteli miehen perään. Mitä muutakaan olisin voinut tehdä? Ei oikeesti ota mitään kontaktia vauvaan.

Eikö se ole jo hätävarjelun liioittelua soittaa hitto vie heti lastensuojeluun!? Mihin tää maailma on menossa... Luulis ensisijainen apu tulevan PERHEELTÄ! Sullahan itelläkin on lapsi niin tiedät varmaan että synnytyksen jälkeen mieli käy melkoista myllerrystä. Kaikki ei tunne suuria tunteita lastaan kohtaan heti synnytyksen jälkeen.

Soita siskollesi vielä, jos ei vastaa kerrot viestillä et ei voi jättää pientä lasta sinun vastuulle pitkäksi aikaa ja se että jos välittäisi vauvasta nii luulisi vastaavan puhelimeen.
Älä tee ilmoitusta vielä, se romuttaa ihmisen täysin jos lapsi viedään koita puhua siskollesi mut jos ei auta sillon on parempi että soitat, vauva pääsee varmasti sellaseen paikkaa missä siitä huolehditaan. Tai ota vauva kotiisi ja menet nukkumaan, sanot että tulee huomenna tiettyy kellon aikaa hakemaan teidän luota, eihän nyt hitto vauvaa ees uskalla jättää känniselle?

Jäisin varmaan yöksi sinne nyt, tai ottaisin vauvan mukaani ja kotiini, ja jättäisin lapun siskolle, että vauva on mukanani. Yrittäisin itse mieluummin vaikka adoptoida siskoni vauvan, kuin luovuttaisin lastensuojelun pompoteltavaksi.

Mä olen siis huolissani siitä miten sisko pärjää yksin ollessaan. Hoitaako vauvaa. Ensikodissa ilmeisesti hoiti kun päästivät pois.

Ja nyt kyllä oikeasti pelkään kun sisko tolla tavalla lähti. Väkisinkin mietin mitä olis tehnyt jos minä en olis tullut tänne.

[QUOTE="diipadaapa";28870672]Eikö se ole jo hätävarjelun liioittelua soittaa hitto vie heti lastensuojeluun!? Mihin tää maailma on menossa... Luulis ensisijainen apu tulevan PERHEELTÄ! Sullahan itelläkin on lapsi niin tiedät varmaan että synnytyksen jälkeen mieli käy melkoista myllerrystä. Kaikki ei tunne suuria tunteita lastaan kohtaan heti synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

Meille kyllä painotettiin sairaalassa varhaisen vuorovaikutuksen tärkeyttä ja sanottiin että jos ei sitä ole, niin on paikkoja missä sitä opetella. Ja neuvolan terkka puhui ensikodista.

En tiedä mitä on olla välinpitämätön omaa lasta kohtaan. Minun lapsi oli tissillä ekat 3kk.

Voimia! Voithan soittaa jonnekin (112?) ja kysyä, voitko ottaa vauvan mukaasi? Muutenhan sun on hoidettava sitä siskosi luona vielä vähintään aamuun saakka, ainakin kuulostaa siltä ettei tuolta reissulta selvinpäin palata. :( Suosittelen kuitenkin tekemään ilmoituksen, järkyttävää vastuuttomuutta siskoltasi - mielestäni kuitenkaan vauvan hoitaminen ei kuulu sinun tehtäväksesi, oli siskon tai ei. Tarkoitan tällä pidemmälle tähtäävää hoitamista, en yhden, kahden illan lapsenhoitovuoroa.

[QUOTE="Vieras";28870676]Jäisin varmaan yöksi sinne nyt, tai ottaisin vauvan mukaani ja kotiini, ja jättäisin lapun siskolle, että vauva on mukanani. Yrittäisin itse mieluummin vaikka adoptoida siskoni vauvan, kuin luovuttaisin lastensuojelun pompoteltavaksi.[/QUOTE]

En mä halua adoptoida siskoni lasta, vaan yrittää saada sisko hoitamaan itse omaa lastaan.

Joo, ei varmaan kannata lähteä vauvan kanssa minnekään, kyllähän se vastoin lakia olisi. Ihana olet, kun huolehdit vauvasta ja siskosta. Ei sulla taida muuta järkevää mahdollisuutta olla, kuin soittaa päivystävälle sosiaalityöntekijälle tänään tai huomenna, tuli siskosi sitten "ajoissa" takaisin tai ei. Et voi ottaa vastuuta siskosi tilanteesta, vaan siihen tarvitaan nyt joku ulkopuolinen taho.
En usko että saisit järkeä puhuttua siskollesi. Jos takana on jo lastensuojeluilmoitus ja ensikotiviikko, niin kyllä noiden asioiden olisi jo pitänyt herätellä siskoasi. Hän ei nyt vaan osaa oikein pitää huolta vauvasta, ja tarvitsee siihen ulkopuolisen tukea. Sinä et varmaankaan voi 24h vastuuta ottaa vauvasta ja siskosta, vaikka kuinka yrittäisitkin.

[QUOTE="Jenna";28870684]Joo, ei varmaan kannata lähteä vauvan kanssa minnekään, kyllähän se vastoin lakia olisi. Ihana olet, kun huolehdit vauvasta ja siskosta. Ei sulla taida muuta järkevää mahdollisuutta olla, kuin soittaa päivystävälle sosiaalityöntekijälle tänään tai huomenna, tuli siskosi sitten "ajoissa" takaisin tai ei. Et voi ottaa vastuuta siskosi tilanteesta, vaan siihen tarvitaan nyt joku ulkopuolinen taho.
En usko että saisit järkeä puhuttua siskollesi. Jos takana on jo lastensuojeluilmoitus ja ensikotiviikko, niin kyllä noiden asioiden olisi jo pitänyt herätellä siskoasi. Hän ei nyt vaan osaa oikein pitää huolta vauvasta, ja tarvitsee siihen ulkopuolisen tukea. Sinä et varmaankaan voi 24h vastuuta ottaa vauvasta ja siskosta, vaikka kuinka yrittäisitkin.[/QUOTE]

Joo kyllä järkeä on yritetty puhua tässä 3 viikkoa useammaltakin taholta. Meidän isä otti siskon lapsen isää riveleistä kiinni ja sanoi: "Kanna jätkä vastuu teoistas ja pidä huolta perheestäs tai tuut vastaamaan mulle!" ja mies vannoi ja vakuutteli että tottakai. Sitten häipyikin pariksi päiväksi. Meidän isä on todella vihainen. Siskollekin on sanottu että me ei olla mitään ilmaisia lastenhoitajia. Äiti ei edes suostu hoitamaan siskon vauvaa.

Yhteistyössä