tuli tuosta vessan vetämis -ketjusta mieleen...

että onko oikeasti valloilla sellanen mielipide, että lapsen sikeä/herkkäunisuus riippuu ihan siitä miten vanhemmat on opettanut lasta ääniin?? Tuossa ketjussa ainakin suurin osa oli sitä mieltä, että lapsi ei voi herätä vessan vetämiseen. ja jos herää niin vanhemmat on ollu tyhmiä kun eivät ole opettaneet lasta nukkumaan äänissä.

Meillä esikoisen vauva-aikana tuli hissuteltua aika paljon.. ja nyt hän nukkuu kuin tukki, ei herää vaikka heräteltäisi. ja kuopus on taas joutunut tottumaan kaikenmoisiin ääniin, ja hän edelleen heräilee niihin, vuoden "koulutus" ei oo vaikuttanu mitenkään. Elikkäs, meillä ainakin mennään nurinkurin tässä asiassa.

 
vieras
Meillä myös esikoisen kanssa hissuteltiin. Nyt 2kk vauva eikä tuo vanhempi enää yöllä herää jos vauva karjuu naapurihuoneessa. Kyllä niihin ääniin äkkiä tottuu. Ja tuo vauveli tuntuu sietävän jonkin verran meteliä vaikka nukkuukin.
 
IhanaValo
Meillä kans oltiin hissukseen kun esikko oli pieni, vaikka anoppi käskikin pitämään meteliä että vauva tottuis, ja nyt kakkosen aikaan on enempi ääntä. Esikko on sikeeuninen, mut sanoisin näiden kolmen kuukauden perusteella et tuo toinenkin pystyy useimmiten nukkumaan vaikka esikko kolisteliskin lähistöllä. Samoin kun esikko useimmiten pystyy nukkuu vaikka vauva huuteliskin yöllä..joskus taas herää sanomaan vauvalle;suu kiinni, minä nukun!
 
Mä olin sitä mieltä esikon odotusaikana, että meillä ei kyllä hissutella kun lapsi nukkuu... :D No, kuinka ollakkaan, lapsi olikin tosi tosi huono nukkumaan ja kyllä hissuttelin, kun vihdoin sain vauvan nukahtamaan.
Nyt esikoinen on kohta kaksi vuotias eikä kyllä kovin herkästi heräile.
 
lastenlääkäri sanoi meille aikoinaan, että jos on vilkas lapsi ja näkee paljon unia, niin lapsen nukkuessa pitäisi pyrkiä hiljaisuuteen. Eli ne tiskikoneen täyttämiset ja leffan kattomiset pitäis tehä mahdollisimman hiljaa, ettei lapsen uneen tunkeutuisi mitään alitajuntaa häiritseviä tekijöitä.
 
Kyllähän tähän ajattelutapaan usein törmää, että lapsen herkkäunisuus johtuu automaattisesti vanhempien hissuttelusta lapsen nukkuessa. Joissakin tapauksessa näin saattaa ollakin, mutta ei varmastikaan kaikissa tapauksissa... Minä uskon että on olemassa ns. synnynnäisesti herkkäunisempia ihmisiä, jotka nukkuvat levottomasti vauvasta aikuisikään asti.
Vauva-aikana siihen hissutteluun saattaa ajautua tosi helpostikin, jos vaavin nukahtaminen on kovan työn takana ja pitkäjaksoiset unet kiven alla :whistle:
 

Yhteistyössä